Sairaanhoitajien katoamisilmoitus - oikea ongelma on että alalle on koulutettu väkeä joka ei alalle sovi
https://yle.fi/uutiset/3-11152636
Parempi palkka ei auta kun vihaa työtään ja ei sovi hommiin. Minäkin olisin surkea hoitoalalla. Ja olipa palkka mitä vaan niin en viihtyisi
Kommentit (32)
Hoitoalalla parempi palkka ei riitä. Työolojen pitäisi olla paremmat. Siellä pitäisi olla enemmän tekijöitä, jotta homma ei tuntuisi toivottomalta raatamiselta, jota ei voi koskaan tehdä siten kuin oma etiikka vaatii.
Olen sairaanhoitaja, joka kuvitteli pitkään, että ei sovi työhönsä. Sitten tajusin, että olen parhaimmillani hektisessä ja nopeasti muuttuvassa tilanteessa, joten vaihdoin vanhustenhoidosta päivystykseen. Entinen opiskelukaveri vaihtoi leikkaussalista nuorisopsykiatriaan. Turhan usein sitä jumittuu tehtäviin, joihin opiskeluaikana keikkatöiden kautta ajautui.
Sairaanhoitajaksi koulutetaan kaikenlaista väkeä. Ei ole mitään tiettyä hoitsutyyppiä. Kaiken kaikkiaan aivan liian raskas ja vaativa työ palkkaukseen nähden. Arvostusta ei Suomessa ole. Ihmettelen miksi? Kuka jatkossa auttaa ensiavussa esimerkiksi loukkaantuneita jos ei ole ketään koulutettua töissä? Todella vakava asia...
Minä olen usein miettinyt, että miten ihmeessä tuo ihminen on päässyt sh-kouluun. En ole itse alalla, mutta läheltä liippaa ja näkeehän heitä sitten kun itse joutuu asioimaan terveydenhuollon kanssa. Ja myös tutuista muutama nainen on niin jäätävän itsekeskeinen ja suoraan sanottuna ilkeä kakkapää, ja heistä neljä viidestä on sairaanhoitajan ammatissa.
Voisiko Tehy tehdä ryhtiliikkeen ja uudistaan sekä sairaanhoitajien hakuprosessia että työoloja? Voisi auttaa asiaan hurjasti pitkällä aikavälillä.
Siivouksen jälkeen hoitoala on se jota Suomen kermaperseet ei tee. Ei sovi pullamössö alalle.
Kuitenkin kun kysyy että onko vakituista työtä ja saako itse tehdä listat, niin loppuu se työvoiman tarve samantien.
Haluavat vain määräaikaisia jotka kumartaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen usein miettinyt, että miten ihmeessä tuo ihminen on päässyt sh-kouluun. En ole itse alalla, mutta läheltä liippaa ja näkeehän heitä sitten kun itse joutuu asioimaan terveydenhuollon kanssa. Ja myös tutuista muutama nainen on niin jäätävän itsekeskeinen ja suoraan sanottuna ilkeä kakkapää, ja heistä neljä viidestä on sairaanhoitajan ammatissa.
Voisiko Tehy tehdä ryhtiliikkeen ja uudistaan sekä sairaanhoitajien hakuprosessia että työoloja? Voisi auttaa asiaan hurjasti pitkällä aikavälillä.
Millainen ihminen kuvittelee, että ammattijärjestö voi ohittaa ministeriön? Ei Tehy vastaa hakuprosessista.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajakoulut lakkautettiin joskus 70-luvun alussa, joten montakohan sairaanhoitajakoulun käynyttä olet vielä työelämässä kohdannut.
Hoitoalalla on järkyttävän paljon ikäviä ja kylmiä ihmisiä, toisaalta mulkkuja on joka työyhteisössä, mutta myrkyllinen ihminen hoiva alalla on kammottavaa. Jos ne saisi jotenkin jo pääsykokeissa karsittua pois, olisi hoiva alalla huomattavasti paremmat työ olot
Joi palkankorotuksen muistaa kuukauden kaksi. Ja sen jälkeen taas vingutaan palkan pienuutta.
Lääkärejä houkutellaan helsinkiin korkeamma palkalla. Tuskin se heillä on perusongelma, liian pieni.palkka. Luultavasti työolosuhteet, kiire yms jokin muu syy. Sairaanhoitajilla toki palkkakin voisi olla parempi mutta lienevät syyt joukkokatoon muualla. Huono johtaminen, kiire jne.
Eli hoitajiksi on vihdoin kouluttautunut ihmisiä, jotka pyrkivät nostamaan terveydenhoitoalan epäkohdat suuren yleisön tietoon, eivät enää nöyrästi asetu "kutsumusammattiin"??
Oikea ongelma, että työstä on tullut sietämätöntä paskaa. Onko ihme ettei siellä sitten kukaan viihdy. Lähäreillä duunit vielä hirveämpiä. Ja asiakkailla on myös hirveää kun palvelu tuntuu epäinhimilliseltä. Ei hyvä.
Hoitajiksi, lähinnä lähihoitajiksi, koulutettiin kaikki mahdolliset työttömiksi joutuneet puolipakolla. Vaihtoehtoja ei taidettu juuri antaa.
Nyt niitetään sitä satoa.
Mä olen pintapuolisesti kiinnostunut röntgenhoitajan työstä. Mietityttää juuri tuo, että jos en sovellukaan alalle niin siinä menee koulutus ja vuosia hukkaan. Nyt pätkätöissä elintarvikealalla ja jotain parempaa pitäisi keksiä, en vain tiedä mitä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla on järkyttävän paljon ikäviä ja kylmiä ihmisiä, toisaalta mulkkuja on joka työyhteisössä, mutta myrkyllinen ihminen hoiva alalla on kammottavaa. Jos ne saisi jotenkin jo pääsykokeissa karsittua pois, olisi hoiva alalla huomattavasti paremmat työ olot
Se on ollut ns. julkinen salaisuus jo pitkään, että hoitoalalta on lähtenyt paljon hyviä tekijöitä muille aloille työilmapiirin ja -olojen vuoksi. Vastavalmistuneiden simputtaminen, tytöttely ja pojittelu, muu mielivaltainen kyykyttäminen, omien ongelmien raahaaminen työpaikalle, alaisilleen täysin sokeat ja johtamistaidottomat pomot yms. eivät saa olla enää tätä päivää. Jostain syystä hoitoalalla ei tätä haluta tajuta. Lisäksi työkavereilleen paskamaiset hoitajat ovat usein sitä myös potilaille, koska eivät voi sietää toisen erilaisuutta ja "heikkoutta" muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Oikea ongelma, että työstä on tullut sietämätöntä paskaa. Onko ihme ettei siellä sitten kukaan viihdy. Lähäreillä duunit vielä hirveämpiä. Ja asiakkailla on myös hirveää kun palvelu tuntuu epäinhimilliseltä. Ei hyvä.
Tämä! Kuka oikeasti empaattinen ja auttamishaluinen kykenee työskentelemään työssä, jossa joutuu olemaan sekopäiden hymyilevänä sylkykuppina ja nyrkkeilysäkkinä. Suomi on tasapäistämis- ja suvaitsemisvimmassaan ajautunut tilanteeseen missä loputtomalla "pahoinvoinnin", eli suomeksi sanottuna usein pelkän kusipäisyyden sietämisellä on saatu jo kaikki normaalitkin voimaan pahoin, jopa ne jotka näitä "pahoinvoivia" voisivat eniten auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on ollut ns. julkinen salaisuus jo pitkään, että hoitoalalta on lähtenyt paljon hyviä tekijöitä muille aloille työilmapiirin ja -olojen vuoksi. Vastavalmistuneiden simputtaminen, tytöttely ja pojittelu, muu mielivaltainen kyykyttäminen, omien ongelmien raahaaminen työpaikalle, alaisilleen täysin sokeat ja johtamistaidottomat pomot yms. eivät saa olla enää tätä päivää. Jostain syystä hoitoalalla ei tätä haluta tajuta.
Niin totta!
Nim. 10 vuotta määräaikaisuuksia hoitotyössä, ei enää ikinä. Nyt vakituinen paikka muualla.
Missä vaiheessa mentiin väärään suuntaan?
Vain masokisti tekee työtä, jossa työolot on perseellään. Ei siinä palkka tai soveltuvuus mitään auta.