Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko liiketalouden amk pelkkä vitsi?

Vierailija
11.01.2020 |

Pahoittelut kärkevästä ilmaisusta, mutta ehkä saan tällä huomionne. Käyn itse yhtä toista koulua, pidän itseäni suht fiksuna, mutta teen paljon töitä arvosanojen eteen. Ystäväni opiskelee amk:ssa liiketaloutta ja valmistuu puoli vuotta ennen kuin alun perin oli tarkoitus. Kesäloma 4 kk, joululoma yli kuukauden, tehtäviä silloin tällöin reilummin, mutta koko opiskeluaika on näyttänyt olevan erittäin rentoa. Hän siis koki amiksenkin ajoittain rankaksi eli ei mikään huippuoppilas. Matikka on ihan peruskoulutasoa, etäpäiviä on valtavasti jne. Tällaistako amk on nykyään? Tarjoaisiko yliopisto enemmän haasteita?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkossa tehtävä tradenomi on helppoakin helpompi. Lukiokin on vaikeampi.

Vierailija
42/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista opiskelu on käytännössä? Miten ryhmätyöt tai esimerkiksi yrityksen perustaminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ingejöör kirjoitti:

Itse noin nelosen arvosanalla valmistunut tuta-inssi.

Ajattelin että vähän haasteita elämään, hain Jyväskylän yliopistoon ja pääsin.

Aloitin jonkun johtamistaidon/organisaatiojohtamisen opintojakson, ajattelin että siinä olis aivopähkinää, oliks tuo jotain 6 opintopistettä arvoltaan tms.

Ei tarvinnut kuin lukea pari kirjaa kurssimateriaalina ja niitä peilata omaan työelämäkokemukseen.

Kirjojen lukemiseen meni yksi ilta.

Rustasin puolivillaisen esseen toisena iltana.

Palautin työn, sain siitä arvosanaksi vitosen ja opettajalta erityismaininnan kuinka analyyttisesti olin käsitellyt aiheita praktikaalisesta ja globaalista näkökulmasta. Hän yllättyi kuullessaan että tämä oli ensikosketukseni yliopistomaailmasta.

Mun mielestä AMKssa sai nähdä paljon paljon enemmän vaivaa ja asiat oli huomattavasti vaativampia. Yliopistossa riitti turhanpäiväinen paskanjauhanta ja ammattijargoni.

Perusopinnot ovat nimensä mukaisesti perusopintoja ja suht yksinkertaisia. Tästä syystä moni pystyy pari vuotta kärryillä ja aine- tai syventävissä opinnoissa jättää kesken ;).

Ei yliopisto muutenkaan mikään yli-ihmeellinen paikka ole. Normaaliälyllä ja perslihaksilla saa tutkinnon tehtyä (ellei kyseessä joku kinkkisempi matemaattinen tms tutkinto...)

Vierailija
44/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä koin AMK:n työläänä, mutta muuten helppona. En tiedä kuinka monia kymmeniä 5-10 sivun raportteja olen kirjoittanut. Eihän se vaikeaa ole, mutta kyllä siihen aikaa saa menemään kun penkoo lähteitä ja yrittää muistaa ne kaikki merkitä. Yhden kirjan olen lukenut, siitä piti tehdä oppimispäiväkirja, muuten en ole kirjoja tarvinnut, kaiken muun tiedon on saanut pengottua netistä samalla kun on tehnyt jotain. Opiskelin tutkintoni työn ohessa, joten koulussa ei tarvinut istua kuin satunnaisesti. Ei tutkintoon ole älyä tarvinut, viitseliäisyyttä vain.

Vierailija
45/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen monimuotona tradenomiksi. Osa kursseista todella helppoja, osassa on täytynyt oikeasti lukea ja sisäistää lukemansa. Haastetta tuo tähän monimuotokin omalla tavallaan, kun oma oppiminen on tosiaan hyvin pitkälti omalla vastuulla. Ei riitä se, että istuu luennot ja kuuntelee, koska etänä tehtävää on niin paljon. Monimuoto-opinnot myös mahdollistavat työskentelyn samalla kun opiskelee, joka on plussaa.

Mulla ei ole ikinä ollut paloa mihinkään yhteen asiaan, joten tradenomi oli hyvä vaihtoehto. Kolme ja puoli vuotta aikaa miettiä, mihin kouluun edetä seuraavaksi vai eteneekö mihinkään. Kaikki tuntemani tradenomit ovat nimittäin työllistyneet monipuolisesti eri tehtäviin.

Vierailija
46/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä liiketaloudesta mutta tekniikan AMK, siis insinöörikoulutus on älyllisesti vaativaa, kysyy vaivannäköä.

Höpöhöpö. Ykkösen arvosanoilla läpi ja olet inssi.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, minkälaisia alan töitä olet saanut niillä ykkösillä?

Vierailija
47/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka huono (ammatillinen)itsetunto teillä on, jotka käytätte aikaanne muiden alojen/ammattien haukkumiseen? Jokainen koulutus on tärkeää ja jokaisen alan ammattilaisia tarvitaan, jotta yhteiskunta pyörii.

Koulu ei myöskään tee kenestäkään valmista lääkäriä/hoitajaa/opettajaa/myyjää/asianajajaa/insinööriä jne. Koulu antaa tarvittavan pohjan ja tämän tiedon pohjalta itse tekeminen tekee ammattilaisen. Se tuntuu olevan monelta unohtunut.

Vierailija
48/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka huono (ammatillinen)itsetunto teillä on, jotka käytätte aikaanne muiden alojen/ammattien haukkumiseen? Jokainen koulutus on tärkeää ja jokaisen alan ammattilaisia tarvitaan, jotta yhteiskunta pyörii.

Koulu ei myöskään tee kenestäkään valmista lääkäriä/hoitajaa/opettajaa/myyjää/asianajajaa/insinööriä jne. Koulu antaa tarvittavan pohjan ja tämän tiedon pohjalta itse tekeminen tekee ammattilaisen. Se tuntuu olevan monelta unohtunut.

Ainoa turha ”ammatti” on puhelinmyyjä ja verkostomarkkinoija. Jälkimmäistä ei tosin voi edes ammatiksi sanoa, kun kyseessä on pyramidihuijaus.

Vierailija
49/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä teette näitä verkkotradenomin opintoja?

Vierailija
50/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen liiketalouden tradenomina saanut hyvin alani töitä, samoin on kaikki opiskelukaverit joihin pidän yhteyttä. Koulu oli osin helppoa osin vaikeaa,tarkoitushan sieltä on päästä töihin? Ja monessa paikassa just tradenomeja halutaan töihin. Ne joita haastava tieteily enemmän kiinnostaa menee varmaan yliopistoon.

Vierailija
51/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös huomioida että jaottelu alan tai pahimmillaan vain amk vs yliopisto menolla on aika mustavalkoista. AMK:lla on keskenään paljon eroja vaativuudessa sekä opettajilla.

Näin omana esimerkkinä:

Olen TAMKissa sairaanhoitajaksi opiskelemassa. Meillä on vaativuus esim. tenttien läpipääsyssä isompi kuin monella muulla AMK:lla vaikka ala on sama. Meillä pitää tenteistä saada aina 50-75% oikein jotta saa 1, riippuen tentistä ja opettajasta. Minulla on tuttavia samalla alalla mutta eri koulussa eikä koskaan ole läpipääsyyn vaadittu normitentistä edes 50%.

Yksi kaveri opiskelee sosionomiksi SAMK:ssa ja heillä tarvitsee olla hyväksyttyyn arvosanaan yleensä 25-40% oikein. Paljon on tenttejä mitkä tehdään kotona jolloin voi pitää koemateriaalit auki tai tehdä kaverin kanssa eikä kukaan niitä valvo. Yksi kaveri opiskelee Rovaniemellä yliopistossa ja heillä ei ole läsnäolovelvollisuuksia ja tenteissä ei ole ns vääriä vastauksia joten saa 4-5 helposti kun vaan seuraa maailmanmenoa ja on yhteiskunnan asioista perillä.

Jos alasta saa itselleen ammatin ja työllistyy, se ei ole turha tutkinto. En väitä että TAMK on nyt kaikkein vaativin koulu, mutta eroja on ja se ei ole löysimmästä päästä ainakaan.

SAMKin sotepuolen vaatimuksista en tiedä, mutta meillä liiketaloudessa pitää saada 50% tentissä oikein, että saa edes sen ykkösen. Hylsy tulee muuten. Kaverini lukee sairaanhoitajaksi SAMKissa ja heillä tuo sama 50% pätee myös.  Näköjään eroja on sitten koulutusohjelmien ja koulutusalojenkin välillä samassa oppilaitoksessa.

Vierailija
52/55 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi sille TAMKissa opiskelevalle hoitsulle: SAMKissa on opetushallituksen palautteen mukaan paras opetus Suomen amkeissa ja paras työllistävyysaste tutkinnon suorittaneille pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Mihis se TAMK tässä sijoittuukaan?

Vierailija
53/55 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös huomioida että jaottelu alan tai pahimmillaan vain amk vs yliopisto menolla on aika mustavalkoista. AMK:lla on keskenään paljon eroja vaativuudessa sekä opettajilla.

Näin omana esimerkkinä:

Olen TAMKissa sairaanhoitajaksi opiskelemassa. Meillä on vaativuus esim. tenttien läpipääsyssä isompi kuin monella muulla AMK:lla vaikka ala on sama. Meillä pitää tenteistä saada aina 50-75% oikein jotta saa 1, riippuen tentistä ja opettajasta. Minulla on tuttavia samalla alalla mutta eri koulussa eikä koskaan ole läpipääsyyn vaadittu normitentistä edes 50%.

Yksi kaveri opiskelee sosionomiksi SAMK:ssa ja heillä tarvitsee olla hyväksyttyyn arvosanaan yleensä 25-40% oikein. Paljon on tenttejä mitkä tehdään kotona jolloin voi pitää koemateriaalit auki tai tehdä kaverin kanssa eikä kukaan niitä valvo. Yksi kaveri opiskelee Rovaniemellä yliopistossa ja heillä ei ole läsnäolovelvollisuuksia ja tenteissä ei ole ns vääriä vastauksia joten saa 4-5 helposti kun vaan seuraa maailmanmenoa ja on yhteiskunnan asioista perillä.

Jos alasta saa itselleen ammatin ja työllistyy, se ei ole turha tutkinto. En väitä että TAMK on nyt kaikkein vaativin koulu, mutta eroja on ja se ei ole löysimmästä päästä ainakaan.

LOL, et tiedä kuinka huvittavalta kuulostaa kun väität omaa kouluasi muita vaativammaksi. :D Ootko koskaan miettinyt, että ehkä oletkin vain keskimääräistä tyhmempi ja siksi sun hoitsuopinnot tuntuu susta muiden opintoja vaativammilta.

Luitko edes koko tekstiä? Vai oletko kenties toisessa amkissa ja meni ihon alle?

En voi pitää objektiivisena mielipidettä, jossa oma oppilaitos nostetaan muita vaativammaksi.

Vierailija
54/55 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä liiketaloudesta mutta tekniikan AMK, siis insinöörikoulutus on älyllisesti vaativaa, kysyy vaivannäköä.

Höpöhöpö. Ykkösen arvosanoilla läpi ja olet inssi.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, minkälaisia alan töitä olet saanut niillä ykkösillä?

Ei töitä arvosanoilla tehdä.

Vierailija
55/55 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä teette näitä verkkotradenomin opintoja?

Verkossa ;D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä