Lopetin ulkomaille matkustelun, en todellakaan mistään ilmastosyistä, vaan koska matkustelu on tylsää
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Ollaan aina matkusteltu vähintää 1 krt/vuosi ulkomaille ja rahaa palaa aina ihan järjettömästi - tämä vuonna tajuttiin, että mitä järkeä siinä matkustelussa on, sitäpaitsi kaikki kiinnostavat kohteet on tullut jo nähtyä, toiset jopa aivan moneen kertaan.
Just hienoa tuollainen tekopyhyys: "Äää-äää, matkustelu on ihan tyhmää. Ai niin, ollaan tietysti tähän asti matkusteltu koko ajan ja käyty monta kertaa samat paikat, mutta jos joku muu aikoo kyseisiin paikkoihin mennä, niin pidän heitä tyhminä."
Lopetin lentomatkustelun 15 vuotta sitten. Syy oli kun laskin kuinka saastuttavat se onkaan. Siihen aikaa ei viellä niin paljon puhuttu edes ilmastonlämpeämisestä. Ennen sitä tein 3-6 etelän matkaa vuodessa. Olen laittanut saman rahan säästöön tämän 15vuoden aikana. On melkoinen potti kertynyt siitä,voin jäädä 5vuotta aikaisemmin eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on todella paljon näkemättömiä paikkoja, joten päätimme aloittaa kotimaamatkailun - on kiinnostavampaakin kuin ulkomaat.
No joo. Mä en ole pahemmin matkustellut ulkomailla. Silti sanon etten tiedä tylsempää kuin matka jonnekin Jyväskylään. Suomessa ei ole kuin Helsinki ja Tampere joiden keskusta alueilla voi sanoa olevan jotain näkemistä miljöön puolesta. En ole koskaan ollut kiinnostunut mistään kotimaan roadtripeistä. Mua ei kiinnosta tippaakaan kiertää katsomassa samoja pusikoita ja ryteikköjä joita koko Suomi on täynnä.
Turun taidemuseossa on hyviä näyttelyitä, tosin eihän siihenkään kaupunkiin kukaan täysjärkinen matkusta kun tori on revitty auki. Siis mikä into suomalaisilla kaupungeilla on ampua itseään jalkaan älyttömillä rakennusprojekteilla, jotka sotkevat keskustat vuosikausiksi? Mukavampi mennä vaikka Tallinnaan tai Tukholmaan.
Ap on oikeassa. Ei matkustelussa ole enää mitään ihmeellistä, kun kaiken pystyy näkemään netissäkin. Itsekin olen ollut moneen kohteeseen vain pettynyt, kun on odottanut jotain erityistä ja todellisuus onkin ruohoa puskevia haurastuneita monumentteja. Matkailussa on kyse vain ja ainoastaan statuksesta.
Oltiin pitkästä aikaa Englannissa joulun tienoolla ja oli tosi hieno reissu. En ole vuosikausiin nauttinut matkustamisesta yhtä paljon. Ihania ihmisiä ja uskomattoman hienoja palatseja, museoita ja kulttuuririentoja. Eikä tullut edes hullun kalliiksi.
Syön pihviä ja juon maitoa mutta en matkusta lentämällä minnekään. Kumpi saastuttaa enempi, aivan varmasti lentäminen siitä on kyllä turha kellään inttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan aina matkusteltu vähintää 1 krt/vuosi ulkomaille ja rahaa palaa aina ihan järjettömästi - tämä vuonna tajuttiin, että mitä järkeä siinä matkustelussa on, sitäpaitsi kaikki kiinnostavat kohteet on tullut jo nähtyä, toiset jopa aivan moneen kertaan.
Just hienoa tuollainen tekopyhyys: "Äää-äää, matkustelu on ihan tyhmää. Ai niin, ollaan tietysti tähän asti matkusteltu koko ajan ja käyty monta kertaa samat paikat, mutta jos joku muu aikoo kyseisiin paikkoihin mennä, niin pidän heitä tyhminä."
Nyt erehdyt, emme pidä tietenkään tyhminä niitä, jotka tykkäävät matkustelusta.
Halusin vaan tuoda esiin erilaisen mielipiteen ja kun muutenkin kaikki kiinnostavat kohteet on jo nähty ja onhan niitä kiva jälkeenpäin muistella.
Sen sanon vielä, että myös globalisaatio on pilannut niin monet maat ja monen maan perinteet ja paikalliset piirteet ja jopa ruoka on muuttunut pizza- ja hampparikulttuuriksi, jota inhoan. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Syön pihviä ja juon maitoa mutta en matkusta lentämällä minnekään. Kumpi saastuttaa enempi, aivan varmasti lentäminen siitä on kyllä turha kellään inttää.
Syön vegaanisesti (eläinoikeussyistä) ja harrastan matkustamista. En nauti lentämisestä ja olen ikävän tietoinen sen ilmastovaikutuksista, mutta se on ainoa tapa päästä Suomesta kohtuullisessa ajassa jonnekin. Laskimme joululomalla (ulkomailla) puolison kanssa, että viiden yhdessäolovuotemme aikana olemme käyneet 20 maassa. Osassa niistä useammankin kerran. Viime vuonna kävin kahdeksassa eri maassa ja vietin matkoilla yhteensä reilun kuukauden. Tästä vuodesta tulee töiden takia hiljaisempi, nyt en pysty ottamaan palkattomia päiviä yhtä hyvin kuin viime vuonna.
En olen lentänyty kuin yhden kerran,lensin liukkaalla kelillä perseeleen ja murtui häntä luu. Kyllä lentäminen on kivuliasta.
Sama. En koskaan oikein tykännyt matkustelusta mutta nuorempana tein sitä silti koska "piti". Ja koska välillä seurustelin ihmisten kanssa, jotka halusivat matkustella. Itse matkoilla haaveilin että olisipa omassa kotona, kotisohvalla viltin alla katselemassa telkkaria. En kaipaa vaihtelua lainkaan, se vain stressaa ja ahdistaa. Nyt on kohta 20 vuotta siitä kun olen ollut ulkomaanmatkalla ja toivon, ettei koskaan enää tarvitsisi mennä.
Pidän kyllä matkailusta, mutta en pitkistä lennoista, isoista aikaeroista enkä kuumasta ilmastosta. Lennot ne tylsiä ovat, kohteessa tylsyys on itsestä kiinni.
Matkailen siis mieluiten melko lähellä, eikä aina onneksi tarvitse edes lentää.
Milloin ihmiset huomaa lentämisen saastuttamis vaikutuksen ja alkavat lentämis lakkoon. Kannatan ajatusta ja heitän haasteen kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on todella paljon näkemättömiä paikkoja, joten päätimme aloittaa kotimaamatkailun - on kiinnostavampaakin kuin ulkomaat.
No joo. Mä en ole pahemmin matkustellut ulkomailla. Silti sanon etten tiedä tylsempää kuin matka jonnekin Jyväskylään. Suomessa ei ole kuin Helsinki ja Tampere joiden keskusta alueilla voi sanoa olevan jotain näkemistä miljöön puolesta. En ole koskaan ollut kiinnostunut mistään kotimaan roadtripeistä. Mua ei kiinnosta tippaakaan kiertää katsomassa samoja pusikoita ja ryteikköjä joita koko Suomi on täynnä.
Asuin aikoinaan pakosti 13 vuotta Tampereella töiden takia, enkä menisi sinne junttikylään enää ikinä vapaaehtoisesti.
Karsee mesta, hämäläisten tyhmyys, hiljaisuus ja tunkkaisen pinttyneet mielipiteet ja toljottelu suu auki otti niin päähän joka päivä.
Stadikaan ei enää kiinnosta, koska juuri muutin sieltä pois ja pääsin rättikansasta eroon! =D
Paljon matkustaneessa arvostan eniten omaa turvallista ja viihtyisää kotiani sekä Suomen luontoa.
Mä olen tuota miettinyt, en siis ole paljoa matkustellut, mutta jonkin verran kuitenkin... olisinkohan about 20 maassa vieraillut... enkä vielä ole keksinyt, mikä siinä on se juttu.
Lentäminen on ahdistavaa, lentokentät kammottavia paikkoja, odottamista, jonottamista ja sit näkee jotain rakennuksia, joiden kuvat näkee netistä paremmin :D
Matkustan, koska "kuuluu" aina välillä ja kun mies ja lapset haluaa, itselle se tuottaa oikeastaan pelkkää stressiä.
Huvittaa, kun ihmiset brassailee lomillaan ja kuvittelee, että olisin kateellinen :D lähinnä vain tulee fiilis, että onneksi mun ei tarvi lähteä :D
Vierailija kirjoitti:
Milloin ihmiset huomaa lentämisen saastuttamis vaikutuksen ja alkavat lentämis lakkoon. Kannatan ajatusta ja heitän haasteen kaikille.
Minä lupaan lopettaa lentämisen heti, kun kaikki muut lopettavat yksityisautoilun, isojen talojen hankkimisen, lihan syömisen ja lasten tekemisen, kuten minä olen tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Pidän kyllä matkailusta, mutta en pitkistä lennoista, isoista aikaeroista enkä kuumasta ilmastosta. Lennot ne tylsiä ovat, kohteessa tylsyys on itsestä kiinni.
Matkailen siis mieluiten melko lähellä, eikä aina onneksi tarvitse edes lentää.
Ai niin unohdin - Poikkeuksena, käymme kerran vuodessa Viron kylpylässä ottamassa hoitoja ja nauttimassa täyshoidosta ja bufeesta - mutta se onkin eri juttu, se on itsensä hoitamista ja hemmottelua ja suht edullisella hinnalla ja lyhyen matkan päässä.
Jo kolme päivää Viron kylpylässä tekee terää ja rentouttaa kivasti. =) Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lupaan lopettaa lentämisen heti, kun kaikki muut lopettavat yksityisautoilun, isojen talojen hankkimisen, lihan syömisen ja lasten tekemisen, kuten minä olen tehnyt.
Mulla onkin kaasuhybridi ja miehellä sähköauto, joten niillä pörrää aika saasteetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotosalla saa todellakin olla kivaa tekemistä ennen kuin se voittaa matkailun ainakin etelään, turkoosimeressä uiminen, nähtävyyksien katselu, retkikohteet yleensä, upea ruoka, lämpö, lämmin tuuli, iltaohjelmat, jonkin urheilulajin koitos, shoppailu ja muistot. Upeaa.
Niiin nähty nuo kaikki, turistirysiä, tuhahduttavan kuumaa ja outoja ruokia, josta on saatu jopa ruokamyrkytyksiä. Kaikenlaiset myyjät ja tyrkyttäjät kokoajan kimpussa.
Aurinkoa en voi ottaa, koska iho menee vesikelloille ja se on sitäpaitsi tylsää.
Ei kiinnosta enää, onneksi - muutenkin miltei joka kohteessa jo toisena päivänä on jo koti-ikävä ja ihmetelemme, miksi tulimmekaan. Booooring. Ap
Tuli mieleen Juha Vainion biisi Seiväsmatkat:
Härmän jätkät saapuu tänne maasta mämmin
Ruoka outoa on, muusi liian lämmin :D
Mutta olen kyylä totta puhuen kyllästynyt itsekin, enkä paljoa edes matkustellut. Jotenkin elämykset haalenee ajan kanssa ja rasitukset korostuvat.
matkustelu on kivaa, mutta ei elämän tarkoitus.
joillakin työpaikoilla katsotaan kieroon, jos on lomalla vain "oleillut" esim. mökillä. tähän alkaa tulla vastareaktio ja ihmisille riittää vaatimattomammat matkat tai mökkeily