Sairaanhoitajien katoamisilmoitus - oikea ongelma on että alalle on koulutettu väkeä joka ei alalle sovi
https://yle.fi/uutiset/3-11152636
Parempi palkka ei auta kun vihaa työtään ja ei sovi hommiin. Minäkin olisin surkea hoitoalalla. Ja olipa palkka mitä vaan niin en viihtyisi
Kommentit (32)
En ole sairaanhoitaja, mutta lähihoitaja, joista kuulemma on pulaa myös. Olin työttömänä kun sitä koulutusta ehdotettiin. Se houkutteli, koska töitä oli paljon tarjolla. "Sen kun valitset parhaan", sanottiin. Huomasin kuitenkin 7 vuoden jälkeen, että samaa p***aa se on joka paikassa.
Päivääkään en suostu enää tekemään hoitoalalla. Se on niin läpimätä koko ala. Johtaminen on joltain muulta vuosikymmeneltä, kiusaamista ja simputusta on yleisesti "tarjolla", väkivalta on arkea, omaiset valittaa (aiheestakin), aikaa ei ole välillä edes vessassa käyntiin, kaikki taudit saa palkanlisänä, täytesilpputyötä on loputtomiin, työvuorot siksakkia jne. jne. Ahdistaa jo miettiminen.
Sairaanhoitajat ovat vielä vastuullisemmassa asemassa. En ihmettele, että porukka lähtee muihin hommiin. Ainoaa elämäänsä ei tarvitse elää sylkykuppina ja heittopussina.
Ja me alalla olevat tiedämme että ne jotka ovat hyviä empaattisia ihmisläheisiä hoitajia, pakenevat alalta koska oma moraali ei siedä huonosti tehtyä työtä. Ja alalle jäävät ne joilla ei ole muuta vaihtoehtoa. Tuloksena kyynistyminen, väsymys, hyvästäkin hoitajasta kasvaa katkera elämäänsä ja potilaisiin kyllästynyt robotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen usein miettinyt, että miten ihmeessä tuo ihminen on päässyt sh-kouluun. En ole itse alalla, mutta läheltä liippaa ja näkeehän heitä sitten kun itse joutuu asioimaan terveydenhuollon kanssa. Ja myös tutuista muutama nainen on niin jäätävän itsekeskeinen ja suoraan sanottuna ilkeä kakkapää, ja heistä neljä viidestä on sairaanhoitajan ammatissa.
Voisiko Tehy tehdä ryhtiliikkeen ja uudistaan sekä sairaanhoitajien hakuprosessia että työoloja? Voisi auttaa asiaan hurjasti pitkällä aikavälillä.
Millainen ihminen kuvittelee, että ammattijärjestö voi ohittaa ministeriön? Ei Tehy vastaa hakuprosessista.
Olet sitä mieltä, että ammattiliitto ei pysty vaikuttamaan ministeriöihin tai kansanedustajiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen usein miettinyt, että miten ihmeessä tuo ihminen on päässyt sh-kouluun. En ole itse alalla, mutta läheltä liippaa ja näkeehän heitä sitten kun itse joutuu asioimaan terveydenhuollon kanssa. Ja myös tutuista muutama nainen on niin jäätävän itsekeskeinen ja suoraan sanottuna ilkeä kakkapää, ja heistä neljä viidestä on sairaanhoitajan ammatissa.
Voisiko Tehy tehdä ryhtiliikkeen ja uudistaan sekä sairaanhoitajien hakuprosessia että työoloja? Voisi auttaa asiaan hurjasti pitkällä aikavälillä.
Sairaanhoitajakoulut lakkautettiin joskus 70-luvun alussa, joten montakohan sairaanhoitajakoulun käynyttä olet vielä työelämässä kohdannut.
Kuule pilkunviilaaja, se, että kirjoitin sh-kouluun, ei mitenkään poista sitä, että sairaanhoitajaksi valikoituu vääränlaisia ihmisiä.
Eikä tämäkään tarkoita sitä, että jämäkkä ja ammattinsa epäkohdat rohkeasti esilletuova sairaanhoitaja olisi sama asia kuin ilkeä kakkapää sairaanhoitaja. Alalta on lähtenyt ne, joiden on ollut vaikea sietää karseita työoloja JA inhottavaa ilmapiiriä. Jälkimmäisen on luoneet ne alalla epäsopivat naiset ja miehet.
