Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nettopalkasta 30.000€, säästöön 5.000€

Vierailija
06.01.2020 |

Koko viime vuoden pidin tarkkaa kirjanpitoa kaikista omista menoistani! Nämä tulot vs menot -keskustelut tuntuu herättävän mielenkiintoa, joten tässä yhden keskituloisen (?) kulurakenne ruodittavaksi! En ole pihistellyt, vaan tämä on tavallaan luonnollinen tilanne, kun en ole tavoitteellisesti säästänyt.

Vastike ja asuntolaina 6700
Muut asumiskulut 900
Ruoka +muu päivittäistavara 3000
Ulkona syöminen 1300
Auton kulut 3200
Vakuutukset (ei auton) 350
Lääkkeet, lääkärikäynnit 150
Alkoholi ja keikkaliput yms 600
Kodin sisustus 2400
Vaatteet ja kosmetiikka 1600
Kampaamo, hieronnat 400
Harrastukset 500
Lahjat 800
Opintolaina 1300
Matkustaminen 1200
Muut kulut 600

Muita kuluja on uusi läppäri, YTK jäsenmaksu ja yksi parkkisakko. Kodin sisustukseen meni viime vuonna paljon, koska muutin ja sen takia ostin uusia kalusteita, mattoja ja maalasin pintoja.

Saa kysyä! ☺️

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on joskus ollut sellainen talous, että noin 23 000 euroa oli sellainen vuosibudjetti, että pystyi elämään mukavaa elämää, eli aika samoihin menee sinun kulutuksesi kanssa. 

Vierailija
2/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vielä muutettuna kuukausitasolle:

Tulot 2500

Vastike ja asuntolaina 550

Muut asumiskulut 75

Ruoka +muu päivittäistavara 250

Ulkona syöminen 110

Auton kulut 270

Vakuutukset (ei auton) 30

Lääkkeet, lääkärikäynnit 15

Alkoholi ja keikkaliput yms 50

Kodin sisustus 200

Vaatteet ja kosmetiikka 130

Kampaamo, hieronnat 35

Harrastukset 40

Lahjat 65

Opintolaina 110

Matkustaminen 100

Muut kulut 50

Säästöön 420

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vaivalloista on kirjata kaikki menot ylös? Vaatiko paljon aikaa tottua? Milloin aloitit – oletko harjoitellut jo ennen viime vuotta?

Minä olen ajatellut yrittää samanlaista kuluseurantaa, mutta itseni tuntien arvaan jo, että unohtelen kuitenkin merkitä kuluja ja kuititkin jää vaatimatta kassalla.

Entä miten maksat päivittäismenot? Kortilla vai käteisellä? Itse en jaksaisi tutkia tapahtumia tiliotteelta, vaan aina kun olen halunnut kulut kuriin, olen siirtynyt käteisen käyttöön. Silloin muistaa sen kuitinkin vaatia, kun odottaa vaihtorahoja tassuun.

Vierailija
4/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä bruttopalkassa on niin Käsittämätöntä ettei mammat tajua? Ei osata hahmottaa verotusta?

Vierailija
5/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vaivalloista on kirjata kaikki menot ylös? Vaatiko paljon aikaa tottua? Milloin aloitit – oletko harjoitellut jo ennen viime vuotta?

Minä olen ajatellut yrittää samanlaista kuluseurantaa, mutta itseni tuntien arvaan jo, että unohtelen kuitenkin merkitä kuluja ja kuititkin jää vaatimatta kassalla.

Entä miten maksat päivittäismenot? Kortilla vai käteisellä? Itse en jaksaisi tutkia tapahtumia tiliotteelta, vaan aina kun olen halunnut kulut kuriin, olen siirtynyt käteisen käyttöön. Silloin muistaa sen kuitinkin vaatia, kun odottaa vaihtorahoja tassuun.

Minä tein niin päin, että tein vuosibudjetin, johon kirjasin kaiken mitä aion vuoden aikana kuluttaa. Sitten katsoin, riittääkö tuloni siihen vai pitääkö muokata budjettia kunnes tulot ja menot tasapainossa. Sitten piti vaan pitää alitajunnassa se, että vaikkapa vaatteille on varattu vuodessa x euroa ja elää sen mukaisesti. 

Vierailija
6/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä bruttopalkassa on niin Käsittämätöntä ettei mammat tajua? Ei osata hahmottaa verotusta?

Onko sinusta informatiivisempaa sanoa, että bruttopalkkani on 70 000 euroa ja siitä jäi säästöön 10 000 euroa?

Minusta tässä keskustelussa on nimenomaan fiksumpaa puhua käteentulevasta rahasta ja paljonko siitä jäi jäljelle menojen jälkeen. 

Vierailija
7/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaivalloista eikä mennyt kauaa tottua, ei tarvitse mitenkään harjoitella, kun tein helppokäyttöisen excel-taulukon valmiiksi. Noin kerran viikossa naputtelin kaikki viikon menot. En käytä käteistä juuri lainkaan, enkä säästä kuitteja, kaikki maksan aina kortilla kun vaan mahdollista. Kerran viikossa sitten mobiilipankki auki ja sieltä summat exceliin.

Ap

Vierailija
8/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä liittyy tähän keskusteluun?

Vierailija
9/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton kulut lienevät alakanttiin ja arvonalenemista ei ole huomioitu laskelmissa? Mutta on tuo hyvä alku silti. Tuohon pitää vain lisätä poistot niin pääset hieman paremmin kärryille oikeista kuluista. Jotta talous olisi tasapainossa, pitäisi säästöön jäädä vähintään poistojen verran. Poistot pitäisi tehdä kaikelle sellaiselle, mikä kuluu ja pitää ennen pitkää uusia. Jos ajatellaan vaikka jääkaappia ja arvellaan että hinta on 500€ ja käyttöikä 10 vuotta, niin tasapoiston voidaan laskea jääkaapille 50€/vuosi. Sama kuvio kaikille kodinkoneille, huonekaluille, elektroniikalle ja sille autollekin. Sitten on isompia, kuten keittiö ja kylppäri. Nämä rempataan varmaan 20 vuoden välein ellei jo ennen sitä. Jotta talous pysyy tasapainossa, pitää näihinkin tuleviin menoihin varautua, ettei niitä tarvitse sitten kattaa lainalla. Tulee halvemmaksi säästää etukäteen, jolloin rempan hinta on säästöt - sijoitustuotot eikä remonttilaina + korot. 

Vierailija
10/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on käsittämättömän pienet asumiskulut.

Vierailija
11/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auton kulut lienevät alakanttiin ja arvonalenemista ei ole huomioitu laskelmissa? Mutta on tuo hyvä alku silti. Tuohon pitää vain lisätä poistot niin pääset hieman paremmin kärryille oikeista kuluista. Jotta talous olisi tasapainossa, pitäisi säästöön jäädä vähintään poistojen verran. Poistot pitäisi tehdä kaikelle sellaiselle, mikä kuluu ja pitää ennen pitkää uusia. Jos ajatellaan vaikka jääkaappia ja arvellaan että hinta on 500€ ja käyttöikä 10 vuotta, niin tasapoiston voidaan laskea jääkaapille 50€/vuosi. Sama kuvio kaikille kodinkoneille, huonekaluille, elektroniikalle ja sille autollekin. Sitten on isompia, kuten keittiö ja kylppäri. Nämä rempataan varmaan 20 vuoden välein ellei jo ennen sitä. Jotta talous pysyy tasapainossa, pitää näihinkin tuleviin menoihin varautua, ettei niitä tarvitse sitten kattaa lainalla. Tulee halvemmaksi säästää etukäteen, jolloin rempan hinta on säästöt - sijoitustuotot eikä remonttilaina + korot. 

Ei ole auton kulut alakanttiin, vaan juuri toteutuneet kulut! Mitään remonttia ei tarvinnut tehdä, teen itse öljynvaihdot ja vaihdan renkaat. Renkaitakaan ei tarvinnut ostaa uusia. Autosta ei ole lainaa.

En jaksa laskea arvonalenemia, ei niin paljon kiinnosta. Säästän nimenomaan koko ajan ja sijoitan niitä rahoja.

Ap

Vierailija
12/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin ruokakulut, 250 e/kk

Vierailija
13/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasunto, 46 neliötä 2013 rakennettu kerrostalokaksio. Lainaa otin 120.000 ja lyhennys on 420 euroa kuussa, vastike 130.

Ap

Vierailija
14/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin ruokakulut, 250 e/kk

Tämä on totta, olen pieniruokainen ja laiska kokki, teen helppoja ja nopeita ruokia, mitkä on yleensä myös edullisia. Syön usein lounaan ulkona.

Ap

Vierailija
15/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa tuossa esitettiin pelkkä kassavirta. Ja eikös 5 000 euroa säästöön ole jonkinlaista varautumista tulevaan?

Vierailija
16/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon helpompaa. Vähän niinkuin mies antaa rahaa omaan käyttöön, eikä siitäkään tarvitse mitään veroja maksaa.

Olenkin ajatellut ehdottaa työnantajalle, että maksaa minulle tästä lähtien vain nettopalkkaa ja mieheni maksaa minunkin verot ja muuta maksut.

Tylsää ja vaikeaa miettiä jotakin verotuksia että paljonko niitä kannattaa vuodessa maksaa, tai miten niitä voisi koettaa vähentää ja muuta vaikeaa. Haluan tililleni joka kuukausi 2000€ ja kun ne loppuu, pyydän mieheltä lisää.

Vierailija
17/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaivalloista eikä mennyt kauaa tottua, ei tarvitse mitenkään harjoitella, kun tein helppokäyttöisen excel-taulukon valmiiksi. Noin kerran viikossa naputtelin kaikki viikon menot. En käytä käteistä juuri lainkaan, enkä säästä kuitteja, kaikki maksan aina kortilla kun vaan mahdollista. Kerran viikossa sitten mobiilipankki auki ja sieltä summat exceliin.

Ap

Mutta jos käy jossain isossa marketissa tai tavaratalossa, niin sieltähän saa sekä alkoholia, kodin sisustukseen tarvikkeita että päivittäistavaroita. En minä ainakaan tiliotteelta näe, olenko ostanut Cittarista tai Sokokselta olutta, ruokaa vai sisustustavaraa. Jotain voi muistaa, mutta jotain unohtuukin, jos kerran viikossa kirjaisin kulut ylös. 

Vierailija
18/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnilleen sama tilanne. 5000€ vuodessa jää automaattisesti säästöön ja sen rahan laitan sijoituksiin. Asun poikamiehenä ja kämpässä on jo kaikki viihde-elektroniikka plus muun tarvitsemani hankittuna 👍 Ei ne suuret tulot vaan järkevä taloushallinta niin perusduunari viettää melko makeaa elämää 🤔

M33

Vierailija
19/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verotus ei ole kaikille sama. Minulla esim. on maksimit työmatkakuluja + muita vähennyksiä, työkaverilla ei. Samasta bruttopalkasta jää käteen ihan eri suuruinen netto.

Verotuksessa ei ole mitään käsittämätöntä, mutta bruttopalkat eivät vain ole verrannollisia.

En tiedä oliko tämä se mitä hait takaa, mutta sanoinpa kuitenkin.

Vierailija
20/47 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta jos käy jossain isossa marketissa tai tavaratalossa, niin sieltähän saa sekä alkoholia, kodin sisustukseen tarvikkeita että päivittäistavaroita. En minä ainakaan tiliotteelta näe, olenko ostanut Cittarista tai Sokokselta olutta, ruokaa vai sisustustavaraa. Jotain voi muistaa, mutta jotain unohtuukin, jos kerran viikossa kirjaisin kulut ylös. 

Siinä tapauksessa olen ottanut kuitin, tai kirjannut heti samana päivänä summat oikein exceliin. Yleensä kyllä muistan viikon ajan mitä olen ostanut mistäkin.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan