Lapseni 2,5v on niin mahdoton että kukaan ei halua enää hoitaa häntä
Ensin meni hyvin yhden lukiolaistytön kanssa, kunnes lapsi oli luvatta laskenut tytön lemmikkimarsut irti ja vahindossa astunut yhden marsun selän päälle. Marsu jouduttiin lopettamaan ja tyttö kieltäytyi enää ikinä hoitamasta lasta.
Sitten yksi sivaria suorittava poika tuli poikaani hoitamaan iltaisin, kun oli rahan puutteessa. Lapseni on iltaisin kärttyisä ja oli repinyt tätä hoitajaa hiuksista, läpsinyt ja purrut. Mikään normaali leikki ei sujunut. No ei hoitaja oikeastaan edes yrittänyt kunnolla. Hänellä oli mukana joku runonpätkä-kirjanen, mikä ei voisi vilkasta poikaa vähempää kiinnostaa.
Nyt kolmas yritys oli yksi puolituttu tyttö jolla on eräs ihosairaus (kuiva, halkeileva, hilseilevä iho) Hän ei kestä edes pojan normaalia kontaktia. Esimerkiksi pyllyä pestessä raapii ihoa ja repii hiuksia. Luovutti parin viikon jälkeen ja näytti kieltämättä loppuvaiheessa siltä, että olisi joutunut hyeenalauman raatelemaksi.
Mitä minä teen?? Päiväkotiinkaan en viitsisi laittaa tai muut lapset saavat kärsiä.
Lääkäreissä on ravattu sen sata kertaa ja lääkärit ovat sitä mieltä että lapsi on vaan normaalia vilkkaampi ja pitäisi päästä purkamaan energiaa. Miten, kun aina menee tappeluksi joka paikassa? Leikkipuisto, hop-lop, metsälenkit...
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en jättäisi tuon ikäistä millekään puolitutulle, jolla ei ole kokemusta lapsista. Hoitajan pitäisi tulla myös sinun kotiisi hoitamaan ja hoitajan ja lapsen olisi hyvä tutustua kun sinä olet läsnä.
Jotkut 2,5-vuotiaat ovat kamalia ilman että mitään on vikana. Johdonmukaista uhmaikäisen kasvatusta nyt, rajoja ja rakkautta, ja yli 3-vuotiaan kanssa näkee nepsyongelmat jo paremmin.
Nyt hankit ammattilaisen tai lähes ammattilaisen teille lasta hoitamaan, eli alat etsimään kokenutta lastenhoitajaa lapsellesi, ja pari ensimmäistä kertaa hoitaja tulee hoitamaan lasta niin että sinä olet kotona ja teet vaikka kotitöitä samalla. Lasta ei saa jättää hoitoon hänen näkökulmasta täysin vieraalle ihmiselle ja vieläpä sellaiselle, joka ei tiedä yhtään mitä tehdä lapsen kanssa. Sinun pitää kertoa hoitajalle miten juuri tätä lasta hoidetaan ja mitä hänen kanssa voi tehdä.
Huolestuttavinta lapsesi tilanteessa on se, että äitinsä jättää hänet vähän kenelle tahansa hoitoon, joka vain haluaa tienata taskurahaa. Olen perhepäivähoitaja ja kyllä tuollaisia 2-vuotiaita on. Se on aika raskas ikä. Ihan kaikella ystävyydellä sanon, että mieti nuo hoitajakuviot nyt sen lapsen näkökulmasta. Päiväkotikin voi olla ihan ok ratkaisu vaikka puolipäiväisenä. Siellä kyllä hoitajilla ja opettajilla on kokemusta uhmaavasta käytöksestä.
Minusta tuossa taas ei ole yhtikäs mitään kummallista tai huolestuttavaa, että lasta hoitaa joku puolituttu teini (josta oletettavasti tulisi hoitamisen myötä tuttu, kuten siitä mainostamastasi ammattilaisestakin joka ei myöskään ole ensin lapselle tuttu).
Minusta tuossa on huolestuttavaa vain ja ainoastaan se, ettei 2,5v ole ollenkaan vieraskorea vaan perseilee jotain uusia ihmisiä kohtaan tuolla tavoin, ja lisäksi ei tottele aikuisia ollenkaan.
2,5-vuotiaat uhmaa vanhemmille, ei koko kylälle.PS. Se, että olet perhepäivähoitaja, ei tee sinusta mitenkään validia ohjeistajaa sen suhteen, kenelle lapsen voi jättää hoitoon. Korostan, että sinä olet lapselle aluksi yhtä huono ja tuntematon hoitaja, kuin vaikkapa se 19v sivari.
Jokaikinen lapsi joka luokseni on jäänyt hoitoon on tutustunut ensin kunnolla vanhempansa kanssa minuun ja kotiini. Jokaikisen vanhemman kanssa on käyty heti alkuun kunnon keskustelu lapsen rutiineista, kehitysvaiheista ja uhmastakin. Vanhemmat ovat kertoneet minulle mikä tällä hetkellä heidän lapsella on meneillään ja miten ovat itse kokeneet parhaaksi jotkin tilanteet hoitaa. Minä toki sovellan siitä ottaen huomioon kotini ja muut lapset, sekä sen että lapsi käyttäytyy aina hieman eri tavalla jonkun muun kuin vanhemman seurassa.
Kyllä siinä on eroa vietkö lapsen ammattilaiselle hoitoon vai et. En ikinä jättäisi alle 5-vuotiasta sellaiselle jota en tunne hyvin itse tai vaihtoehtoisesti sellaiselle joka hoitaa lapsia työkseen. Vasta 5-vuotias kykenee kertomaan omin sanoin miten hänen päivänsä meni vieraan aikuisen kanssa.
Kai ymmärrätte että ihan vieraita aikuisia myös hakeutuu hoitamaan nimenomaan sellaisten lapsia, jotka eivät välitä kenelle jättävät lapsen hoitoon. Joille kelpaa kuka vain kun ovat niin yksin lapsen kanssa. Tällaisilla ihmisillä on omia motiiveja olla pienen lapsen seurassa. Ammattilaisuus tai tuttuus ei estä vääryyksiä, mutta kyllä se sitä riskiä pienentää.
Entä jos maksaisit ammattilaiselle? Halvalla saa nuoria lapsenvahdeiksi, mutta he soveltuvat normaaleille helpoille lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en jättäisi tuon ikäistä millekään puolitutulle, jolla ei ole kokemusta lapsista. Hoitajan pitäisi tulla myös sinun kotiisi hoitamaan ja hoitajan ja lapsen olisi hyvä tutustua kun sinä olet läsnä.
Jotkut 2,5-vuotiaat ovat kamalia ilman että mitään on vikana. Johdonmukaista uhmaikäisen kasvatusta nyt, rajoja ja rakkautta, ja yli 3-vuotiaan kanssa näkee nepsyongelmat jo paremmin.
Nyt hankit ammattilaisen tai lähes ammattilaisen teille lasta hoitamaan, eli alat etsimään kokenutta lastenhoitajaa lapsellesi, ja pari ensimmäistä kertaa hoitaja tulee hoitamaan lasta niin että sinä olet kotona ja teet vaikka kotitöitä samalla. Lasta ei saa jättää hoitoon hänen näkökulmasta täysin vieraalle ihmiselle ja vieläpä sellaiselle, joka ei tiedä yhtään mitä tehdä lapsen kanssa. Sinun pitää kertoa hoitajalle miten juuri tätä lasta hoidetaan ja mitä hänen kanssa voi tehdä.
Huolestuttavinta lapsesi tilanteessa on se, että äitinsä jättää hänet vähän kenelle tahansa hoitoon, joka vain haluaa tienata taskurahaa. Olen perhepäivähoitaja ja kyllä tuollaisia 2-vuotiaita on. Se on aika raskas ikä. Ihan kaikella ystävyydellä sanon, että mieti nuo hoitajakuviot nyt sen lapsen näkökulmasta. Päiväkotikin voi olla ihan ok ratkaisu vaikka puolipäiväisenä. Siellä kyllä hoitajilla ja opettajilla on kokemusta uhmaavasta käytöksestä.
Minusta tuossa taas ei ole yhtikäs mitään kummallista tai huolestuttavaa, että lasta hoitaa joku puolituttu teini (josta oletettavasti tulisi hoitamisen myötä tuttu, kuten siitä mainostamastasi ammattilaisestakin joka ei myöskään ole ensin lapselle tuttu).
Minusta tuossa on huolestuttavaa vain ja ainoastaan se, ettei 2,5v ole ollenkaan vieraskorea vaan perseilee jotain uusia ihmisiä kohtaan tuolla tavoin, ja lisäksi ei tottele aikuisia ollenkaan.
2,5-vuotiaat uhmaa vanhemmille, ei koko kylälle.PS. Se, että olet perhepäivähoitaja, ei tee sinusta mitenkään validia ohjeistajaa sen suhteen, kenelle lapsen voi jättää hoitoon. Korostan, että sinä olet lapselle aluksi yhtä huono ja tuntematon hoitaja, kuin vaikkapa se 19v sivari.
Jokaikinen lapsi joka luokseni on jäänyt hoitoon on tutustunut ensin kunnolla vanhempansa kanssa minuun ja kotiini. Jokaikisen vanhemman kanssa on käyty heti alkuun kunnon keskustelu lapsen rutiineista, kehitysvaiheista ja uhmastakin. Vanhemmat ovat kertoneet minulle mikä tällä hetkellä heidän lapsella on meneillään ja miten ovat itse kokeneet parhaaksi jotkin tilanteet hoitaa. Minä toki sovellan siitä ottaen huomioon kotini ja muut lapset, sekä sen että lapsi käyttäytyy aina hieman eri tavalla jonkun muun kuin vanhemman seurassa.
Kyllä siinä on eroa vietkö lapsen ammattilaiselle hoitoon vai et. En ikinä jättäisi alle 5-vuotiasta sellaiselle jota en tunne hyvin itse tai vaihtoehtoisesti sellaiselle joka hoitaa lapsia työkseen. Vasta 5-vuotias kykenee kertomaan omin sanoin miten hänen päivänsä meni vieraan aikuisen kanssa.
Kai ymmärrätte että ihan vieraita aikuisia myös hakeutuu hoitamaan nimenomaan sellaisten lapsia, jotka eivät välitä kenelle jättävät lapsen hoitoon. Joille kelpaa kuka vain kun ovat niin yksin lapsen kanssa. Tällaisilla ihmisillä on omia motiiveja olla pienen lapsen seurassa. Ammattilaisuus tai tuttuus ei estä vääryyksiä, mutta kyllä se sitä riskiä pienentää.
Hirveä sepostus, mutta edelleenkin sanon vain sen, että on täysin normaalia ja oikein, että esim. kylän teinit hoitavat naapuruston pieniä lapsia taskurahaa vastaan.
"Pyllyä pestessä"? Eikö se ole vielä sisäsiistikään?
Vierailija kirjoitti:
Hoitajassa se vika tosiaan on, jos 2,5v pääsee käsittelemään marsuja ilman hoitajan läsnäoloa. Missä hoitaja silloin oli? Muutenkin jätät lapsen aivan vastuuttomasti kyvyttömille hoitajille.
Ei mun alle kolmivuotias todellakaan astuisi marsun päälle, ei edes kuinka vahingossa. Korkeintaan silittäisi, jos marsu itse lähestyisi lasta ystävällisesti.
Mutta oikeassa tietysti olet, että tuollaista lasta ei voi jättää silmistään hetkeksikään.
Provohan tämä tietysti on, mutta toivon, että kaikki "velat" eivät luule lasten tällaisia olevan.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajassa se vika tosiaan on, jos 2,5v pääsee käsittelemään marsuja ilman hoitajan läsnäoloa. Missä hoitaja silloin oli? Muutenkin jätät lapsen aivan vastuuttomasti kyvyttömille hoitajille.
Ehkä hoitaja oli pissalla tai lämmittämässä kakaralle iltapalaa. Ei kai lapseton nuori tiedä, että jotkut mukulat täytyy sitoa pöydänjalkaan kiinni heti, jos itse kääntää katseensa poispäin. Miksei ap opastanut hoitajaa tähän? Jos hoitajalla olisi ollut koiranpentu ja tuo hoidokki olisi astunut sen pennun selkärangan poikki, saattaisi teissä aiheuttaa enemmän värinää kuin joku marsu. Toivottavasti hoitajaparka edes nosti asiasta metelin ja vaati ap:lta kunnon rahallista korvausta menetyksestä ja surusta.
Laittakaa se kuriton kakaranne päiväkotiin, että hän saa osaavaa kasvatusta. Sitä hän ei näytä saavan kotona eikä miltään tuntemattomilta teineiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveä sepostus, mutta edelleenkin sanon vain sen, että on täysin normaalia ja oikein, että esim. kylän teinit hoitavat naapuruston pieniä lapsia taskurahaa vastaan.
Mutta vain silloin, kun lapset ovat normaaleja. Erityislasta ei kannata jättää kokemattoman teinin niskoille.
Lapsen käytöksen kuvaus ei mielestäni tuonut esiin mitään poikkeavuutta. Tuonikäinen voi ihan normisti huutaa ja kiukuta, lyödä, purra ja repiä tai tallata marsua. Tuon ikäinen tekee mitä vaan annetaan tehdä.
Kokematon teini ei ole pätevä hoitaja taaperolle. Liekkö huomio kännykässä ja lapsi touhuaa omiaan. Pahanteko alkaa ellei lapsi saa aikuisen huomiota muuten.
Aika ihmeellinen kyllä aloittajan sepustus, ei kyllä kerro kovin korkeasta ymmärryksestä lasten kasvatuksen suhteen.
Päiväkotiin hoitoon.
2,5-vuotiaat uhmaa vanhemmille, ei koko kylälle.
PS. Se, että olet perhepäivähoitaja, ei tee sinusta mitenkään validia ohjeistajaa sen suhteen, kenelle lapsen voi jättää hoitoon. Korostan, että sinä olet lapselle aluksi yhtä huono ja tuntematon hoitaja, kuin vaikkapa se 19v sivari.