Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, jotka ei vaan pärjää ilman SSRI-lääkitystä?

Vierailija
12.01.2020 |

On alkanut arveluttaa, että onko mulla joku synnynnäinen serotoniini- ja dopamiinivaje. Lapsellani on diagnosoitu ADHD ja siihen lääkitys, joten ajatus ei ole syntynyt ihan tyhjästä.

Ilman mielialalääkettä olen ailahtelevainen, kiukkuinen, ahdistun helposti enkä pysty oikein keskittymään. Lääkkeen kanssa on helpompi olla - vireystila pysyy yksinkertaisesti parempana, en ärsyynny enkä häiriinny niin herkästi. Ajatukset eivät jää yhtä helposti luuppaamaan kehää.

Minulla on diagnosoitu yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, johon olen saanut terapiaakin. Silti sekava olotila palaa aina, jos lopetan lääkityksen. Voi jopa olla, että tämä ahdistukseni on ADHD:ta, vaan kun en jaksaisi lähteä mihinkään arviointirumbaan. Olen joka tapauksessa ollut kausittain masentunut ja ahdistunut lapsesta asti, joten jollain tapaa "synnynnäistä" tämä on.

Onko muita, joilla aivokemia vaatii lääkkeen käyttämistä jatkuvasti?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Joillekin nuo lääkkeet todella toimivat, eikä tule edes sivuvaikutuksia. Mistäs muusta siinä voi olla kyse kuin siitä että lääke laittaa jonkun asian päässä kuntoon?

Vierailija
22/26 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Joillekin nuo lääkkeet todella toimivat, eikä tule edes sivuvaikutuksia. Mistäs muusta siinä voi olla kyse kuin siitä että lääke laittaa jonkun asian päässä kuntoon?

Placebo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Placebo.

Eikö silloin pitäisi tulla edes sivuvaikutuksia, vai ovatko nekin placeboa?

Vierailija
24/26 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 10 vuotta lääkityksellä. Pari kertaa olen lopettanut, hitaasti, ohjeen mukaan annosta pienentämällä, kuukaudessa olen sängyssä itkemässä, joten olen nyt tyytynyt siihen, että tällä mennään.

Muuten, himoitsen banaaneja, enpä tiennytkään tätä yhteyttä.

Vierailija
25/26 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan. vähän tältä tuntuu nyt n. 13 vuotta ssri ja snri lääkkeitä käyttäneenä, välillä ollut lopetuksia välissä mutta ei yli puolta vuotta ole ollut ilman relapsia. kauheasti tekisi mieli kokeilla olla ilman pitempiä aikoja, tapahtuisiko aivoissa joku korjaava reaktio, kun elämä muuten tasapainoista ja hyvää. adhd tutkimukset alkamassa, kun mopo keulii usein ja sitä seuraa uupuminen.

Vierailija
26/26 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole koskaan millään tavalla voinut mitata aivojen eri aineiden pitoisuuksia, kuten dopamiinin tai serotoniinin tai oksitosiinin, esimerkiksi.