Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murtunut ranne, mitä uskallan tehä?

Vierailija
07.01.2020 |

Mursin ranteeni 4 päivää sitten aamulenkillä liukastuttuani. Ranne kipsattiin ja nyt mietin että mitä uskallan tehdä kädellä? Sen tiedän että sen varaan ei painoa laskea kuin kahvipaketin verran. Ap

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteenveto on poissuljettua.

Vierailija
2/27 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen korkokenkiä ja mäkistä maastoa.

Vierailija
4/27 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellään ole kokemuksia kipsatun käden kans elämisestä? Voiko autolla ajaa? Kyseessä on siin oikea käsi. Ap131

Vierailija
5/27 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien tuntemusten mukaan. Tunnet kyllä, mikäli murtumaan kohdistuu kiertoa tai painetta. Ei saisi sattua. Itse olen ajanut autoa ja ratsastanut/ajanut hevosta murtuneen ranteen ja kämmenluiden kanssa, toki siinä pitää toimia vähän eri tavalla kun yleensä. Kovin reipas lenkkeily ei yleensä ole se paras idea, koska itselläni ainakin aiheuttaa herkästi turvotusta murtuma-alueella ja se paine kipsin/lasta-sidekombon alla tuntuu ikävältä.

Mutta jos luut ovat siististi kohdallaan, niin aika pitkälti maalaisjärjellä pärjää. Kivun tunne on merkki siitä, että rasitusta kohdistui liikaa. Mutta ei esim. kylkiluita edes pystytty kipsaamaan sen enempää, joten niiden kanssa vaan yritti ottaa iisisti ja välttää nopeita tai liian isoja liikkeitä ja syvää hengitystä.

Vierailija
6/27 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokielto oli ainakin isälläni. Oikea ranne kipsattu. Itse en heti rattiin koskisi.

Vierailija
7/27 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tällaisella melko kattavalla vammakokemuksella sanoisin, että murtuman kanssa on helpompi pärjäillä kun lihas- tai nivelsiderepeämän kanssa :) pieni liikuttaminen tekee vaan hyvää (parantaa verenkiertoa alueella), joten ihan toimettomaksi sitä vammakättä ei kannata jättää heti kun on lepotilanteessa kivuton. Kun saat kipsin pois, niin hetki menee että saat palautettua normaalin toiminnan ranteeseen ja murtumat on lähinnä siitä veemäisiä, että ne kohdat jomottelevat huonolla kelillä vielä vuosien jälkeenkin.

Jakselemista, kipsin kanssa elely ja toimiminen on aina aika raivostuttavaa..

Vierailija
8/27 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sä vaihteita vaihtaisit?

En ajais autoa. Ja kasseja ei tietenkään voi kantaa. Muuten ihan normaalia elämää: käy kävelyllä ja kattelee netflixiä

Vierailija
9/27 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, jos on oikea käsi, niin autolla ajaminen voi olla haastavampaa. Totta. Vasemmalla onnistui. Oikeasta mulla ei ole murtunut kun sormia, ne eivät lastoitettuna estäneet ajamista.. Mutta tosiaan oikean ranteen murtuma saattaa hidastaa kyllä tuota :P

Vierailija
10/27 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sulla ole kolmiolääkkeitä kipulääkkeinä? Mietin tota ajamista vaan. Mulla on ollut värttinäluun murtuma joka jouduttiin leikkaamaan ja korjaamaan lukkolevyllä, mutta autoa ei ole, joten en ajamisesta oikein osaa sanoa.

Vierailija
11/27 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista. Kipua oli ranteessa kahtena ensimmäisenä päivänä, ihan Panadol 1g pärjäsin. Autolla ajon lisäksi mietityttää myös koirani kynsien leikkaaminen, kyseessä siis doberman, jolla aika paksut kynnet, joten puristusvoimaa häätyy käyttää. Uskallanko yrittää vai mietinkö suosiolla muuta ratkaisua? Ap

Vierailija
12/27 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pelata pleikkaa ja räplätä puhelinta. Kotityöt on kiellettyjä ja kantaminen.

Vierailija
13/27 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Miten on nyt vuosien jälkeen, että vieläkö tuntuu ja palautuiko normaaliksi?

Vierailija
14/27 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajokielto oli ainakin isälläni. Oikea ranne kipsattu. Itse en heti rattiin koskisi.

Oikea käsi leikattiin ja kuukauden käyttökielto.  Ajelin autolla vasemmalla vaihtaen, mökkireissu yli 300km sujui hyvin.  Kaupunkiin en tietysti lähtenyt seikkailemaan.

Vierailija
15/27 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sormet on vapaina niitä kannattaa liikutella paljon jos voi, ja jos sattuu liikaa, kannattaa vaatia vahvemmat särkylääkkeet. 

Vierailija
16/27 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli kuntoon, lähes ennalleen, mutta vaati ihan valtavasti ohjattua kuntoutusta.

Vierailija
17/27 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sä vaihteita vaihtaisit?

En ajais autoa. Ja kasseja ei tietenkään voi kantaa. Muuten ihan normaalia elämää: käy kävelyllä ja kattelee netflixiä

Minä kantelin kauppakasseja aivan hyvin, kun kipsi oli suojana. Kipsin poiston jälkeen en sitten kantanutkaan, kaikki kassit sattuivat stanasti ja kannoin kassit suosiolla eri kädessä.

Vierailija
18/27 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kellään ole kokemuksia kipsatun käden kans elämisestä? Voiko autolla ajaa? Kyseessä on siin oikea käsi. Ap131

Voi ajaa, voi syödä voi tehdä paljonkin. 

Vierailija
19/27 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteenveto on poissuljettua.

eri kädellä kuin vierasta sais

Vierailija
20/27 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä oli oikea käsi osittain kipsissä eli kaksi sormea oli murtunut pahasti. Tuli ajokieltoa siksi ajaksi, kun kädessä oli kipsi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi