Onko siivousalan opinnoista jotain erityistä hyötyä kun töihin pääsee ilmankin?
Kertokaa te viisaammat. Ala sinänsä kiinostaa mutta mietin että tarvitseeko tässä kouluun hakea vai mennä vaan töihin?
Kommentit (12)
Itse olen siivonnut ensin ilman koulutusta, sitten työn ohessa opiskellut tutkinnon. Kyllä ero oli suuri, työ nopeutui huomattavasti vaikka jälki oli parempaa. Pintojen yms kannalta oli parempi kun osasin tehdä työn oikeilla tavoilla, aineilla ja määrillä, ja kroppani kannalta myös. Ei ollut enää paikat kipeänä ja mielikin pysyi virkeämpänä kun työ kävi mukavemmin. Ehdottomasti suosittelen kouluttautumaan!
Onhan siitä se hyöty että saat peruspalkan päälle 3% koulutuslisää.
Koulutuksen omaavat ovat usein myös etusijalla, kun työntekijöitä vakinaistetaan.
Mä aina muistan kun yks siivooja koulutti mua. Sanoi että kouluttamaton voi tehdä tuhansien eurojen vahingon tietämättään,ja varsinkin jos ei ole perehdytetty kunnolla!
Ja toinen hyötykin,jos aikoo myöhemmin opiskella jonkun muun ammatin niin on plussaa kun on jo kouluttautunut! Saattaa saada osasta hyväksilukuakin!
Et voi esim puhdastilasiivousta harjoittaa etkä laitoshuoltajan työtä tehdä jos ei ole kokemusta. Perus rappusiivous tms yleisten tilojen siivous onnistuu.. Mutta siltikin vastuu sinulla esim rappusiivouksessa vastuunottamisesta työssä. Esim turvakengät ja oikeanlainen työturvallinen työskentelyv rappusissa. Puhumattakaan perussiivouksissta, jossa käytetään erikoisaineita ja muuta. t: koulutettu kotitalousyrtittäjä
Saa palkkaan koulutuslisän. Ja koulutus katsotaan silläkin hyväksi ettei muilta turhaannu aikaa opettaa oikeat menetelmät ja aineet.
Julkisella sektorilla koulutus taitaa edelleen olla vakipaikan edellytys.
Siitä on se hyöty ettet jumitu jollekin yksityiselle tekemään raskasta työtä alle 11e tuntipalkalla kun sairaaloissa alkupalkkakin on lähemmäs 2000e+ vuorolisät ja työ kevyempää. Lisäksi opit tekemään työsi tehokkaammin ja kevyemmin. Laitoshuoltajista on myös jatkuva pula, saat käytännössä valita työpaikkasi.
Palkka on parempi ja voit valita mihinkä menet.Töissä voi valkata ettet mene niihin todella hinkkaus ja desinfioimiss hommiin.
No vähän sama ku monella muulla alalla.
Esim vaikka nyt joku kahvila-ala, lastenhoitotyö... :D
Mut siivouksessa vaan kyse kemikaaleista, joten siinä mielessä ehk parempi et on tietämystä. :D Suomi on koulutusten maa, mitään ei oikein voi tehdä ilman koulutusta, ainakaan niin et sut otettais täysin vakavasti.
Sinänsä helpottaa, kun tietää etukäteen, mitä pesuaineita käytetään mihinkin ja millaisia määriä.