Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te joilla lapset käyttää vain "reimatecciä" oikeasti selviätte tällaisessa etelän "talvessa"?

Vierailija
08.01.2020 |

Muutamia tarhasta tuttuja vanhempia, jotka sanoo, että eivät käytä lapsilla koskaan kuravaatteita, kun reimatecit tms. pitää niin hyvin vettä. Mutta eikö se ole hirveä homma jatkuvasti pestä haalareita ja muita ulkovaatteita. kun on kurakeliä jatkuvasti? Meillä on kolme samaan aikaan siinä iässä, että vaatteet jatkuvasti kuraantuu, ja itse koen että on se aika iso helpotus, kun pihalta tullessa voi ulkoeteisessä nykäistä kurahousut alas ja huuhtoa ne ja alla olevat vaatteet on suunnilleen puhtaat.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään Reiman muutkin haalarit on sellasia, et kun antaa sen kuran siihen kuivua niin sen saa harjattua nopeasti pois. Ei tarvii pestä kokoajan, toppavaatteet menee vaan pilalle kun liikaa pesee.

Vierailija
42/49 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytättekö te ihan oikeasti toppapukuja lapsillanne, kun ulkona on +6 astetta? Mitäs sitten puetaan, kun on -10?

Oletko itse seisonut kahta tuntia +7 asteessa, vesisateessa ja myrskytuulessa. Voin kertoa, että kylmä tulee ilman toppahaalaria. Musta tuntuu, että monilta aikuisilta on hämärtynyt se, kuinka paljon lapselle pitää pukea päälle, ettei tule kylmä. Joka paikkaan kuljetaan autolla. Mä laitoin lapsille aamulla sisävaatteiden alle sukkikset/pitkätkalsarit, päälle fleecepuvut ja sen päälle vuorelliset kurahaalarit. Jos olisi ollut kuivempaa olisin laittanut fleecetakin ja toppapuvun. Eilen jätkä oli ihan jäässä hoidosta hakiessa, kun nuori hoitaja oli jättänyt fleecen pois vuorellisen kurapuvun alta.

Miten se nyt oikein menee, että kun toisaalta juostaan ja hypitään ja riekutaan niin että pakko olla goretexiä eikä kurahousuja, ettei vauhti hidastu kun kummassakin puntissa on 5 litraa hikeä ja toisaalta pitäisi olla toppavaatetta ettei +7 asteessa ala viluttaa?

Lapset tosiaan saattavat kiipeillä ja juosta, mutta hetken kuluttua istua pitkän aikaa pusaamassa jotain majaa tai ihan vaan lätäkköä. Lämmintä täytyy olla, mutta ei mielellään sellaista, jossa on hankala liikkua. Toki pärjää vaikka niillä 70-luvun peltisen joustavilla kuravaatteillakin, mutta mukavampiakin vaihtoehtoja nykyään on. On ihan kivaa, että vaate pitää vettä, mutta hengittää, ja samalla mahdollistaa liikkumisen. Itsellenikin valitsen mahdollisimman mukavat vaatteet, joissa liikkuminen on helppoa, ja haluan toki pysyä lämpimänäkin, jos satun seisoskelemaan pidemmän aikaa (harvemmin itse istahdan maahan, mutta seisoskelu varmaan kattaa aika saman asian).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytättekö te ihan oikeasti toppapukuja lapsillanne, kun ulkona on +6 astetta? Mitäs sitten puetaan, kun on -10?

Oletko itse seisonut kahta tuntia +7 asteessa, vesisateessa ja myrskytuulessa. Voin kertoa, että kylmä tulee ilman toppahaalaria. Musta tuntuu, että monilta aikuisilta on hämärtynyt se, kuinka paljon lapselle pitää pukea päälle, ettei tule kylmä. Joka paikkaan kuljetaan autolla. Mä laitoin lapsille aamulla sisävaatteiden alle sukkikset/pitkätkalsarit, päälle fleecepuvut ja sen päälle vuorelliset kurahaalarit. Jos olisi ollut kuivempaa olisin laittanut fleecetakin ja toppapuvun. Eilen jätkä oli ihan jäässä hoidosta hakiessa, kun nuori hoitaja oli jättänyt fleecen pois vuorellisen kurapuvun alta.

Miten se nyt oikein menee, että kun toisaalta juostaan ja hypitään ja riekutaan niin että pakko olla goretexiä eikä kurahousuja, ettei vauhti hidastu kun kummassakin puntissa on 5 litraa hikeä ja toisaalta pitäisi olla toppavaatetta ettei +7 asteessa ala viluttaa?

Lapset tosiaan saattavat kiipeillä ja juosta, mutta hetken kuluttua istua pitkän aikaa pusaamassa jotain majaa tai ihan vaan lätäkköä. Lämmintä täytyy olla, mutta ei mielellään sellaista, jossa on hankala liikkua. Toki pärjää vaikka niillä 70-luvun peltisen joustavilla kuravaatteillakin, mutta mukavampiakin vaihtoehtoja nykyään on. On ihan kivaa, että vaate pitää vettä, mutta hengittää, ja samalla mahdollistaa liikkumisen. Itsellenikin valitsen mahdollisimman mukavat vaatteet, joissa liikkuminen on helppoa, ja haluan toki pysyä lämpimänäkin, jos satun seisoskelemaan pidemmän aikaa (harvemmin itse istahdan maahan, mutta seisoskelu varmaan kattaa aika saman asian).

Kyllä kuravaatteetkin on kehittyneet 70-luvulta. Ovat jopa liiankin ohuita ja pehmeitä, että ei tahdo aina kestää kulutusta!

Ymmärrän, että sen ikäisellä, joka vasta opettelee kävelemään, voi olla hankalaa, jos on topattu monta kerrosta. Mutta eipä tuollaisella isommalla (meillä nyt 6 v) näytä liikkumista haittaavan, vaikka näillä talven plussakeleillä sen kurahousun siihen päällimmäiseksi pukee. Samoja juttuja pihalla puuhaa. Erillistä sadetakkia ei laiteta kuin jos ihan kunnolla sataa, yleensä riittää ihan hyvin takki tai haalarin yläosa, joka vähän pitää kosteutta, kurahousu kun suojaa sitä takkiakin jonkin verran ja kurarukkaset saa vedettyä hihojen päälle suojaksi. Luulen, että se sadetakki juuri tekisi liikkumisen tukalaksi, kun ilma ei pääse mistään kiertämään. 

Vierailija
44/49 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joutunut hieman väittelemään tästä päiväkodin kanssa. Olivat kovasti sitä mieltä, että 70-luvun tyylinen kurapuku on tuotava, vaikka kuinka olisi vedenpitävät vaatteet.

Perusteluna oli se, että kaikilla lapsilla ei ole laadukkaita ulkoiluvaatteita, ja näille toisille voisi tulla paha mieli kun joutuvat kurahousut laittamaan. En suostunut uhraamaan lapseni mukavuutta näin tyhmän perustelun vuoksi, en usko että lapset tuollaista hetkeäkään miettivät tai mieltänsä toisten ulkohousuista pahoittavat.

Minä minä -asenne... me tehdään näin eikä varmasti tehdä niin kuin päiväkoti toivoisi.

Vierailija
45/49 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin hienot toppapuvut on etelässä menneet ihan hukkaan. Voi kohta myydä käyttämättömänä.

Vierailija
46/49 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reimatecit saa samalla tapaa huuhtastua ja sit henkarille vaan kuivumaan. 

Mutta se on ihan karseeta kun käytetään vielä sitä ulkohaalari + kuravaatteet yhdistelmää. Ihan kamalat pukea ja riisua ja lapsi on ne päällä kuin tönkkö lauantaimakkara. Hyvät, rakkaat vanhemmat. Vuorelliset kurapuvut on jo keksitty, etenkin pienelle lapselle vuorellinen kurahaalari on yksinkertaisesti paras hankinta kurakauteen. Etelässä sillä menee monena vuotena syyskuusta toukokuuhun. Löytyy myös takki+housut-yhdistelmää, jos ei haalari nappaa. Säästää kaikkien aikaa ja hermoja ja lapsen on paljon mukavampaa leikkiä ja touhuta sellainen päällä. 

Ilmeisesti vääränkokoiset kurahousut käytössä. Nehän ovat olleet jo pitkään ohutta taipuisaa materiaalia johonkin 70-luvun kurahousuihin verrattuna.

Päivähoidossa lapset olivat aina ulkona leikkimässä sekä aamu- että iltapäivällä. Kurahousut oli helppo ottaa pois ja kurat/hiekat jäivät niihin, eikä auton turvaistuimeen.

Vierailija
47/49 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joutunut hieman väittelemään tästä päiväkodin kanssa. Olivat kovasti sitä mieltä, että 70-luvun tyylinen kurapuku on tuotava, vaikka kuinka olisi vedenpitävät vaatteet.

Perusteluna oli se, että kaikilla lapsilla ei ole laadukkaita ulkoiluvaatteita, ja näille toisille voisi tulla paha mieli kun joutuvat kurahousut laittamaan. En suostunut uhraamaan lapseni mukavuutta näin tyhmän perustelun vuoksi, en usko että lapset tuollaista hetkeäkään miettivät tai mieltänsä toisten ulkohousuista pahoittavat.

70-luvun kurapukuja ei enää ole, materiaali on ihan toisenlaista. Ollut jo pitkään.... kannattaa unohtaa ne omat lapsuusmuistot tönköistä kurahaalareista.

Vierailija
48/49 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina ollut kolmet ulkovaatteet käytössä: se yksi uutena ostettu asukokonaisuus, yksi edellisen vuoden haalari/takki+housut tai kirpparilta ostettu, jo vähän kulunut asukokonaisuus ja sitten päälle vielä yksi siistimpi takki (voi olla myös tuo yksi uutena ostettu takki) iltamenoihin. Tällä tavalla on aina ollut joku valmiina käyttöön, jos illalla on pitänyt laittaa pesukoneeseen asti jotakin. Ja tänä talvenahan on tarvinnut, luoja miten tokaluokkalaisenkin ulkovaatteet haisee pahalle kun ei ole lunta, pelkkää kuraa. 

Pienimmällä on lisäksi vielä kahdet kuravaatteet, toiset päiväkotiin ja toiset kotiin, koska ulkoillaan paljon. En koskaan muista tuota kurahaalaria ennen kuin hoksaan sellaisen jonkun toisen lapsen päällä tai jostain luen sellaisista. Nytkin olin että ai niin joo, sellaisiakin oli olemassa. Kuopus täyttää seuraavaksi viisi, ehkä nyt päiväkoti-iässä muistaisin edes kerran sellaisen hankkia ja kokeilla. Uskon kyllä, että olisi paras tähän keliin. (Ja sitten ensi talvi onkin kunnon pakkas-lumi-talvi ja se jää käyttämättä, haha). 

Mikään ei tietysti poista sitä, että koko ajan pitää olla harjaamassa hiekkaa pois, tai pesemässä joko pintapuolisesti tai kokonaan, ja koko ajan tuntuu että joku hanska vähintään roikkuu kuivumassa. Ja hiekkaa on kaikkialla eteisen ja kylpyhuoneen välillä (meillä ei ole hienoa kuraeteistä kodinhoitohuoneella). 

Vierailija
49/49 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin hienot toppapuvut on etelässä menneet ihan hukkaan. Voi kohta myydä käyttämättömänä.

Jep. Onneksi meidän pienimmälle menee vielä viime vuotinen haalari, joka kyllä on ReimaGo ja oli aika kallis. Mutta kirpparilta ostin sitten tästä säästä suivaantuneena lisäksi mustan talvihaalarin. Eipä näy lika samoin kuin tuossa marjanpunaisessa näkyy.