Syke korkealla pienestäkin toiminnasta
Mihin viittaa nopeasti nouseva syke? Leposyke on normaali, noin 75, mutta heti kun alan touhuta jotain, syke kiihtyy yli sadan. Olen viisikymppinen ylipainoinen tantta.
Kommentit (13)
Huonoon kuntoon ja ylipainoon tuo viitannee kohdallasi. Ja 75 on leposykkeeksi korkeahko, mikä osaltaan kertoo huonosta kunnosta, vaikka siihen toki myös perintötekijät vaikuttavat.
Ainakin siihen, että yleiskunto on erittäin huono.
Pienestäkin rasituksesta alkaa sydän nopeuttamaan tahtiaan, koska se on tottunut vain laiskaan tahtiin.
Itselläni anemia nosti sykettä ja pisti hengästyttämään, jos vähääkään mitään teki.
Jos tuo on hetkellistä (päivien / parin viikon ajan) niin kyseessä voi olla kropan reaktio esim. johonkin pöpöön. Jos olet vasta alkanut seurailla sykkeitäsi niin asia voi olla kuten edeliset vastaajat ovat aprikoineet.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin siihen, että yleiskunto on erittäin huono.
Pienestäkin rasituksesta alkaa sydän nopeuttamaan tahtiaan, koska se on tottunut vain laiskaan tahtiin.
Lepoon (jossa leposyke mitataan) verrattuna syke on itsestäänselvästi korkeampi mitä tahansa tehdessä, kaikilla.
Minulla korkean sykkeen aiheutti stressi, tupakka ja liiallinen kahvinjuonti. Stressi loppui, lopetin tupakanpolton ja vähensin kahvinjuontia niin syke tippui 90:stä 60:neen.
Itsessään ei kauheasti kerro mistään. Lähinnä jos sinulla on aiemmin ollut eri tavalla, ja nyt alkanut yhtäkkiä käyttäytyä eri tavalla, sitten voi johtua jostain ns. huolestuttavasta ja pitäisi tutkia.
Mutta siis esim. korkea leposyke ja/tai se että nousee pienestäkin todella nopeasit ja paljon on usein myös ihan perinnöllinen ominaisuus eikä liity huonoon kuntoon aina. Toki jos ap tosiaan on huonokuntoinen ja tottumaton kuntoiluun ja vielä ylipainoakin on kuten kertoo, niin todennäköisesti sekä leposyke että sykkeen nousu rasituksessa jonkin verran laskevat jos kunto paranee. Mutta esim. itse olen niitä jotka nuorena kilpaa urheillessanikin olin niitä joilla leposyke 70-80 paikkeilla ja nousi pelkästä tuolilta istumaan nousemisesta hetkeksi 130 paikkeille. Sitten taas esim. pitkänmatkan juoksussa tasaisesti juostessa vakiintui juoksun kestäessä kyllä alemmas, mutta aina reagoi rasituksen alkuun niin että syke taivaisiin. Samoin kuin esim. pieneen ääniärsykkeeseen, esim. kun autosta tulee lämpötilan laskiessa alle 3 asteen jäävaroitus-piippaus, pulssi hyppää taivaisiin hetkeksi.
Kilpparin vajaatoiminta. Parin askeleen jälkeen pumppu hakkasi miljoonaa. Kaamea puolivuotinen kokemus.
MOnet lääkkeet nostaa sykettä. Esim masennus- ja unilääkkeet.
Hei, kiitos kaikille vastaajille! Oli helpottavaa kuulla, että syynä on oma toimintani tai siis pikemminkin toimimattomuuteni. Millään lailla sairas oloni ei ole, mutta sain joululahjaksi aktiivisuusrannekkeen ja järkytyin lukemia.
Eipä sitten muuta kuin että viisikymppinen tantta ylös, ulos ja lenkille! Hyvää alkanutta vuotta kaikille.
Kuten edellä on mainittukin, syynä voi olla vaikkapa elimistön ylirasitustila, johtuen esim. stressistä tai infektiosta. Kannattaa joka tapauksessa käydä varmuuden vuoksi lääkärillä, kun ikää ja ylipainoa on ja oire tullut uutena. Kyllä se siitä :)
Sama vika.