20-vuotiaat, oppivelvollisuusikä nousee: miltä tuntuu olla jatkossa oppivelvollinen?
Kommentit (9)
Eihän se muutenkaan vaikuta kuin luusereihin.
Eihän sillä ole suurta vaikutusta muuta kuin syrjätymisvaarassa oleviin. Oppimisvaikeuksistakin kärsiville on nykyään omat koulunsa jo. Muut käyvät koulua 18-vuotiaaksi joka tapauksessa. Yhteiskuntaan suurempi vaikutus, kun kaikille pitää järjestää se toisen asteen koulupaikka ja luultavasti kymppiluokkia tullaan lisäämään niille, jotka eivät mihinkään pääse.
Kuule kun elämänkoulussa opivelvollisuus loppuu vasta haudassa.
Ei sillä mitään vaikutusta ole, mutta on se silti tekosyy someraivolle.
V A L E U U T I N E N
ei koske noin vanhoja
Mun mielestä toi uudistus on erittäin huono! En tiedä miten mun olis käynyt jos omana aikana olis ollut oppivelvollisuus ees 18 vuoteen asti mikä on nyt suunnitteilla. Enkä varmasti ole ainoa.
Mun mielestä oli jo ihan hirveetä kun 15-16 vuotiaana painostettiin päättämään mitä teen elämälläni ja mille alalle luen. Lukupäätä eikä kiinnostusta ollut siinä iässä yhtään kun ei edes tiennyt mitä halusi. Ahdistuin ja masennuin. Kävin 10 luokan enkä tiennyt senkään jälkeen mitä haluan. Opo pakotti hakemaan nuoriso ja vapaa ajan ohjaajaksi kun se kuulemma sopi mulle. Itse olisin mieluummin mennyt töihin vaikka työkokeilujen kautta miettimään. Lopetin amiksen 1 vuoden jälkeen ja kävin päiväkodissa työkokeilussa jonka jälkeen päädyin töihin kaupan kassalle. Kokeilin lukea myöhemmin myös merkonomiksi pari jaksoa, mutta kiinnostus ei vaan riittänyt. Mun on aina ollut vaikea keskittyä, enkä ole ikinä ollut sellanen lukija tyyppi vaan enemmän tekijä.
Olin 8 vuotta kaupanalalla ilman koulutusta, josta 5 vuotta kuitenkin lasten kanssa kotona kotihoidon tuella. Mietin tuolloinkin vielä minkä ammatin haluaisin kun musta ei kyllä ole lukemaan ammattia mikä ei kiinnosta. Tein pari kurssia netti lukiossa samalla, mutten siitäkään oikein innostunut. Kävin ammatinvalintapsykologilla ja luin lopulta itseni lähihoitajaksi. Valmistuin 28 vuotiaana kiitettävillä arvosanoilla ja nyt pari vuotta myöhemmin luen sairaanhoitajaks.
Teininä ei monet vielä tiedä mitä ne haluaa, eikä tarviikkaan tietää. Mutta on väärin et sit pakotetaan lukemaan alaa joka on itselle väärä tai vaihtoehtoisesti menemään lukioon, vaikka ei yhtään ole sellanen lukijatyyppi. Monet ei varmaan tule työskentelemään lukemallaan alalla, joten heidän kouluttaminen on aivan turhaa ja maksaa paljon.
Mun mielestä vaihtoehtona kouluttautumiselle pitäis tässä vaiheessa olla työkokeilut tai ihan työt. Toimettomana ei tarvitse olla mut turha lukea ammattia joka ei kiinnosta.
Mä tekisin samoin kun teininä kun mutsi pakotti lukioon. Ei kiinnostanut pätkääkään, olisin ennemmin halunnut ammatin, joten ratkaisu: En käynyt siellä koulussa. Ehkä kerran viikossa. Ei ole sen vaikeampaa, ei kukaan tule kotoa hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä tekisin samoin kun teininä kun mutsi pakotti lukioon. Ei kiinnostanut pätkääkään, olisin ennemmin halunnut ammatin, joten ratkaisu: En käynyt siellä koulussa. Ehkä kerran viikossa. Ei ole sen vaikeampaa, ei kukaan tule kotoa hakemaan.
Kuuluu vielä lastensuojelun piiriin niin kyllä tulee. Meillä lapsi ei meinannut käydä peruskoulua, niin tuli lasuhenkilö aamuisin hakemaan kouluun. Miksei sitten vanhempaakin, jos on oppivelvollisuus.
Ei se koske 20v.