Olen syntynyt 90-luvun alussa ja olen huomannut, että 2000-luvun taitteessa syntyneet ovat selvästi keskimäärin pidempiä kuin oman ikäluokkani edustajat
Itse olen 181 cm pitkä mies ja olen huomannut, että minua n. 10 v nuoremmat ovat järjestään pidempiä kuin minä. Näin, vaikka itse olen mieltänyt itseni omassa ikäluokassani verrattain pitkäksi.
Kommentit (5)
Olen huomannut saman, olen syntynyt -90 ja millenniumin jälkeen syntyneet teinitytötkin ovat päätä pidempiä. Itse 164 cm.
Ei 30 vuotta sitten ravitsemuksesta tiedetty kaikkea ja varmasti jäimme jo raskausaikana paitsi tietyiltä ravintoaineilta. Meitä ei myöskään imetetty pitkään.
Olen v. -65 syntynyt nainen ja 181 cm pitkä, äitini on v. -40 syntynyt 172 cm pitkä.
Saadaanko taas kohta vastakkainasettelua lyhyempien ja pidempien välille, sehän on palstan tapa :)
Pitkiä varmaan tulee olemaan tulevissa sukupolvissa enemmän. Sehän ehkä kertoo useassa sukupolvessa jatkuneesta hyvinvoinnista esim. turvatusta ravitsemuksesta kun jotkut suvut on pitkiä. Ylipaino vähenee luonnostaan kun kasvuikäisen elimistö voi käyttää energiaa kasvuun pula-aikaan varautumisen sijaan. Ylipaino ei varmaan ole niin yksinkertainen asia lopulta kuin nyt luullaan, vaikka nytkin sitä pidetään jo moneen asiaan liittyvänä.
Et ole pitkä. Itse olen syntynyt '88 ja olen 185cm pitkä enkä pidä itseäni kovin pitkänä.