Apuja, neuvoja, vertaistuke?!
Hei!
Meillä on miehen kanssa todella hankala tilanne ja kolme lasta. Kaksi alle kouluikäistä ja yksi koululainen. Tilanne on kaikkinensa se, että meidän ei ole järkevää enää asua saman katon alla. Olen nyt sinnitellyt huonossa suhteessa muutaman vuoden asunto- ja autoedun takia.
Minulla jää palkasta 1400 e käteen ja siitä suurin osa menee laskuihin. Tuntuu, että mulla ei ole taloudellisesti mitään mahdollisuuksia muuttaa omaan asuntoon lasten kanssa vaikka haluaisin. Voisin toki yksin tästä lähteä mutta lapset eivät missään nimessä haluaisi jäädä isänsä kanssa asumaan.
Miten ihmeessä etenisin tässä asiassa? Onko olemassa joku taho, joka auttaa näissä tilanteissa? Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa, lähtenyt rahattomana lasten kanssa pois parisuhteesta. Miten olet saanut lähdön tehtyä?
Kommentit (20)
Sun palkka menee laskuihin. Mihin sen miehen palkka menee? Juoko se sen?
No teet ihan kunnollisen selvityksen, että mihin rahasi menee. Sitten karsit turhia pois. Lasket paljonko sinun tarvitsisi maksaa vuokraa kun muutat ja paljon saat asumistukea. Jos lapset asuu luonasi, paljon saat elatustukea. Päivähoitomaksut saattavat tippua alemmaksi eron myötä.
Suomessa on paljon yksinhuoltajia ja he pärjäävät hyvin. Ei ole mitään syytä luulla ettetkö sinäkin.
Taas tämä palkka menee laskuihin-juttu. Laskuja maksamalla kustannetaan oma elämä. Mihin se palkka menisi ellei oman elämän kustantamiseen.
Kannattaa miettiä omia elintapoja. Outoa, jos kaikki menee laskuihin. Paha nettishoppailu addiktio?
No liioittelin, että kaikki menee. Mutta kk:ssa 330 hoitomaksuihin n. 300 eri luottojen lyhennyksiin, puhelinlaskut, bensa ja työpaikkapysäköinti ja kahden koiran kulut (ei ole paljoa/kk) ja loppu menee ruokaan ja päivittäistavaroihin. Mutta joka tapauksessa oma tili on tyhjä n puolessa välissä kuuta ja loppu eletään miehen rahoilla. Hän maksaa talolainat ja muut juoksevat kulut ja juo loput, niinkuin joku epäilikin.
Osaisiko joku vinkata, missä voisin näitä talouslaskelmia jonkun kanssa tehdä?
Ap
Netti on täynnä laskureita. Kelan sivulla on asumistuen laskuri. Löytyy myös toimeentulotuen laskuri. Saathan sinä lapsilisätkin vai onko ne jo tuloissa mukana? Samoin elatustukea tulet saamaan jos lapset jää sinulle. Ruuassa nyt pystyy säästämään satasia kun miettii mitä ostaa.
https://www.hel.fi/helsinki/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/sosiaalinen-…
Toi helsingissä, joka kunnassa pitäis olla oma neuvontansa.
https://oikeus.fi/oikeusapu/fi/index/talous_ja_velkaneuvonta.html
Tällästäkin, ihan googlaamallaha näitä on.
Kirkon diakonikin juttelee mielellään ihan mistä vaan.
Jostain sinun pitää varmasti nipistää. Turhia kuluja pois ja jos lapset tulee sinulle niin maksaahan mies kuitenkin osan lasten kuluista. Et sinä tarvitse muuta kuin kynän ja ruutupaperia niihin laskelmiin.
Minkä hintaisia vuokra-asuntoja teillä päin on, johon olisit aikeissa muuttaa? Sitten kelan sivulta katsot, paljonko siihen saisit mahdollisesti asumistukea. Eron jälkeen sun nettotulot tulee kasvamaan 300-500/kk (riippuu elareiden suuruudesta), päiväkotimaksut pienenee.
Tarkoitatko AP asunto- ja autoedulla työnantajan tarjoamia etuja, vai sitä, että saat asua miehesi kanssa samassa asunnossa ja käyttää hänen autoaan?
Jep, asun miehen maksamassa,
50-50 omistuksessa olevassa ok-talossa. Käytän työmatkoihin miehen autoa, koska olen vastuussa lasten kuskaamisesta pk:iin.
Ja kyllä mä laskea osaan ja googlata, kiitos kuitenkin vastauksista ja vinkeistä.
Lähinnä toivoisin, irl kokemuksia, miten on saanut eron tehtyä, jos on ollut taloudellisesti riippuvainen puolisostaan. Vai olenko ainoa pienten lasten äiti, joka elää kädestä suuhun ja pohtii eroa. Enää siis puuttuu käytännön toteutus, henkisellä puolella eroajatus on ollut kypsä jo pari vuotta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Taas tämä palkka menee laskuihin-juttu. Laskuja maksamalla kustannetaan oma elämä. Mihin se palkka menisi ellei oman elämän kustantamiseen.
Turha viisastella. Palkka menee laskuihin termillä viitataan siihen, että palkasta ei jää esim. ruokarahaa.
Kiitos vastauksista kaikille, jatkan pohdintojani ja ehkä saan repäistyä itseni, lapseni ja koirani irti tästä talosta. Täytyy ottaa yhteyttä sosiaalineuvontaan, sieltä varmaan saan tarvitsemiani neuvoja...
Toisaalta voin vielä hetken yrittää sinnitellä, eli parin vuoden päästä kaikki lapset ovat koululaisia, en silloin tarvitsisi enää autoa, kun lapset kulkisivat kouluun itse ja siis muuttaisimme lähemmäksi työpaikkaani.
Mä lähdin vastaavassa tilanteessa kolmen pienen lapsen kanssa. Olin vasta valmistunut pienipalkkaiseen ammattiin, ei työpaikkaa.
Hankin edullisen vuokra-asunnon, järjestin soskaan tapaamiset elatussopimuksen ja tapaamisoikeuksien järjestämiseksi, pistin asumistuki- ja lapsilisän yh-korotushakemukset vetämään (lapsilisän ja yh-korotuksen saa se vanhempi, jonka luona lapsi on kirjoilla, vaikka vanhemmilla olisi yhteishuoltajuus), hain ja pääsin töihin, anoin ja sain pieniin tuloihini vedoten vapautusta päivähoitomaksuista.
Hyvin olen pärjännyt, vaikken vaatinut ex-puolisolta killinkiäkään talosta tai muusta omaisuudesta. Mieshän ne oli hankkinutkin, mulla ei ollut avioliiton aikana mitään tuloja.
Hei! Ilman omaa kokemusta asiasta, hakisin varmaankin neuvoa juuri sosiaalineuvonnasta ja kävisin kuluni laskien läpi niin, että tiedän, paljonko kuukausittain jää puuttumaan rahaa, jotta se riittäisi. Miettisin tulevaa vuokra-asuntoa sen pohjalta jne. Kelalla on oma sivunsa tuille ja uskoisin, että parhaassa tapauksessa auttavat myös siellä.
Huono suhde vie voimia ja siihen on ikävä jäädä olivat syyt kuinka pakottavia tahansa. Jos siis suhdetta ja sen ongelmia ei ole mahdollista selvittää, yrittäisin löytää keinot päästä omilleni. Voimia, luottamusta ja myötäelämistä sinne.
Vierailija kirjoitti:
Koirat piikille.
Niistä saa monet sopat keitettyä.
Miten sinulla voi mennä suurin osa laskuihin, paljon velkaa?