Murtunut ranne, mitä uskallan tehä?
Mursin ranteeni 4 päivää sitten aamulenkillä liukastuttuani. Ranne kipsattiin ja nyt mietin että mitä uskallan tehdä kädellä? Sen tiedän että sen varaan ei painoa laskea kuin kahvipaketin verran. Ap
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Eikö kellään ole kokemuksia kipsatun käden kans elämisestä? Voiko autolla ajaa? Kyseessä on siin oikea käsi. Ap131
En saanut auton ajokieltoa, mutta suositus olla ajamatta autoa, oman ja muiden turvallisuuden vuoksi. Päivittäin tein pieniä kävelylenkkiä. Elämä oli hyvin rajoitettua, vaikka minulla oli vasen käsi. Ja kättä piti varoa koko ajan, jotta paranee paremmin, eikä jää elinikäisiä vammoja. Muistaakseni söin d-vitamiiniä ja kalkkia. Ja hoito onnistui täydellisesti, eikä mitään vauriota jäänyt. Ja tästä aikaa 4v ja tuskin enään tulee vaivoja, toisin kuin tutulleni, jäi elinikäinen vamma, kun touhusi kipsi ja tukiside ranteessa.
Kipsin oton jälkeen, sain tukilaitteen, jonka jälkeen jumppasin sormia ja käsiä. Jatkoin kävelylenkkiä ja varoin nostamasta mitään painavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksista. Kipua oli ranteessa kahtena ensimmäisenä päivänä, ihan Panadol 1g pärjäsin. Autolla ajon lisäksi mietityttää myös koirani kynsien leikkaaminen, kyseessä siis doberman, jolla aika paksut kynnet, joten puristusvoimaa häätyy käyttää. Uskallanko yrittää vai mietinkö suosiolla muuta ratkaisua? Ap
Älä nyt niitä koiran kynsiä ala leikkaamaan ainakaan vielä.
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Miten on nyt vuosien jälkeen, että vieläkö tuntuu ja palautuiko normaaliksi?
Minulle palautui parissa vuodessa normaaliksi ja käden lihasvoima ja lihakset palautui normaaliksi. Eikä edes huomaa tai tunne mitäån erikoista. Lääkärin ohjeita noudatin tunnon tarkasti. Ja kun käsi oli kipsattuna, en rasittanut sitä yhtään, en ajanut autoa tai tehnyt muutakaan.
Ranteen paranemisen kannalta kipsivaihe on tärkein ja oikea luutuminen, eikä kannata todella rasittaa, sillä siitä voi tulla takapakkia, jopa elinikäinen vamma ja särky.
Koiran kynsien leikkaamisen voit unohtaa oikealla kädellä vähintäin 3kk.
Kait sitä pystyisi kipsi kädessä ajamaan autoa, jos omaa tai muiden henkeä ei arvosta.
Ongelma on yllättävät tilanteet liikenteessä, jossa tarvitaan nopeaa reagointi. Eihän siinä kipsikädessä pysty nopeisiin liikkeisiin.
Näin minua lääkäri ohjeisti, kun vasemman käden ranne murtui.
Minulla oli turvotusta sormissa ja siihen auttoi kylmät ja kuumat kylvyt sormille hanan alla.
Vasen ranne oli kipsattuna. Ajokielto oli. Rtg kontrollista unohtivat kertoa. Luutui väärään asentoon. Hermo jäi puristukseen, siksi piti tehdä rannakanavan leikkaus ensin, sitten katkaistiin käsi korjattiin asento ja laitettiin tukirauta. Parani hyvin. Jos olet nainen, pyydä osteoporoosi tutkimusta, eli luuntiheyden mittausta. Eivät muista sitäkään aina ohjelmoida.
Minulta murtui vasen ranne reilut puoli vuotta sitten. Itse ajoin päivystykseen, jossa ranne kuvattiin ja kipsattiin ja samana iltana pääsin kotiin. Kukaan ei puhunut autolla ajamisesta mitään enkä minä kysellyt, joten jatkoin siis ajamista. Automaattivaihteisella ei ollut mitään vaikeuksia.
On kyllä kokemusta, kun liukastuin ja sain kipsin ranteeseen. Ei sillä aluksi voinut tehdä mitään, kun oli niin kipeä ja tietysti varoi. Kyllä sen itse tuntee, kun uskaltaa käyttää enemmän ja tottuu kapistukseen. Mikset voisi autolla ajaa, jos käsi liikkuu tarpeeksi. Kärsivällisyyttä! Suihkut ja kaikki tekemiset vaatii uusia ratkaisuja. Mä jouduin muuttamaan vähäksi aikaa vanhempien luo, kun ei meinannut oppia avaamaan kotioveani vasemmalla kädellä, mullakin oikea murtui. Seuraa omia tuntemuksia.