Todeksi koettuja sananlaskuja
Olen kohta 60 ja tähän mennessä ylivoimaisesti tosimmat sananlaskut elämässäni ovat nämä kaksi:
- Minkä taakseen jättää sen edestään löytää.
- Vie mennessäs, tuo tullessas. Ei tarvinne selittää, miksi. Onko muilla samankaltaisia, tosiksi ja hyviksi koettuja sananlaskuja mielessä?
Kommentit (582)
Vierailija kirjoitti:
Vaimo ei vaihdamalla paranee. Monet eronneet miehet tajuavat sen vasta jälkeenpäin...
Suomalaiseen kansanperinteeseen kuuluu ihan oikeasti sananlasku Ei v**** vihkien parane, jossa v-alkuinen sana ei ole vaimo.
Monet avioituneet miehet tajuavat sen vasta jälkeenpäin...
Vierailija kirjoitti:
"Maailmassa ei ole kuin kaksi asiaa, jotka paranevat käytössä: V.ttu ja kinttupolku"
Selitys, jos joku ei ymmärtänyt: Lainaa kaverillesi jotain, niin palautettaessa ei ole koskaan samassa kunnossa kuin lainattaessa.
Tavara ei lainassa parane.
Ylläolevan yleisen sanonnan lisäksi on olemassa yksityiskohtasempi ohje:
Vaimoa tai betonimylllyä ei koskaan kannata lainata kaverille. Ne kun saa takaiskn niin niissä on yleensä mälli sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Pyccä on pyccä vaikka voissa paistaisi !
Yksi suomalainen vastaa kymmentä ukrainalaista. (sananparsi syntyi kun ukrainalaisia lahdattiinTalavisodassa Raatteentiellä).
Hauku miestä, mut älä häne akkajaan. -Jotkut miehet eivät vaan uskalla haukkua miestä, vaan sen sijaan vaimoa. Tuttavarouva saa kuulla jatkuvasti naapurimiesten ilkeilyjä, vaikka on kunnollinen ja ahkera ihminen. Tietäisivätpä, kuinka pitkävihainen ja kostonhaluinen tuttavani onkaan.
Yksi mihin törmää elämässä vähän väliä. Mies ei voi luottaa naisiin
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea muuta katuu muttei nuorena naimista.
Tämä on sitä enemmän totta mitä enemmän tulee ikää ja elämänkokemusta. Enkä todellakaan tarkoita papin aamenta.
Vierailija kirjoitti:
Tieto lisää tuskaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä muuttaisin tuon sananlaskun muotoon "Vähäinen tieto lisää tuskaa." Sen olen havainnut todeksi omassa elämässäni. Lääke tuohon on se että jatkaa rohkeasti eteenpäin ja hankkii lisää tietoa aiheesta joka ahdistaa. Todellinen ymmärrys auttaa usein näkemään ratkaisuja joita ei aiemmin kyennyt näkemään.
Vanhassa vara parempi. Tähän liittyy läheisesti kaksi muuta sananlskua:
– Autuaita ovat tietämättömät.
– Kokenut kaiken tietää, vaivainen kaiken kokee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieto lisää tuskaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä muuttaisin tuon sananlaskun muotoon "Vähäinen tieto lisää tuskaa." Sen olen havainnut todeksi omassa elämässäni. Lääke tuohon on se että jatkaa rohkeasti eteenpäin ja hankkii lisää tietoa aiheesta joka ahdistaa. Todellinen ymmärrys auttaa usein näkemään ratkaisuja joita ei aiemmin kyennyt näkemään.
Vanhassa vara parempi. Tähän liittyy läheisesti kaksi muuta sananlskua:
– Autuaita ovat tietämättömät.
– Kokenut kaiken tietää, vaivainen kaiken kokee.
Tekemättömiä ovat herrojen työt.
Vierailija kirjoitti:
kyllä köyhä väistää kun kerjäläinen vastaan tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi suomalainen vastaa kymmentä ukrainalaista. (sananparsi syntyi kun ukrainalaisia lahdattiinTalavisodassa Raatteentiellä).
Siihen aikaan he olivat neuvostoliittolaisia. Kyllä Stalinin salainen "poliisi" heitäkin raahasi orjatyöleireille, siis heitä neuvostoukrainalaisia, jotka eivät olleet nälkään murhattuja 1930-luvun "kollektivisoinneissa" (holodomor).
Semmoista se on diktatuurien rauta-aitojen takana.