Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tälläinen, kokoajan, lie on

Vierailija
09.01.2020 |

Päivittäin näkee näitä ympäri eri sivustoja. Onko suomen kieli oikeasti kovinkin vaikeaa?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli ylelläkin kielenhuoltajat, nyt kuulee Yle Puheelta päivittäin kielen pahoinpitelyä. "Erillä tavalla" jne.

Vierailija
2/7 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "lie on", "lie tekee" ei lakkaa hämmästyttämästä minua. Mistä ja miksi ihmeessä sellainen on ilmestynyt kieleen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo "lie on", "lie tekee" ei lakkaa hämmästyttämästä minua. Mistä ja miksi ihmeessä sellainen on ilmestynyt kieleen?

Mä muistan itse lukiosta äidinkielenopettajan sanoneen, että jos olet epävarma potentiaalin suhteen, älä käytä sitä, sen kun voi helposti kiertää. Nykyään ei ilmeisesti teroiteta tätä rittävän hyvin. Itsekin ihmettelen, mistä tuo olla-verbin potentiaali on hypännyt myös muihin verbeihin (lie tekee). Ja kun tosiaan tuo lie on pitäisi olla ihan puhtaasti lienee.

Vierailija
4/7 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyssanavirheet minä vielä jollain tasolla ymmärrän (eli että kirjoitetaan erikseen, kun pitäisi kirjoittaa yhteen). Mutta noita sanaliittoja yhteen kirjoitettuna on viime vuosina alkanut pulpahdella koko ajan enemmän ja enemmän (vai olisiko pitänyt kirjoittaa tosiaan kokoajan)? Pääkipeä, pahaolo, viimevuonna, kokoajan, mustakoira... Varsinkin nämä adjektiivi + substantiivi -yhdistelmät minua ihmetyttää.

Vierailija
5/7 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulun myötä "lie on", "lienee on" "on lienee" ja muut versiot yleistyivät ja yleistyvät edelleen. Odotan sitä päivää kun Kielenhuoltokeskus tai mikä Kotus se lieneekään, hyväksyy nuo ilmaukset. Sinä päivänä marssin köysikauppaan, ilman mitään lienee epäilyksiä.

Vierailija
6/7 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lehdissä ja mediassa ei enää tarkasteta kirjoituksia? Kauheella kiireellä vaan ulos ja kieli on sitten mitä on.

Ja kansan kieli köyhtyy kun ei näe oikeakielisyyden mallia missään.

Valitettava kehitys.

Minusta media pitäisi olla tarkempi ja huolellusempi.

Vierailija
7/7 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sentään ei enään väännetä jauhenlihasta.