Raskain sydämin: Voinko ilmoittaa siskosta jonnekin?
Ensiksi haluaisin sanoa, että rakastan siskoani. Koska koimme yhdessä lapsuutemme tiedän hänen taustansa ja historiansa. Tiedän myös, että hän on aivan ihana ihminen, joka ansaitsisi todella paljon rakkautta sen sijaan mitä hän nyt saa.
Jo yksityisellä perhepäivähoitajalla häntä kohdeltiin kaltoin, fyysisesti ja henkisesti. Hän ei ollut tehnyt mitään, mutta perhepäivähoitajan omat lapset syyttivät häntä omista teoistaan. Myös kotona oli huonot olot, sielläkin väkivaltaa. Fyysistä ja henkistä. Jatkuva pelon ilmapiiri. Mutta hän oli todella vahva, silloinkin. Minä puolestani täysi luuseri. Pelkäsin aina niin paljon ja hän pisti vastaan. Hän suojeli minua, vaikka minun olisi pitänyt suojella häntä. Olen niin pahoillani siitä. Olen niin kamalan pahoillani. Ei hän pysty ikinä antamaan sitä anteeksi, vaikka mitään ei ole sanonut asiasta. Mutta en pysty minäkään. Anteeksi, olen hirveä luuseri. Jos voisin muuttaa kaiken niin muuttaisin. Antaisin vaikka henkeni puolestasi.
Koulussa häntä kiusattiin. Peruskoulun viimeisinä vuosina hän ei käynyt melkein ollenkaan koulussa kiusaamisen takia. En ymmärtänyt, miksei kukaan tehnyt mitään. Siskoani syyllistettiin ja uhattiin luokalle jättämisellä, mutta kiusaamiseen ei puututtu! Hän pääsi peruskoulusta ja muutti opintojen perässä. Emme nähneet vuoteen. Tässä vaiheessa minulla oli niin paljon omia ongelmia, että emme oikein nähneet. Hän oli kadonnut. Minä olin kadonnut. Opinnot jäivät kesken taaskin kiusaamisen takia. Hän soitti kyllä ja soitti aina oppilaitoksen tauoilla, jolloin meni kotiin hetkeksi. Tiesin niistä puheluista, että sama meno jatkui. Yritin kysyä onko hän saanut ystäviä, ei hän vastannut, mutta tiesin jo siitäkin.
Hän olisi todella lahjakas monessa asiassa. Mutta nyt hän on eksyksissä. Hän on huonossa porukassa. Pelkään hänen henkensä puolesta. Aina on ollut väkivaltaa, väkivallan uhkaa tms. Pelkään, että huumeet ovat tulleet mukaan kuvioihin. Vähän aikaa sitten hän soitti sen eniten pelkäämäni puhelun, kuinka ei jaksa enää ja aikoo tappaa itsensä. En osaa auttaa, vaikka voisin antaa henkenikin! Olen kamala sisko enkä ansaitse häntä eikä hän ansaitse tätä.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Toi on kyllä aika kimurantti tilanne jos siskosi on ns. oikeustoimikelpoinen.
Mutta hän soitti minulle. Hän pyysi apua omalla tavallaan enkä minä taaskaan auttanut! En oikealla tavalla. En ymmärrä miksi olen tällainen. En osaa elämää.
Et voi auttaa pelkällä puhumisella, siskosi tarvitsee ammattiapua pitkällä tähtäyksellä. Voit tukea häntä hoitoon menossa ja sen yhteydessä, mutta yksin et voi tehdä mitään.
No sa tuo, mitä nyt sanoit. Lähetä se tekstiviestinä. Sano, että auttaisit jos ymmärtäisit. Auttavia puhelimiakin on olemassa. Kysy sieltä tai pyydä siskoasi soittamaan sinne.
Ei sun sisko mitään apua saa. Liikaa autettavia, liikaa jonoja, rajalliset resurssit ja näin. Ja tuollainen ongelmavyyhti ei pienellä avulla korjaannu, ja KELA:n kustantama terapia on hyvin rajallinen kestoltaan. Varaudu ennemmin sanomaan siskollesi hyvästit.
Vierailija kirjoitti:
No sa tuo, mitä nyt sanoit. Lähetä se tekstiviestinä. Sano, että auttaisit jos ymmärtäisit. Auttavia puhelimiakin on olemassa. Kysy sieltä tai pyydä siskoasi soittamaan sinne.
Kyllä minä ymmärrän. Ehkä paremmin kuin kukaan. Soittaminen voi olla tain onkin ahdistavaa hänelle. Aina myöskään ajanvarauksessa ei ole niitä aurinkoisimpia henkilöitä, kuten olen itsekin saanut huomata. Eikä apua saa helposti. Sitä pitää vaatia ja taistella byrokratia läpi. Ja voisin hoitaa edes sen taistelun hänen puolestaan, kun muuhun en pystynyt.
ap (ja 2 ap)
Vierailija kirjoitti:
Ei sun sisko mitään apua saa. Liikaa autettavia, liikaa jonoja, rajalliset resurssit ja näin. Ja tuollainen ongelmavyyhti ei pienellä avulla korjaannu, ja KELA:n kustantama terapia on hyvin rajallinen kestoltaan. Varaudu ennemmin sanomaan siskollesi hyvästit.
Voin hoitaa rahapuolen, jos sillä pelastan siskoni hengen.
Vierailija kirjoitti:
Et voi auttaa pelkällä puhumisella, siskosi tarvitsee ammattiapua pitkällä tähtäyksellä. Voit tukea häntä hoitoon menossa ja sen yhteydessä, mutta yksin et voi tehdä mitään.
Tämä alkaa olla jo liikaa. Kaikki tämä. Miksi maailma on tällainen?
Tee selväksi, että olet tukena ja apuna. Et voi pakottaa ketään hoitoon etkä muutenkaan väkisin auttaa, mutta ole silti läsnä, soita ja laita viestiä, kysele kuulumisia, käy kylässä, vietä aikaa yhdessä. On ihan äärettömän tärkeää, että jokaisella on edes yksi ihminen, joka välittää. Jo se voi pelastaa siskosi pahimmalta.
Vierailija kirjoitti:
Tee selväksi, että olet tukena ja apuna. Et voi pakottaa ketään hoitoon etkä muutenkaan väkisin auttaa, mutta ole silti läsnä, soita ja laita viestiä, kysele kuulumisia, käy kylässä, vietä aikaa yhdessä. On ihan äärettömän tärkeää, että jokaisella on edes yksi ihminen, joka välittää. Jo se voi pelastaa siskosi pahimmalta.
Minä en välttämättä ole se paras ihminen tähän. En ole tukipilari. Kaadun itsekin. Jos kaikki on vain minun syytäni? Kaikki ympärilläni sekoavat, koska olen itse niin heikko.
ap
Valitettavasti ainoa ihminen joka voi auttaa siskoasi on hän itse. Voit osoittaa hänelle apua ja olla tukena, mutta henkilö joka sitä voi ottaa vastaan on hän. Sinulla myös on selkeästi itsetunnon perusteella ongelmia. Hoida sinä niitä, vahvistu, ole tukena siskolle ja auta kun hän tarvitsee sitä ja olet siihen valmis.
Kyllä pystyt tukemaan ihan varmasti ❤. Aloita ensiksi sillä että pyrkisit muuttamaan tuota ajattelutapaa, siskosikin olisi varmasti halukkaampi viettämään kanssasi aikaa, jos et lähde siihen sillä olettamuksella että olet väärä henkilö hänelle. Voisitte yhdessä lähteä selvittämään asioita, ja jos raha ei ole ongelma, niin terapiaa suosittelen sinullekkin. Siskosi kannattaa silti hakea korvattuna, jos motivoitunut siihen prosessiin. Kaikkea hyvää ❤.
Putinin trolli kun jo päivähoidossa on ollut muka fyysistä väkivaltaa.. Ei Suomessa tuollaiset hoitajat saa ja pysty toimimaan, vanhemmat ovat niin valveutuneita. Sorry, ei mee läpi vaikka kamut sua komppasikin sympatisoivilla kommenteilla. Ehkä joku suomalainenkin haksahti.
Tämä kommentti tulee saamaan päivittelyä siitä miten sokea olen epäkohdille ja miten se etten ole itse nähnyt sitä ei tarkoita sitä etteikö sitä olisi olemassa. Onneksi suomalaisilla on hyvä medianlukutaito ja ette tule onnistumaan ;)
Vierailija kirjoitti:
Putinin trolli kun jo päivähoidossa on ollut muka fyysistä väkivaltaa.. Ei Suomessa tuollaiset hoitajat saa ja pysty toimimaan, vanhemmat ovat niin valveutuneita. Sorry, ei mee läpi vaikka kamut sua komppasikin sympatisoivilla kommenteilla. Ehkä joku suomalainenkin haksahti.
Tämä kommentti tulee saamaan päivittelyä siitä miten sokea olen epäkohdille ja miten se etten ole itse nähnyt sitä ei tarkoita sitä etteikö sitä olisi olemassa. Onneksi suomalaisilla on hyvä medianlukutaito ja ette tule onnistumaan ;)
Kyseessä yksityinen perhepäivähoitaja. Päivisin olivat paikalla minä, sisko, tuon perheen äiti sekä hänen lapsensa. Ja meidän vanhemmat... Sanotaanko, että oli oma lehmä ojassa. Tuskin välittivät ennemmin olivat iloisia. Ei tarvinnut itse nostaa kättä niin paljoa.
ap
Toi on kyllä aika kimurantti tilanne jos siskosi on ns. oikeustoimikelpoinen.