Sairaanhoitajilla on listattuna ihan hyviä kehitysehdotuksia. Sen sijaan että kaikille sairaanhoitajille jostain kaivettaisiin hirveät summat rahaa suuriin tasapäisiin korotuksiiin, pitäisi sen sijaan arvioida työn vaativuutta ja tehtäväkohtaisia palkkoja. Sen lisäksi luoda henkilökohtaiset tavoite- ja kehitysprosessit joiden avulla työntekijät voivat kehittää omaa osaamistaan ja saada onnistumisistaan myös rahallisen kompensaation. Sairaanhoitopuolella on laaja kirjo erilaisia tehtäviä ja erilaisille osaamistasoilla ja motivaatioilla varustettua henkilökuntaa, ei ole järkevää maksaa samaa palkkaa huonosta ja erinomaisesta työpanoksesta. Hyvät työntekijät turhautuu ja huonoilla työntekijöillä ei ole motivaatiota parantaa panostaan kun saman saa hällä-väliä työpanoksesta. Palkitaan osaavat ja motivoituneet työntekijät ja luodaan paremmat mahdollisuudet vaikuttaa omaaan urakehitykseen kaikille hoitajille, Pitkälti sama juttu kaikkialla julkisen sektorin ammateissa. Tällaiseen uudistukseen rahat voisi paremmin riittääkiin ja samalla saataisiin myös parannettu julkisen sektorin tuottavuutta, jonka ilkeännäköinen negatiivinen kehitys viimeisten 12 vuoden aikana pitäisi saada korjattua jousunosteiseksi.
Työnjohtaminen pitäisi myös uudistaa ja varmistaa että siinä on pätevät henkilöt, eikä mitään palkkiovirkaisia toistaistoisia poliitikkoja tai heidän sukulaisiaan. Resurssien haaskaus ei ole tätä päivää
terveydenhoidossa eikä muuallakaan julkisella sektorilla.
Pelkään vain että tällainen yksityisellä sektorilla iät ja ajat ollut take.systeemi herättää vastustusta julkisen sektorin tasapäistetyn palkkataulukkokulttuurin maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin kun kysyy että onko vakituista työtä ja saako itse tehdä listat, niin loppuu se työvoiman tarve samantien.
Haluavat vain määräaikaisia jotka kumartaa.
Ohis kysyy, että mitkä listat haluaisit itse tehdä?
Kuten joka alalla, myös sairaanhoitajia on todella laidasta laitaan persoonan suhteen. Mutta eihän tuollainen sovi oikein kenellekään palkkatyöksi kun vaatimustaso osaamisen ja jaksamisen suhteen on korkea, mutta palkka on työhön suhteutettuna ihan naurettava.. kuin jokin ”nimellinen korvaus vapaaehtoistyöstä”. Jos olisi niin rikas että olisi taloudellisesti riippumaton, niin lähinnä harrastusmielessä voisi hoitajan työtä tehdä jollain mielenkiintosella osastolla osa-aikaisena. Toimeentulon hankkimiseen se ei perheelliselle ainakaan sovi! Ne roposet mitä siitä saa ei mitenkään korvaa sitä mitä perheen kannalta joutuu ajassa ja jaksamisessa uhraamaan. Itse lopetin tuon hullun homman jo vuosia sitten, vaikka meidän perhe kyllä tulikin toimeen ihan ok miehen tulojen turvin. Nyt on kuitenkin mullakin paljon siistimpi, kevyempi, joustavampi ja ennekaikkea parempi palkkainen työ markkinoinnin parissa.
Soveltuvuuskokeet ei toimi. Siksi alalla on väärää väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajilla on listattuna ihan hyviä kehitysehdotuksia. Sen sijaan että kaikille sairaanhoitajille jostain kaivettaisiin hirveät summat rahaa suuriin tasapäisiin korotuksiiin, pitäisi sen sijaan arvioida työn vaativuutta ja tehtäväkohtaisia palkkoja. Sen lisäksi luoda henkilökohtaiset tavoite- ja kehitysprosessit joiden avulla työntekijät voivat kehittää omaa osaamistaan ja saada onnistumisistaan myös rahallisen kompensaation. Sairaanhoitopuolella on laaja kirjo erilaisia tehtäviä ja erilaisille osaamistasoilla ja motivaatioilla varustettua henkilökuntaa, ei ole järkevää maksaa samaa palkkaa huonosta ja erinomaisesta työpanoksesta. Hyvät työntekijät turhautuu ja huonoilla työntekijöillä ei ole motivaatiota parantaa panostaan kun saman saa hällä-väliä työpanoksesta. Palkitaan osaavat ja motivoituneet työntekijät ja luodaan paremmat mahdollisuudet vaikuttaa omaaan urakehitykseen kaikille hoitajille, Pitkälti sama juttu kaikkialla julkisen sektorin ammateissa. Tällaiseen uudistukseen rahat voisi paremmin riittääkiin ja samalla saataisiin myös parannettu julkisen sektorin tuottavuutta, jonka ilkeännäköinen negatiivinen kehitys viimeisten 12 vuoden aikana pitäisi saada korjattua jousunosteiseksi.
Työnjohtaminen pitäisi myös uudistaa ja varmistaa että siinä on pätevät henkilöt, eikä mitään palkkiovirkaisia toistaistoisia poliitikkoja tai heidän sukulaisiaan. Resurssien haaskaus ei ole tätä päivää
terveydenhoidossa eikä muuallakaan julkisella sektorilla.
Pelkään vain että tällainen yksityisellä sektorilla iät ja ajat ollut take.systeemi herättää vastustusta julkisen sektorin tasapäistetyn palkkataulukkokulttuurin maailmassa.
Tämä, niin tämä!
Kiitos tästä kannanotosta, siinä on todella jokainen sana täyttä totta. Voisitko julkaista saman esim. Hesarissa? Kysyn siis ihan tosissani.
Vierailija kirjoitti:
Ja me alalla olevat tiedämme että ne jotka ovat hyviä empaattisia ihmisläheisiä hoitajia, pakenevat alalta koska oma moraali ei siedä huonosti tehtyä työtä. Ja alalle jäävät ne joilla ei ole muuta vaihtoehtoa. Tuloksena kyynistyminen, väsymys, hyvästäkin hoitajasta kasvaa katkera elämäänsä ja potilaisiin kyllästynyt robotti.
Juuri näin! Omista sairaanhoitajavuosista on jo paljon aikaa. Silti muistan edelleen tyrmistykseni, kun ylemmältä taholta alettiin puhua tulosvastuusta ja kustannustehokkuudesta. Liike-elämän prosessimallit otettiin käyttöön. Sairaanhoitajasta tuli kone ja potilaasta hyödyke, joka piti saada mahdollisimman nopeasti ja halvalla takaisin hyödyttämään yhteiskuntaa. Kehitettiin mitä erilaisimpia mittareita, joilla tehokkuutta voitiin mitata. Luonnollisestikaan yksikään mittari ei mitannut ihmisyyttä. Jaksoin vielä pari vuotta ja sitten totesin, että jos en voi tehdä työtäni hyvin ja ihmisläheisesti, pitäkää tunkkinne. Nykyisessä työssäni maksan enemmän veroja kuin mitä sairaanhoitajana tienaisin bruttona. Eikä työkään ole mitenkään ikävää. Ei siis ollut mikään huono diili lähteä alalta.
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin. Jo lukioluokkakavereista sairaanhoitajiksi valmistuivat sellaiset ihmiset jotka olivat koulukiusaajia, ilkeitä, vattumaisia, kateellisia, kieroja ja mahdollisimman huonoja koulussa tyyliin pääsivät kolmannella kerralla nippa nappa läpi lyhyen matikan yo-kokeista. Siihen aikaan oli muka ne soveltuvuustestit kakkaa sanon minä.
On uskomatonta ettå silloin kun ihminen on heikoimmimmillaan niin silloin ympärillä on pahimmat kakkapäät ns ammattilaisina.
Ei Suomessa duunit enää niin nappaa