Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te joilla lapset käyttää vain "reimatecciä" oikeasti selviätte tällaisessa etelän "talvessa"?

Vierailija
08.01.2020 |

Muutamia tarhasta tuttuja vanhempia, jotka sanoo, että eivät käytä lapsilla koskaan kuravaatteita, kun reimatecit tms. pitää niin hyvin vettä. Mutta eikö se ole hirveä homma jatkuvasti pestä haalareita ja muita ulkovaatteita. kun on kurakeliä jatkuvasti? Meillä on kolme samaan aikaan siinä iässä, että vaatteet jatkuvasti kuraantuu, ja itse koen että on se aika iso helpotus, kun pihalta tullessa voi ulkoeteisessä nykäistä kurahousut alas ja huuhtoa ne ja alla olevat vaatteet on suunnilleen puhtaat.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut hieman väittelemään tästä päiväkodin kanssa. Olivat kovasti sitä mieltä, että 70-luvun tyylinen kurapuku on tuotava, vaikka kuinka olisi vedenpitävät vaatteet.

Perusteluna oli se, että kaikilla lapsilla ei ole laadukkaita ulkoiluvaatteita, ja näille toisille voisi tulla paha mieli kun joutuvat kurahousut laittamaan. En suostunut uhraamaan lapseni mukavuutta näin tyhmän perustelun vuoksi, en usko että lapset tuollaista hetkeäkään miettivät tai mieltänsä toisten ulkohousuista pahoittavat.

Vierailija
22/49 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä pese ulkovaatteita, miksi niitä pitäisi pestä? Likaantuvat heti kun lapsi lähtee ulos. Niistähän lähtee vedenkestävyys poiskin jos niitä alvariinsa pesee.

Eli siis pesen haalarin sitten kun kausi vaihtuu.

Eli siinä vaiheessa, haalarin liikkuvuus on noin haarniskan tasolla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joutunut hieman väittelemään tästä päiväkodin kanssa. Olivat kovasti sitä mieltä, että 70-luvun tyylinen kurapuku on tuotava, vaikka kuinka olisi vedenpitävät vaatteet.

Perusteluna oli se, että kaikilla lapsilla ei ole laadukkaita ulkoiluvaatteita, ja näille toisille voisi tulla paha mieli kun joutuvat kurahousut laittamaan. En suostunut uhraamaan lapseni mukavuutta näin tyhmän perustelun vuoksi, en usko että lapset tuollaista hetkeäkään miettivät tai mieltänsä toisten ulkohousuista pahoittavat.

Mitä haittaa siitä sinulle/lapselle olisi, jos noudattaisitte yhteisiä käytäntöjä? Kyllä se pukemistilannetta oikeasti helpottaa, kun kaikki laittaa ne kurikset jalkaan. Ja toinen seikka on se, että kun kuivatetaan ison lapsijoukon vaatteita kerralla, vuoritomat kurikset on vaan niin paljon helpompi kuivattaa kuin haalari.

Vierailija
24/49 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reimatecit saa samalla tapaa huuhtastua ja sit henkarille vaan kuivumaan. 

Mutta se on ihan karseeta kun käytetään vielä sitä ulkohaalari + kuravaatteet yhdistelmää. Ihan kamalat pukea ja riisua ja lapsi on ne päällä kuin tönkkö lauantaimakkara. Hyvät, rakkaat vanhemmat. Vuorelliset kurapuvut on jo keksitty, etenkin pienelle lapselle vuorellinen kurahaalari on yksinkertaisesti paras hankinta kurakauteen. Etelässä sillä menee monena vuotena syyskuusta toukokuuhun. Löytyy myös takki+housut-yhdistelmää, jos ei haalari nappaa. Säästää kaikkien aikaa ja hermoja ja lapsen on paljon mukavampaa leikkiä ja touhuta sellainen päällä. 

Mutta vuorillinen kurapukuhan ei kuivu ikinä! Erikseen puettavan vuorittoman kuravaatteen idea on juuri se, että se on niin helppo huuhtoa ja kuivattaa. Eikä näytä makkaralta, kunhan ei ole liian pienet kurahousut.

Miten niin ei kuivu ikinä? Pistän haalarin koneeseen, linkoan, käännän nurinpäin henkarille, ja se on aamulla kuiva. 

Toisaalta, miksi vuorellista kurahaalaria ei voi vaan huuhtoa päältä (vetoketju kiinni) ja kuivattaa? Itse ainakin teen niin, ihan niinkuin tekisin tavallisille kurahousuillekkin. Ei sitä tarvitse vuorineen päivineen joka päivä pestä. 

Kyse ei ole siitä miltä näyttää, vaan miltä tuntuu. Oletko itse kokeillut pukea ulkovaatteiden päälle kurahousuja, saatikka vielä kuratakkia, ja sit kyykistellä, juosta, hyppiä, kiipeillä niiden kanssa? Parhaassa tapauksessa puetaan villapuku, kuoripuku (2-osainen ) ja sit vielä kuravaatteet. Ja housut tietty molemmat henkselimallisia, villalapaset ja päälle erikseen kuralapaset (niitäkin on vuorellisia herranjestas). Ja ihan oikeasti mietittekö yhtään kuinka paljon aikaa se rumba vie jokaisessa päiväkotiryhmässä joka päivä, jos ihan kaikille lapsille pitäisi pukea tuommoset määrät kerrosvaatteita päälle ja pois kaksi kertaa päivässä? Voin kertoa että ihan järjettömästi, verrattuna siihen vuorelliseen kurapukuun. Ja joo, kyllä ne tädit sen tekee kun se on niiden työtä. Mutta vois ne tehdä jotain järkevämpääkin sillä ajalla niiden lasten kanssa. Tommonen kuravaaterumba vie helposti 45 min yhdeltä ryhmältä sekä ulos lähtiessä ETTÄ sisääntullessa. Ihan järjetöntä. Ollaan saatu päiväkodissa paljon kiitosta meidän lasten vuorellisista kurahaalareista aina, ja ymmärrän sen kyllä täysin. Täällä etelässä on ollut kurakausi nyt jostain lokakuusta saakka, eli noiden kurakamppeiden pukeminen ei ole mikään satunnainen juttu vaan melkeinpä päivittäinen. 

Vierailija
25/49 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytättekö te ihan oikeasti toppapukuja lapsillanne, kun ulkona on +6 astetta? Mitäs sitten puetaan, kun on -10?

Oletko itse seisonut kahta tuntia +7 asteessa, vesisateessa ja myrskytuulessa. Voin kertoa, että kylmä tulee ilman toppahaalaria. Musta tuntuu, että monilta aikuisilta on hämärtynyt se, kuinka paljon lapselle pitää pukea päälle, ettei tule kylmä. Joka paikkaan kuljetaan autolla. Mä laitoin lapsille aamulla sisävaatteiden alle sukkikset/pitkätkalsarit, päälle fleecepuvut ja sen päälle vuorelliset kurahaalarit. Jos olisi ollut kuivempaa olisin laittanut fleecetakin ja toppapuvun. Eilen jätkä oli ihan jäässä hoidosta hakiessa, kun nuori hoitaja oli jättänyt fleecen pois vuorellisen kurapuvun alta.

Vierailija
26/49 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä haittaa siitä sinulle/lapselle olisi, jos noudattaisitte yhteisiä käytäntöjä? Kyllä se pukemistilannetta oikeasti helpottaa, kun kaikki laittaa ne kurikset jalkaan. Ja toinen seikka on se, että kun kuivatetaan ison lapsijoukon vaatteita kerralla, vuoritomat kurikset on vaan niin paljon helpompi kuivattaa kuin haalari.

Haitta on hiostavuus ja epämukavuus. Myös ärsytys siitä, että kaikkien pitäisi olla täsmälleen samanlaisissa varusteissa. Minusta päiväkodille pitäisi riittää, että tuodaan säänmukaiset asialliset varusteet.

Vierailija
27/49 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule tulee päiväkodillekkin halvemmaksi hankkia 1 kuivatuskaappi joka ryhmään lisää että mahtuu haalarit kuivumaan, kuin käyttää kalliita työtunteja siihen että puetaan ja riisutaan lapset tuplasti joka kerta kun mennään ulos tai tullaan sisään. Usein siellä on jopa naapuriryhmän hoitajat ja laitsarit auttamassa kun se vie aikaa niin hirveästi. Aina mietitään miten päiväkotityötäkin saataisiin tehostettua, no tässä on yksi keino!

Vierailija
28/49 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarhahaalarin pesin vkl, viikolla vaan harjailin enimmät hiekat/kurat.

Iltamenoihin oli toiset ulkovaatteet.

Kaapissa oli aina 1 uutena alesta ostettu haalari, 1 käytettynä ostettu haalari ja uusi/käytetty takki+housut.

Sitten kun alesta ja huutiksesta osti seuraavan koon kun vastaan tuli hyvä, niin kyllähän siinä oli jo varavaatetta pidempääkin kurakauteen.

Vierailija
29/49 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä pahin on se, kun tuolla kurakelillä kaikki vaatteet on kokoajan märkiä ja ne vaatteet alkaa haista pahalta nopeasti. Kuravaatteet saa onneksi pestyä pari kertaa viikossa, mutta ne kalliit reimatecithän menisi ihan huonoksi siitä.

Vierailija
30/49 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haitta on hiostavuus ja epämukavuus. Myös ärsytys siitä, että kaikkien pitäisi olla täsmälleen samanlaisissa varusteissa. Minusta päiväkodille pitäisi riittää, että tuodaan säänmukaiset asialliset varusteet.

Onko hiostavuus ja epämukavuus oikeasti lapsen kertomaa vai vain sinun käsitys? Haluaisin tietää, olenko ihan tietämättäni kiduttanut lasta, koska itse ei ole valittanut! On tosin aika kiltti, mutta luulen, että sanoisi kyllä, jos olisi niin epämiellyttävää, kuin kuvasit.

Meillä aika tyypillinen ulkoiluvaatetus sekä esikoulussa että kotona kuluvana talvena on ollut tuo, minkä kerroin viestissä 14. Alla välillä paksumpaa ja välillä ohuempaa vaatetta.

Vierailija
31/49 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en usko, että kiusallaan antavat ohjeita päiväkodista. Kyllä itse noudattaisin ohjeita, vaikka en olisi ihan samaa mieltä. Tarviiko pienipalkkaisten hoitajien työtä liikaa hankaloittaa omilla kitinöillään?

Vierailija
32/49 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytättekö te ihan oikeasti toppapukuja lapsillanne, kun ulkona on +6 astetta? Mitäs sitten puetaan, kun on -10?

Oletko itse seisonut kahta tuntia +7 asteessa, vesisateessa ja myrskytuulessa. Voin kertoa, että kylmä tulee ilman toppahaalaria. Musta tuntuu, että monilta aikuisilta on hämärtynyt se, kuinka paljon lapselle pitää pukea päälle, ettei tule kylmä. Joka paikkaan kuljetaan autolla. Mä laitoin lapsille aamulla sisävaatteiden alle sukkikset/pitkätkalsarit, päälle fleecepuvut ja sen päälle vuorelliset kurahaalarit. Jos olisi ollut kuivempaa olisin laittanut fleecetakin ja toppapuvun. Eilen jätkä oli ihan jäässä hoidosta hakiessa, kun nuori hoitaja oli jättänyt fleecen pois vuorellisen kurapuvun alta.

Miten se nyt oikein menee, että kun toisaalta juostaan ja hypitään ja riekutaan niin että pakko olla goretexiä eikä kurahousuja, ettei vauhti hidastu kun kummassakin puntissa on 5 litraa hikeä ja toisaalta pitäisi olla toppavaatetta ettei +7 asteessa ala viluttaa?

Vierailija
33/49 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se nyt oikein menee, että kun toisaalta juostaan ja hypitään ja riekutaan niin että pakko olla goretexiä eikä kurahousuja, ettei vauhti hidastu kun kummassakin puntissa on 5 litraa hikeä ja toisaalta pitäisi olla toppavaatetta ettei +7 asteessa ala viluttaa?

Lasten oikeaoppinen pukeminen on salatiedettä!

Vierailija
34/49 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä huuhtastaan haalarista valuvimmat liat pois ja laitetaan henkarille. En pese koneessa kuin harvoin.

Vierailija
35/49 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelenpä vaan sitä, kun koulutetut lastenhoidon ammattilaiset a.k.a. tarhatädit ovat pääosin sitä mieltä, että kuravaatteita kannattaa käyttää, niin ovatko he kaikki väärässä? 

Vierailija
36/49 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelenpä vaan sitä, kun koulutetut lastenhoidon ammattilaiset a.k.a. tarhatädit ovat pääosin sitä mieltä, että kuravaatteita kannattaa käyttää, niin ovatko he kaikki väärässä? 

Meillä sai päiväkotiaikana itse päättää millaiset ulkovaatteet on, kunhan kestää vettä.

Vasta esikoulussa tuli sääntö, että kaikilla pitää olla myös kuravaatteet, vaikka muut vaatteet kestäisi vettä.

Mikäköhän tarhatätien logiikka tässä oli?

Vierailija
37/49 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä asia hyvin selitetty.

https://areena.yle.fi/1-3037180

Vierailija
38/49 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä sai päiväkotiaikana itse päättää millaiset ulkovaatteet on, kunhan kestää vettä.

Vasta esikoulussa tuli sääntö, että kaikilla pitää olla myös kuravaatteet, vaikka muut vaatteet kestäisi vettä.

Mikäköhän tarhatätien logiikka tässä oli?

Eskarit kuvittelevat olevansa niin isoja, että ehkä menisi hankalaksi, jos joku saa olla ilman kuriksia ja toisen pitää ne laittaa.

Vierailija
39/49 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on useampi lapsi, ja ehdottomasti parhaaksi olen todennut vuorellisen kurahaalarin. Kuivumisen kanssa ei ole ongelmia: pahimmat liat voi vaan huuhtaista tai pyyhkäistä pinnalta, ja jos pitää pestä niin laittaa kuivumaan vetoketju auki tai nurinpäin. Goretexin ongelma on se, että se kestää kyllä sadetta, mutta ei mitään pitkäkestoista kastumista kuten vaikka kuralätäkössä loiskuttelua. Tämä keli on kyllä niin prseestä, nyt on ongelmia jopa koululaisten pukeutumisen kanssa. On niin märkää, että jopa heidän goretex-kengät ja -vaatteet kastuvat niin likomäräksi, etteivät meinaa ehtiä kuivua seuraavaan päivään mennessä ja alkavat haista. Onneksi ei ole tällä hetkellä yhtään päiväkoti-ikäistä.

Vierailija
40/49 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt useamman vuoden ollut tähän kurakeliaikaan käytössä Lassien hyvin kevyesti topattu haalari, jonka alaosa on kurahousupintainen, ja yläosa tavallista, mutta varsin vedenpitävää, haalarikangasta. Mainio asu, jonka alaosan saa helposti pyyhkäistyä puhtaaksi rätillä jokaisen ulkoilun jälkeen. Noin kerran viikossa tai parissa heitän haalarin koneeseen, ja se kuivuu yön yli. Tämä nykyinen on ollut ahkerassa käytössä jo yli vuoden, ja vedenpitävyys on edelleen oikein hyvä. Nyt pitäisi metsästää uusi, kun alkaa jäädä pieneksi.

Ihmettelen muuten tuota muutaman mainitsemaa käsitystä "kalliista reimateceistä". Reiman vaatteethan ovat ihan keskihintaluokkaa, halvempia kuin vaikka Popit ja Molot ja monet muut, ja sen lisäksi niitä on usein hyvässä alessa. Meidän tämän vuoden reimatecit (toppamallia, siksi ei vielä käytössä kun liian lämmin) ostettiin Hulluilta päiviltä hintaan 69 euroa, samalla kun viime vuotinen lähti kirpparilla kiertoon 30 euron hintaan. Ei kamalan kallista mielestäni. Toki jos on monta lasta niin hinta nousee, mutta silloin voi myös kierrättää vanhemmalta nuoremmalle, kun ei osta alkujaankaan niitä kaikkein sukupuolitetuimpia malleja. Ja kirppareiltakin löytyy hyvin vähänkäytettyjä.