Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteinen vuokrasopimus?

Vierailija
09.01.2020 |

Olen muuttamassa miesystäväni kanssa yhteen. Minä muutan hänen kotiin, mikä on vuokra-asunto. Vuokrasopimus on tietenkin vain hänen nimissään.
Nyt mietin, että pitäisikö meidän tehdä yhteinen vuokrasopimus vai riittääkö, että olen kirjoilla asunnossa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu esimerkiksi siitä, aiotko saada asumistukea. 

Vierailija
2/14 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme kumpikaan saa tukia. Töissä käyviä ollaan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos poikaystävä saa jotain tukea, silloin vaikuttaa kirjoillaolokin. Jos vuokranantajan suhteen ei ole ongelmia asiassa, itse muuttaisin vain kirjoille asuntoon. Kirjoillaolokin riittää asumisoikeuteen (sua ei voi heittää ulos asunnosta) mutta halutessasi voit lähteä koska tahansa. Kunhan maksat vesimaksut ym erilliset kulut, pelkkä kirjoillaolo riittää.

Vierailija
4/14 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asialla on tässä vaiheessa vain vähän merkitystä, kunhan sovussa päädytte johonkin järkevään ratkausuun huushollinne taloudesta.

Jos myöhemmin haette toista vuokra-asuntoa, kaksi nimeä paperissa voi jouhevoittaa sopivan kämpän löytämistä. Vuokranantajan kannalta on parempi, jos kaksi ihmistä vastaa vuokrasta - kaksi, joita voi kovistella, on varmempi kuin yksi, ja saa vuokralaiskandidatit vaikuttamaan luotettvimmilta.

Terv vuokranantaja

Vierailija
5/14 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vuokra-asunnoissa on vesiennakko, mikä menee henkilömäärän mukaan. Eli jos et ilmoita, että teitä on nykyään kaksi asunnossa, niin voi tulla ihmettelyä miksi vettä kuluu paljon enemmän kuin ennen.

Vierailija
6/14 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajalle tulee ilmoittaa, että muutat asuntoon. Jos vain miehen nimi on sopimuksessa, niin vaikka hän jättäisi vuokran maksamatta, niin siitä ei koidu sinulle mitään seurauksia.

Vierailija
7/14 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme kumpikaan saa tukia. Töissä käyviä ollaan.

Ap

Niin nyt. Kannattaa tehdä erilliset vuorasopimukset mahdollisten muutosten varalle. 

Vierailija
8/14 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää, että olet kirjoilla asunnossa. Yhteistäsopimusta ei kannatta tehdä, jos esim. mies jättää maksamatta, jompi kumpi jää työttömäksi, sairastuu, jne...

Vierailija
9/14 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet alivuokrasopimuksen miehen kanssa. Netissä on hyviä pohjia. Ihan sen takia, jos tulee ongelmia niin on mustaa valkoisella.

Vierailija
10/14 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.

Löysin netistä, että kun olen kirjoilla asunnossa olen ihan yhtä vastuussa vuokranmaksusta, kuin mieheni. Jos hän ei maksa vuokraa niin minäkin olen vastuussa avopuolisona.

Ap

Vierailija
11/14 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista.

Löysin netistä, että kun olen kirjoilla asunnossa olen ihan yhtä vastuussa vuokranmaksusta, kuin mieheni. Jos hän ei maksa vuokraa niin minäkin olen vastuussa avopuolisona.

Ap

Mutta vain mies voi joutua ongelmiin sen takia, koska hänellä on nimi paperissa, sinulla ei. Eli voisit huoletta jättää oman osuutesi maksamatta, koska et tule saamaan siitä mitään sanktiota (korkeintaan mies jättää). Vuokranantajaa ei kiinnosta kuka sen vuokran maksaa, mutta jos sitä ei tule niin mies on vastuussa.

Vierailija
12/14 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se häätö tule molemmille asukkaille, jos vuokrat jää maksamatta? Että kyllä se miehen maksamatta jättäminen vaikuttaa naiseenkin.

Vierailija
13/14 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu esimerkiksi siitä, aiotko saada asumistukea. 

Voi herranjumala mikä vastaus.

AP on ihan oikea tavallinen työssäkäyvä tai muulla tavalla elämästään vastaava kunnon ihminen.

Sinä ilmeisesti olet sosiaalisaastaa ja ympärillesi on kertynyt samanlaista ainesta niin paljon, että lähtökohtaisesti kuvittelet ihmisten olevan kuten sinä ja asuvan toisten rahoilla.

Vierailija
14/14 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista.

Ap

Mutta sitä vuokraa ei peritä sinulta esim. perinnänkautta.