Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5km tai alle juoksusta ei tule juoksijan kuumetta?

Vierailija
07.01.2020 |

Tuleeko muille? Onko minussa jotain vikana? Se hyva tunne tulee ainoastaan kun olen suorittanut 8 plus kilsan lenkin... Muilla mielipiteita? Fiiliksia? Onko juoksu "kusetusta"?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se runners high ymmärtääkseni yleensä vaatii pidemmän lenkin, omalla kohdallani lähemmäs tunnin. Toki monelle tulee juoksemisesta hyvä olo lenkin pituudesta riippumatta, mutta runners high on hieman erilainen tunne ja vaatii enemmän harjoitustaustaa. Itselläni ainakin meni jonkin aikaa ja vaati peruskunnon kehittymistä tietylle tasolle, ennen kun tämä tuli ekan kerran.

En suoraan sano tätä faktaksi, mutta muistelisin että tästä on ihan tutkimustakin, että runners high ilmiönä esiintyy vasta pitkäkestoisempien harjoitusten yhteydessä?

Vierailija
2/10 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani vaatii noin tunnin juoksun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten jotkut kutsuvat itseään juoksijoiksi/lenkkeilijöiksi ja tekevät alle 5km lenkkejä. Sehän on vasta alkulämmöt.

Vierailija
4/10 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten jotkut kutsuvat itseään juoksijoiksi/lenkkeilijöiksi ja tekevät alle 5km lenkkejä. Sehän on vasta alkulämmöt.

No minä kutsun. Juoksen myös alle 5 km:n lenkkejä, mutta ihan yhtä lailla 20-30 kilsan pk-hölköttelyjä. Monipuolisuus harjoittelussa kunniaan ja esim. intervalleissa tai vauhtikestävyyden ylärajoilla mentäessä lyhyempi lenkki saattaa olla tehokkuuden kannalta parempi vaihtoehto kun se iänikuinen tasatahtiin juostu kymppi. Yleensä viikossa kaksi lyhyttä kovatehoisempaa, yksi perus-pk ja yksi pitkis. Pari oheistreeniä. Ja näistä lyhyistä lenkeistäni huolimatta pidän itseäni ihan harrastajana :) lisäksi vähemmän harrastavilla se kolmen kilsan hölkkäkin on parempi kun ei mitään.

Vierailija
5/10 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Ensinnäkin "runners high" ei ole mikään v.tun juoksijan kuume. Toisekseen mä saan sen heti kun lähden juoksemaan. Oli matka sitten 2, 10 tai 25 km.

Vierailija
6/10 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule monelle noin lyhyestä vielä, ja osalle sitä ei tule mistään juoksusta ikinä. Eikä mistään liikunnasta ikinä. Itse kuulun valitettavasti tähän ryhmään ja siksi kunnon ylläpitäminen on aina tuskaa.

Vierailija
7/10 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä kutsun. Juoksen myös alle 5 km:n lenkkejä, mutta ihan yhtä lailla 20-30 kilsan pk-hölköttelyjä. Monipuolisuus harjoittelussa kunniaan ja esim. intervalleissa tai vauhtikestävyyden ylärajoilla mentäessä lyhyempi lenkki saattaa olla tehokkuuden kannalta parempi vaihtoehto kun se iänikuinen tasatahtiin juostu kymppi. Yleensä viikossa kaksi lyhyttä kovatehoisempaa, yksi perus-pk ja yksi pitkis. Pari oheistreeniä. Ja näistä lyhyistä lenkeistäni huolimatta pidän itseäni ihan harrastajana :) lisäksi vähemmän harrastavilla se kolmen kilsan hölkkäkin on parempi kun ei mitään.

Lyhyempiä lenkkejä voi vetää myös vaikka päivittäin. Mutta ei omat paikat, kunto tai vapaa-aika riitä pitkiin vetoihin yhtä usein.

Vierailija
8/10 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule monelle noin lyhyestä vielä, ja osalle sitä ei tule mistään juoksusta ikinä. Eikä mistään liikunnasta ikinä. Itse kuulun valitettavasti tähän ryhmään ja siksi kunnon ylläpitäminen on aina tuskaa.

Nautin nykyään liikkumisesta, kun löysin oman lajin. Mutta en saa itse liikunnasta niitä kiksejä, vaan todennäköisesti siitä, että laji on hauska, sosiaalinen ja siinä opin jatkuvasti uutta. Jos pitäisin kuntoani yllä vaikka juoksemalla, olisi se todennäköisesti täyttä tuskaa ja hampaiden kiristelyä.

Vierailija
9/10 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin runner's high vaatii sen kympin lenkin. Tosiaan vaatii alle pari kuukautta treeniä. Pitäisi taas aloittaa juoksutreenit keväästä. 😅

Vierailija
10/10 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nautin nykyään liikkumisesta, kun löysin oman lajin. Mutta en saa itse liikunnasta niitä kiksejä, vaan todennäköisesti siitä, että laji on hauska, sosiaalinen ja siinä opin jatkuvasti uutta. Jos pitäisin kuntoani yllä vaikka juoksemalla, olisi se todennäköisesti täyttä tuskaa ja hampaiden kiristelyä.

Hyvä, että olet löytänyt lajisi. Minäkin olen kokeillut vaikka ja mitä, mutta jos ei ole tuntunut omalta, niin turhaanpa sitä sellaista harrastaa. En ymmärrä, miksi lenkkeilyä inhoava ihminen tieten tahtoen hampaat irvessä käy juoksemassa pakosta, kun hänellekin kunnon ylläpitoon sopivampi laji varmasti löytyisi. Minulle saliharjoittelu on pakkopullaa, mutta juoksuharrastuksen muututtua vähän tavoitteellisemmaksi olen motivoinut itseäni ajattelemaan sen oheistreeninä ja niin jaksan tehdä harjoittelun läpi. Minulle siis juokseminen ja muut kestävyyslajit sopii, en taas ole ryhmäliikunnan tai joukkuelajien harrastaja ollenkaan. Ihmiset on erilaisia ja se pitäisi jokaisen ottaa huomioon sitä omaa lajiaan etsiessä. Ja jokainen on joskus aloittelija, en ymmärrä tätä dissauskulttuuria, jonka mukaan vain osaavimmat ja tavoitteellisimmat saisivat harrastaa jotain. Liikunta kuuluu kaikille, osalle mielenvirkistyksenä, osalle hauskanpitona, jotkut haluavat kilpailla ja kehittyä mahdollisimman pitkälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän