Lasiset uunivuoat, onko niitä mahdollista saada mitenkään puhtaiksi?
Rasva pinttyy uunissa ja pesussa nuo eivät puhdistu.
Kommentit (30)
viemärinavausrakeita ja kuumaa vettä. Syövyttää kaiken muun paitsi lasin, joten kyllä lähtee. Itse olen kahvitermareita putsannut näin ja on tullut 10 minuutissa uudenveroisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä polta niihin rasvaa kiinni. En koskaan voitele lasi -ja keramiikkavuokia enkä polta ruokaakaanniihin kiinni.
Jos tykkää ruskeaksi paisteusta ruusta (ylikypää, rapsakkaa), silloin tuo rasva helposti palaa tai pinttyy kiinni. Muuten tuota ongelmaa ei tulekaan.
Miksi hankkia itseensä karsinogeenejä kärvennetyssä pinnassa. Ylikypsää saa hitaasti hauduttamalla miedommassa lämmössä.
En tarkoita palanutta kuitenkaan. Tiedostan kyllä karsinogeenit siksi ei grillata juurikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä polta niihin rasvaa kiinni. En koskaan voitele lasi -ja keramiikkavuokia enkä polta ruokaakaanniihin kiinni.
Jos tykkää ruskeaksi paisteusta ruusta (ylikypää, rapsakkaa), silloin tuo rasva helposti palaa tai pinttyy kiinni. Muuten tuota ongelmaa ei tulekaan.
Miksi hankkia itseensä karsinogeenejä kärvennetyssä pinnassa. Ylikypsää saa hitaasti hauduttamalla miedommassa lämmössä.
En tarkoita palanutta kuitenkaan. Tiedostan kyllä karsinogeenit siksi ei grillata juurikaan.
Meillä mies on saanut liikaa karsinageenejä ja huomaa kyllä, kun röhkii kuin sika.
Lasihan kestää mitä vain, vahvimpiakin happoja, joten jotain mahdollisimman ärmättiä ainetta vaan kehiin. Viemärinpuhdistusaine jo olikin mainittu, se on varmaan vahvimpia kuluttajakäyttöön myytäviä emäksiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä oikein teet niillä? Kyllä meillä lähtee puhtaaksi ihan fairylla ja tiskiaineella, tiskikonetta ei ole käytössä.
Sama täällä ja vanhimmat on 40 vuotta vanhoja.
Mulla oli lasivuoka ainakin 15 vuotta, aina sain helposti pestyä käsin, tai laitoin koneeseen. Ei ollut pinttyneitä tahroja vaikka mitä ruokaa tein (lasagne, makaronilaatikko, uunikala, uunikala, mitä vain!)
No mutta, viime viikolla tein jotain kanaruokaa uunissa ja rasva paloi jotenkin kiinni vuokaan. Nyt se ei puhdistu millään!! Olen liottanut monta päivää ja jynssännyt raivolla ja liottanut taas ja pessyt koneessa ja liottanut ja jynssännyt. Ei puhdistu, ei.
Aion varmaan heittää sen nyt roskiin. Hyvin toimi vähintään sen 15 vuotta, en tajua miten sille nyt kävi noin.
Vierailija kirjoitti:
Hinkkaa kertaalleen teräsvillalla ja pesuaineella. Ensin liotat hyvin vaikka mäntysuopaliuoksessa.
Kun on kerran saanut kirkkaaksi noin tehden sen jälkeen pesu koneessa Fairy ultralla plus tableteilla niin aina on tullut puhdasta ja kirkasta jälkeä.
Teräsvilla vain naarmuttaa pinnat, jatkossa tulee entistä vaikeampi puhdistaa.
Liottaminen emäksisessä aineessa auttaa. Esim. pyykkipulveri on yllättävän tehokasta siinä hommassa. Astiat altaaseen, reilusti pyykkipulveria ja kuumaa vettä päälle. Liotat yön yli, niin aika hyvin se töhnä irtoaa.
Ihmekivi, siis nämä savipohjaiset puhdistusaineet purkissa on myös hyvä tiukkaan likaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla useita lasisia vuokia. Yksi valkoinen. Kaikki puhtaita. Käytön jälkeen heti kunnon pesu, niin ettei rasvatahroja jää. Pysyy puhtaana. Eikä ole astianpesukonetta.
Näin. Tyhjentynyt vuoka heti tuoreeltaan likoamaan eli täyteen kuumaa vettä ja Fairya sekaan, sitten manuaalinen puhdistus Viledan keittiösienellä ja lopuksi vielä vuoka astianpesukoneeseen. Aina tulee puhdasta.