Kotona asuavan 18-vuotiaan alkoholin käyttö
Kotona asuva tyttäreni on alkanut juomaan alkoholia arkena. Voi olla keskellä viikkoa selvästi päihtynyt, koska on juonut kuusi olutta tai pullon viiniä ja lähes joka viikonloppu käy baarissa juomassa enemmän. Seuraavana aamuna ei kuitenkaan vaikuta olevan krapulassa.
Olen asiasta useamman kerran huomauttanut, mutta se ei ole auttanut. Meillä on myös kaksi nuorempaa lasta, jotka ovat 11-ja 14-vuotiaat ja heille tämä ei varmasti ole hyvä esimerkki. Tytöllä on ystäviä ja lukio menee hyvin, mutta onhan tuo jo suurkulutuksen puolella. Miten saisin lopettamaan tai vähentämään?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Sinun talosi, sinun sääntösi. Mutta mistä saa rahaa alkoholiin?
Käy töissä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä suvussa alkoholismia?
On useampia sukulaisia, jotka juovat enemmän tai vähemmän liikaa.
-ap
Oletko kertonut tytölle että sinua huolettaa malli jonka antaa nuoremmille sisaruksilleen? Mitä vastaa tähän?
Miten koulu sujuu jos käy samalla töissä ja iltaisin vielä kännää poikakaverin/kaverin kanssa?
Mun tytär alkoi käyttäytyä just samalla tavalla heti kun täytti 18. Oli lukiolainen ja teki osa-aikatöitä. Oli hankala tilanne kun perhe oli muuten raitis ja tyttärellä oli myös alaikäisiä sisaruksia. Muutti lopulta salaa pois kotoa. Myöhemmin koko perhe hajosi sillä puolisoni syytti minua tästä tyttären ennenaikaisesta poismuutosta. Yritin siis puhua tyttärelle järkeä enkä hyväksynyt jatkuvaa viikonloppudokaamista jonka rinnalla oli myös liki jokapäiväistä arkitissuttelua omassa huoneessa. Puolisoni lakaisi ongelman maton alle eikä suostunut siihen että olisimme puhuneet tyttären ongelmista esimerkiksi isovanhemmille.
Tyttären kiukkuinen vasta-argumentti oli aina että on aikuinen eikä vanhemmat voi enää määrätä. Kun kysyttiin miksi juo, niin selitti surevansa rakkausmurheita eli reilun kuukauden mittaisten seurustelusuhteiden kariutumisia jne. Kun sanottiin että nuoremmat sisarukset kärsii ja pelkää kun näkee ensi kertaa eläissään kännisen riehumista ja vieläpä kotona niin ei välittänyt.
Kun varoitin että suvussa on alkoholismia ei ottanut kuuleviin korviin vaan tuli kotiin entistä pahemmassa kännissä ja tonnin puhelin tuhannen palasina. Lopulta minä olinkin se perheen pskiainen koska yritin puhua järkeä. Tytär muutti siis salaa pois kotoa ja käänsikin asian niin päin että dokasi ja muutti pois minun ärsyttävän käytöksen vuoksi. Ja tästähän puolisoni sitten löysikin sopivan syntipukin sillä en ole koskaan ollut riidanhaastaja ja räyhääjä eli minulle oli helpompi alkaa räyhätä kuin tyttärelle.
Tytär jatkoi ryyppäämistä omassa asunnossaan ja alkoi soitella kännipuheluita ja ilmestyi viikottain kotiovellemme tuhannen päissään. Kirjoitti joka tapauksessa ylioppilaaksi magnan papereilla ja pääsi yliopistoon, mutta dokaa edelleen joka viikonloppu. Ikää nyt 23 ja opiskelee edelleen. Kaikki seurustelusuhteet edelleen muutaman kuukauden mittaisia jos sitäkään. Muu perhe yhä kukin omalla tavallaan haavoilla kuluneen viiden vuoden vuoksi.
Tytär vaikuttaa vähän epävakaalta persoonalta, jos suhteetkaan eivät kestä, Näillä tyypeillä syy on aina muissa kuin itsessä. Ja vanhemmisssahan se suurin syy on. Varsinkin murrosikä ja teiniaika on tosi rankkaa näiden kanssa.Kokemusta on.
Aika usealla nuorella/teinillä on vaihe jolloin alkoholia ihannoidaan ja juomista pidetään jotenkin siistinä, ei välttämättä ole mitään pahaa tapahtunut tytön elämässä.
Itsekin saatoin parikymppisenä juoda arkena ja olla seuraavana aamuna koulussa ihan normaalissa hyvässä kunnossa. Joskus asuessani vielä kotona saatoin juoda miten halusin (koitin tosin huomaamatta) mutta mulla oli kyllä älliä sen verran etten alaikäisten sisarusteni nähden ikinä ottanut mitään.
Mun mielestä sulla on täysi oikeus puuttua asiaan kun talossa on lapsia, itse ainakin halusin aina olla nuoremmilleni esimerkkinä. Muutenkin mielestäni vanhempia tulee kunnioittaa ja sulla on oikeus pistää tyttö pihalle jos niskuroi.
Ala katselemaan tytön kanssa sopivia kämppiä (jos se vaikka säikähtäis), katso että typy tajuaa mm siivous-, ruoka-, ja pyykkihuollosta seuraavan työn, tukiviidakot ja laskujen maksun. Onko se oppinut kotona pitämään huolta itsestään ja huoltamaan kotia?