Todeksi koettuja sananlaskuja
Olen kohta 60 ja tähän mennessä ylivoimaisesti tosimmat sananlaskut elämässäni ovat nämä kaksi:
- Minkä taakseen jättää sen edestään löytää.
- Vie mennessäs, tuo tullessas. Ei tarvinne selittää, miksi. Onko muilla samankaltaisia, tosiksi ja hyviksi koettuja sananlaskuja mielessä?
Kommentit (582)
Selikis ku kissanpojalle silmät,Näin on näreet,selevä pyy sano Manninen varista,Se on mun sano Eenokki akkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Selikis ku kissanpojalle silmät,Näin on näreet,selevä pyy sano Manninen varista,Se on mun sano Eenokki akkaansa.
Nämä nyt ovat sanontoja, eivät viisautta eteen päin jakavia sananlaskuja. Piti laittaa sellaisia, jotka on kokenut todeksi omassa elämässään. Miten voi kokea todeksi "näin on näreet"? - Sori vaan kritiikki. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska ketju, mutta olisi kiva jos joitakin sanontoja olisi avattu vähän, esim. esimerkein omasta elämästä, että miten on kokenut sanonnan osuvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Paistaa se päivä risukasaankin.
Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla.
Kylmä kahvi kaunistaa.
Ei parta pahoille kasva.
Mitä tarkoittavat "Kylmä kahvi kaunistaa" ja "Ei parta pahoille kasva"?
Kylä pahanen on kuulemma pikkuinen kylä, ei pahuutta täynnä. Pahanen on siis poika jolle ei vielä parta kasva. Ideana on se, että nuorten tulisi tietää paikkansa, eikä ryhtyä isottelemaan.
Kylmä kahvi kaunistaa on lohdus sille, jolla kahvi jäähtyi. Näin olen tulkinnut.
Itse olen kuullut sananparren pitemmässä muodossa, "ei parta pahoille kasva, viiksikarvat joutaville". ( joutava=turhanpäiväinen).
Ei siinä vieläkään ole mitään järkeä. Lapset ovat turhanpäiväisiä? Parta ja viikset ovat palkinto niille jotka ovat oppineet olemaan hyviä ja hyödyllisiä? Maailmassa ei ole yhtäkään viiksekästä miestä joka olisi joutava? Naiset ovat aina pikkuisia ja hyödyttömiä?
Käsittäisin tämän liittyvän muinaiseen elämänmuotoon, jossa kaikilla miehillä oli pitkä parta. Parta erotti miehet pojista ja lapsista, jotka eivät olleet heimon elossapysymisen kannalta niin olennaisen tärkeitä kuin aikuiset miehet, jotka olivat vahvoja, jota ominaisuutta tarvittiin esim. karhunpyynnissä. Sen ajan survival-kulttuurissa lapset saattoivat olla tavallaan "joutavia", kunhan niitä syntyi ja pysyi hengissä juuri sen verran, että heimo jatkui. Tämä on olettamus.
Toisaalta, saatetaanhan tässä viitata naisellistyyppiseen mieheen, jolla ei ole voimakasta karvankasvua. Tällainen mies, jolla on heikko testosteronin eritys, ei alkukantaisessa kulttuurissa ollut arvostettu, koska heimon menestys oli kiinni lihasvoimasta, niin metsästys kuin sodassa pärjääminen. Toisin kuin nykyään.
Herran pelko on viisauden alku. Pyhän tunteminen on ymmärryksen perusta.
Näin se menee, Herralta tulee viisaus ja ymmärrys kaikkeen. Hän on tie, totuus ja elämä!!!
Glory to God!
Kenen leipää syöt,sen lauluja laulat,kyllä hätä keinot keksii,antaa kaikkien kukkien kukkia,joka ei tahdo töitä tehdä ei sen syömänkään pidä, kyllä koira koiran tuntee,ota roska pois ensin omasta silmästäsi ennenkuin haukut muita
Joka vaivojansa valittaa, on vaivojensa vanki.
Tiedän tyypin, joka ei missään tilanteessa lopeta vaivoistansa valittamista. Juhlissa ja arjessa, kaikkialla tuo ne esiin. Sanonta pätee täysin tuohon.
Neuvo hyvä, apu parempi.
Tiedättehän tyypit, jotka ovat aina pätemässä, muttei ikinä konkreettisesti auta jossain?
Kokenut kaikki tietää, vaivainen kaikki kokee.