Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Määräaikainen työsopimus, raskaus

Vierailija
09.01.2020 |

Olen raskaana, rv 19. Kävin aiemmin haastattelussa paikkaan, jota en saanut, varalle jäin. Nyt sieltä soitettiin että tarjolla olisi pesti heinäkuun loppuun, jos olen käytettävissä. No kyllä kelpaa, kun pääsen vuorotyöstä kevyempään arkityöhön.
Menin suostumaan, mutta siinä innostuksessa unohtui sanoa että niin, olen raskaana ja äitiyslomalle jään huhtikuun lopulla.

Mitä tehdä? Työnantaja ei saisi syrjiä raskauden vuoksi, eli periaatteessa asialla ei pitäisi olla väliä. Silti omatunto kolkuttaa, vaikka ehkä ei pitäisi. Lain mukaan raskaudesta tulee ilmoittaa työnantajalle minun kohdallani helmikuun lopulla, kun olen ollut töissä vajaan kuukauden.

Nykyisessä paikassa sopparit on 2 viikkoa-kuukauden, eli siinäkin mielessä otan mieluummin tuon pidemmän sopimuksen.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap päätti sitten tulla tällekin palstalle provoamaan.

Vierailija
22/41 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työantajalla olisi työvoiman tarve heinäkuulle saakka ja sinä jäät pois huhtikuun lopussa... Oi aikoja, oi tapoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein muutama vuosi sitten harjoittelua paikassa, jossa oli töissä sijainen. Tarina, jonka kuulin, meni näin: vakkari jäi äitiys- ja vanhempainlomalle, silalle palkattiin sijainen, joka aika pian jäi myös äitiys- ja vanhempainlomalle. Sijainen, jonka harjoittelussa tapasin, oli siis sijaisen sijainen.

Vierailija
24/41 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työantajalla olisi työvoiman tarve heinäkuulle saakka ja sinä jäät pois huhtikuun lopussa... Oi aikoja, oi tapoja.

Tällä logiikalla vakkarityössä on tarve olla jatkuvasti työnantajan käytettävissä ja silti jäädään pois. Millon nainen saa ylipäätään tulla raskaaksi?

Vierailija
25/41 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin toisessa peräkkäisessä määräaikaisessa työsuhteessa samalla työnantajalla ja se oli päättymässä. Tässä vaiheessa olin ollut firmassa 1,5 vuotta. Huomasin olevani raskaana. Pyysin pomoani tekemään uuden määräaikaisen vuoden työsopimuksen kanssani samantien tai muuten menisin muualle töihin. Hän suostui tähän. Samoihin aikoihin kun uusi työsopimus alkoi, kerroin olevani raskaana. Hän onnitteli. 5 kk uuden työsopimuksen alkamisesta jäin lyhyen saikun kautta äitiyslomalle. Eikä pomoni edes pidä lapsista. Olin vuoden perhevapailla. Sitten palasin vakitöihin samaan firmaan korotetulla palkalla.

Olisi ollut mukava saada vakityö jo ennen äitiyslomaa, mutta hyvä näinkin.

Onnea raskaudesta ja uudelle työsopimukselle.

Vierailija
26/41 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein muutama vuosi sitten harjoittelua paikassa, jossa oli töissä sijainen. Tarina, jonka kuulin, meni näin: vakkari jäi äitiys- ja vanhempainlomalle, silalle palkattiin sijainen, joka aika pian jäi myös äitiys- ja vanhempainlomalle. Sijainen, jonka harjoittelussa tapasin, oli siis sijaisen sijainen.

Tämä on yleistä ja ihan normaalia elämää. Ihmiset perustavat perheitä.

Vierailija
27/41 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tässä sitten yksi hyvä esimerkki siitä, miksi naiset itkevät kun heitä "syrjitään" työmaailmassa. 

Aloitajallahan on jo nyt työpaikka, mutta sotkee uuden työnantajan  kuviot täysin ja estää oikean, tarpeellisen työnhakijan työnsaannin.

Vierailija
28/41 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia ap:n pitäisi sanoa ei palkkatuloille ja työkokemukselle ja kyllä hyvälle vanhenpainpäivärahalle vain siksi että on tullut raskaaksi. Nainen on naiselle susi.

Vierailija
29/41 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tässä sitten yksi hyvä esimerkki siitä, miksi naiset itkevät kun heitä "syrjitään" työmaailmassa. 

Aloitajallahan on jo nyt työpaikka, mutta sotkee uuden työnantajan  kuviot täysin ja estää oikean, tarpeellisen työnhakijan työnsaannin.

Ap:lla on lyhyempi pätkä nyt. Ei hänellä ole kunnollista työpaikkaa. Hän tarvitsee töitä äitiyslomaan saakka.

Vierailija
30/41 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö naisten sitten syrjiä itse itseään sanomalla ei kaikelle kivalle työelämässä vain siksi, että on tullut tai saattaa tulla raskaaksi?

Vierailija
31/41 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateellinen ja syrjäytynyt mamma tai nainen, joka ei uskalla tehdä lapsia, ulisee. Tsemppihali.

Vierailija
32/41 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä määräaikaiset, jotka tulevat ja jäävät samantien vanhempainvapaille, ovat todellinen riesa työelämässä. Muutama kuukausi ollaan työssä. Ensin hänelle pidetään taloontulokoulutus, sitten joku vakituinen kiinnitetään mentoroimaan ja valmentamaan uutta työntekijää. Juuri kun työt alkavat sujua, lähdetäänkin lapsentekoon. Ja sama rumba alkaa uudestaan, huoh! En välitä yhtään mitä laki sanoo jne. mutta työpaikoilla tämä on riesa, kuormittaa melkoisesti muita työntekijöitä. Kyllä, olen nähnyt ja olen elänyt, muutaman kymmenen vuotta. Ja tulevaisuudessa, näyttääkö hyvältä cv:ssä, nämä pikku työpätkät?

Vierailija
33/41 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli naisen pitää uhrautua maailman tappiin saakka työantajansakin puolesta eikä ajatella esim. omaa toimeentuloaan? Sun kaltaisesi ihmisten takia mä olen feministi. Naisella on oikeus kaikkeen, mihin miehilläkin, oli sitten raskaana tai ei.

Vierailija
34/41 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en palkkaa naisia. 

Vierailija
35/41 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen tiedän että laki on puolellani. Voin aivan hyvin ottaa paikan vastaan, aika höpöhöpöä nuo vahingonkorvauskommentit ja vastaavat.

Työnantaja ei saa kysyä töihin ottaessa raskaudesta tai muistakaan perhejutuista, eikä raskaus saa vaikuttaa työntekijän valintaan. Kun kysyttiin olenko käytettävissä, selitin nykyisen työtilanteeni (en voi aloittaa ihan heti).

Saat tottakai ottaa vastaa, mutta kertoa pitää, muutoin se on sopimusrikkomus kuten edellä todettu ja siitä voidaan velvoittaa vahingonkorvausvastuuteen kuten yleensä määräaikaisen keskeyttämisestä. 

Höpö ja höpö. Raskaus ei ole este tässäkään tapauksessa, määräaikaisuus tai ei. Kaiken maailman huutajia tässäkin. Työnantaja saa olla varovainen mikäli EI tarjoa jatkosopimusta - perusteet pitää olla kunnossa. Tosin naisvaltaisilla aloilla raskaussyrjintä tietenkin taitaa olla varsin yleistä. Teollisuuden alalla oltais oikeudessa välittömästi.

Vierailija
36/41 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä määräaikaiset, jotka tulevat ja jäävät samantien vanhempainvapaille, ovat todellinen riesa työelämässä. Muutama kuukausi ollaan työssä. Ensin hänelle pidetään taloontulokoulutus, sitten joku vakituinen kiinnitetään mentoroimaan ja valmentamaan uutta työntekijää. Juuri kun työt alkavat sujua, lähdetäänkin lapsentekoon. Ja sama rumba alkaa uudestaan, huoh! En välitä yhtään mitä laki sanoo jne. mutta työpaikoilla tämä on riesa, kuormittaa melkoisesti muita työntekijöitä. Kyllä, olen nähnyt ja olen elänyt, muutaman kymmenen vuotta. Ja tulevaisuudessa, näyttääkö hyvältä cv:ssä, nämä pikku työpätkät?

Pikku työpätkät näyttävät cv:ssä paremmalta kuin työttömyys.

Monelle nuorelle tai alanvaihtajalle äitiyslomansijaisuudet ovat keino päästä työelämään ja saada jalka ovenrakoon.

Olen jo aiemmin kirjoittanut tähän ketjuun jääneeni määräaikaisesta työsuhteesta äitiyslomalle, jonka jälkeen minut vakinaistettiin. Kaikissa firmoissa kun ei raskaussyrjitä.

Sijaisekseni palkattiin nuori nainen, joka sai ekan oikean työpaikan ja kokemusta ja työllistyi sen ansiosta äitiyslomani jälkeen toiseen firmaan unelmaduuniinsa. Winwin kaikille.

Sinun logiikkasi mukaan naisten ei oikeastaan kannattaisi tehdä ollenkaan töitä tai korkeintaan jotain hanttihommaa peruskoulupohjalta, koska ovat laiskoja mammoja.

Vierailija
37/41 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanonko, mikä on todellinen riesa työelämässä? Kaltaisesi naiset, jotka eivät tue toisia naisia.

Vierailija
38/41 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi näin. Olin työtön ja hain määräaikaista paikkaa, sijaistamaan äitiyslomalle jäänyttä. Sain paikan, tulin raskaaksi ja jäin ko. paikasta sairausloman kautta äitiyslomalle.

En tiedä, mitä olisin voinut tehdä. Lasta oltiin yritetty turhaan vuosia. Mistä olisin voinut tietää, milloin raskaus onnistuu vai onnistuuko ikinä. Vakipaikkaakin etsin, mutta niitä ei ollut silloin tarjolla. En kai olisi työttömänäkään voinut pysyä vaihdevuosiin asti.

Vierailija
39/41 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaihtuvuus on ongelma, miksi palkkaatte pätkätöihin? Jos tarkoitus on pitää henkilö työssä pidempään, palkataan tämä vakkariksi.

Kaikki meistä ei ole keski-ikäisiä hapannaamoja jotka voi haukkua nuoria omasta suojatyöpaikastaan käsin.

Tietysti jokainen ottaisi sen vakipaikan mutta niitä ei varsinkaan nuorille naisille juuri ole ja lapset pitää kuitenkin hankkia ennen kuin on hedelmätön keski-ikäinen. Muuten syntyvyys loppuu tässä maassa kokonaan. Viimeinen sammuttaa valot.

Vierailija
40/41 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä veikkaat, olisiko se työntekijä halunnut tulla taloon jo aiemmin muttei päässyt? Tai pysyä edellisessä jos se olisi ollut riittävän hyvä paikka? Tai olisiko mieluummin halunnut jäädä vakkarisopimukselta perhevapaille? Mutta jos työelämä on määräaikaisten silppua, ja aikoo lisääntyä, niin joskus se uusi määräaikainen ja lisääntyminen sattuvat samaan hetkeen - se ei taatusti oli odottajan optioima unelmatilanne, joten turha häntä syyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä