Mistä proteiinia?
Aamulla syön puuroa marjoilla, lounaalla puuroa marjoilla. Kun pääsen kotiin saatan taas syödä nälkään puuroa marjoilla. Toisinaan teen ihan ruoan ja syön esimerkiksi vähän riisiä, paljon pakastevihanneksia sekä seifilettä tai kanaa maidottoman tahnan kanssa. Usein noihin ei ole sekoitettu mitään. Toisinaan teen itse venhä+kauraleipää, koska on maidotonta. Kahvia juon sekä vettä.
Mutta eihän tällä elä. Tai elää kyllä, viimeiset vuodet on elänyt. Mutta tarvitsen kyllä jotain proteiinia tuon kalan lisäksi. Kaikki on alkanut siitä kun vatsa ei yksinkertaisesti kestänyt enää muuta kuin kaurapuuroa.
Syyksi ilmeni maitoallergia sekä soija allergia. Muuten olisin varmaan ostanut noita proteiinijauheita.. Vatsa ei siis kestä maitoproteiinia eli kaikki naudan lihasta lähtien on poissa listalta jonkun aikaa vielä. Tuota soijaa työnnetään aivan joka paikkaan ja se on karsinut tehokkaasti suurimman osan eineksistä sekä puolivalmisteista pois.
Kommentit (10)
Voisitko sotkea esimerkiksi riisi- tai hamppuproteiinia puuron joukkoon tai tehdä smoothieta? Kananmunan valkuaisiakin voi sekoittaa puuroon. Entä sopisiko munakas?
Härkis ja nyhtökaura sopisivat varmaan myös.
Kvinoa. Sitä vatsa sietää paremmin kuin riisiä. Ja proteiinia on enemmän.
Kiitoksia vastaajille! Täältä on jo nyt löytynyt vaikka mitä proteiinin lähteitä. :)
Valitettavasti raejuustossa on maitoa, muuten tuo olisi hyvä. Pähkinät voisin ottaa takaisin kokeiluun, niitä voi myös siihen puuroon marjojen tilalle.
Täytyy googlettaa nuo riisi- ja hamppuproteiini. En ole niistä edes kuullut. Todella hyvä vinkki!
Härkis ja nyhtökaura myös kokeiluun.
Papuja syön toisinaan pakastevihanneksien muodossa. Linssit voisin myös pistää testaukseen.
Ehkä tuossa tapauksessa kannattaisi mennä ravintoneuvontaan.
Kun yhdistät vilja- ja palkokasvin (esim. riisi + papu, tai maissi + herne), silloin saat kaikki välttämättömät aminohapot. Tästä syystä esim. Amerikan intiaanit söivät 'succotash':ia (maissi + papu), orjia ym. köyhiä ruokittiin riisi + papu -yhdistelmällä, jne.
En tosin oikein ymmärrä, miksi et voi syödä eläinproteiinia, kun et kuitenkaan selvästi ole vegetaari tai vegaani. Eikä sitä tarvitse järjettömiä määriä mättää, jo 50g/vrk on tarpeeksi, varsinkin jos muuten syö terveellisesti ja tasapainoisesti.
Keitä kananmunia puuron lisäksi. Yhdessä munassa on 7-9 grammaa proteiinia.
Eiköhän kanasta ja kalasta saa jo tarpeeksi proteiinia. Sitä on myös perunassa ja puurossa. Ehkäpä juuri niiden ansiosta olet elänyt viime vuoden.
Noilla minä olen elänyt jo 65 vuotiaaksi ilman puutoksia. Ruisleipää on kyllä mennyt lisäksi. Nykykäsityksen mukaan tuossa on liikaa hiilareita. Maito en juo, mutta vähän jugurttia ja piimää käytän. Olen normaalipainoinen, ei diabetesta. Jokseenkin terve olen edelleen. Paljon olen liikkunut aina.
Harva tavallisella kotiruualla elävä proteiinipuutoksesta kärsii.
Aika proteiinipitoiselta sapuskalta tuo kuulostaa jo nyt. Kokeile lisäksi vaikka pähkinöitä ja raejuustoa, niistä saa hyvin proteiinia, jos syö esim. välipalaksi.