Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempainrahan määräytyminen 1.1.2020 alkaen – täysin kohtuutonta

Vierailija
10.01.2020 |

Vanhempainraha määräytyy 1.1.2020 alkaen viimeisen 12 kuukauden tulojen mukaisesti riippumatta siitä, vaikka olisit ollut työkyvytön suurimman osan vuodesta raskauden vuoksi. Aivan älytöntä! Itse olen kärsinyt hyperemeesistä (erittäin voimakas raskauspahoinvointi) koko raskauden ja ollut raskausviikosta 5 lähtien töistä pois ja olen pois äitiyslomaan saakka. En yksinkertaisesti pysty menemään töihin, vaikka kuinka haluaisin, koska oksennan päivittäin, en pysty muuta kuin makaamaan sängyssä välillä käyden sairaalassa tiputuksessa. Tietysti tuloni ovat tippuneet tämän vuoksi ja olen saanut Kelasta sairauspäivärahaa. Noh, tietysti äitiys- ja vanhempainrahani määräytyy nyt viimeisen 12 kuukauden tulojen mukaan ja tästä ajasta suurimman osan olen ollut saikulla.

Aikaisemman mallin mukaan ne kuukaudet, jolloin oli saanut sairauspäivärahaa, voitiin lukea pois laskuista ja vanhempainrahan tulotarkastelujaksoa pidentää. Tällöin raskausajan työkyvyttömyys ei vaikuttanut vanhempainrahan määrään. Uudessa mallissa näin ei enää tehdä enkä kyllä suoraan sanottuna ymmärrä, miten tällaiseen ratkaisuun on voitu päätyä. Tämä asettaa täysin epätasa-arvoiseen asemaan ne, jotka joutuvat raskauden vuoksi olemaan työstä pois.

Uutta mallia perustellaan sillä, että se vastaa paremmin hakijan todellisia tuloja. Joo varmaan vastaisi, jos siellä töissä pystyisi käymään. Mutta ei vastaa kyllä niiden todellisia tuloja, joilla on terveysongelmia raskausaikana. Vanhassa laissa sanottiin, että raskausajan sairausloma ei saa vaikuttaa heikentävästi äitiys- ja vanhempainrahan määrään. Millä perusteella tämä on nyt poistettu?

Toki uusi malli heikentää myös vuorotyöläisten asemaa. Jos sairauden vuoksi siirtyy tekemään pelkkää päivävuoroa tai esim. lentoemännät siirtyy maatöihin, pienenee palkka. Vanhassa mallissa tällaisessa tilanteessa tuloja tarkasteltiin ennen raskautta. Nyt ei sitten niin tehdä. Ei kyllä kauheasti kannusta ihmisiä hankkimaan lapsia tällainen käytäntö. Vai onko tämän tarkoitus saada jäämään isät kotiin, koska isän tuloihin raskaus ei vaikuta?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän olen hyvin tyytyväinen tähän uudistukseen, koska sain viime vuonna palkankorotuksen joka nostaa tulevaa äitiyspäivärahaani monella sadalla eurolla. 

Mikäli tätä uudistusta ei olisi, otettaisiin verotulot toissavuodelta, jolloin tuloni olivat pienemmät huomattavasti.

Toki en osannut ottaa huomioon tällaista ap.n tilannetta, jossa joutuu olemaan saikulla raskauden takia, jolloin tilanne on epäreilu. Pitää siis toivoa että itse pysyy työkykyisenä...:/

Ennen oli myös vaihtoehto jossa tarkastelujakso on 6kk ennen äitiysloman alkua. Eli jos tulot on nousseet, työtön työllistynyt tms.

Vierailija
62/76 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä niin huono uudistus. Ennen sai joko edellisen 6kk tulojen perusteella tai edellisvuoden palkan perusteella, sai valinta kumpi on itselle parempi. Tämä ei mua edes itseäni koske, mutta on ihan surkea uudistus. Me tehdään kyllä vielä kolmas (ja ehkä neljäskin) lapsi kun olen opiskelija, tällä minimillä pärjää ja onpa sitten tehty kun siirtyy työelämään. Kiire tulee, kaksi vuotta enää olisi opintoja jäljellä 😄

Synnyttävien naisten keski-ikä nousee ja sitä myötä myös ongelmat ja haasteet raskauksissa lisääntyy. Moniin ei voi edes itse mitenkään vaikuttaa, joskus vaan joutuu saikulle tai vaikka vuodelepoon. Tällaisilla päätöksillä ei syntyvyys nouse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että työssäkäyvien asema vaan koko ajan heikkenee.

Vierailija
64/76 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkätyöläiselle tämä on huononnus. Jos työsopimus päättyy ennen äitiyslomaa kuten usein päättyy, päiväraha jää pienemmäksi. Ei työnantajat todellisuudessa anna raskaana oleville jatkopestiä kuin aniharvoin. Itse sain viimeksi äitiyspäivärahaa 6 kk tulojen mukaan, siinä laskennassa vieläpä ohitettiin työttömyyskuukaudet ja otettiin huomioon ne 6 kk, jolloin olin töissä. 

Vierailija
65/76 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta täällä sikiää enää vain elämäntapatyöttömät ja ma mut.

Vierailija
66/76 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehän olen hyvin tyytyväinen tähän uudistukseen, koska sain viime vuonna palkankorotuksen joka nostaa tulevaa äitiyspäivärahaani monella sadalla eurolla. 

Mikäli tätä uudistusta ei olisi, otettaisiin verotulot toissavuodelta, jolloin tuloni olivat pienemmät huomattavasti.

Toki en osannut ottaa huomioon tällaista ap.n tilannetta, jossa joutuu olemaan saikulla raskauden takia, jolloin tilanne on epäreilu. Pitää siis toivoa että itse pysyy työkykyisenä...:/

Ennen oli myös vaihtoehto jossa tarkastelujakso on 6kk ennen äitiysloman alkua. Eli jos tulot on nousseet, työtön työllistynyt tms.

Joo mutta tulojen piti olla noussut tietyn verran, olikohan 20%?🤔

Vierailija
67/76 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, huono uudistus. Ensin ajattelin että meillä jää tuet tosi pieniksi pienten tulojeni takia. Sitten kuulin että tietyissä tilanteissa lasketaan viimeisen 3 kk perusteella, väliin jää yksi kuukausi mitä ei lasketa. Joten palaan hoitovapaalta töihin juuri tarkastelujakson alkuun ja saan isot määrät lomaltapaluurahoja. Lisäksi teen todella paljon ylitöitä sen kolmen kuukauden ajan. Sitten loppuraskauden aikaan voin tehdä vähemmän töitä tai tarvittaessa jäädä sairaslomalle jos vointini on huono. Eli minulla tarkastelujakson tulot ei kyllä vastaa ollenkaan todellisuutta vaan ovat paljon suuremmat.

Paha tilanne on niillä joilla äitiysloma alkaa juuri vuoden vaihteen aikoihin. Heillä tuota kuukauden väliä tarkastelujakson ja äitiysloman väliin ei tule. Eli loppuun asti pitäisi olla työkykyinen.

Sekä tietysti niillä jotka joutuvat jäämään sairaslomalle aikaisin tai tekemään pienipalkkaisempaa työvuoroa raskausajan.

Vierailija
68/76 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut tulevat tähän keskusteluun vertaamaan Suomea muihin maihin? Asia ei liity mitenkään muihin maihin oli siellä asiat miten tahansa. Tässä verrataan nyt Suomen entistä mallia tähän uuteen. Kyse on siitä, että uusi malli heikentää joidenkin raskaana olevien asemaa merkittävästi.

Kaiken lisäksi annetaan väärää tietoa muiden maiden oloista. Itsekin kuvittelin aikoinaan, että Suomessa asiat on paremmin kuin muualla, mutta olin väärässä.

Vierailija
69/76 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainsäätäjä on viisas. Sillä voi olla jopa tervehdyttävä vaikutus raskausaikaan, kaikkien etu.

Olet väärässä. Tarpeeseen tuleva sairausloma on kaikkien etu. Ennenaikaiset synnytykset ja vammautumiset tulevat todella kalliiksi. Mietipä vaikka tehohoidon ja vusikymmenien kuntoutuksen aiheuttamia kustannuksia.

Vierailija
70/76 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meneekö tämä tosiaan nykyään näin? Minulla oli haastava raskaus ja myös paljon sairaslomaa. Toinen lapsi suunnitteilla mutta tämä pistää miettimään paljonko tulot tulee tippumaan jos joutuu taas saikuttamaan...

Tätä varten on isyysloma. Isä kotiin ja äiti töihin!

Vierailija
71/76 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapu tapu. Suomessahan syntyy ihan liikaa lapsia, joten täysin looginen suunta.

Vierailija
72/76 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa harmillista. Onkohan tässä uudistuksessa jäänyt kokonaan huomioon ottamatta, että kaikki eivät ole työkykyisiä raskaana? Ehdottomasti pitäisi olla mahdollisuus sairaskuukausien poislukemiseen.

Vierailija
73/76 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiempi malli huomioi sentään ihmisten yksilöllisiä elämäntilanteita, mutta tämä uusi ei sitten yhtään. Kaikilta katsotaan vain 12kk tulot, vaikka olisi mitä työkyvyttömyyttä ajanjaksolla. Helppoa, kun voi vaikka robotti antaa päätöksen, kun mitään ei tarvi harkita. Jos pysyt raskausajan toimintakykyisenä, saat suhteellisen hyvät rahat. Jos sinulla on vaivoja, tulot putoaa. Tarkoitus ehkäistä heikoimpia lisäänymästä. Tehokkuus kunniaan.

Vierailija
74/76 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on nyt tosi vaikea ymmärtää tätä ulinaa aiheesta. Olin itse lähes 3kk sairauslomalla ennen äitiysloman alkua, ja mun työsopimuksessa on 3kk palkallinen sairausloma. Harva on koko äitiyslomaa edeltävää vuotta sairaana, tai jos on niin sitten se on vähän voi voi.

Mun työsehtosopimuksessa on yksi kuukausi palkallista sairaslomaa

Vierailija
75/76 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela-Kertun mukaan "Vuosituloon huomioidaan mm. 12 kuukauden tarkastelujakson aikana maksetut palkkatulot ja tietyt etuudet (mm. sairauspäiväraha). Etuuksia ei huomioida maksetun suuruisena, vaan etuuden perusteella määritellään laskennallinen tulo. Laskennallinen tulo vastaa sitä tuloa, jolla asiakas olisi saanut yhtä suuren päivärahaetuuden kuin hänen saamansa muu etuus on ollut."

Vierailija
76/76 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä uskomattoman paska uudistus!

Ei kannusta työssäkäyviä veronmaksajia hankkimaan ainakaan lisää lapsia, mikäli takana on esim. Yksi rankka raskaus. Lisäksi tämä eriarvoistaa, ihan eri tilanne toimistotyöläisellä asiantuntijalla (joka voi tarvittaessa työskennellä etänä, tai ajoittaa työaikansa miten haluaa) ja fyysisesti raskasta työtä tekevällä vuorotyöläisellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän