Te, joilla kokemusta! Rautavarastojen täydennys ruokavalion avulla?
Myönnän, etten jaksa itse kaivaa tietoa. Epäilen että minulla on raudanpuutostila. Kaikki oireet jalkojen pistelyä ja kurkkukipua myöten löytyy. Huulet halkeilee ja energiakin on vähissä. Pitäisi käydä lääkärissä mutta ajan saisi noin kuukauden päähän ja voisin koittaa itse vaikuttaa asiaan.
Te,joilla on todettu raudanpuutos, miten oireilitte ja miten hoidettiin? Oliko kyse hemoglobiinista vai ferritiinistä? Tattis.
Kommentit (36)
Minulle sisätautilääkäri sanoi suoraan, että jo raudanpuutteesta kärsivä ei pysty nostamaan rauta-arvoja piiruakaan ruokavaliolla.
Oli oikeassa. Verikokeet todisti sen.
Lääkärini mukaan en pysty paljon vaikuttamaan raudanpuutteeseen ruokavaliolla, kun rauta nyt vaan imeytyy minulla huonosti, tod. näk, suolistosairauden takia. Rautatableteista ei minulle ollut hyötyä koska eivät imeytyneet. Olen saanut infuusion n 6 kk välein.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeasti tunnistettavia raudanpuutteen oireita
Esa Soppi, LKT, sisätautiopin dosentti
"Potilalla voi olla vain yksi oire tai useampia oireita samanaikaisesti. Oireet on listattu kokemukseni mukaan yleisyysjärjestyksessä aloittaen yleisimmistä.
Jatkuva painon nousu
Päänsärky
Alavireys ja paniikkihäiriöt
Nivel- ja lihaskivut, joska muistuttavat fibromyalgiaa
Liikahikoilu ja ja hikoilupuuskat
Hengenahdistus
Lievä lämmön nousu tai voimakkaat ruumiinlämmön vaihtelut muutaman tunnin aikana
Infertiliteetti naisella
Voimakas lihasheikkous
Ihon tuntomuutokset/häiriöt
Unihäiriöt
Suolen toiminnan häiriöt ja ripuli
Sydämen rytmihäiriöt, jotka voivat olla vaikeita
Sydämen vajaatoiminta
Kipukynnyksen aleneminen ja voimakkaat kivutNäitä esiintyy erityisesti potilailla, joiden raudanpuute on kestänyt pitkään, huomattavasti yli 5 vuotta, eikä heillä yleensä ole anemiaa (eli hemoglobiini on normaali)."
https://esasoppi.fi/raudanpuute/vaikeasti-tunnistettavia-raudanpuutteen…
Ohhoh, kiitos tämän linkkaajalle. Olen ihmetellyt omituisia oloja ja oireita (epäillyt jopa vaihtareiksikin, mutta toisaalta menkat on ihan normit) ja tämä lista taisi selittää kaiken. Osui nimittäin 9/15.
Rautakuuria olen miettinyt monesti, mutta niistä todennäköisesti tulevat vatsaoireet on vielä saaneet jättämään sen ajatuksentasolle.
N43
Normaalit menkat ja ikävuosia 43. Eli menkat olleet noin 30 vuotta.
Kyllä sitä päätyy väistämättä raudanpuutteiseksi, varsinkin, jos on raskauksia takana.
Minulle tuli raudanpuutos kun jouduin suolisto-oireiden vuoksi karsimaan ruokavaliota rajusti, hetken aikaa noudatin aika rajoittunutta fodmapruokavaliota. Nyt olen pystynyt palauttamaan melkein kaiken karsimani takaisin ruokavalioon, mutta rauta-arvot täysin pielessä. Olen ollut kasvissyöjä yli 20 vuotta eikä aiemmin ole tällaista ongelmaa ollut. Olen yrittänyt löytää rautalisää mitä maha sietäisi mutta sellaista ei ole löytynyt. Yksi keino yrittää nostaa rauta-arvoja on se että lisää reilusti, siis reilusti c-vitamiinia ruokavalioon. Itse otan kerran päivässä c-vitamiinitabletin, sen lisäksi syön lähes joka aterialla jotain runsaan c-vitamiinipitoista kuten paprikaa, appelsiinia tms. Maitotuotteita kannattaa rajoittaa ja kunnolla, varsinkin ne estävät raudan imeytymistä. Myös kahvia tai teetä ei joka aterialla, mielummin aterioiden välissä. Muutaman viikon päästä otetaan ferritiinit uudelleen, toivottavasti olisi edes pienoista nousua arvoissa. Jos eivät ole nousseet yritän saada rautainfuusion. Oireet on aika järkyttäviä, tässähän menee elämä hukkaan...
Onko tää provo vai oikeastiko kysyt?
Siis hemoglobiini ei mittaa rautaa. Ferritiinikoe mittaa rautavarastot. Hemoglobiini voi olla jopa korkea vaikka ferritiini ois matala.
Raudanpuute on hyvin yleistä naisilla, miehillä taas harvinaisempaa ja huolestuttavaa.
Rautavarastojen parantuminen ja hoito riippuu täysin siitä, mistä puutos johtuu. Syitä voi olla mitä vain, mutta puutos tulee joko siitä että rautaa ei saa tarpeeksi tai se hajoaa liian nopeasti elimistössä, joskus molemmsta. Jos sulla on runsaat kuukautiset niin raudanpuute on hyvin mahdollista. Tällöin tilaa ei pysty korjaamaan ruokavaliolla. (Jos pystyisi, puutostilaa ei olisi edes syntynyt. Rautavarastoja ei meinaa saada nousemaan edes moninkertaisilla päiväannoksilla). Tämä on kai yksi yleisimmistä syistä. Hoitona mm. kierukka ja rautavalmisteet.
Itsellä runsaat kuukautiset ja lääkitys, joka estää raudan imeytymistä. Hb ollut aina korkea, joten raudanpuute tuli ilmi vasta kun ferritiini oli todella alhainen (alle 5). Niitä oireita olikin silloin jo aika paljon, olivat kestäneet vuosia, mutta en osannut epäillä raudampuutosta koska kukaan ei koskaan ehdottanut. Lääkärit tutki vuosien varrella kaikkea reumatesteistä borrelioosiin, mutta ei koskaan ferritiiniä, koska hb oli aina viitearvoissa. Otin hb äkillisen laskun puheeksi kun tutkittiin toista asiaa ja sitten selvisi että olen kärsinyt raudanpuutteesta vuosia.
Mielestäni ferritiini tulisi tutkia kaikilta naisilta ainakin gynekologisten tutkimusten tai papa-kokeen yhteydessä. Olisi säästynyt monta vuotta opiskelua (olisin valmistunut aiemmin), monta kuukautta yhteiskunnan tukia (sairastelin ja menetin työpaikkoja mm. koeajalla) ja myös mielenterveys olisi parempi, jos olisi tutkittu tämmöinen vähän aikaisemmin. Siis 10 vuotta meni oireineen ainakin, ennen kuin selvisi.
Ferritiiniä on yritetty nostaa vuosia, nousee ehkä just viitearvon rajalle eli 10 mutta tipahtaa helposti, jos kuuri ei jatku. Tästäkin on ollut kyllä jo hiukan apua, en mm. ole sairastanut jokaista flunssaa (mulla on hyvä käsihygieniä ym ollut aina eli oon tehnyt parhaani välttääkseni niitä) sen jälkeen kun saatiin edes 10 nostettua. Hiuksia ei lähde enää niinkuin aiemmin. Jopa kalpeus on vähentynyt. Iho edelleen kuiva, mutta ei niin kuiva kuin ennen. Ennen olin kesät talvet kädet halkeamilla rasvaamisesta huolimatta. Jne..... ja väsymys on hiukan väistynyt, sitä olen odottanut eniten!!
Tyhentyneitä varastoja ei voi täyttää ruokavaliolla. Tarvitaan lääkitys tai infuusio.
Vierailija kirjoitti:
Onko tää provo vai oikeastiko kysyt?
Siis hemoglobiini ei mittaa rautaa. Ferritiinikoe mittaa rautavarastot. Hemoglobiini voi olla jopa korkea vaikka ferritiini ois matala.
Raudanpuute on hyvin yleistä naisilla, miehillä taas harvinaisempaa ja huolestuttavaa.
Rautavarastojen parantuminen ja hoito riippuu täysin siitä, mistä puutos johtuu. Syitä voi olla mitä vain, mutta puutos tulee joko siitä että rautaa ei saa tarpeeksi tai se hajoaa liian nopeasti elimistössä, joskus molemmsta. Jos sulla on runsaat kuukautiset niin raudanpuute on hyvin mahdollista. Tällöin tilaa ei pysty korjaamaan ruokavaliolla. (Jos pystyisi, puutostilaa ei olisi edes syntynyt. Rautavarastoja ei meinaa saada nousemaan edes moninkertaisilla päiväannoksilla). Tämä on kai yksi yleisimmistä syistä. Hoitona mm. kierukka ja rautavalmisteet.
Itsellä runsaat kuukautiset ja lääkitys, joka estää raudan imeytymistä. Hb ollut aina korkea, joten raudanpuute tuli ilmi vasta kun ferritiini oli todella alhainen (alle 5). Niitä oireita olikin silloin jo aika paljon, olivat kestäneet vuosia, mutta en osannut epäillä raudampuutosta koska kukaan ei koskaan ehdottanut. Lääkärit tutki vuosien varrella kaikkea reumatesteistä borrelioosiin, mutta ei koskaan ferritiiniä, koska hb oli aina viitearvoissa. Otin hb äkillisen laskun puheeksi kun tutkittiin toista asiaa ja sitten selvisi että olen kärsinyt raudanpuutteesta vuosia.
Mielestäni ferritiini tulisi tutkia kaikilta naisilta ainakin gynekologisten tutkimusten tai papa-kokeen yhteydessä. Olisi säästynyt monta vuotta opiskelua (olisin valmistunut aiemmin), monta kuukautta yhteiskunnan tukia (sairastelin ja menetin työpaikkoja mm. koeajalla) ja myös mielenterveys olisi parempi, jos olisi tutkittu tämmöinen vähän aikaisemmin. Siis 10 vuotta meni oireineen ainakin, ennen kuin selvisi.
Ferritiiniä on yritetty nostaa vuosia, nousee ehkä just viitearvon rajalle eli 10 mutta tipahtaa helposti, jos kuuri ei jatku. Tästäkin on ollut kyllä jo hiukan apua, en mm. ole sairastanut jokaista flunssaa (mulla on hyvä käsihygieniä ym ollut aina eli oon tehnyt parhaani välttääkseni niitä) sen jälkeen kun saatiin edes 10 nostettua. Hiuksia ei lähde enää niinkuin aiemmin. Jopa kalpeus on vähentynyt. Iho edelleen kuiva, mutta ei niin kuiva kuin ennen. Ennen olin kesät talvet kädet halkeamilla rasvaamisesta huolimatta. Jne..... ja väsymys on hiukan väistynyt, sitä olen odottanut eniten!!
Siis joukkopapan, ei papakokeen yhteydessä.
Muuten tulisi yhteiskunnalle turhan kalliiksi.. mutta joukkopapaseulonta on 5v välein, voisi olla sopiva väli. Ainakin jos on runsaat kuukautiset.
Kuulostaa enemmän B-vitamiinien puutokselta. Toisaalta jos sulla on aliravitsemus tai jokin puutostila, voi olla puute useammasta aineesta.
Mulla hemoglobiini on aina ollut 110 parhaimmillaan, se on mulle fysiologista. Vasta kun menee alle sadan, alkaa vähän tuntua.
"Runsaat kuukautiset" on höpöhöpö-argumentti.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa enemmän B-vitamiinien puutokselta. Toisaalta jos sulla on aliravitsemus tai jokin puutostila, voi olla puute useammasta aineesta.
Mulla hemoglobiini on aina ollut 110 parhaimmillaan, se on mulle fysiologista. Vasta kun menee alle sadan, alkaa vähän tuntua.
Se riippuu siitä mikä sun lähtötaso on ja onko sairauksia. Mulla oli vuosia tunne, ettei happi riitä ja yritin sitä muille selittää. En ois ikinä arvannut että raudanpuutos kun hb oli aina ollut todella hyvä. Luulin että hb mittaa rautaa, ei mittaa. Hb riippuu monesta asiasta, sairaudet voi nostaa sitä.
Mulla hb ennen 150, voin sanoa että kyllä tuntui vaikka olis ollu 125....
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Voisit edes perustella mielipiteesi?
Ja se on todellakin pelkkä _mielipide_, koska lääketieteelliset artikkelit ja lääkärit painottavat runsaita kuukautisia raudanpuutoksen syynä.
Vierailija kirjoitti:
Voin olla väärässäkin, mutta b-vitamiini ym.puutokset on huomattavasti raudanpuutosta harvinaisempia? Kyllä yleensä nuorilla naisilla tarkistetaan ensin ferritiini.
Vierailija kirjoitti:
Runsaat verenvuodot sen sijaan ei ole. Se laskee sekä hemoglobiinin että rautapitoisuuden nopeasti hyvin alkaiselle tasolle. Rautatabletit auttaa siihen kunhan verenvuodot on ensin saatu tyrehdytettyä.
Sopin arvion mukaan Suomessa on noin 200-300 000 raudanpuutoksesta kärsivää.
Heistä valtaosa on naisia.
– Raudanpuutos voi kulkea äidiltä tyttärelle raskaudenaikaisesta raudanpuutteesta johtuen. On perheitä, joissa olen todennut olevan raudanpuutosta neljässä polvessa.
Jos naisella on runsaat kuukautiset, hänellä on takanaan useita synnytyksiä tai verenluovutuksia, raudanpuute voi olla erityisen mahdollinen.
Suurin syy naisten raudanpuutteeseen on runsaat kuukautiset, raskaudet, sektiot ja muut verenmenetykset.
Sen jälkeen tulee nää suolisto-ongelmat ja imeytymisongelmat.
Jos naisella on runsaat kuukautiset, voi lähes varmuudella sanoa, että raudanpuute johtuu nimenomaan siitä.