Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en ole tajunnut aikaisemmin opiskella?! Etujen määrähän on VALTAVA!

Vierailija
06.01.2020 |

Olen aina ajatellut, että en saa mitän lisäarvoa tutkinnon päivittämisestä merkonomista tradenomiin. Nyt kuitenkin neljänkympin kriiseissäni aloitan opiskelut työn ohella ja olen ihan pää pyörällä kaikista eduista, joita tunkee ovista ja ikkunoista! Valtio antaa monta tonnia ilmaista opintolainahyvitystä kunhan valmistun, en lainaa tarvitse, mutta pakkohan se on ottaa, jotta saa ilmaisen rahan. Saa edullista ruokaa, spotifyn puoleen hintaan, alennuksia sieltä sun täältä ja kaiken lisäksi ILMAISTA oppia, joka hyödyttää mua nykyisessä työssäni.

Siis ihan mieletöntä! Aion todellakin opiskella pitkään ja hartaasti, niin monta kurssia kuin pystyn! (niin pitkään kuin opintolainahyvitys sallii)

Opiskelijaetuja käyttävät, mitkä on teidän parhaat edut, joita käytätte?

Kommentit (152)

Vierailija
1/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSL:n opiskelija-alennus on varmaan paras. Tulee kunnon säästö

Vierailija
2/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina kuvitellut, että opintolainassa olisi ehtona se, että pitää olla oikeutettu opintorahaan tai Koulutusrahaston tukeen. Jos on töissä, ei taida kumpaankaan olla oikeutettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, HSL on kyllä tärkein alennus ja muu on vain yllättävää plussaa. Opintolainaa en vielä ole nostanut, houkuttelisi kyllä laittaa rahat sijoituksiin, mutta vielä en ole uskaltanut (aloitin amk:n syksyllä). Työskentelen opiskelun ohella täysipäiväisesti ja jos jostain syystä en valmistuisikaan ajallaan niin menettäisi hyvityksen..

Vierailija
4/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina kuvitellut, että opintolainassa olisi ehtona se, että pitää olla oikeutettu opintorahaan tai Koulutusrahaston tukeen. Jos on töissä, ei taida kumpaankaan olla oikeutettu.

Joo, homma menee niin, että opintoraha pitää hakea, samalla saa opintolainatakauksen. Kun laina on nostettu niin opintoraha perutaan. Tulovalvonta tapahtuu vasta jälkikäteen, teoriassa olisi mahdollista nostaa myös opintorahat jos haluaisi esim. sijoittaa ne puoleksi vuodeksi ja maksaa sitten kelalle takaisin kun tulovalvonta iskee. 

Kela ihan itsekin ohjeistaa opintolainassa näin, eli ei ole mitään laitonta. 

-ap

Vierailija
5/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, HSL on kyllä tärkein alennus ja muu on vain yllättävää plussaa. Opintolainaa en vielä ole nostanut, houkuttelisi kyllä laittaa rahat sijoituksiin, mutta vielä en ole uskaltanut (aloitin amk:n syksyllä). Työskentelen opiskelun ohella täysipäiväisesti ja jos jostain syystä en valmistuisikaan ajallaan niin menettäisi hyvityksen..

Mä meinaan opetella sijoittamaan niillä rahoilla. Teoriassahan voi hävitä sen opintolainahyvityksen verran, mutta meinaan sijoittaa pieniriskisiin kohteisiin, jotta pääoma säilyy. Hieman jännittää kyllä

-ap

Vierailija
6/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen verran pessimisti, että en moiseen kikkailuun ryhtyisi. Kuitenkin tapahtuisi jotain, minkä takia en valmistuisi ajallaan "ilmainen" raha katoaisi kuin tuhka tuuleen. 

Vierailija
7/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sen verran pessimisti, että en moiseen kikkailuun ryhtyisi. Kuitenkin tapahtuisi jotain, minkä takia en valmistuisi ajallaan "ilmainen" raha katoaisi kuin tuhka tuuleen. 

Sittenhän vain lainasumma maksettaisi kokonaisuudessaan takaisin. No harm done. Mitäänhän siinä ei oikeastaan häviä kun korotkin ovat tosi matalat. Ite olen tehnyt avoimessa amkissa jo pohjille kursseja niin ei pitäisi tehdä tiukkaa valmistua ajallaan. 

-ap

Vierailija
8/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun riemuni tuotti alapeukkuryöpyn :D. Miksi ihmeessä? AMK-tutkintoko sen teki vai opintolainan nosto?

-ap

Vierailija
9/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käyttänyt muita kuin VR:n alennuksia. Miksikö? Koska en nostanut lainaa ja melkein kaikki alennukset on turhista jutuista/viihteestä.

Sinä käyt samalla töissä kun opiskelet, joten varo vaan, helposti menee tavoiteaika yli ja "ilmainen raha" ei olekkaan eilmaista.

Vierailija
10/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä meinaan opetella sijoittamaan niillä rahoilla. Teoriassahan voi hävitä sen opintolainahyvityksen verran, mutta meinaan sijoittaa pieniriskisiin kohteisiin, jotta pääoma säilyy. Hieman jännittää kyllä

-ap

Muakin jännittäisi. Vaikka sijoitusoppaissa sanotaan, että suurin virhe jonka voi sijoittamisessa tehdä on olla aloittamatta, niin en kyllä tällä hetkellä uskaltaisi laittaa isoja summa ”all in”, ainakaan osakemarkkinoille. Muualtakaan ei tosin kummoista tuottoa saa. Nyt on niin kauan tultu ylöspäin että jossain vaiheessa on pakko rysähtää.

Vierailija
11/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sittenhän vain lainasumma maksettaisi kokonaisuudessaan takaisin. No harm done. Mitäänhän siinä ei oikeastaan häviä kun korotkin ovat tosi matalat. Ite olen tehnyt avoimessa amkissa jo pohjille kursseja niin ei pitäisi tehdä tiukkaa valmistua ajallaan. 

-ap

No mikäpä siinä, jos huvikseen haluaa lainaa ottaa. Itse otan vain jos on ihan pakko. 

Vierailija
12/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä älyttömin koskaan kuulemani peruste opiskelulle.

Vierailija
13/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun riemuni tuotti alapeukkuryöpyn :D. Miksi ihmeessä? AMK-tutkintoko sen teki vai opintolainan nosto?

-ap

7=ryöppy. Juu, ei. Itse en alapeukuttanut, mutta onhan se nyt melkoisen naurettavaa väittää opintolainaa valtavaksi eduksi. Samoin, kun on naurettavaa, että vielä nelikymppisenä joku kuvittelee lainan olevan ilmaista rahaa. 

Vierailija
14/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Muakin jännittäisi. Vaikka sijoitusoppaissa sanotaan, että suurin virhe jonka voi sijoittamisessa tehdä on olla aloittamatta, niin en kyllä tällä hetkellä uskaltaisi laittaa isoja summa ”all in”, ainakaan osakemarkkinoille. Muualtakaan ei tosin kummoista tuottoa saa. Nyt on niin kauan tultu ylöspäin että jossain vaiheessa on pakko rysähtää.

Indeksirahastoihin ja etf-rahastoihin ajattelin sijoittaa hajautetusti. Osakemarkkinoille en juurikaan. Seurailen mielenkiinnolla osakekurssien kehitystä. Onneksi lainaa saa vain puolivuosittain niin tulee ajallinen hajautus sitä kautta :)

-ap

Vierailija
15/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin. Ihan itse olen tämän pari kuukautta sitten kelalta tarkistanut, että ei saa enää nostettua opintolainaakaan, ellei ole oikeutta opintorahaan. Ja sehän tarkoittaa sitä, että työssäkäyvä ei todellakaan mitään saa. 

Vierailija
16/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hyvä ap, mutta et ole oikeutettu opintolainaan, koska et ole oikeutettu opintorahaankaan. Nimimerkillä viime syksynä opinnot aloittanut.

Vierailija
17/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, homma menee niin, että opintoraha pitää hakea, samalla saa opintolainatakauksen. Kun laina on nostettu niin opintoraha perutaan. Tulovalvonta tapahtuu vasta jälkikäteen, teoriassa olisi mahdollista nostaa myös opintorahat jos haluaisi esim. sijoittaa ne puoleksi vuodeksi ja maksaa sitten kelalle takaisin kun tulovalvonta iskee. 

Kela ihan itsekin ohjeistaa opintolainassa näin, eli ei ole mitään laitonta. 

-ap

Minkähän takia minulle sanottiin kelalla eri tavalla? Olikohan siinä sitten joku, että pitää hakea heti opintojen tai lukuvuoden alussa ja myöhemmin ei enää onnistu. 

Vierailija
18/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon siitä opintolainasta saa "ilmaista rahaa" mikäli valmistuu ajoissa? Itse opiskelen ensimmäistä vuotta enkä ole vielä uskaltanut alkaa kikkailemaan mitään lainojen kanssa...

Vierailija
19/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

7=ryöppy. Juu, ei. Itse en alapeukuttanut, mutta onhan se nyt melkoisen naurettavaa väittää opintolainaa valtavaksi eduksi. Samoin, kun on naurettavaa, että vielä nelikymppisenä joku kuvittelee lainan olevan ilmaista rahaa. 

Opintolainahyvityksen määrä on 4120 euroa tradenomitutkinnossa täydellä lainamäärällä.. Tämä hyvitys vähennetään takaisin maksettavasta lainasta, eli on ilmaista rahaa kun valmistuu tavoiteajassa. Okei, tuosta määrästä vähentyy muutama kymppi korkoja, mutta kuitenkin, mielestäni aika mukava kannustin valmistua ajallaan :). 

-ap

Vierailija
20/152 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sinä sitä opintolainahyvitystä saa, jos maksat sen heti takaisin? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän