Sairaanhoitajan puheenvuoro
Valmistuin sairaanhoitajaksi 90-luvun puolessa välissä. Tuolloin ei juurikaan ollut hoitajille töitä ja meitä työttömiä sairaanhoitajia kyykytettiin mennen tullen. Parin päivän pätkiä jatkuvalla syötöllä. Esimiehet, varsinkin ylihoitajat, olivat ylimielisiä ja kehoittivat hakeutumaan muualle töihin. Olin vuosikausia erään sairaalan heittopussina. Sain ensimmäisen kerran kokonaiset lomat työskenneltyäni hoitajana melkein 7 vuotta. Siihen asti vedin ilman lomia, koska määräyskirja tuli aina pieninä pätkinä. Mitään ei voinut sopia, koska tuolloin vielä naiivisti uskoin, että menemällä töihin aina kun tarve vaatii (jouluaattona, juhannuksena yms) niin saisin vakituisen viran. No, niin ei koskaan tapahtunut, vaan vakituiseen toimeen otettiin aina ulkopuolisia. Oman kaupungin sijaiset haluttiin pitää pelinappuloina (= Vakkarisijaisina). Heti kun vaihdoin paikkakuntaa, sain vakituisen työn ihan omana itsenäni enkä kenenkään "silmää tekevän" tuttuna tai sukulaisena. Nämä ylihoitajat tekivät jo tuolloin pohjatyön tälle kaikelle mitä nyt hoitoalalla tapahtuu. Eli hoitajat kyllästyivät tuohon jatkuvaan kyykytykseen ja vaihtoivat alaa. Nyt on jatkuvasti pulaa osaavista henkilökunnasta.
Jatkuu...
Kommentit (39)
Sinä varmaan olet hyvä ja ahkera hoitaja. En epäile.
Osa sairaanhoitajista on mukavaa teeskenteleviä, mutta eivät oikeesti ole. Mun lääkäri kaveri sanoi, että testit valikoivat hoitajiksi sellaisia (olen vaan viestintuoja. Kerroin vaan, mitä kaverini sanoi)
Sitten harmitti huomata (kun nuorempana olin osastohoidossa), että kellot soivat, mutta hoitsu ei viitsi lähteä katsomaan. Laiskoja. Juttelivat vaan lomamatkoistaan kansliassa.
Eli teitä on hyviä ja huonoja. Tiedän myös yhden todella tunnollisen ja ahkeran.
Asiallinen avautuminen! Arvostan teidät korkealle yhteiskunnassa. U ROCK!
Olisit opetellut jakamaan kappaleisiin vuodatuksesi niin olisit antanut paremman kuvan. Yhtä pötköä..
Vierailija kirjoitti:
Olisit opetellut jakamaan kappaleisiin vuodatuksesi niin olisit antanut paremman kuvan. Yhtä pötköä..
Osaan kyllä kappalejaon. Se nyt vaan oli hankalaa tällä pienellä kännykän ruudulla. Pahoitteluni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Osa sairaanhoitajista on mukavaa teeskenteleviä, mutta eivät oikeesti ole. Mun lääkäri kaveri sanoi, että testit valikoivat hoitajiksi sellaisia (olen vaan viestintuoja. Kerroin vaan, mitä kaverini sanoi)
Sitten harmitti huomata (kun nuorempana olin osastohoidossa), että kellot soivat, mutta hoitsu ei viitsi lähteä katsomaan. Laiskoja. Juttelivat vaan lomamatkoistaan kansliassa.
Eli teitä on hyviä ja huonoja. Tiedän myös yhden todella tunnollisen ja ahkeran.
Vai niin se "lääkärikaveri" sanoi. Ja oliko kansliassa ovi auki vai ohuet seinät, kun niin tarkkaan tiedät mistä siellä juteltiin ja että oli kysymys laiskuudesta, jos pää kolmantena jalkana ei rynnätty jonkun soiton perään?
Kaikki muuttuu....eikä välttämättä parempaan suuntaan, mutta se että mitä sille voisi tehdä onkin jo eri asia, yksittäinen ihminen ei mitään, vaikka näkee vierestä että kaikki menee päin p*rsettä.
Vierailija kirjoitti:
Mukavaa teeskenteleviä??? Aika raskasta on kuule lapsikulta tehdä töitä about 40 vuotta teeskentelemällä mukavaa :D
Toiset näemmä tuntee hyvin ystävänsä. Itse en osaa sanoa ystävistäni kuinka ahkeria he ovat työssään. Mikähän muuten sinulla on ns. N-luku tuntemiisi hoitajiin?
Tuo palomiehet vs. Hoitajat -ketju paljasti, minkälaisia hulluja palstalla riehuu. En ymmärrä, miksi hoitajat ovat ainoa jatkuvasti mariseva ammattikunta. On katsos raskaampiakin ammatteja, joissa on huonompi palkkaus. Eri paikoissa erilainen työnkuva tietysti, erikoisalasta riippuen.
Järkevä ihminen kuitenkin jo kouluttautumista edeltävästi tutkii tulevan alansa työtilanteen ja palkkauksen. Miksi hoitajat ulvovat, että insinöörimiehet saman mittaisella koulutuksella tienaavat enemmän? Olisivat itse valinneet insinöörikoulun, ei tarvitsisi mankua.
Kutsumusammatti, sanotte. Näinhän se on, mutta ammatin mielekkyys vs. Palkkaus ovat asioita, jotka tulee pistää puntariin ennen kouluttautumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan kyllä kappalejaon. Se nyt vaan oli hankalaa tällä pienellä kännykän ruudulla. Pahoitteluni.
Ap
no käytä sitten laitetta, jolla se ei ole vaikeaa. Tai elä kirjoita ollenkaan tuollaisia vuodatuksia.
Nainen miesvaltaisella alalla kirjoitti:
Tuo palomiehet vs. Hoitajat -ketju paljasti, minkälaisia hulluja palstalla riehuu. En ymmärrä, miksi hoitajat ovat ainoa jatkuvasti mariseva ammattikunta. On katsos raskaampiakin ammatteja, joissa on huonompi palkkaus. Eri paikoissa erilainen työnkuva tietysti, erikoisalasta riippuen.
Järkevä ihminen kuitenkin jo kouluttautumista edeltävästi tutkii tulevan alansa työtilanteen ja palkkauksen. Miksi hoitajat ulvovat, että insinöörimiehet saman mittaisella koulutuksella tienaavat enemmän? Olisivat itse valinneet insinöörikoulun, ei tarvitsisi mankua.
Kutsumusammatti, sanotte. Näinhän se on, mutta ammatin mielekkyys vs. Palkkaus ovat asioita, jotka tulee pistää puntariin ennen kouluttautumista.
Ja insinöörin koulutus ei ole yhtä lyhyt kuin hoitajien, vaikka hoitajat näin kuvittelevatkin. Ja insinöörien koulutus muutenkin paljon vaativampi.
T:hoitaja+insinööri
Tässä aloituksessa ei nyt puhuttu palkkauksesta yhtään mitään.
Otetaan nyt vaikka se leikkaussalissa työskentelevän sairaanhoitajan työ. Sshän ei tulisi muuttumaan mitenkään vaikka peruspalkkaa nostettaisi. edelleen se koettaisi vastuulliseksi ja raskaaksi. Koska asioita ilmeisesti saada muutettua eli lisää rahaa ei ole niin ainoa vaihtoehto on lähteä pois alalta ja toivoa ettei kukaan enää kouluttaudu sairaanhoitajaksi.
Siinä meillä malliesimerkki good girlistä. Miesten takalistoa nuoleskeleva muija, jonka mielestä "muut naiset ovat aina niin ikäviä ja mä kun oon tullut aina miesten kanssa paremmin toimeen".
Sori, mutta tuolla tyylillä viestisi ei mene perille ja lisäksi esitit ah niin hyödyllisen mitäs läksit -argumentin. Kaikki insseiksi niin hoito paranee? Kutsumusta mainostavat kaikki muut paitsi hoitajat.
Kyllä AMK insinöörin koulutus on samanmittainen, mutta palkka työstä on kovempi luin sairaanhoitajalla.
Olin työkkärin "harjoittelujaksolla" tjms. takavuosina isossa sairaalassa. Aivan kauhea paikka! Ylihoitaja oli suurinpiirtein jumalasta seuraava ja ilkeä kuin mikä. Kaksi viikkoa minun olisi pitänyt siellä olla, mutta loppui lyhyeen, kun stressi aiheutti hirveän migreenin.
Vierailija kirjoitti:
Kutsumusammatti, sanotte. Näinhän se on, mutta ammatin mielekkyys vs. Palkkaus ovat asioita, jotka tulee pistää puntariin ennen kouluttautumista.Ja insinöörin koulutus ei ole yhtä lyhyt kuin hoitajien, vaikka hoitajat näin kuvittelevatkin. Ja insinöörien koulutus muutenkin paljon vaativampi.
T:hoitaja+insinööri
No ei ainakaan AMK insinöörin. Tai toki se voi joillekin olla vaativaa.
Paljasta nyt se paljon esillä ollut palkkasikin, niin saa koko kuvan ? Kiitos etukäteen. Brutto/netto, onko vuorotyölisiä jne?
Joo, surettaa hoitoala enkä hoitajaksi aio hakea kun alaa olen vaihtamassa. Olen älykäs ja empaattinen nainen mutta en jaksaisi olla oikeasti tyhmempien, hierarkiassa ylempänä olevien pätijöiden kyykytettävänä, tahdon tehdä työni itsenäisesti ja hyvin. Pitää keksiä jotain muuta.
Sairaanhoitaja on omassa arvoasteikossani korkealla.
Ap jatkaa...
Työ on reilussa 20 vuodessa muuttunut todella paljon. Ennen oli aikaa potilaille, nykyään pitää joka hemmetin asia kirjata potilasjärjestelmään, tyyliin vessassa käynnit yms. Potilaiden omaiset ovat entistä vaativampia, potilaat sairaampia ja ennen kaikkea valtavan paljon suurempia. Jo nuoret ihmiset ovat valtavan ylipainoisia. Suomeen on myös rantautunut sellainen minäminä-kulttuuri, johon liitty sellainen jatkuva vaatiminen. MINUN kuuluu päästä hoitoon nyt ja MINUA kuuluu hoitaa tietyllä tavalla. Vaaditaan antibiootteja tai jotain muita tiettyjä
lääkkeitä, joita on itse googletettu. Ennen ihmiset kunnioittivat hoitohenkilökuntaa, nykyään henkilökunta on useimmiten sylkykuppina (joka tälläkin palstalla tulee hyvin esille) Täällä puhutaan ikävään sävyyn "pillerinkiikuttajana" tietämättä sairaanhoitajan työstä yhtään mitään. On totta, että sairaanhoitajia, kuten mitä tahansa muitakin ammattilaisia, on kovin erilaisia ja tasoisia. Jo sairaanhoitajien työnkuvat ovat kovin vaihtelevia. On aivan eri työskennellä vaikka tk:n vuodeosastolla kuin vaikkapa teho-osastolla tai leikkaussalissa. Totuus on kuitenkin se, että hoitajalla on iso vastuu potilaiden hoidossa. Toki lääkärit tekevät linjaukset hoidoissa, mutta hoitajat toteuttavat kaikki määräykset itsenäisesti. Eivät lääkärit ole osastoilla hoitajien töitä valvomassa. Ja mikäli osastolla tulee elvytys, niin kyllä se on sairaanhoitaja, joka ottaa tilanteen haltuun siihen saakka kunnes lääkäri saadaan paikalle. Ei siinä auta odotella lääkäriä, vaan elvytys on aloitettava välittömästi. Samoin anestesiahoitajat ovat vastuussa potilaasta anestesian aikana. Ei anestesiologi ole paikalla kaiken aikaa..On siis osattava antaa oikeat lääkkeet pulssin tai paineen laskuun ja osattava myös arvioida milloin niitä tarvitaan. On osattava toimia, mikäli hiilidioksidipitoisuus nousee tai laskee tai potilaan unen syvyyttä mittaava käyrä näyttää ettei potilas ole tarpeeksi syvässä unessa. Hoitaja myös arvioi koko leikkauksen ajan potilaan kipua.
Eli ei se hoitajan työ nyt ihan kansliassa jäätelön syömistä ole. Aika moninaista hommaa työpaikasta riippuen. Eniten tässä jatkuvassa hoitohenkilökunnan haukkumisessa ottaa päähän se, että suurin osa ei edes tiedä minkälaista se työ oikein on. Lentokapteeninkin työ näyttää kovin helpolta. Kunhan nyt vain istuu koneen ohjaamossa, mutta kuinka moni meistä oikeasti tietää mitä kaikkea siinä työssä pitää tietää ja osata?? Hoitajan työ on fyysisesti raskasta, mutta ainakin itselläni raskainta on ollut henkinen kuormitus. Kun yrittää hoitajana tehdä parhaansa ihmisen viimeisinä hetkinä tai kun kohtaa äkillisen kuoleman, vakavan sairastumisen tms, ei sitä vaan voi unohtaa, vaan työ tulee väkisinkin mukaan kotiin.
Sairaanhoitajana on tullut moneen kertaan nähtyä elämän raadollisuus. Se antaa omaan elämänkatsomukseen vähän erilaista perspektiiviä. Koskaan ei totu siihen, että joutuu jollekin kertomaan läheisen kuolemasta tai toivottomasta tilanteesta. Itse muistan vieläkin yli 20 vuoden takaa potilaita, mm. nuoren, perheellisen syöpäpotilaan, jolle ei ollut mitään tehtävissä. Ei tähän hommaan vaan kaikki kykene. Jo pelkkä veren näkeminen saa useimmat voimaan pahoin. Älkää siis jatkuvasti väheksykö hoitajia tai kyseenalaista heidän älykkyyttään, hauku heitä laiskoiksi. Suurin osa hoitajista kuitenkin tekee parhaansa vaikkapa juuri sinun tai läheisesi terveyden eteen.
Amen, olen puhunut.