Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä mitä kautta teinit löytävät kesätyötä?

Vierailija
08.01.2020 |

Yritän nettiä selata, mutta en löydä 16-vuotiaalle mitään. Auttaisitteko kiitos, mitä kautta etsiä ja kuinka toimia? Yritän siis valmistautua teiniä auttamaan, mutta olen autuaasti ihan pihalla.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töppöstä toisen eteen ja kyselemään sopivan etäisyyden päästä. Se, että vaivautuu itse paikalle pelkän hakemuksen sijaan/lisäksi kertoo paljon hyvää hakijasta.

Hakulomake löytyy jokaisen asiallisen firman verkkosivulta. Ja kunnan. Ja seurakunnan. Ja puhelinsoitto perään: "Milloin haastattelu?".

Kaikki tuttavat ja kaverit pitää hyödyntää; joku tuntee jonkun, joka tuntee jonkun, joka ottaa kesätyöntekijöitä.

Oman ilmoituksen voi laittaa kaupan ilmoitustaululle. 4H-kerhossa opitaan itse työllistymään yrittäjänä.

Vierailija
22/39 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungin/kunnan omat työpaikat. Alaikäisillä taitaa olla yleensä se parin viikon pesti, mutta on sekin jotain. Työ esim. museossa, kirjastossa, ruohonleikkuuta yms mitä kunta hoitaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä teini etsi töitä viime kesänä, se on tehty jotenkin tosi vaikeajsi ja jäi löytymättä paikka. Uusi paikkakunta emmekä tunne täältä ketään sellaista, jotta suhteilla pääseminen töihin auttaisi. Ihan toivotonta.

Kesällä on vähän liian myöhäistä hakea.

Vierailija
24/39 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustu ja tienaa -jutussa oli oma alaikäinennjoskus. Paljon muuta ei ole tarjolla. Täysikäisenä kaupassa ja siivoamassa. Tosin vaaraksi nuo hommat mahdolliselle pääministeriydelle ;)

Vierailija
25/39 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mol.fi/kesätyö

Vierailija
26/39 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei töitä löydy ainakaan sohvalla maaten. Ja aika huonoa mainosta on, jos äippä hakee töitä Jonnelle, paitsi jos Jonne on vajaakykyinen tai 12 vee.

Vierailija
27/39 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungin viherosasto, kiint.huoltoyhtiöt, seurakunnat.

Noissa ainakin kitkemistä ja ruohonleikkuuta.

Vierailija
28/39 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustu työelämää -ohjelman kautta sai mun lukiolainen ekan kesätyöpaikan. Kaksi seuraavaa sai koulukaveriensa kautta. Nyt on ensi kesänä jo abi ja aikoo opiskella ja levätä, eikä mene töihin kuin ehkä satunnaisia keikkoja.

Tärkeää on koota sitä CV:tä.

Vierailija
29/39 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain kunnissa ja kaupungeissa on käytössä kesätyöseteli. Selvitä ensin onko teillä semmoista mahdollista hakea. Kunta siis maksaa osan palkkakuluista yritykselle tjsp. Tarkoitettu alle 18-vuotiaille.

Vierailija
30/39 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. S-Ryhmällä on oma kesätyöohjelmansa alle 18-vuotiaille teineille. 

https://s-ryhma.fi/tyopaikat/kesatyo

Pouhjois- Suomessa Arina palkkaa lähinnä lestoja.

Vierailija
31/39 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omina teiniaikoina ja omassa lähipiirissä alaikäisten työllistymismahdollisuudet ovat pitkälti rajoittuneet seuraaviin:

-vanhempien työpaikalle, jos vanhemmat ovat siihen sopivassa asemassa ja sopivalla alalla

-kaupungin kesätyöt, jotka nimenomaan tarkoitettu teineille, tosin hakijoita näihin on tolkuttomasti, mutta aina niitäkin joku saa

-tutustu ja tienaa -jaksot, mikäli paikkakunnalla on sellaista mahdollisuutta mainostettu, nykyään ainakin S-ryhmällä on näitä aika näkyvästi, mutta nekin kyllä kovin suosittuja

Vierailija
32/39 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö seurakunnillakin ole haku päällä nuorille kesätyöntekijöille? Meidän teini pääsi kaverinsa avulla ja ensimmäiseen paikkaan omin avuin kunnan nettisivujen kautta. Nuorempaa pitäisi kai auttaa, kun ei ole suhteita hänellä.

Samoin seurakunnatkin palkkaavat pohjoisessa lähinnä lestoja.

Vierailija
33/39 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. S-Ryhmällä on oma kesätyöohjelmansa alle 18-vuotiaille teineille. 

https://s-ryhma.fi/tyopaikat/kesatyo

Pouhjois- Suomessa Arina palkkaa lähinnä lestoja.

No höpö höpö. 

Vierailija
34/39 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsemme ovat hakeneet työpaikkansa suoraan firmoista. Viime kesänä nuorimman, eli 15-vuotiaan paikka jäi täpärälle, mutta pääsi sitten henkilöstövuokrauspalveluun tekemään siivouksia. Työmatkaa Tampereelle tuli noin 40 km suuntaansa, mutta julkisilla pääsi hyvin, kun työmatkaliikennettä on riittävästi, jotta julkiset kulkevat.

Alle 15-vuotiaana lapset ovat olleet noissa "tutustu ja tienaa" -paikoissa. Aika moni palvelualan toimija tarjoaa niitä. Palkkaa ei saa hirveitä määriä, mutta jotain kuitenkin ja lisäksi saa sen tärkeän työtodistuksen jatkoa ajatellen.

Myöskin hyvin suoritettu jakso avaa ovia myöhempiin kesätöihin, kuten meillä kahden vanhamman lapsen kanssa on käynyt. Keskimmäinen, 18-vuotias pyydettiin S-ryhmältä ensi kesäksi töihin ja sama juttu on ollut vanhimman kanssa jo vuosia. Vanhin tosin mennee ensi kesänä jo ihan muihin hommiin, omalle alalleen.

Taannoin, kun työtilanne oli heikompi, yksi lapsista teki 17-vuotiaana tuollaisen parin viikon keikan ja oli lisäksi parillakin seurakunnan leirillä apuohjaajana. Yhteensä tienasi ihan mukavan potin.

Tuossa hommassa verkkoja pitää laskea vesille todella paljon, niin yleensä jostain tärppää. Omilleni olen esimerkiksi suositellut isoskoulutusta, ihan siitä syystä, että sekin avaa yhden mahdollisuuden.

Enemmän pitäisi kotona ja koulussa nuoria neuvoa noissa asioissa. Sitten, kun saa ns jalan oven rakoon, homma helpottuu huomattavasti. Kun cv:stä löytyy useampi paikka, jatko on helpompaa, _kunhan_ hoitaa hommansa kohtuullisen hyvin.

Vierailija
35/39 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
36/39 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teiniaikoinani 90-luvulla tämä tapahtui kyllä suhteilla kokonaan. Tai sitten mentiin seurakunnan hautausmaalle duunareiksi, jos suhteita ei ollut.

Hautausmaahommat muuten eivät olleet huono kesätyö, vaan itse asiassa hyvin palkattu sellainen vaativuuteen nähden. :)

Vierailija
37/39 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin kysymässä kahviloista, kioskeista, kaupoista jne. Kyselin myös kavereilta ja laitoin jotain nettihakemuksia joista ei koskaan kuulunut mitään. Itse kannatan ehdottomasti sitä että menee itse paikalle kysymään oikeaa henkilöä ja sitten kun saa yhteystiedot laittaa mailia tai soittaa. Harva tuollainen kesäduuni on netissä.

Vierailija
38/39 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko lapsi tehdä keikkaa Wolt-kuskina? Vai pitääkö siihen olla 18v?

Vierailija
39/39 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista.