Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en ole tajunnut aikaisemmin opiskella?! Etujen määrähän on VALTAVA!

Vierailija
06.01.2020 |

Olen aina ajatellut, että en saa mitän lisäarvoa tutkinnon päivittämisestä merkonomista tradenomiin. Nyt kuitenkin neljänkympin kriiseissäni aloitan opiskelut työn ohella ja olen ihan pää pyörällä kaikista eduista, joita tunkee ovista ja ikkunoista! Valtio antaa monta tonnia ilmaista opintolainahyvitystä kunhan valmistun, en lainaa tarvitse, mutta pakkohan se on ottaa, jotta saa ilmaisen rahan. Saa edullista ruokaa, spotifyn puoleen hintaan, alennuksia sieltä sun täältä ja kaiken lisäksi ILMAISTA oppia, joka hyödyttää mua nykyisessä työssäni.

Siis ihan mieletöntä! Aion todellakin opiskella pitkään ja hartaasti, niin monta kurssia kuin pystyn! (niin pitkään kuin opintolainahyvitys sallii)

Opiskelijaetuja käyttävät, mitkä on teidän parhaat edut, joita käytätte?

Kommentit (152)

Vierailija
41/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina kuvitellut, että opintolainassa olisi ehtona se, että pitää olla oikeutettu opintorahaan tai Koulutusrahaston tukeen. Jos on töissä, ei taida kumpaankaan olla oikeutettu.

Joo, homma menee niin, että opintoraha pitää hakea, samalla saa opintolainatakauksen. Kun laina on nostettu niin opintoraha perutaan. Tulovalvonta tapahtuu vasta jälkikäteen, teoriassa olisi mahdollista nostaa myös opintorahat jos haluaisi esim. sijoittaa ne puoleksi vuodeksi ja maksaa sitten kelalle takaisin kun tulovalvonta iskee. 

Kela ihan itsekin ohjeistaa opintolainassa näin, eli ei ole mitään laitonta. 

-ap

Mutta jos tienaat ns. liikaa, niin et saa seuraavana vuonna lainaa lainkaan. Opintotuki = opintoraha + valtiontakaus ja ne tulorajat on koko opintotukeen, ei ainoastaan opintorahaan. Lisäksi tulorekisteri aikakaudella se seuranta on reaaliaikaista.

Vierailija
42/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla ei taatusti ole edes opiskelupaikkaa. Kunhan trollailee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sen verran pessimisti, että en moiseen kikkailuun ryhtyisi. Kuitenkin tapahtuisi jotain, minkä takia en valmistuisi ajallaan "ilmainen" raha katoaisi kuin tuhka tuuleen. 

Sama. Ahdistuisin valtavasti jos olisi tavallaan "pakko" valmistua tiettyyn aikaan. Elämästä kun ei koskaan tiedä, mitä vaan voi tapahtua. En muutenkaan ota koskaan lainaa jos ei ole aivan pakko. Asunto on ollut ainoa pakkolainainen ostos, autotkin käteisenä ostettu aina maksoivat ne sitten 5000€ tai 20 000€. Ja harrastan kyllä sijoittamista mutta en koskaan lainarahalla.

No kyllä sen tutkinnon neljässä vuodessa saa kasaan ja jos oikeasti kriisi päälle, voi ilmoittaa ettei ole läsnä ja sitä lukukautta ei lasketa.

Good for you! Itse ahdistun kaikista lainoista. Nyt oon onnellisessa tilanteessa koska sijoituksissa on niin paljon kiinni että voisin tarvittaessa kuitata niillä asuntolainan pois ja jäisi vielä muutama kymppitonni ylimääräistäkin. Opiskelin reilu 3-kymppisenä aikuiskoulutustuella enkä todellakaan nostanut sen lisäksi lainaa vaikka olisin voinut.

Vierailija
44/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sen verran pessimisti, että en moiseen kikkailuun ryhtyisi. Kuitenkin tapahtuisi jotain, minkä takia en valmistuisi ajallaan "ilmainen" raha katoaisi kuin tuhka tuuleen. 

Oletkin todella pessimisti. Ap laskee, että "kikkailulla" on mahdollisuus kohtuulliseen isoon ilmaiseen etuun. Jos kuitenkaan ei jostain syystä valmistu, se etu menetetään, mutta sehän olikin alun pitäen ilmaista. Eli kuitenkin ns. "jäisi omilleen".

Vierailija
45/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ethän sinä sitä opintolainahyvitystä saa, jos maksat sen heti takaisin? 

Tietenkin maksan sen sitten takaisin vasta kun olen valmistunut. Puolen vuoden välein nostan sitä lisää ja sijoitan. 

-ap

Edelleenkään en usko, että se onnistuu noin. Ensimmäisenä lukukautena voi onnistua, mutta sitten sieltä alkaa se tulonvalvonta, niin eihän sitä sinulle enää myönnetä. 

Ei mun tuloja valvota, koska en ole saanut mitään tulosidonnaista etuutta. 

-ap

Vierailija
46/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun riemuni tuotti alapeukkuryöpyn :D. Miksi ihmeessä? AMK-tutkintoko sen teki vai opintolainan nosto?

-ap

7=ryöppy. Juu, ei. Itse en alapeukuttanut, mutta onhan se nyt melkoisen naurettavaa väittää opintolainaa valtavaksi eduksi. Samoin, kun on naurettavaa, että vielä nelikymppisenä joku kuvittelee lainan olevan ilmaista rahaa. 

Opintolainahyvityksen määrä on 4120 euroa tradenomitutkinnossa täydellä lainamäärällä.. Tämä hyvitys vähennetään takaisin maksettavasta lainasta, eli on ilmaista rahaa kun valmistuu tavoiteajassa. Okei, tuosta määrästä vähentyy muutama kymppi korkoja, mutta kuitenkin, mielestäni aika mukava kannustin valmistua ajallaan :). 

-ap

Mutta ethän sinä saa sitä täyttä lainamäärää, kun se tulonvalvonta paukahtaa ensimmäisenä vuonna vastaan. 

Ei lainassa ole tulorajoja. Perun aina kuluvan lukukauden tukikuukaudet ja ennen seuraavaa lukukautta haen opintorahan uudelleen ja nostan lainan, jonka jälkeen perun ne tukikuukaudet. 

-ap

Onhan siinä tuloraja ihan yhtä lailla kuin niissä tukikuukausissakin. Jos ei ole oikeutta tukikuukausiin, ei ole oikeutta lainaankaan. Vai onko järjestelmä tosiaan niin tyhmä, että voit samanaikaisesti hakea uusia kuukausia, kun samaan aikaan sinulla huutaa siellä edellisen vuoden tukikuukaudet palautettavana? 

Vierailija
47/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, itse olen luopunut kaikista mukavuuksista. Hyvä jos jotain ruokaa saa, ei ole oikeastaan edes nälkä. Ainut hyvä että laihtuu.

Vierailija
48/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan innolla ap:n seuraavaa aloitusta. Otsikko tyyliin: Kela on ihan perseestä, kun myönnä opintotukea työssäkäyvälle

Vierailija
49/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin maksan sen sitten takaisin vasta kun olen valmistunut. Puolen vuoden välein nostan sitä lisää ja sijoitan. 

-ap

Edelleenkään en usko, että se onnistuu noin. Ensimmäisenä lukukautena voi onnistua, mutta sitten sieltä alkaa se tulonvalvonta, niin eihän sitä sinulle enää myönnetä. 

-ap

Miten niin ei valvota? Onhan opintotuki tulosidonnainen etuus ja se tuloraja tarkistetaan säännöllisin välein ja sieltä tulee sitten ilmoitus, jos on maksettu liikaa. 

Vierailija
50/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun riemuni tuotti alapeukkuryöpyn :D. Miksi ihmeessä? AMK-tutkintoko sen teki vai opintolainan nosto?

-ap

7=ryöppy. Juu, ei. Itse en alapeukuttanut, mutta onhan se nyt melkoisen naurettavaa väittää opintolainaa valtavaksi eduksi. Samoin, kun on naurettavaa, että vielä nelikymppisenä joku kuvittelee lainan olevan ilmaista rahaa. 

Opintolainahyvityksen määrä on 4120 euroa tradenomitutkinnossa täydellä lainamäärällä.. Tämä hyvitys vähennetään takaisin maksettavasta lainasta, eli on ilmaista rahaa kun valmistuu tavoiteajassa. Okei, tuosta määrästä vähentyy muutama kymppi korkoja, mutta kuitenkin, mielestäni aika mukava kannustin valmistua ajallaan :). 

-ap

Mutta ethän sinä saa sitä täyttä lainamäärää, kun se tulonvalvonta paukahtaa ensimmäisenä vuonna vastaan. 

Ei lainassa ole tulorajoja. Perun aina kuluvan lukukauden tukikuukaudet ja ennen seuraavaa lukukautta haen opintorahan uudelleen ja nostan lainan, jonka jälkeen perun ne tukikuukaudet. 

-ap

Onhan siinä tuloraja ihan yhtä lailla kuin niissä tukikuukausissakin. Jos ei ole oikeutta tukikuukausiin, ei ole oikeutta lainaankaan. Vai onko järjestelmä tosiaan niin tyhmä, että voit samanaikaisesti hakea uusia kuukausia, kun samaan aikaan sinulla huutaa siellä edellisen vuoden tukikuukaudet palautettavana? 

Jos sinulla on Kelalle maksettavaa, et saa lainantakausta. 

Vierailija
51/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sivuilta:

"Korkeakouluopiskelijalle lainatakaus myönnetään hakemuksetta samalla, kun haet opintorahaa ja mahdollista asumislisää. Jos nostat opintolainan, mutta myöhemmin perut tukikuukausia tai palautat opintotukeasi takaisin, niin takaus on voimassa ja lainan saa pitää. Jos perut tukikuukausia etukäteen niin, että et ole vielä nostanut lainaa, niin lainatakaus peruuntuu peruttujen tukikuukausien osalta."

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?t=9671#p25594

Olen siis perunut nuo tukikuukaudet lainan nostamisen jälkeen. En ole ottanut vastaan opintorahaa, joten mitään palautettavaa ei ole. 

-ap

Vierailija
52/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

-ap

Opintotuki=opintoraha+opintolaina. Opintotuki on tulosidonnainen etuus.

Vierailija
53/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

-ap

Miten niin ei valvota? Onhan opintotuki tulosidonnainen etuus ja se tuloraja tarkistetaan säännöllisin välein ja sieltä tulee sitten ilmoitus, jos on maksettu liikaa. 

Ap perui opintotukikuukaudet. Ei tarvetta seurata.

Vierailija
54/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap jaksat tehdä opiskelun ohella niin paljon töitä, että tulorajat ylittyy?

Itse tein syksyllä juuri tulorajan alle töitä, ja olin aivan poikki :/

Aion myös nostaa opintolainan ja toivon että valmistun ajallaan ja saan sen hyvityksen :)

Vierailija
55/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

-ap

Kiitos! Yksi ymmärryskykyinen :D

-ap 

Vierailija
56/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan sivuilta:

"Korkeakouluopiskelijalle lainatakaus myönnetään hakemuksetta samalla, kun haet opintorahaa ja mahdollista asumislisää. Jos nostat opintolainan, mutta myöhemmin perut tukikuukausia tai palautat opintotukeasi takaisin, niin takaus on voimassa ja lainan saa pitää. Jos perut tukikuukausia etukäteen niin, että et ole vielä nostanut lainaa, niin lainatakaus peruuntuu peruttujen tukikuukausien osalta."

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?t=9671#p25594

Olen siis perunut nuo tukikuukaudet lainan nostamisen jälkeen. En ole ottanut vastaan opintorahaa, joten mitään palautettavaa ei ole. 

-ap

Ja kun ensi vuodeksi haet opintotukea, tulee hylkäävä päätös, koska tulorajasi on ylittynyt. Eli saat vain yhden vuoden verran sitä lainaa. 

Vierailija
57/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

-ap

Nyt en tajua. Miten niin ei ole tarvetta seurata, jos kuitenkin koko ajan on se opintotukiasiakkuus siellä voimassa. Ei sitä joka vuosi uudestaan haeta. 

Vierailija
58/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ap jaksat tehdä opiskelun ohella niin paljon töitä, että tulorajat ylittyy?

Itse tein syksyllä juuri tulorajan alle töitä, ja olin aivan poikki :/

Aion myös nostaa opintolainan ja toivon että valmistun ajallaan ja saan sen hyvityksen :)

Teen normaalia päivätyötä, joten pakko jaksaa. Tein avoimessa 50 opintopistettä vajaassa vuodessa, rankkaahan se oli, mutta ehdin myös relailla. Ala jolla olen töissä on sellainen, että mulla on paljon tutkintoon sisältyvää osaamista jo valmiiksi niin ei tarvitse ihan tyhjästä opiskella kaikkea. Tsemppiä sullekin! Kyllä me siihen pystytään :)

-ap

Vierailija
59/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ei taatusti ole niin tyhmä, että myöntää tuosta vaan opintolainatakauksen henkilölle, jonka tulot ylittävät opintotuen tulorajan. Tässä on varmasti joku seikka, jota ap ei ole huomioinut. 

Vierailija
60/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sitä tuloseurantaahan tehdään kalenterivuoden mukaan eikä lukuvuoden mukaan, se tarkistushan tulee juuri siihen, kun lähtee uusi lukukausi. Jos siihen mennessä sinulla on jo tuloraja siltä vuodelta yli (aika usein se täyttyy jo parissa kuukaudessa), miksi ihmeessä saisit opintolainaakaan nostettua syksyllä. Tulorekisteristähän sinun tulosi menevät suoraan Kelalle, ei siinä enää mitään verotustietoja odoteta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi