Vanhempainrahan määräytyminen 1.1.2020 alkaen – täysin kohtuutonta
Vanhempainraha määräytyy 1.1.2020 alkaen viimeisen 12 kuukauden tulojen mukaisesti riippumatta siitä, vaikka olisit ollut työkyvytön suurimman osan vuodesta raskauden vuoksi. Aivan älytöntä! Itse olen kärsinyt hyperemeesistä (erittäin voimakas raskauspahoinvointi) koko raskauden ja ollut raskausviikosta 5 lähtien töistä pois ja olen pois äitiyslomaan saakka. En yksinkertaisesti pysty menemään töihin, vaikka kuinka haluaisin, koska oksennan päivittäin, en pysty muuta kuin makaamaan sängyssä välillä käyden sairaalassa tiputuksessa. Tietysti tuloni ovat tippuneet tämän vuoksi ja olen saanut Kelasta sairauspäivärahaa. Noh, tietysti äitiys- ja vanhempainrahani määräytyy nyt viimeisen 12 kuukauden tulojen mukaan ja tästä ajasta suurimman osan olen ollut saikulla.
Aikaisemman mallin mukaan ne kuukaudet, jolloin oli saanut sairauspäivärahaa, voitiin lukea pois laskuista ja vanhempainrahan tulotarkastelujaksoa pidentää. Tällöin raskausajan työkyvyttömyys ei vaikuttanut vanhempainrahan määrään. Uudessa mallissa näin ei enää tehdä enkä kyllä suoraan sanottuna ymmärrä, miten tällaiseen ratkaisuun on voitu päätyä. Tämä asettaa täysin epätasa-arvoiseen asemaan ne, jotka joutuvat raskauden vuoksi olemaan työstä pois.
Uutta mallia perustellaan sillä, että se vastaa paremmin hakijan todellisia tuloja. Joo varmaan vastaisi, jos siellä töissä pystyisi käymään. Mutta ei vastaa kyllä niiden todellisia tuloja, joilla on terveysongelmia raskausaikana. Vanhassa laissa sanottiin, että raskausajan sairausloma ei saa vaikuttaa heikentävästi äitiys- ja vanhempainrahan määrään. Millä perusteella tämä on nyt poistettu?
Toki uusi malli heikentää myös vuorotyöläisten asemaa. Jos sairauden vuoksi siirtyy tekemään pelkkää päivävuoroa tai esim. lentoemännät siirtyy maatöihin, pienenee palkka. Vanhassa mallissa tällaisessa tilanteessa tuloja tarkasteltiin ennen raskautta. Nyt ei sitten niin tehdä. Ei kyllä kauheasti kannusta ihmisiä hankkimaan lapsia tällainen käytäntö. Vai onko tämän tarkoitus saada jäämään isät kotiin, koska isän tuloihin raskaus ei vaikuta?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Tämä sama on muillakin edessä jos äippärahaan vaaditaan palkkatulo koko ajalta.
Useimmissa muissa maissa ei mitään äippärahoja edes tunneta, saati sitten sitä että voisi saikutella ja saada siitä rahaa raskauden aikana.
Siis kuka tämän älyttömyyden on keksinyt? Onkohan tästä jo joku kansalaisaloite eduskuntaan? Jos on niin allekirjoitan sen kyllä heti. Eihän tässä ole järjeä, että joidenkin asemaa heikennetään tällä tavalla.
Tän takia jos on pieni lapsi nyt vielä kotihoidossa kannattaa tehdä heti perään seuraava, niin saa tuet vielä edellisen äitiysrahan mukaan.
Ei siis missäään tapauksessa kannata mennä välissä töihin vaan nyt vaan tekemään kaikki lapset putkeen :/
Vierailija kirjoitti:
No huh huh!
En tiennyt, että ne on noin muuttuneet. Esikoiseni (ja ainokaiseni) on nyt 5v ja silloin muistaakseni tulot huomioitiin edellisen vuoden tuloissa?! Olin myös paljon saikulla raskauden aiheuttamien oireiden vuoksi (oksentelin, pyörytti, heikotti ja paineet tosi matalalla koko ajan). Todella kamalaa, jos tuollaisesta rangaistaan :( Ihan hirveetä!!!
Onko enää mitään muuta vaihtoehtoa kuin tuon viimeisen 12kk:n mukaan?
Voidaan katsoa myös viimeisen 3kk mukaan, mutta siihen on tiukat ehdot.
Kelan sivuilta: "Tietyissä tilanteissa päiväraha voi määräytyä tarkastelujakson viimeisten 3 kalenterikuukauden tulojen perusteella. Tällöin edellytetään, että 12 kalenterikuukauden tarkastelujaksolla tilanteesi on ollut jokin seuraavista:
Olet valmistunut ammattiin ja suorittanut tutkinnon.
Esimerkiksi ammatillinen perustutkinto, ammattitutkinto tai alempi tai ylempi korkeakoulututkinto.
Olet ollut suorittamassa asevelvollisuutta tai siviilipalvelusta.
Olet ollut vanhempainpäivärahakauden jälkeen osittain tai kokonaan poissa työelämästä alle 3-vuotiaan lapsen kotihoidon vuoksi.
Olet ollut vanhempainpäivärahakauden jälkeen osittain tai kokonaan poissa työelämästä adoptiolapsen kotihoidon vuoksi.
Olet ollut poissa työstä alle 16-vuotiaan sairaan tai vammaisen lapsesi sairaanhoitoon osallistumisen vuoksi (kotihoito tai sairaalahoito).
Olet muuttanut ulkomailta Suomeen, etkä ole ulkomailla asuessasi ollut Suomessa sairausvakuutettu."
Eli joko tuo 3kk, jos joku kriteereistä täyttyy tai 12kk mukaan. Eli ei mitään poikkeuksia sairauslomista tmv.
"Toki uusi malli heikentää myös vuorotyöläisten asemaa. Jos sairauden vuoksi siirtyy tekemään pelkkää päivävuoroa tai esim. lentoemännät siirtyy maatöihin, pienenee palkka. Vanhassa mallissa tällaisessa tilanteessa tuloja tarkasteltiin ennen raskautta. Nyt ei sitten niin tehdä."
Tähän korjauksena että ennen ei tuloja tarkasteltu ennen raskautta vaan edellisen kalenterivuoden mukaan. Tämä johti siihen että joillakin tulot katsottiin kokonaan ajalta ennen raskautta ja osalta vaikka vain kuukausi ennen synnytystä. Riippuen siis siitä mihin aikaan vuodesta synnytti. Tämä uusi laskutapa tekee laskelman kaikille samanlaiseksi riippumatta siitä mihin aikaan vuodesta synnyttää.
Noihin muihin muutoksen puutteisiin en muuten ota kantaa koska en tunne uutta laskutapaa niin hyvin.
Miksi jotkut tulevat tähän keskusteluun vertaamaan Suomea muihin maihin? Asia ei liity mitenkään muihin maihin oli siellä asiat miten tahansa. Tässä verrataan nyt Suomen entistä mallia tähän uuteen. Kyse on siitä, että uusi malli heikentää joidenkin raskaana olevien asemaa merkittävästi.
Kyllä tämä pistää miettimään haluanko toista lasta tehdäkään. Turvallisuusalalla puolikuntoisena työskentely vaarantaa työturvallisuuden, lisäksi se on vuorotyö. Ensimmäisessä raskaudessa aloin kärsiä kovista liitoskivuista jo rv 25.
Vierailija kirjoitti:
Tää pitäis korjata. Tiedän miltä olo tuntuu kin oksentaa. Mullakin oli hyperemeesi, enkä saanut edes saikkua siihen. Oksensin KOKO raskauden ja kävin silti töissä, makasin työhuoneen lattialla, oksentelin palavereissa, oksensin lattialle useasti. 2 pv olin sairaalassa tip-assa, siinä kaikki saikut.
Työnantaja vaati että vain työterveyslääkörin saikkulappu kelpaa (äitipolin saikkuöppu ei kelvannut)ja työterveyslääkäri (mies) ei antanut saikkua kun raskaus ei ole sairaus. Niinpä oli pakko olla oksentaen töissä loppuun asti.
Tämä sama on muillakin edessä jos äippärahaan vaaditaan palkkatulo koko ajalta.
Mä olisin ottanut lopputilin. En olisi mitenkään voinut olla töissä oksentelevana. Lisäksi verenpaineet oli niin matalat että huimasi seistessä. Työni oli vielä fyysisesti raskasta ja koko aika käytännössä jalkojen päällä (seisomatyötä). Ihan hirveä lääkäri sulla 🙄
Vierailija kirjoitti:
Joo, ihmetyttää kenen etua tää muutos palvelee!?
Täällä rv 11+4 ja odottelen koska tää pahoinvointi loppuu. Onneks on "iisi" toimistotyö, mutta ei tää 3-10x oksentelu per työpäivä ole kivaa. Työkaveritkin ihmettelee miksi sinnittelen töissä (miesvaltainen työpaikka). No pakkohan se on, meidän taloudessa 300e/kk miinus on tuntuvaa!
Vituttaa. Viimeisen 10 vuoden aikana olen ollut saikulla yhteensä 3 kertaa. Kerran influenssa, kerran sikainfluenssa ja kerran nilkka paskana. Mikäön noista ei ole tuntunut niin pahalta, kuin tämä raskaus!!!
Tähän se sitten menee. Lähes työkyvyttömiä työntekijöitä makaamassa toimiston vessan lattialla puolet työajasta monta viikkoa tai jopa kuukautta. Ei hyvä kenellekään, raskaanaoleva kärsii, työyhteisö kärsii - työt jäävät väkisinkin hoitamatta, tai ainakin tehokkuus kärsii, ei hyvää tulosta, vessa jatkuvasti varattuna + riskinä oksennusta työtiloissa, jos ei ehdikään/pääsekään vessaan..... : /
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut tulevat tähän keskusteluun vertaamaan Suomea muihin maihin? Asia ei liity mitenkään muihin maihin oli siellä asiat miten tahansa. Tässä verrataan nyt Suomen entistä mallia tähän uuteen. Kyse on siitä, että uusi malli heikentää joidenkin raskaana olevien asemaa merkittävästi.
Juuri näin! Ja kerta samaan aikaan penätään, että syntyvyys tulisi saada nousuun. No ei tällä menolla! Itselläni kaksi lasta, olisin voinut vielä pari tehdä lisää tässä 4vuoden sisällä mutta tämän muutoksen myötä harkitsen kannattaako. Olin lähes koko raskausajan molemmissa sairaslomalla, potilastyö niin ei voi oksentelevana ja pyörtyilevänä olla töissä!
Tai sitten miehen on löydettävä parempipalkkainen työ.
Itse taidan olla fiksu kun teen lapset opiskeluaikana. Tulot nousee yli puolella (olen siis elänyt pelkällä opintotuella koska miehellä hyvät tulot) :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ihmetyttää kenen etua tää muutos palvelee!?
Täällä rv 11+4 ja odottelen koska tää pahoinvointi loppuu. Onneks on "iisi" toimistotyö, mutta ei tää 3-10x oksentelu per työpäivä ole kivaa. Työkaveritkin ihmettelee miksi sinnittelen töissä (miesvaltainen työpaikka). No pakkohan se on, meidän taloudessa 300e/kk miinus on tuntuvaa!
Vituttaa. Viimeisen 10 vuoden aikana olen ollut saikulla yhteensä 3 kertaa. Kerran influenssa, kerran sikainfluenssa ja kerran nilkka paskana. Mikäön noista ei ole tuntunut niin pahalta, kuin tämä raskaus!!!
Tähän se sitten menee. Lähes työkyvyttömiä työntekijöitä makaamassa toimiston vessan lattialla puolet työajasta monta viikkoa tai jopa kuukautta. Ei hyvä kenellekään, raskaanaoleva kärsii, työyhteisö kärsii - työt jäävät väkisinkin hoitamatta, tai ainakin tehokkuus kärsii, ei hyvää tulosta, vessa jatkuvasti varattuna + riskinä oksennusta työtiloissa, jos ei ehdikään/pääsekään vessaan..... : /
Niinpä, kyllä mua ketuttais työkaveri joka ei suoriudu töistä, mutta nostelee samaa liksaa mun kanssa.
Ymmärrän kyllä, ettei se herkkya sille oksentelijalkekaan ole, ja päättäjien tälle asialle tulisi tehdä muutos entiseen
Vierailija kirjoitti:
Itse taidan olla fiksu kun teen lapset opiskeluaikana. Tulot nousee yli puolella (olen siis elänyt pelkällä opintotuella koska miehellä hyvät tulot) :D
Sama juttu!!! Opiskeluja jäljellä n. 2,5vuotta. Alettiin miettiä viime vuonna perheen perustamista, nyt ois LA heinäkuussa. Opiskelut joustaa myös paremmin kuin työt, meinaan hoitaa pojan kotona 3vuotiaaksi. Miehellä joustavat työajat a meillä hyvät turvaverkot.
Tämä uudistus kun tuli vireille, olin entistä varmempi että NYT ne lapset kannattaa tehdä. Pahoinvointi ja pyörtyili oli itselläni karmeeta aina vkolta 4 vkolle 13 asti... En olis kyennyt töissä käymään!! Opiskelujana aika paljon etäkursseja, ja vuoden saa lykkäystä opintoihin raskauden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on edelleen maailman parhaimpiin kuuluvat edut lapsen hankintaa ja kasvatusta tukemaan. Lopeta se ulina.
Olen ole aloittaja, mutta mietin kyllä, että pitäisihän kaikkien olla suhteellisen tasa-arvoisessa asemassa näitä etuja hakiessa ja ennen sitä tasa-arvoa pyrittiin tuomaan just noilla teksissä mainituilla tavoilla. Nyt on kyllä tasa-arvo aika kaukana niiden osalta, joilla esim haastava raskaus.
Tasa-arvoisinta olisi, että vanhempainraha olisi kaikille sama, tuloista riippumatta. Miksi yhteiskunnan pitäisi tukea hyvätuloisia vielä niinkin että maksetaan isompaa vanhempainrahaa?
Ansiosidonnaiset sosiaalietuudet ovat muutenkin syvältä.
Vihreiden ja vasemmistoliiton epävirallisissa kokouksissa Helsingissä on puhuttu, että kantasuomalaisten vanhempainrahaa pitäisi pudottaa vieläkin enemmän, ja siirtää varat muualta tulleiden tueksi, koska muualta tulevat ovat hyvin usein yksinhuoltajia, ja tarvitsevat yhteiskunnan tukea paljon enemmän kuin kantasuomalaiset. Virallista keskustelua asiasta ei voi pitää, koska se saattaisi lisätä persujen tukea.
Mitä mieltä? Minusta tämä olisi hyvä, paitsi että raskauden aikana sairasteleville pitäisi vanhempainraha toki olla suurempi; aloittajan kertoma muutos tuntuu epäreilulta.
Näppärä keino heikentää naisten asemaa vähän lisää. Ja mites yh-äidit, joilla on vaikea raskaus? Perheen tulot heikkenevät siis merkittävästi, jos äidin raskaus on vaikea ja eipä ole miestä auttamassa taloudellisesti. Ihan järjetöntä. Moni myös joutuu loppuraskaudesta saikulle, kun lääkäri määrää vuodelepoon.
Vierailija kirjoitti:
Tän takia jos on pieni lapsi nyt vielä kotihoidossa kannattaa tehdä heti perään seuraava, niin saa tuet vielä edellisen äitiysrahan mukaan.
Ei siis missäään tapauksessa kannata mennä välissä töihin vaan nyt vaan tekemään kaikki lapset putkeen :/
Väärin. Kun lasten syntyminen välillä on 3v, saa päivärahan vanhoilla tiedoilla. Töissä voi käydä välissä ja kannattaahan se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on edelleen maailman parhaimpiin kuuluvat edut lapsen hankintaa ja kasvatusta tukemaan. Lopeta se ulina.
Olen ole aloittaja, mutta mietin kyllä, että pitäisihän kaikkien olla suhteellisen tasa-arvoisessa asemassa näitä etuja hakiessa ja ennen sitä tasa-arvoa pyrittiin tuomaan just noilla teksissä mainituilla tavoilla. Nyt on kyllä tasa-arvo aika kaukana niiden osalta, joilla esim haastava raskaus.
Tasa-arvoisinta olisi, että vanhempainraha olisi kaikille sama, tuloista riippumatta. Miksi yhteiskunnan pitäisi tukea hyvätuloisia vielä niinkin että maksetaan isompaa vanhempainrahaa?
Ansiosidonnaiset sosiaalietuudet ovat muutenkin syvältä.
Höpö höpö. Mikä summa se sitten olisi kaikille sama? Ei siinä olisi järkeä, että työssäkäyvien vanhempainraha olisi merkittävästi palkkaa pienempi, koska silloin he ei voisi lapsia hankkia, koska tulot pienenisi niin merkittävästi. Jos summa olisi nykyistä minimiä suurempi, nousisi taas sosiaalituilla elävien tulot merkittävästi vanhempainraha ajalta. Tämäkö olisi tasa-arvoa, että toisilla tulot pienenee ja toisilla nousee? Eli kyllä se ansioon perustuva laskentatapa on kaikkein tasa-arvoisin.
Paljonko opiskelija sitten saa äippärahaa? Miniminin? Paljonko se on?
Kamalaa. Itse teen potilastyötä (omassa vastaanottohuoneessa, ei sairaalassa), ja kysynpä vain että kuka potilas/asiakas haluaa tulla käymään vastaanotolla, jossa työntekijä makaa lattialla ja oksentaa.