Tesla Model S koeajo
Mielessä olisi Teslan osto. Mietin näin vannoutuneena polttomoottorin ystävänä, onko liikkeistä mahdollista saada koeajoon autoa muutamaksi päiväksi? Näin osaisi paremmin hahmottaa lataukset ja ajon riittävyyden.
Onko parempi kysyä suoraan Tesla -liikkeestä vai vaihtoautoliikkeestä?
Kommentit (20)
Unohtui mainita, että nykyinen auto on kalliimpi, kuin Tesla. Saldo riittää, siitä ei ole kyse. Nykyinen auto on kuitenkin tehokas saksalainen E -segmentin auto, jossa on kaikki mahdolliset lisävarusteet. Sikäli Teslan sisusta tuntuu jo köyhemmältä, mutta kiinnostaisi kuitenkin sähköauton kiihtyvyys sekä kehittynyt tekniikka.
Vaikka nykyisessä autossa on adaptiivinen vakkari ja kaistavahdit sun muut liikennemerkkitunnistimet, Teslan autopilotti olisi sujuvampi (ainakin videoiden mukaan, mitä tullut katseltua).
Vierailija kirjoitti:
No ei siinä ajossa varmasti mitään jossiteltavaa jää polttiksen jälkeen. Auto on tilavampi, mukavampi, järjettömästi tehokkaampi, hienompi ja paremmin varusteltu. Kysymys lähinnä kuulu vain, riittääkö sulla saldo moiseen...
Lyhyt toimintamatka normaalisti ajettaessa ja varsinkin talvella ja latauspisteiden vähyys taas ovat niin suuri varjopuoli että en edes harkitse Teslaa.
Ei sieltä päiviksi saa autoa lainaan.
Vierailija kirjoitti:
No ei siinä ajossa varmasti mitään jossiteltavaa jää polttiksen jälkeen. Auto on tilavampi, mukavampi, järjettömästi tehokkaampi, hienompi ja paremmin varusteltu. Kysymys lähinnä kuulu vain, riittääkö sulla saldo moiseen...
Oletat siis tietäväsi kyseisen auton mitä ollaan vaihtamassa.
Nuo kaikki mainitut "plussat" on jo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei siinä ajossa varmasti mitään jossiteltavaa jää polttiksen jälkeen. Auto on tilavampi, mukavampi, järjettömästi tehokkaampi, hienompi ja paremmin varusteltu. Kysymys lähinnä kuulu vain, riittääkö sulla saldo moiseen...
Lyhyt toimintamatka normaalisti ajettaessa ja varsinkin talvella ja latauspisteiden vähyys taas ovat niin suuri varjopuoli että en edes harkitse Teslaa.
Lyhyt toimintamatka? Yli kymmenkertaisesti suomalaisen keskimääräisen päivittäisen ajosuoritteen verran ei nyt varmaan millään mittarilla ole lyhyt...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei siinä ajossa varmasti mitään jossiteltavaa jää polttiksen jälkeen. Auto on tilavampi, mukavampi, järjettömästi tehokkaampi, hienompi ja paremmin varusteltu. Kysymys lähinnä kuulu vain, riittääkö sulla saldo moiseen...
Lyhyt toimintamatka normaalisti ajettaessa ja varsinkin talvella ja latauspisteiden vähyys taas ovat niin suuri varjopuoli että en edes harkitse Teslaa.
Lyhyt toimintamatka? Yli kymmenkertaisesti suomalaisen keskimääräisen päivittäisen ajosuoritteen verran ei nyt varmaan millään mittarilla ole lyhyt...
Muutama sata talvista kilometriä normaalisti ajettuna ja range alla olla pelottavan lyhyt. Latausasemia on vähän, et tiedä etukäteen ovatko ne käytössä tai onko polttomoottoriauto pysäköity turhaan latauspaikalle tms. Todellisuus on jotain muuta kuin mitä mainoksissa sanotaan.
Toimintamatka on siis todellakin häiritsevän lyhyt ja ennen kaikkea autoiluun olennaisesti liittyvä vapaus puuttuu.
Tulevaisuudessa asia on varmasti toisin mutta nyt on nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei siinä ajossa varmasti mitään jossiteltavaa jää polttiksen jälkeen. Auto on tilavampi, mukavampi, järjettömästi tehokkaampi, hienompi ja paremmin varusteltu. Kysymys lähinnä kuulu vain, riittääkö sulla saldo moiseen...
Lyhyt toimintamatka normaalisti ajettaessa ja varsinkin talvella ja latauspisteiden vähyys taas ovat niin suuri varjopuoli että en edes harkitse Teslaa.
Lyhyt toimintamatka? Yli kymmenkertaisesti suomalaisen keskimääräisen päivittäisen ajosuoritteen verran ei nyt varmaan millään mittarilla ole lyhyt...
Siitähän raportoitiin joku aika sitten, että sähköautojen toimintasäteestä lähtee keskimäärin 40% kun pakkanen putoaa -6.6 asteeseen. Mitähän se mahtaa pudota, kun pakkasta on -20 C...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei siinä ajossa varmasti mitään jossiteltavaa jää polttiksen jälkeen. Auto on tilavampi, mukavampi, järjettömästi tehokkaampi, hienompi ja paremmin varusteltu. Kysymys lähinnä kuulu vain, riittääkö sulla saldo moiseen...
Lyhyt toimintamatka normaalisti ajettaessa ja varsinkin talvella ja latauspisteiden vähyys taas ovat niin suuri varjopuoli että en edes harkitse Teslaa.
Lyhyt toimintamatka? Yli kymmenkertaisesti suomalaisen keskimääräisen päivittäisen ajosuoritteen verran ei nyt varmaan millään mittarilla ole lyhyt...
Siitähän raportoitiin joku aika sitten, että sähköautojen toimintasäteestä lähtee keskimäärin 40% kun pakkanen putoaa -6.6 asteeseen. Mitähän se mahtaa pudota, kun pakkasta on -20 C...
Ja kun sähköautoilla ajetaan reippaasti muun liikenteen mukana toimintasäde tippuu entisestään. Vaatii aikamoista nysväystä ja tinkimistä lämmityksestä(kesällä ilmastoinnista) että edes välttäviin toimintamatkoihin päästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei siinä ajossa varmasti mitään jossiteltavaa jää polttiksen jälkeen. Auto on tilavampi, mukavampi, järjettömästi tehokkaampi, hienompi ja paremmin varusteltu. Kysymys lähinnä kuulu vain, riittääkö sulla saldo moiseen...
Lyhyt toimintamatka normaalisti ajettaessa ja varsinkin talvella ja latauspisteiden vähyys taas ovat niin suuri varjopuoli että en edes harkitse Teslaa.
Lyhyt toimintamatka? Yli kymmenkertaisesti suomalaisen keskimääräisen päivittäisen ajosuoritteen verran ei nyt varmaan millään mittarilla ole lyhyt...
Siitähän raportoitiin joku aika sitten, että sähköautojen toimintasäteestä lähtee keskimäärin 40% kun pakkanen putoaa -6.6 asteeseen. Mitähän se mahtaa pudota, kun pakkasta on -20 C...
Kukahan noin on raportoinut? Joku diesel-persu?
Olen ajanut sähköautoa puoli vuotta, kylmin ilma on ollut -15 ja toimintasäde on kesäkelistä pudonnut noin 15% tuossa lämpötilassa
Näin äkikseltään tulee mieleen että voisi olla parempi soittaa Teslalle kuin kysellä AV:lla ellei sitten tarkoitus ole provota alkuun uutta sähköautosössötysketjua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei siinä ajossa varmasti mitään jossiteltavaa jää polttiksen jälkeen. Auto on tilavampi, mukavampi, järjettömästi tehokkaampi, hienompi ja paremmin varusteltu. Kysymys lähinnä kuulu vain, riittääkö sulla saldo moiseen...
Lyhyt toimintamatka normaalisti ajettaessa ja varsinkin talvella ja latauspisteiden vähyys taas ovat niin suuri varjopuoli että en edes harkitse Teslaa.
Lyhyt toimintamatka? Yli kymmenkertaisesti suomalaisen keskimääräisen päivittäisen ajosuoritteen verran ei nyt varmaan millään mittarilla ole lyhyt...
On lyhyt aika monellakin mittarilla.
Kukaan ei edelleen ole vastannut kysymykseeni, mutta vastaan nyt tähän "väittelyyn" siltä tasolta, mitä olen autosta tähän mennessä ottanut selvää.
P90 ja P100 -mallien ranget on 500 ja 600km hyvällä kelillä. -27 asteessa range putoaa 300km asti. Edelleen riittää, vaikka kuinka kauas lähtisi mökille.
SuperChargereita on sijoitettu ympäriinsä n. 100-200km säteellä Suomessa. Nämä ovat ilmaisia, kuten myös Destination Chargerit, joita on aivan tolkuttomasti myös Suomessa.
Kun nykyinen polttomoottoriautoni pärjää 80l tankilla n. 900km, niin ero on suhteellisen pieni. Tankattua tulee kuitenkin kerran viikossa, eikä 75min (0%-100%) lounastauko haittaisi, kun säästää heti 120e.
Hae kaupasta uus smersu, et pety.
Tietty Tesla soiva peli kakkos/kolmos autoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei edelleen ole vastannut kysymykseeni, mutta vastaan nyt tähän "väittelyyn" siltä tasolta, mitä olen autosta tähän mennessä ottanut selvää.
P90 ja P100 -mallien ranget on 500 ja 600km hyvällä kelillä. -27 asteessa range putoaa 300km asti. Edelleen riittää, vaikka kuinka kauas lähtisi mökille.
SuperChargereita on sijoitettu ympäriinsä n. 100-200km säteellä Suomessa. Nämä ovat ilmaisia, kuten myös Destination Chargerit, joita on aivan tolkuttomasti myös Suomessa.
Kun nykyinen polttomoottoriautoni pärjää 80l tankilla n. 900km, niin ero on suhteellisen pieni. Tankattua tulee kuitenkin kerran viikossa, eikä 75min (0%-100%) lounastauko haittaisi, kun säästää heti 120e.
Säästö on utopiaa. Jo nyt vaikka vielä saat edullisesti, ensi vuosi voi olla toisin.
Pikalatauspaikat Keski-Euroopassa 60-70 snt/kWh on sähkön osuus.
Kalleimmat kaupungeissa 1 EUR /kWh...
Eikä Suomessa enää supercharger it ole ilmaisia.
Niin, kilometrejä tulee myös vuotuisesti n. 60tkm. Mitä olen tähän mennessä sähköautoilijoiden kommentteja lukenut, niin kaikilla kilometrit ovat n. 10-30tkm välillä. Ja suurin osa haukkuu polttomoottoreita dinoiksi ja ilmansaastuttajiksi. Olen nyt oikeasti miettinyt tekeväni videoblogin Teslan ostosta ja sen käytöstä. Muuttuuko oikeasti ajatusmaailma täysin sähköautoilusta, kuten South Parkissa on esitetty Toyota Hybrid -autoilijoista?
Teslan pikalatauksen SuperChargerit ovat ilmaisia. Tutustu aiheeseen lisää. Ennen 01/2017 ostettu auto omistaa elinikäisen ilmaisen latauksen.
Tämän jälkeen (kopioitu Teslan sivuilta): Tietyt Model S- ja Model X -mallit, jotka on tilattu ennen 2.11.2018, saavat vuosittain 400 kWh (~1 600 km) Supercharger-krediittiä. Krediitit ylittävästä latauksesta peritään Supercharger-vakiomaksu.
Ja suomessa hinta on myöskin Teslan sivujen mukaan € 0.24 / kWh. Eli 100kWh akku maksaisi 24e, jolla pääsisi kesällä 630km.
Sen kaksi kertaa mitä olen Teslaa koeajanut, sitä ei annettu edes niin että olisi ollut autossa yksin vaan mukana oli henkilö, joka kertoi autosta ja jopa määräsi reittivalintaa. Näistä tosin jo vuosia.
Käy Tesla liikkeessä koeajolla. Maalipinnasta olen kuullut huonoa, että on ainakin ollut todella heikkolaatuinen. Jos sinulla on latausmahdollisuus vähintään kotonasi ja et tee mitään tuhansien kilsojen autoreissuja ikinä, niin sittenhän siinä on hyvä nykyaikainen vaihtoehto.
Kyllä minuakin kiinnostaa sähköauto periaatteessa mutta ei ole missään paikkaa missä sitä lataisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei siinä ajossa varmasti mitään jossiteltavaa jää polttiksen jälkeen. Auto on tilavampi, mukavampi, järjettömästi tehokkaampi, hienompi ja paremmin varusteltu. Kysymys lähinnä kuulu vain, riittääkö sulla saldo moiseen...
Lyhyt toimintamatka normaalisti ajettaessa ja varsinkin talvella ja latauspisteiden vähyys taas ovat niin suuri varjopuoli että en edes harkitse Teslaa.
Lyhyt toimintamatka? Yli kymmenkertaisesti suomalaisen keskimääräisen päivittäisen ajosuoritteen verran ei nyt varmaan millään mittarilla ole lyhyt...
Keskimäärin kull i on jotain 13,5cm, onneksi ukolla on paljon isompi.
Hyvä jos jollekin keskimääräiset riittää.
No ei siinä ajossa varmasti mitään jossiteltavaa jää polttiksen jälkeen. Auto on tilavampi, mukavampi, järjettömästi tehokkaampi, hienompi ja paremmin varusteltu. Kysymys lähinnä kuulu vain, riittääkö sulla saldo moiseen...