Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nettopalkasta 30.000€, säästöön 5.000€

Vierailija
06.01.2020 |

Koko viime vuoden pidin tarkkaa kirjanpitoa kaikista omista menoistani! Nämä tulot vs menot -keskustelut tuntuu herättävän mielenkiintoa, joten tässä yhden keskituloisen (?) kulurakenne ruodittavaksi! En ole pihistellyt, vaan tämä on tavallaan luonnollinen tilanne, kun en ole tavoitteellisesti säästänyt.

Vastike ja asuntolaina 6700
Muut asumiskulut 900
Ruoka +muu päivittäistavara 3000
Ulkona syöminen 1300
Auton kulut 3200
Vakuutukset (ei auton) 350
Lääkkeet, lääkärikäynnit 150
Alkoholi ja keikkaliput yms 600
Kodin sisustus 2400
Vaatteet ja kosmetiikka 1600
Kampaamo, hieronnat 400
Harrastukset 500
Lahjat 800
Opintolaina 1300
Matkustaminen 1200
Muut kulut 600

Muita kuluja on uusi läppäri, YTK jäsenmaksu ja yksi parkkisakko. Kodin sisustukseen meni viime vuonna paljon, koska muutin ja sen takia ostin uusia kalusteita, mattoja ja maalasin pintoja.

Saa kysyä! ☺️

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on käsittämättömän pienet asumiskulut.

Samoin ruokakulut, 250 e/kk

Jos yksin asuu niin tuosta on varaa pusertaa ruokakulut 200 euroon. 50€ viikossa ruokaan riittää kun itse kokkaa ja samalla pysyy painokin hallinnassa 👍

Vierailija
22/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin! Mä pidän myös aina kirjaa, viime vuonna tulot reilu 20 000e ja säästöön jäi 10 000e :) olin tosin vaan kotona lapsen kanssa, ettei rahaa mennytkään oikein mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnilleen sama tilanne. 5000€ vuodessa jää automaattisesti säästöön ja sen rahan laitan sijoituksiin. Asun poikamiehenä ja kämpässä on jo kaikki viihde-elektroniikka plus muun tarvitsemani hankittuna 👍 Ei ne suuret tulot vaan järkevä taloushallinta niin perusduunari viettää melko makeaa elämää 🤔

M33

Kyllä, juuri näin! Ostan harvoin tavaraa, mutta kun ostan, se on laadukasta. En koe, että jään mistään paitsi, erittäin mukava vuosi oli ja mahtavaa kun ei ole stressiä talousasioista. :)

Ap

Vierailija
24/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on käsittämättömän pienet asumiskulut.

Samoin ruokakulut, 250 e/kk

Jos yksin asuu niin tuosta on varaa pusertaa ruokakulut 200 euroon. 50€ viikossa ruokaan riittää kun itse kokkaa ja samalla pysyy painokin hallinnassa 👍

Miksi pitäisi? Ostan ruokakaupassa mitä haluan, hintoja katsomatta, ja silti kulu on vain 250 euroa kuussa. Varaa olisi laittaa enemmänkin. Mielestäni on tärkeämpää syödä mitä haluaa, kuin luopua jostain parin kympin takia, jos sille parille kympille ei ole jotain tärkeämpää käyttöä.

Paino on hallinnassa, itseasiassa vähän alipainon puolella tällä hetkellä.

Ap

Vierailija
25/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin! Mä pidän myös aina kirjaa, viime vuonna tulot reilu 20 000e ja säästöön jäi 10 000e :) olin tosin vaan kotona lapsen kanssa, ettei rahaa mennytkään oikein mihinkään.

Oho! Tästä olisikiva nähdä erittely. Asumiskulut?

Vierailija
26/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

400e kuukaudessa on minun osuuteni lainanlyhennyksestä. Laskin että olen kuluttanut n.850e kuukaudessa, eli tuon lyhennyksen jälkeen 450e. Täytyy tosin mainita että mies siis käy töissä ja on maksanut suurimmat laskut!

Vierailija
27/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin pidämme tarkkaa kirjanpitoa tuloista ja menoista. Kirjanpito-ohjelmamme näyttää viime vuoden voitoksi (=säästö) 47630,93 €.

Vierailija
28/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

400e kuukaudessa on minun osuuteni lainanlyhennyksestä. Laskin että olen kuluttanut n.850e kuukaudessa, eli tuon lyhennyksen jälkeen 450e. Täytyy tosin mainita että mies siis käy töissä ja on maksanut suurimmat laskut!

Joo helppohan se on säästää kun joku muu maksaa menot. Hoh hoi.

Vierailija
29/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo helppohan se on säästää kun joku muu maksaa menot. Hoh hoi.

Niin..? Väitinkö jotain muuta? Olen vaan yllättynyt silti miten paljon jäi säästöön hoitovapaata varten :)

Vierailija
30/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole auton kulut alakanttiin, vaan juuri toteutuneet kulut! Mitään remonttia ei tarvinnut tehdä, teen itse öljynvaihdot ja vaihdan renkaat. Renkaitakaan ei tarvinnut ostaa uusia. Autosta ei ole lainaa.

En jaksa laskea arvonalenemia, ei niin paljon kiinnosta. Säästän nimenomaan koko ajan ja sijoitan niitä rahoja.

Ap

Sittenhän on kaikki hyvin, saat minulta synninpäästön :-) Toin noi poistot esille sen vuoksi, kun monet eivät niitä hahmota ollenkaan. Vaikkei niistä pitäisi kirjaakaan, niin on silti hyvä tiedostaa että niihinkin pitää varata rahaa. Vaikka nuo menot ovat tietyllä tapaa satunnaisia, niin kun niitä on paljon, niin ihan säännöllisesti niitä tulee vastaan. Sen puolesta ne eivät ole mitään yllättäviä menoja. Ja jotta ei tarvitse turvautua kalliisiin osamaksuihin, niin on hyvä että näitä varten on rahat olemassa valmiiksi.

Kirjanpito on kyllä mielenkiintoinen harrastus, vähän harmittaa että se on jäänyt itseltä pois. Käytin aikanaan Gnucashiä ja tykkäsin siitä, että se sylki valmiiksi erilaisia raportteja eri aikaväleiltä. Tilikartan pystyi muokkaamaan juuri niin tarkaksi tai suurpiirteiseksi kuin halusi. Paras hetki oli kun uudenvuodenaattona sai nakutettua viimeiset tiliöinnit ja verrattua "tulosta" edelliseen vuoteen. Jotenkin todella palkitsevaa kun näki miten oli saanut kuluja kuriin ja enemmän säästöön.

Vierailija
31/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole auton kulut alakanttiin, vaan juuri toteutuneet kulut! Mitään remonttia ei tarvinnut tehdä, teen itse öljynvaihdot ja vaihdan renkaat. Renkaitakaan ei tarvinnut ostaa uusia. Autosta ei ole lainaa.

En jaksa laskea arvonalenemia, ei niin paljon kiinnosta. Säästän nimenomaan koko ajan ja sijoitan niitä rahoja.

Ap

Sittenhän on kaikki hyvin, saat minulta synninpäästön :-) Toin noi poistot esille sen vuoksi, kun monet eivät niitä hahmota ollenkaan. Vaikkei niistä pitäisi kirjaakaan, niin on silti hyvä tiedostaa että niihinkin pitää varata rahaa. Vaikka nuo menot ovat tietyllä tapaa satunnaisia, niin kun niitä on paljon, niin ihan säännöllisesti niitä tulee vastaan. Sen puolesta ne eivät ole mitään yllättäviä menoja. Ja jotta ei tarvitse turvautua kalliisiin osamaksuihin, niin on hyvä että näitä varten on rahat olemassa valmiiksi.

Kirjanpito on kyllä mielenkiintoinen harrastus, vähän harmittaa että se on jäänyt itseltä pois. Käytin aikanaan Gnucashiä ja tykkäsin siitä, että se sylki valmiiksi erilaisia raportteja eri aikaväleiltä. Tilikartan pystyi muokkaamaan juuri niin tarkaksi tai suurpiirteiseksi kuin halusi. Paras hetki oli kun uudenvuodenaattona sai nakutettua viimeiset tiliöinnit ja verrattua "tulosta" edelliseen vuoteen. Jotenkin todella palkitsevaa kun näki miten oli saanut kuluja kuriin ja enemmän säästöön.

Toi vertailu mullakin nyt kiinnostaa! Kun on takana ns normaali vuosi, niin jatkan kirjanpitoa ja seuraan että millainen tästä vuodesta tulee. Haluaisin pyrkiä siihen, että ostan vähemmän tavaraa, koska mulla on kyllä kaikki tarpeellinen. Taas toisaalta juoksukengät pitää uusia ensi kesäksi ja tiedossa on enemmän matkustelua, ne uudet talvirenkaat pitää ehkä ensi talveksi ostaa. Kodin tavaraan taas ei pitäisi mennä juuri mitään, ellei jotain hajoa. Koukuttavaa tämä kyllä on! :)

Ap

Vierailija
32/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos käy jossain isossa marketissa tai tavaratalossa, niin sieltähän saa sekä alkoholia, kodin sisustukseen tarvikkeita että päivittäistavaroita. En minä ainakaan tiliotteelta näe, olenko ostanut Cittarista tai Sokokselta olutta, ruokaa vai sisustustavaraa. Jotain voi muistaa, mutta jotain unohtuukin, jos kerran viikossa kirjaisin kulut ylös. 

Juuri tuon takia on hyvä käyttää ihan oikeaa kirjanpito-ohjelmaa, esim. Gnucash. Siinä voi pilkkoa noita tapahtumia omiin kategorioihinsa. Me kun seurattiin menoja, niin meillä oli ruuat jaoteltu tyyliin ruoka, herkut, lounasruokailu, ravintolat/kahvilat, alkoholi. Itse ainakin halusin seurata paljonko mieheltä menee kurkusta alas, joten poimin marketostoksista ne alkoholit erikseen, etten ollut pelkästään Alkon ostosten varassa. 

Tuosta menojen seurannasta ei tarvitse tehdä itselleen elinkautista. Mutta siinä kohtaa kun ei ole oikein hajua minne kaikki rahat menevät ja haluaa oman rahankäytön paremmin hallintaan, kannattaa pitää tarkkaa kirjanpitoa. Vain sitä kautta löytää ne turhat menot, joille voi itse olla hieman sokea. Turhat menot voi sitten eri ihmisille olla eri asioita. Tärkeää on myös miettiä mitkä jutut on itselle tärkeitä ja mihin haluaa panostaa. Ettei syydä rahaa sellaiseen mistä ei itse niin piittaa, mutta jonkun yleisen sosiaalisen paineen tai naapureille pätemisen takia tulee tuhlattua. 

Vierailija
33/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodinsisustukseen noin paljon?? Vai jouduitko just kaiken ostamaan, sänkyt ja sohvat?

Vierailija
34/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kodinsisustukseen noin paljon?? Vai jouduitko just kaiken ostamaan, sänkyt ja sohvat?

Tähän meni nyt joo muuton takia. Ostin kaksi mattoa 150, verhot 80, kirjahyllyn 350, kattovalaisimia kaksi yhteensä 450, sohvapöydän 150 ja parvekekalusteet 700. En nyt keksi mihin muuhun meni, ympäri vuoden tuli ostettua jotain pienempää, astioita ainakin muutamia. Noi on pitkäaikaisia hankintoja kaikki, tänä vuonna en välttämättä osta mitään. Esim kattolamput on mulla käytössä mahdollisesti jopa loppuikäni, vähintään 20 vuotta veikkaisin.

Ap

Vierailija
35/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en menojani seuraa kuin suurpiirteisesti, mutta ehdottaisin kaikille tarkan markan seuraajille yhtä mittaria lisäksi: Elämän laatu.

Otetaan nyt esimerkiksi joku matka perheen kanssa tai loma ystävien kanssa. Jos se matka jää tekemättä, niin vuoden lopussa voi ihailla rahallista säästöä ja sijoitusten karttumista. Jos se taas tulee tehtyä, niin mahdollisesti koko loppuelämän voi nauttia korvaamattomista muistoista ja kokemuksista, joita ei rahassa voi mitata.

Vierailija
36/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en menojani seuraa kuin suurpiirteisesti, mutta ehdottaisin kaikille tarkan markan seuraajille yhtä mittaria lisäksi: Elämän laatu.

Otetaan nyt esimerkiksi joku matka perheen kanssa tai loma ystävien kanssa. Jos se matka jää tekemättä, niin vuoden lopussa voi ihailla rahallista säästöä ja sijoitusten karttumista. Jos se taas tulee tehtyä, niin mahdollisesti koko loppuelämän voi nauttia korvaamattomista muistoista ja kokemuksista, joita ei rahassa voi mitata.

Tää on hyvä kommentti. Olen miettinyt tätä paljon nyt, kun aloin katsomaan exceliä ja pohdin, että mistä kaikesta voisin ensi vuonna säästää. Totesin, että en mistään. En halua nipistää ruoan laadusta, ravintolakäynneistä, hyvästä oluesta tai matkoista. Koska niiden takia mä käyn töissä, että mulla on varaa niihin. Ja siihen 400 euron valaisimeen, joka on mun mielestä täydellinen, vaikka lamppuja saa halvemmallakin. Asiat, joista tulee hyvä fiilis, on mulle tärkeämpiä kuin se vuoden säästösumma.

Ap

Vierailija
37/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nämä ovat toistensa poissulkevia. Me seuraamme tarkkaan kulujamme, silti hankimme elämyksiä itsellemme, mutta osaame siinäkin maksaa juuri siitä mitä me arvostamme.

Vierailija
38/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin pitäähän toi säästäminen ja ne elämykset yms itselle tärkeä olla tasapainossa. Eikä sellainen "kaikki tai ei mitään" tyylinen ratkaisu.

Ap

Vierailija
39/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nämä ovat toistensa poissulkevia. Me seuraamme tarkkaan kulujamme, silti hankimme elämyksiä itsellemme, mutta osaame siinäkin maksaa juuri siitä mitä me arvostamme.

Ei ne välttämättä sulje toisiaan pois. Tiedän vain joitain henkilöitä, joilla kaikki asiat elämässä alkaneet mennä rahan kautta. Aivan kuin ihmisen tyytyväisyys perustuisi enää siihen kuinka paljon rahaa kuluu tai ei kulu.

Vierailija
40/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jää suunnilleen sama summa säästöön kuukaudessa ja tulot ovat noin tonnin vähemmän. Minulla ei ole autoa, eikä lainaa.