Te, joilla kokemusta! Rautavarastojen täydennys ruokavalion avulla?
Myönnän, etten jaksa itse kaivaa tietoa. Epäilen että minulla on raudanpuutostila. Kaikki oireet jalkojen pistelyä ja kurkkukipua myöten löytyy. Huulet halkeilee ja energiakin on vähissä. Pitäisi käydä lääkärissä mutta ajan saisi noin kuukauden päähän ja voisin koittaa itse vaikuttaa asiaan.
Te,joilla on todettu raudanpuutos, miten oireilitte ja miten hoidettiin? Oliko kyse hemoglobiinista vai ferritiinistä? Tattis.
Kommentit (36)
Jos todetaan verikokeista raudanpuute (oli se sitten hemppa, ferritiini tai molemmat), sitä rautaa ei pysty täydentämään ruokavaliolla yhtään.
Mulla on ihan verikokeet todisteena.
Olin kasvissyöjä vuosikausia, pitkään kaikki raudanpuutteen oireet, mutten mennyt lääkäriin. Sitten kun menin, verikokeet otettiin ja tulos oli vakava raudanpuute.
Sen jälkeen söin lihaa joka päivä ja rautapitoisia ruokia 3 kk ajan ja menin uudelleen verikokeisiin. Tulos: yhä vakava raudanpuute ja arvot olivat laskeneet hieman. Eli ruoka ei auttanut yhtään!
Sitten lääkäri määräsi rautakuurille 100 mg rautaa joka päivä.
3 kk jälkeen verikokeiden tulos: rauta-arvot nousseet hyvin, muttei tarpeeksi. Yhä olen tällä matkalla, eli syön rautaa ja mitataan 3 kk välein arvot.
Liha ja sisäelimet nyt on selkeitä raudanlähteitä. Itse en kykene mitään sisäelimiä tai veriruokia (verilettuja, maksaa ym) syömään, joten yritän tuoda edes hieman lihaa takaisin ruokavaliooni. Joissakin kasviksissa on myös rautaa, mutta paljon vähemmän ja huonosti imeytyvässä muodossa.
Lisärautaa pullosta eli Floravital-neste + rautatabletit. Vatsa vaan ei oikein tykkää noista rautatabuista.
Vaikeasti tunnistettavia raudanpuutteen oireita
Esa Soppi, LKT, sisätautiopin dosentti
"Potilalla voi olla vain yksi oire tai useampia oireita samanaikaisesti. Oireet on listattu kokemukseni mukaan yleisyysjärjestyksessä aloittaen yleisimmistä.
Jatkuva painon nousu
Päänsärky
Alavireys ja paniikkihäiriöt
Nivel- ja lihaskivut, joska muistuttavat fibromyalgiaa
Liikahikoilu ja ja hikoilupuuskat
Hengenahdistus
Lievä lämmön nousu tai voimakkaat ruumiinlämmön vaihtelut muutaman tunnin aikana
Infertiliteetti naisella
Voimakas lihasheikkous
Ihon tuntomuutokset/häiriöt
Unihäiriöt
Suolen toiminnan häiriöt ja ripuli
Sydämen rytmihäiriöt, jotka voivat olla vaikeita
Sydämen vajaatoiminta
Kipukynnyksen aleneminen ja voimakkaat kivut
Näitä esiintyy erityisesti potilailla, joiden raudanpuute on kestänyt pitkään, huomattavasti yli 5 vuotta, eikä heillä yleensä ole anemiaa (eli hemoglobiini on normaali)."
https://esasoppi.fi/raudanpuute/vaikeasti-tunnistettavia-raudanpuutteen…
Vierailija kirjoitti:
Jos todetaan verikokeista raudanpuute (oli se sitten hemppa, ferritiini tai molemmat), sitä rautaa ei pysty täydentämään ruokavaliolla yhtään.
Mulla on ihan verikokeet todisteena.
Olin kasvissyöjä vuosikausia, pitkään kaikki raudanpuutteen oireet, mutten mennyt lääkäriin. Sitten kun menin, verikokeet otettiin ja tulos oli vakava raudanpuute.
Sen jälkeen söin lihaa joka päivä ja rautapitoisia ruokia 3 kk ajan ja menin uudelleen verikokeisiin. Tulos: yhä vakava raudanpuute ja arvot olivat laskeneet hieman. Eli ruoka ei auttanut yhtään!
Sitten lääkäri määräsi rautakuurille 100 mg rautaa joka päivä.
3 kk jälkeen verikokeiden tulos: rauta-arvot nousseet hyvin, muttei tarpeeksi. Yhä olen tällä matkalla, eli syön rautaa ja mitataan 3 kk välein arvot.
Vuosikausien kasvissyönnillä olit kuluttanut omat rautavarastosi tyhjiin. Ei mikään ihme ettei ne korjaannu ihan muutamassa kuukaudessa.
Multa ei ole tutkittu ferritiiniä. Hemoglobiini on usein ollut joko liian matala tai normaalin alarajalla. Sitä on hoidettu rautakuurilla. Eli ihan tabletteja 1 tai 2 kpl /kerta riippuen siitä, miten huonot arvot ovat. Nykyisin kuulemma suositellaan, että rautatabletit otettaisiin joka toinen päivä, koska imeytyvät niin paremmin. Mulle on aina tullut aluksi vatsaoireita (vatsa sekaisin yms.) tableteista, mutta oireet ovat rauhoittuneet aika pian. Maltofer on vatsaystävällisempi valmiste, mutta kamalan kallis. Olen siis syönyt Obsidania.
Joillakin rauta ei imeydy tarpeeksi ruuista, joten purkista otettava kenties vuosikausia.
Ruokavaliolla ei raudanpuutosta saa korjattua, itsellä runsaat kuukautiset ja syön ferrodania 100mg joka päivä. Yksi oireista oli masennus joka vain syveni ja haudoin jo itsemurhaa, enää ei masenna, ei hengästytä, lihakset ei kipuile, olen kuin uusi ihminen.
Mulla on tuosta listasta kaikki paitsi painonnousu ja voimakas lihasheikkous. Toivottavasti ei olisi mitään sydämen vajaatoimintaa ym.
Pakko tietysti mennä lääkäriin, mutta rautalääkkeitä ei pitäisi kuulemma ottaa omin luvin. Veriletut olinkin unohtanut, mutta rajansa niissäkin. Sisäelimet ei oikein maistu. Onko kenelläkään tietoa paljonko esim. lihaa pitäisi syödä päivässä jotta olisi vaikutusta rautoihin? Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeasti tunnistettavia raudanpuutteen oireita
Esa Soppi, LKT, sisätautiopin dosentti
"Potilalla voi olla vain yksi oire tai useampia oireita samanaikaisesti. Oireet on listattu kokemukseni mukaan yleisyysjärjestyksessä aloittaen yleisimmistä.
Jatkuva painon nousu
Päänsärky
Alavireys ja paniikkihäiriöt
Nivel- ja lihaskivut, joska muistuttavat fibromyalgiaa
Liikahikoilu ja ja hikoilupuuskat
Hengenahdistus
Lievä lämmön nousu tai voimakkaat ruumiinlämmön vaihtelut muutaman tunnin aikana
Infertiliteetti naisella
Voimakas lihasheikkous
Ihon tuntomuutokset/häiriöt
Unihäiriöt
Suolen toiminnan häiriöt ja ripuli
Sydämen rytmihäiriöt, jotka voivat olla vaikeita
Sydämen vajaatoiminta
Kipukynnyksen aleneminen ja voimakkaat kivutNäitä esiintyy erityisesti potilailla, joiden raudanpuute on kestänyt pitkään, huomattavasti yli 5 vuotta, eikä heillä yleensä ole anemiaa (eli hemoglobiini on normaali)."
https://esasoppi.fi/raudanpuute/vaikeasti-tunnistettavia-raudanpuutteen…
Oho. Tuossa on lueteltu 15 oiretta ja mulla on niistä 8.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuosta listasta kaikki paitsi painonnousu ja voimakas lihasheikkous. Toivottavasti ei olisi mitään sydämen vajaatoimintaa ym.
Pakko tietysti mennä lääkäriin, mutta rautalääkkeitä ei pitäisi kuulemma ottaa omin luvin. Veriletut olinkin unohtanut, mutta rajansa niissäkin. Sisäelimet ei oikein maistu. Onko kenelläkään tietoa paljonko esim. lihaa pitäisi syödä päivässä jotta olisi vaikutusta rautoihin? Ap.
Mä söin paljon lihaa joka päivä, eikä rauta noussu pätkääkään 3 kk ruokatankkauksella.
Verikokeilla todistettiin se. Kirjoitin sen tohon aikaisempaan viestiin.
Ehdottomasti lisärautaa ruokavalion tueksi!
Ei suositella ruokavaliolla. Aika mahdotonta, ellet ala vetää överisti maksaa ja verilettuja.
IS asiantuntija Palssa:
Jos rautavarastot ovat tyhjät tai vajaat, niiden täyttäminen yksin ruokavaliolla on vaikeaa, useimmille mahdotonta.
IS/terveys ei saa linkitettyä.
Huvittavaa että lehdissä neuvotaan syömään ruokia x että rauta-arvot nousisivat, mutta ihmisten kokemukset kertovat että vain rautalääkkeet tai "suoraan suoneen" annettu rauta toimisivat. Eikä aina nekään. Kohta alan käyttää rautaista paistinpannua ja raavin sitä metallilastalla. Jossain suositeltiin sitäkin :) ap
Ei parantunut mulla raudanpuuteanemia edes rautatableteilla saati ruualla. Oireita olivat väsymyksen ohella huimaus, korvien humina ja ihon kuivuus. Maha oli jatkuvasti sekaisin ja henkeä ahdisti. Kuvittelin, että kaikki johtuu kilpirauhasen vajaatoiminnasta, jota jo hoidettiin.
Vierailija kirjoitti:
Rautavarastoja ei voi nostaa lihalla tai ruualla, mutta tarvitset mielellään ruuasta 15 mg rautaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa että lehdissä neuvotaan syömään ruokia x että rauta-arvot nousisivat, mutta ihmisten kokemukset kertovat että vain rautalääkkeet tai "suoraan suoneen" annettu rauta toimisivat. Eikä aina nekään. Kohta alan käyttää rautaista paistinpannua ja raavin sitä metallilastalla. Jossain suositeltiin sitäkin :) ap
Minulle kyllä sanoi sekä lääkäri, ravitsemusterapeutti että hoitaja, että ei se ruualla nouse. Rautakuuria vaan.
Ravitsemusterapeutti tosin sanoi, että jos en lisäksi päivittäin ruuasta rautaa, on se aika plus miinus nolla, koska käytän sitten niitä varastoja, joita koitan raudalisällä nostaa.
En usko, että vakavaa raudanpuutetta voi korjata pelkästään ruokavaliolla. Muutenkin raudanpuutteen syy pitäisi selvittää. Jos puute johtuu esim. kuukautisista tai suolistosairaudesta, siinä ei auta vaikka vetäisi kilon verilättyjä päivässä. Tietysti terveellinen ja paljon kasviksia ja rautapitoisia ruokia auttaa edistämään terveyttä, mutta oikein vakava raudanpuute ei korjaannu pelkästään sillä. Jos epäilee anemiaa, en suosittele mitää omatoimisia rautatankkauksia ennen kuin anemia on todettu verikokeissa ja ennen kaikkea sen syy selvitetty.
– Raudanpuute on modernin maailman yleisin aliravitsemuksen muoto, sanoo laillistettu ravitsemusterapeutti Anette Palssa uudessa kirjassaan Rauhoita stressivatsa (Tammi).
Tämä voi johtua monesta syystä. Erityisesti runsaat kuukautiset, raudan heikko imeytyminen suolistosta sekä niukka raudansaanti ravinnosta esimerkiksi laihduttamisen tai yksipuolisen kasvissyönnin seurauksena lisäävät Palssan mukaan raudanpuutteen riskiä.
Pahimmillaan raudanpuute on sisätautien erikoislääkäri Esa Sopin mukaan todella ikävä tauti, joka käyttäytyy kuin kameleontti. Jos nainen valittaa väsymystä, hajamielisyyttä, päänsärkyä, hiustenlähtöä, hengästymistä, kohonnutta sykettä tai sydämen lisälyöntejä, raudanpuute on ykkösepäilty.
Punaviintä! Paljon punaviintä!!