Yksin omistusasunnossa asuva ja talous
Kaipaisin kokemuksia ja esimerkkejä, että miten yksin omistusasunnossa asuvat pärjäävät taloudellisesti? Mitkä ovat nettotulot, ja paljonko lainaa ja kuinka paljon maksat pankille kuussa?Vastike ja muita kuluja asumisesta? Harkitsen noin 90 000 euron arvoisen rivitalokaksion ostoa, mutta nettotuloni ovat vain 1.700 euroa kuussa. Onko mahdollisuutta selvitä kaikista maksuista vai olenko konkurssissa samantien?
Kommentit (25)
Mun nettotulot on 1900€. Yhtiövastike on 210€ ja lainaa maksan 400€/kk. Lisäksi mulla on koira ja auto, mikä on maksettu.
Hyvin pärjään. Matkustan ulkomaille pari kertaa vuodessa. Harrastukset koira ja luonto.
Asuntona rivarikolmio, 76 m2, vastike 220 €/kk, sis. lämmön, veden, pihanhoidon, (tietysti myös kiint.vakuutuksen, korjaukset). Olen ostanut tämän käteisellä myytyäni omakotitaloni. Ensimmäisen asunnon ostimme 1978 olin tuolloin 23 v, siitä asti omistusasunnoissa, olen nyt 64 v. Velkaa ei ole ollut n. 25 vuoteen.
3/3 jatkaa, nyt eläkkeellä, bruttoeläke n. 1700 €/kk.
Noin pienillä tuloilla et saa noin isoa lainaa. Onko edes omaa rahoitusta ollenkaan? Ala säästää asp-tilille.
Onko sulla takaajia? Jos ei, sinulla täytyy olla säästöjä 10% asunnon hinnasta eli 9000e. Muutoin et saa lainaa. Voi myös olla, että siltikään et saa tuonhintaiseen asuntoon lainaa. Ehkä 60000e voisi olla.
Kyllä pärjäät, kunhan kiinnität huomiota kahteen asiaan:
1. Tulevat remontit. Jos asunto on vanhassa talossa, voi siihen tulla lähivuosina useampi remontti, jotka nostaa asumiskuluja
2. Lämmitysmuoto. Jos vastike tuntuu edulliselta ja talossa onkin suorasähkö, saattaa sähkölaskut olla isotkin.
Ja oikeastaan vielä kolmaskin: minkä kokoinen yhtiö? Jos kovin pieni, se ei välttämättä saa pankkilainaa remontteja varten. Näin ollen kaikki korjaukset tulisi omistajien lompakosta ilman mahdollisuutta maksaa remopaa pois rahoitusvastikkeen muodossa. Talon ikä ja sijainti vaikuttaa myös tähän.
Muuten kuulostaa että 90.000 eur laina tuloillesi on varsin mahdollinen.
Omia säästöjä on käytettävissä 20 000. Olen nelikymppinen, ei taida asp-tili enää ehtiä hätiin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla takaajia? Jos ei, sinulla täytyy olla säästöjä 10% asunnon hinnasta eli 9000e. Muutoin et saa lainaa. Voi myös olla, että siltikään et saa tuonhintaiseen asuntoon lainaa. Ehkä 60000e voisi olla.
No höpsis. Monella pankilla on mahdollisuus ostaa takaus lainalle, jolloin rahoitusaste voi olla vaikka 100%.
Jos mitään lisävakuuksia ei ole, eikä halua maksullisia takauksia käyttää, pitäisi omaa rahaa olla 20-30% hankintahinnasta. Asp-säästäjälle riittää tuo 10%.
Vierailija kirjoitti:
Omia säästöjä on käytettävissä 20 000. Olen nelikymppinen, ei taida asp-tili enää ehtiä hätiin. Ap
Sinullahan on ihan ok tilanne, rohkeasti vain lainaa hakemaan! Ehdit hyvin maksaa asunnon velattomaksi ennen eläkeikää :)
Vierailija kirjoitti:
Asuntona rivarikolmio, 76 m2, vastike 220 €/kk, sis. lämmön, veden, pihanhoidon, (tietysti myös kiint.vakuutuksen, korjaukset). Olen ostanut tämän käteisellä myytyäni omakotitaloni. Ensimmäisen asunnon ostimme 1978 olin tuolloin 23 v, siitä asti omistusasunnoissa, olen nyt 64 v. Velkaa ei ole ollut n. 25 vuoteen.
Hyvä sulle, mutta tuo nyt oli ihan ohi ap:n tilanteen. Hänhän kyselee pärjääkö lainan kanssa. Mutta kiva kun kävit pätemässä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höpsis. Monella pankilla on mahdollisuus ostaa takaus lainalle, jolloin rahoitusaste voi olla vaikka 100%.
Jos mitään lisävakuuksia ei ole, eikä halua maksullisia takauksia käyttää, pitäisi omaa rahaa olla 20-30% hankintahinnasta. Asp-säästäjälle riittää tuo 10%.
Ensiasunnon ostajalle on tuo 10%. Ihan googlella löytyy tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, alapeukkuja! Perustelkaa? Mä olen pankissa töissä, mutta hyvä kun te tiedätte paremmin
Ei ole enää henkilötakaajia vaan raha tai omaisuustakaus.
Mun poika osti asunnon just ja mä takasin sen lainaa omalla asunnollani.
Mutta hyvin pärjäät ap.
Mulla on rivari, jossa asun yksin. Tää on jo velaton, YV on 220€, asunnon arvo 180 000€
Mulla on rivitalokaksio, ostin sen 1400 euron nettotuloilla. Maksoi 55000 euroa, 10000 eurolle piti olla takaaja eli otin kaksi lainaa. Yhteensä lainoja lyhennän 400 e kuussa, yhtiövastike 140 e. Hyvin pärjään ja säästän remonttia varten.
On tulossa talon ulkomaalaus mutta siihen saa yhtiölainaa ja vastike nousee 180 euroon kolmeksi vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensiasunnon ostajalle on tuo 10%. Ihan googlella löytyy tuo.
Puhut nyt lakisääteisestä omarahoitusosuusvaatimuksesta, joka on itse asiassa ensiasunnon ostajalle 5% nykyisin. Mutta senkin pystyy kiertämään pankin tarjoamalla ostettavalla takauksella. Tai vanhempien tarjoamalla lisävakuudella.
Jos takausta ei halua ostaa eikä lisävakuuksia (vaikka vanhemmilta) ole käytettävissä, niin silloin tarvitaan se 20-30% omaa rahaa. Pankit käyttää asuntojen vakuusarvona 78-80%, ja sillä ei ole mitään tekemistä lakisääteisen omarahoitusosuuden kanssa. Ylimenevälle osuudelle on siis oltava muuta vakuutta / ostettu takaus / omaa rahaa.
Tuo lakisääteinen raja on tehty ylivelkaantumisen estämiseksi, mutta ei tosiaan ole toimiva siksi koska se ei korreloi pankkien vakuusarvostusten kanssa ja lisäksi sen voi kiertää ostettavilla takauksilla tai lisävakuuksilla.
T. Se pankkityöläinen
Vierailija kirjoitti:
Noin pienillä tuloilla et saa noin isoa lainaa. Onko edes omaa rahoitusta ollenkaan? Ala säästää asp-tilille.
Kyllä mulle 1900 e/kk nettotuloilla (+ yksi elättävä) ja 15k säästöillä nihkein pankkikin lupasi 100k lainaa. Tarjous viime vuoden loppupuolelta.
Missä maksaa kaksiot noin vähän? Vaikea kuvitella,että ET saisi lainaa, jos omaa rahaakin on noin paljon. Ihan hassu kysymys.
Ostin ensiasuntoni viisi vuotta sitten. Nettotuloni olivat 1 600 €, säästöjä ei ollut yhtään ja lainan suuruus oli 86 000 €. Lyhennän noin 400 €/kk, vastike 80 €/k (paritalo), ei autoa, pari kissaa ja koira elätettävänä. Pärjäsin heti alkuun hyvin ja rahaa jäi säästöönkin. Ainoa mitä olen jälkikäteen harmitellut on se, etten uskaltanut lähteä tähän aiemmin.
Tulojen kasvun myötä olen pystynyt tekemään ylimääräisiä lainanlyhennyksiä. Nyt katselen itselleni isompaa asuntoa ja tämä "pikkukämpän" laitan vuokralle. Pienien asumiskulujen ansiosta tästä on mahdollista saada ihan järkevää vuokratuottoa, vaikka velkaa on vielä jäljellä.
Riippuu vähän asunnosta ja muusta kulutuksesta. Jos mitään remontteja ei ole lähiaikoina tulossa, niin pärjäät ihan yhtä hyvin kun vuokra-asunnossakin.