Miksi kaikki ovat nykyään niin väsyneitä?
Itseni mukaan lukien. Ihan tolkuton aivosumu usein, vaikka on nukkunutkin. Mitään ylimääräistä ei jaksa. Kaikki ympärillä valittaa samaa. Mistähän johtuu?
Kommentit (61)
Niimpä.
Väsyttää niin ettei jaksa edes ajatella; tätä avausta tai mitään muutakaan.
Minun ferritiini lukemassa 19.
Yritin saada myös työpaikkalääkäriltä että ferritiini olisi mitattu. Memoglobiinin otatti vain, eikä se mitään kerro. ap.
Keskimääräinen aika jonka ihmiset nukkuvat on lyhentynyt. Nykyään kukutaan arkenakin puoleenyöhön ja roikutaan puhelimilla.
Nykyään nukutaan vähemmän kuin ennen. Suurin osa aikuisista nukkuu liian vähän.
Huono sisäilma varmasti myös vaikuttaa sekä arkiliikunnan vähyys. Ennen monissa töissäkin tuli käveltyä enemmän. Kun ihminen ei saa aktiivisuutta riittävästi niin vireystaso jää jatkuvasti matalaksi. Ihmisellä on liikunnan tarve, nykyään tuo tarve ulkoistetaan jumppatunteihin ym. mitkä eivät korvaa sellaista jatkuvaa liikkeessä olemista.
Sosiaalinen media ja erilaiset keskustelupalstat, jossa keskustellaan vaikeista aiheista ilman pehmentäviä eleitä yms. varmasti saavat aikaan alakuloa monissa, mikä voi tuntua väsymyksenä jos siitä tunteesta ei saa "kiinni".
Toi liikkuminen ja ulkoilma, joo... jostain pitäisi vaan saada se energia että saa itsensä ulos. Väsymys vaan on niin valtavaa, että olen aivan aloitekyvytön. Kamala kierre, joka pitäisi saada katkaistua. ap.
Vierailija kirjoitti:
Huono sisäilma varmasti myös vaikuttaa sekä arkiliikunnan vähyys. Ennen monissa töissäkin tuli käveltyä enemmän. Kun ihminen ei saa aktiivisuutta riittävästi niin vireystaso jää jatkuvasti matalaksi. Ihmisellä on liikunnan tarve, nykyään tuo tarve ulkoistetaan jumppatunteihin ym. mitkä eivät korvaa sellaista jatkuvaa liikkeessä olemista.
Sosiaalinen media ja erilaiset keskustelupalstat, jossa keskustellaan vaikeista aiheista ilman pehmentäviä eleitä yms. varmasti saavat aikaan alakuloa monissa, mikä voi tuntua väsymyksenä jos siitä tunteesta ei saa "kiinni".
Tuo on varmaan ihan totta. Jos nukkuu yöllä hyvin ja tarpeeksi ja on jatkuvasti pienessä liikkeessä, niin se kyllä pitää pirteänä. Jos vaan nuokkuu toimistolla ja sen jälkeen sohvalla ja muutenkin nukkuu huonosti, niin ei ihme, että väsyttää.
Ei ole aikaa palautua. Aivotkin tarvitsevat palautumisen.
Edellä mainittujen lisäksi jatkuva erilaisten näyttöjen tuijottaminen.
Kyllä mä olen huomannut töissä, että ne ketkä eniten valittaa väsymystä on samat ihmiset, jotka nukkuvat aivan tolkuttoman vähän ("voi voi ku nukuin taas neljä tuntia") eivätkä vapaa-ajallakaan ulkoile/liiku yhtään ja bonuksena näyttävät syövän aika epäterveellisesti (usein jotain lihiksiä yms eväänä).
Asiaan voisi vaikuttaa omalla tekemisellä ja omilla valinnoilla suurestikin.
Veikkaan yleistyvää liika painoa ja vähäistä liikuntaa sekä näiden heikentämää terveyttä + huonoa unihygieniaa (älylaitteet ja niiden kanssa valvominen). Mulla oli yksi vielä mielessä, mutta unohdin, väsyttää niin paljon. En ole edes huonokintoinen, mutta luin av:ta koko yön. Väitän kasvotusten, että lapset valvotti.
Uskon että tietokoneella/älypuhelimessa liika nötköttäminen aiheuttaa tätä, ja varmaan 90% ihmisistä tekee tätä kroonisesti.
Ne harvat, jotka ei kokoajan tuijota tämän puhelimen valoa ovat niitä harvoja "high energy tyyppejä".
Jos illalla ja aamulla eka asia on puhelimen näyttö, niin onhan se selvää että ehkä se tekee jotain negatiivista meille.
Vierailija kirjoitti:
No miksi minä, joka liikun kaikki työpäivät, olen kuolemanväsynyt viikonloppuisin? Arki-illat vielä menettelee, ja nukun tarpeeksi, mutta viikonloppuina saatan nukkua kymmeneen ja yhä nukuttais. Tänään nukahdin uudestaan joskus puolipäivästä, aivan tuskaa oli päästä ylös ja laittaa ruokaa...
Itse teen ulkotöitä ja se kyllä väsyttää.
Nukun 8h joka yö.
Minua väsyttää arjen pyöritys ja se kun töissä ja kotona pitää jatkuvalla syötöllä täyttää muiden tarpeita.
Rankka elämä. Jatkuva suorittaminen, suuret vaatimukset (osin kuvitellut, osin todelliset). Lisäksi pimeys ja iän mukanaan tuoma väsymys. Vastuu paljosta.
Mobiilaitteista leviävä elektrosmogi on immunosuppressiivista, ja saa infektiot leviämään elimistössä. Useimmiten suolisto on isoin ongelma, koska siellä on eniten mikrobeja, ja ne ovat ärhäkkäitä lisääntymään, jos immuunipuolustus ei toimi kunnolla. Latentit infektiot ovat usein oireettomia, mutta nakertavat silti elimistön kudoksia ja erityisesti aivokudoksia.
Minä syytän omaan unirytmiini täysin sopimatonta työrytmiä. Joudun heräämään joka aamu kuuden jälkeen ja iltapäivästä olen kuin zombie. Odotan vain, että pääsen kotiin nukkumaan. Aamu-uninen ei ole sellainen, että "vähän aamusta väsyttää" eikä piristy pikku hiljaa päivän myötä, kuten muut, vaan se väsymys pahenee iltapäivää kohti. Eikä sillä ole merkitystä nukkuuko 5 vai 10 tuntia, se väsymys on aina yhtä paha, jos joutuu heräämään aikaisin. Se vaikuttaa sitten koko viikkoon, kun joutuu heräämään itselleen täysin luonnottomaan aikaan.
Esim.lomalla voi helposti nukkua 23-10 tai vaikka 04-10, pääasia on se, että saa nukkua aamulla niin vireystaso on ihan erilainen eikä väsytä yhtään samalla lailla.
Olen siis jatkuvasti väsynyt yksinkertaisesti aamuvirkkujen mukaan sanellun työajan takia.
Koska on talvi.