vauvan kääntäminen ulkopuolelta?
Laskettu aika on heinäkuun lopulla ja minut on passitettu tutkimuksiin, josko vauva on väärinpäin. Jos näin on, vauvaa ehkä yritetään kääntää ulkoapäin. Onko teillä muilla kokemusta tästä kääntöoperaatiosta?
Kommentit (4)
Minä antasin kääntää ennemmin kun mentäisiin sektioon. Sitten toki sektio jos ei käänny ja jos alatisynnytystä ei syystä tai toisesta perätilavauvan kanssa sulle suoda. Käännöksessä ei tehdä mitään väkisin ja jos se ei suosiolla tapahdu niin luovutetaan. Kyllä se saattaa ilkeältä tuntua kun masua painellaan mutta ei pitäisi sattua.
Edelliselle;onneksi oli pitkä napanuora. Lyhyt on se mikä yleensä niitä oikeita ongelmia voi tuottaa. Pitkässä on varaa vähän kietoutuakin vartalon ja kaulan ympäri ja silti ei ole pienokainen " hirtoksissa" . Ja kaulan ympäri niitä napanuoria on todella useassa synnytyksessä eli on ihan normaaliksi luokiteltavaa. Ne on vaan yleensä tosiaan niin löysästi että vauva ei siitä kärsi. Ne joilla on tiukasti niin ongelmat näkyy seurantalaiteissa ja vauvan tilan mukaan toimitaan.
t.purema
yritetiin kääntää viikolla 37 mutta tuloksetta. Lääkäri oli tosi ystävällinen ja kysyi moneen kertaan, että sattuuko ja heti pitää sanoa jos sattuu. Ultralla varmisteli vauvaa tosi usein ehkä n. 15s välein koko kääntöyritys kesti ehkä vain n. 3-4 min ja lääkäri olisi sitä mieltä, että kun ei tunnu haluavan kääntyä niin lopetetaan yritys.
Niinpä neiti jäi istumaan ja sain itse päättää haluanko synnytää pyllyedellä vai päädynkö sektioon ja itse valitsin leikkauksen. Leikkauksesta reilu viikko ja olo on jo aika hyvä. :)
Anoppini on vyöhyketerapeutti ja hän on saanut vyöhyketerapialla vauvoja kääntymään oikeinpäin. " Riskinä" sama, kuin ulkokäännöksessäkin, että vauva saattaa pyörähtää takaisin itsekseen, mutta anopin mukaan huomattavasti hellävaraisempi ja kokeilemisenarvoinen keino! Jos haluat lisätietoa, niin mailaa vaikka niin voin kysellä anopilta lisää. Hän työskentelee pk-seudulla, mutta varmasti melkein kaikki ammattitaitoiset vyöhyketerapeutit osaavat hoitaa perätila-asioita:) Osoitteeni on beijaflor83@hotmail.com
-Beijaflor rv 12+2
lapsi oli yllättäen kääntynyt ylösalaisin vk. 38 - käännösyritystä yritetiin, ei onnistunut ja sektio määrättiin vk 39.
Käännösyrityksen aikana katsottiin koko ajan ultralla tilannetta, eli lasta seurattiin. Mielestäni ei ollut epämiellyttävä toimenpide mitenkään, mutta jätti mulle kuitenkin jonkinlaisen pelon (tuli yllättäen, heti yritykseen, sektiomääräys jne. oli vielä esikoinen). Synnytyksessä mulla paljastui hirmu pitkä napanuora, ja aloin pelätä että olisi voinut tuossa käännösyrityksessä lapsi siihen hirttäytyä. Ja päätin ettei koskaan enää. Toinenkin lapsi oli perätilassa pitkään ja ilmoitin heti etten halua käännöstä missään tapauksessa, ja sitä kunnioitettiin.
En halua pelotella, mutta mun mielestä ei ole mitään suurempaa syytä käännellä lasta vaan luotan siihen että lapsi ja luonto tietää paremmin. Meillä toinenkin päätyi sektioon,vaikka lapsi olikin silloin jo oikein päin. Ei vain synnytys edistynyt riittävästi. Ja sit huomattiin VASTA tällä tokalla kerralla, että kohtu on hertan mallinen, mikä edistää tota perätilaraskautta kovasti.