Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka monella vaihdevuodet ilman oireita?

Vierailija
07.01.2020 |

Onhan näitä vaihdevuosiketjuja olemassa, mutta avaan oman niille, joilla niin sanotusti ei tunnu missään. Juttukavereita ei tälle aiheelle löydy, eikä lääkärillekään ole ollut asiaa kymmeneen vuoteen, gynekologilla taisin viimeksi käydä 90-luvulla, kun YTHS maksoi kulut.

Minä olen kohta 56-vuotias. Kuukautiseni olivat säännölliset toissa kesään saakka, minkä jälkeen ne yllättivät vuodenvaihteessa, juhannuksena ja nyt jouluna. Tämä ei liene kovin poikkeuksellista, mutta muiden "oireiden" puuttuminen on yllättänyt minut.

Kyselen muiden oireettomien kokemuksia tuudittautuakseni siihen, että olen päässyt näin vähällä. Vielä askarruttaa se, voivatko oireet alkaa kovinkin pitkään sen jälkeen, kun kuukautiset ovat muuttuneet puolivuosittaiseksi tipaksi. Mitä kokemuksia teillä muilla on?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli kuudenkymmenen ja vaihdevuoteni ovat menneet täysin huomaamatta. Yhden ainoan kerran tulvahti kuuma aalto, vain pienen hetken. Siinä kaikki.

Perintötekijöitä ilmeisesti, äitini oli samanlainen. Ei tietoakaan vaihdevuosioireista.

Tsemppiä kaikille, jotka niistä kärsivät. Seurasin aikoinani anoppia, jonka oireet olivat todella kurjat.

Vierailija
2/40 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 62-vuotias. Ei ole ollut mitään oireita, kuukautiset loppuivat n. 55-vuotiaana.Tuskin niitä oireita enää tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut mitään oireita. En edes tiedä milloin vaihdevuodet olivat ja menivät.

Vierailija
4/40 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä oireettomilla yhteistä myöhäinen kuukautisten loppuminen? Täytän seuraavaksi 55 ja ihmettelen, kun edelleen säännölliset kuukautiset. 

Vierailija
5/40 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 58v. Kuukautiset loppuivat 7 vuotta sitten. Ei ole ollut mitään oireita enkä usko, että enää tulekaan. 

Vierailija
6/40 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpolla päästy täälläkin. Kuukautiseni alkoivat muuttumaan epäsäännöllisiksi ja  harventumaan 46 vuotiaana ja kokonaan ne jäivät pois pari kuukautta ennen, kuin täytin 50. Täytän kohta 53, eli viimeisistä kuukautisista pian kolme vuotta. Hyvin harvoin tullut kuumia aaltoja ja ne on ajoittuneet yleensä iltaan, yöni olen saanut nukkua ihan rauhassa. Ei ole ollut mielialan muutoksia, lihomista, limakalvojen-, tai ihon kuivumista, hiusten ohenemista, tai mitään muutakaan klassista vaivaa, jotka yleensä vaihdevuosiin liitetään. Omalla edesmenneellä äidilläni kuukautiset jatkuivat huomattavasti pidempään ja muistaakseni hän söi vaihdevuosivaivoihinsa lääkkeitäkin.

Vierailija
7/40 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä oireettomilla yhteistä myöhäinen kuukautisten loppuminen? Täytän seuraavaksi 55 ja ihmettelen, kun edelleen säännölliset kuukautiset. 

Olen edellinen vastaaja, eli kolmonen. Minulla oli hormonikierukka kahdeksan vuotta ja sen aikana ei ollut vuotoja. Se poistettiin , kun olin 54 v. En siis tiedä milloin kuukautiskierto on loppunut. Kierukan poistosta on nyt kolme vuotta. Poiston aikaan todettiin verikokeella, että vaihdevuodet ovat jo lopuillaan.

Vierailija
8/40 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 55 ja mitään oireita ei ole vielä ollut, kuukautisten loppumista lukuunottamatta.

En ole koskaan käyttänyt ylimääräistä hormonia ja muutenkin olen aika luonnollisesti elävä tyyppi.

Vierailija
9/40 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiseni loppuivat samana vuonna kuin täytin 50. Mitään muita oireita ei ole ollut kuin kuivahtelevat limakalvot, mutta kaipaan muutenkin kosteutta joka paikkaan varsinkin talvisin (silmätippoja, huulirasvaa, käsivoidetta). Yhtään kuumaa aaltoa en ole saanut eikä ole ollut mitään muitakaan klassisia oireita. 

Vierailija
10/40 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No 9 jatkaa. Ja olen siis nyt jo 60, joten tässä on ollut kymmenen vuotta aikaa oireiden ilmestyä. Ei ole näkynyt.

Vierailija
11/40 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

52-vuotiaana k:t loppui. Olen huomannut jotain lämmönvaihteluja iltaisin, mutta ei mitään varsinaisia kuumia aaltoja kuin pari muutaman minuutin kestoista muutama vuosi sitten. Olen myös ns. "luonnollisesti elävä tyyppi" ja ollut pitkään kasvissyöjä, välillä vegaaniravinnolla. Omat oireet eivät vastaa lainkaan äitini oireita. Hänellä alkoi vaihdevuodet hyvin nuorena ja olivat erittäin vaikeat liki 10 vuotta. Hänen elämäntilanteensa ja ravintonsa olivat täysin erilaiset sekä hän myös poltti. En tiedä onko näillä vaikutusta.

Vierailija
12/40 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne oireet ole pitkälti kulttuurinen ja psykosomaattinen juttu. Joillain on itsetunto rakennettu vahvasti oman navan ja oireilun ympärille. Aina on kaikki huonosti ja pahemmin kuin kellään.

Toisilla on sitten muuta elämänsisältöä ja miettimistä.

Vierailija
13/40 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kiva kuulla "oikeiden ihmisten" kokemuksia. Kun oireettomuus sivuutetaan useimmiten yhdellä lauseella, ei toveritarinoita kuule.

Ap

Vierailija
14/40 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 ainakin on tainnut menettää empatiakykynsä samalla kuin vaihtarit alkoi!

Jos sinulla tai minulla ei oireita ole ja jollain toisella taas on ei tarkoita että me olemme sitten parempia ihmisiä ja osaamme elää paljon paremmin. Luulisi että elämänkokemus olisi jo opettanut jotain!

Omalla äidilläni alkoi vaihdevuosioireet jo 45v ja ei ollut helppoa kun oli tosi rajuja kuumia aaltoja ja ei saanut nukuttua. Ja hän ei todellakaan ollut mikään itsekäs oman navan ynpärillä pyörivä valittaja. Päin vastoin hän oli erittäin yhteiskunnallisesti osallistuva, positiivinen ja tehokas nainen joka myös auttoi muita. 

Vierailija
15/40 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne oireet ole pitkälti kulttuurinen ja psykosomaattinen juttu. Joillain on itsetunto rakennettu vahvasti oman navan ja oireilun ympärille. Aina on kaikki huonosti ja pahemmin kuin kellään.

Toisilla on sitten muuta elämänsisältöä ja miettimistä.

Älä nyt sentään. Eivät lääketieteelliset julkaisut käsittelisi näitä asioita niin laajalti, jos kyseessä olisi marginaali-ilmiö tai teatteri. Lehdet kieltämättä maalaavat vaihdevuosista ruman kuvan, mutta niin ne maalaavat kaikesta muustakin, josta voivat saada lukijoita.

Toisaalta taas tulin juuri ajatelleeksi sitä, että vaihdevuosioireet ilmeisesti peitetään todella hyvin. Työni puolesta olen tavannut vuosien varrella valtavan määrän ihmisiä, mutten koskaan ole nähnyt ketään hikoilemassa vuolaasti viileässä tai saamassa hervottomia itku- tai raivokohtauksia. Helteellä hikoilevia olen nähnyt (myös peilistä) ja pysyvästi pahantuulisiakin ihmisiä olen tavannut, mutta en ole osannut yhdistää näitä asioita edes sukupuoleen.

Yleensä synnytys- ja armeijajuttuja kerrotaan vain pahimmista kokemuksista ja/tai liioitellen, ja luulen, että vaihdevuosijutut ovat samanlainen pelotteluväline. Kun kuitenkin joillekuille ihmisille oikeasti kertyvät kaikki oireet, voin vain tarjota empatiaa niille, joilla on ensin kauheat kuukautiset monta kymmentä vuotta ja sitten täydellinen valikoima vaihdevuosien pahimpia paloja. Ja onhan varmasti niitä marttyyrejakin, jotka ottavat pienistäkin oireista kaiken huvin irti.

Ap

Vierailija
16/40 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän 56, menkat jäi pois 3 vuotta sitten eikä mitään oireita ole. Nukun huonosti, mutta niin olen aina nukkunut. Seksihalut ovat edelleen kovat, alapää ei ole kuiva. 

Vierailija
17/40 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset loppui kuin seinään 52 -vuotiaana. Mitään vv-oireita ei ole ollut lukuunottamatta lisääntyvää "raivopäisyyttä", tosin en ole koskaan ollut mitenkään herttainen ihminen. Kun mainitsin asiasta gynelle sanoi, että luonne sieltä vaan tulee esille...

Vierailija
18/40 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kuukautiset loppuivat 43 - vuotiaana (alkoivat 17 wee), jota edelsi muutaman vuoden ajalta enemmän ja vähemmän pidempiä taukoja. Loppumisen jälkeen ei ole esiintynyt minkäänlaisia välivjotoja, eikä tiputtelua.

Olen päässyt helpolla oireiden kanssa ja nauttinut täysillä siitä, ettei enää tarvitse siteitä käyttää, eivätkä kuukautiset estä mm. uimahallissa käyntejä.

Liikun säännöllisesti, mutta nauttien siitä, mitä kulloinkin teen, syön suhteellisen terveesti, olematta fanaatikko ja sitä rataa.😊

Vierailija
19/40 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset loppui 56 vuotiaana. Muutama vuosi ennen loppumista oli runsaina, vähitellen harvemmin ja niukasti ja sitten loppui.  En käyttänyt hormooneja, mulla oli kuparikierukka, jonka poistatin n vuoden kuluttua viimesistä kk;sta. Olin varautunut kaikkeen vaihdevuosivaivoihin, mutta en mä huomannut mitään muutosta. Yli 10 vuotta kulunut viimesistä.

Vierailija
20/40 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin yksi; ihan just 56 mittarissa. Kuukautiset loppuivat vuosi sitten , ehkä kaksi tai kolme lämpöaaltoa, muuten ei mitään. Ikä näkyy kyllä esim. työstä palautuminen hitaampaa, muuten ihan entinen oma itseni olen.