Siivooja, kerrro työstäsi! Harkitsen siivousalalle siirtymistä:)
Kiinostaisi koulutus, palkka (jos teet siivoojan työtä kokopäiväisesti), työnkuva ja ihan yleisesti mitä pidät työstäsi?
Kommentit (50)
Asiakas on suuri suuri elintarvikkeita valmistava tuotantolaitos, olen pessyt tuotantotiloja, siivonnut sosiaalitiloja ja neukkareita sekä tehnyt päivystystyötä tuotannon aikana.
Varsinkin tuotantotilojen pesu on fyysistä, omituisiin kellonaikoihin tapahtuvaa ja raa'asti alipalkattua (11,57e tunti plus yölisät). Työkavereita on tällä hetkellä mm. Venäjältä, Pakistanista ja Nigeriasta.
Työ on tarkkaa, aamuisin tuotantotilat tarkastetaan ja tarvittaessa pestäön uudelleen.
Onko siivouskoneita vaikeaa käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Onko ilman ajokorttia mahdotonta saada siivoustyötä? Vaikka vain osa-aikainenkin riittäisi, että pääsisi täystyöttömyydestä eroon. Olen harkinnut tuota koulutusta.
Ei ainakaan isommissa kaupungeissa, missä esim. toimistotilat, hotellit, tuotantolaitokset, kauppakeskukset ovat sen verran isoja, että työllistää päivittäin sen 7,5 h.
Toki vähemmälläkin tuntimäärällä pääsee työllistymään, mutta saattavat olla juuri niitä muutamia pieniä kohteita, mihin siirrytään autolla päivän mittaan. Tunti siellä, toinen täällä. Riippuu työnantajasta.
Vierailija kirjoitti:
Onko ilman ajokorttia mahdotonta saada siivoustyötä? Vaikka vain osa-aikainenkin riittäisi, että pääsisi täystyöttömyydestä eroon. Olen harkinnut tuota koulutusta.
Kannattaa kokeilla alalle hakeutumista, jos ja kun sua kiinnostaa. Tsemppiä!
Kannattaa tosiaan kokeilla vaikka osa-aikaista ensin. Näkee mitä työ on.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein opiskeluaikaan yhden kesän noita hommia ja pyörällä kuljin. Kohteet oli kilometrin säteellä toisistaan, joten hyvin pärjäsi. Tosin noiden kohteiden läheisyys oli tuuria, koska kahdesta lähti vakkari muualle ja kolmas isompi rakennus tuli uutena. Eli vaikka ei olisi autoa niin hyvällä tuurilla voi pärjätä muullakin tavoin. Tietysti joissain paikoissa on sen verran pula siivoojista, joten todennäköisesti hyvillä mielin sumplivat noita kohteita sopiviksi.
Pidetäänkö tauot yksin vai onko taukotilassa yleensä paljon porukkaa?
Yksi neuvo: älä kouluttaudu alalle, jos et ole pysrkimässä johonkin koulutusta vaativaan erityistehtävään. Työtä nimittäin saa myös ilman koulutusta. Tosin pitää ehkä aloittaa huonoissa firmoissa mistä kokeneet häipyvät nopeasti.
Jos kouluttaudut, koulutukseen voi liittyä monta kuukautta palkatonta harjoittelua, missä teet samat työt kuin muutkin mutta ilman palkkaa. Eli jätä koulutus välistä.
Vierailija kirjoitti:
Pidetäänkö tauot yksin vai onko taukotilassa yleensä paljon porukkaa?
Riippuu työpaikasta. Siivoojat eivät ole kyllä yleensä sosiaalisia, kaikki keskittyvät kännykkään.
Paska ei maailmasta lopu, siivoojille on aina töitä.
Vierailija kirjoitti:
Onko siivouskoneita vaikeaa käyttää?
Ne oppii.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö niissä siivoustöissä, missä kohteet vaihtuvat päivän mittaan ja tarvitaan autoa siirtymisiin, kohteiden sijainnit etukäteen? Mulla on ajokortti, mutta varsinkin kaupunkiajosta on hyvin vähän kokemusta, niin haluaisin opetella reitit etukäteen. Saako käyttää omaa autoa?
(En ole ap.)
Oman auton käytöstä ei saa kilometrikorvauksia. Ainakaan kaikilla firmoilla. Esimerkiksi Hoivea jolla itse olin töissä muutama vuosi sitten, ei maksanu korvauksia oman auton käytöstä. Nykyään s eon Onnihoiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohteissa siivojan töitä tehdään ilman työparia?
Lähes kaikissa. Joissakin kotisiivouksissa saattaa olla työpari.
Myös kouluissa ja päiväkodeissa on työpari.
Onko kukaan perustanut siivousalan firmaa tehden esim. kotisiivouksia? Riittääkö asiakkaita, jääkö mitään yrittäjälle? Yrittäjänä ala voisi kiinnostaa.
Kotisiivousta teen keskimääräistä paremmalla n. 15e tuntipalkalla. Työ on vaihtelevaa ja todella fyysistä toisinaan. Usein työajat saattaa olla liian tiukkoja, ja asiakkaat odottavat älyttömiä siivousaikaan nähden. Vaikea tehdä työtä stressittömästi, kun asiakas siemailee cappucinoa vieressä tai pitää "etäpäivää" kotona, niin etten saa työrauhaa. Lisäksi asiakkaat testaavat sinua lähes poikkeuksetta ansoilla ym. Luotto pitää ansaita aina, koska koti on jokaisen pyhä paikka. Välillä tuntuu, että osa asiakkaista ei arvosta sinua ihmisenä lainkaan, koska tulemme niin eri yhteiskuntaluokista. Raha on valtaa.
Eli jos pidät fyysisestä työstä, olet asiakaspalveluhenkinen ja vaihtelevat työympäristöt ei ole rasite, voi tämä olla sinun juttusi.
Laitoshuoltaja sairaalassa, hoidan siivouksen lisäksi tarjoilut, tiskin ja petaamiset. Osastokeittiö (hajautettu ruoanjakelu --> ateriat annostellaan osastolla, kaikki tiskit hoidetaan osastolla) on mun juttuni, siihen menee vuorosta riippuen jopa 6h.
Aseptiikka ja erityisruokavaliot oltava hallussa, jatkuvaa koulutusta sairaalainfektioihun liittyen. 2- vuorotyössä palkka 2200-2700/kk, tosin mulla on ikälisät. Peruspalkka 1914. Siivous ei ole raskasta, välineet ovat hyvät ja päivittäin siivotaan eli siistiäkin on. Työvoimapula on karmea, kohtelu nykyään hyvää - huonoissa paikoissa ei ole pakko olla, koska valinnanvaraa on.