Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ruoaksi ulkomaiselle vieraalle?

Vierailija
05.01.2020 |

Tulossa siis lapsi etelä-Euroopasta, oman lapsen harrastejuttujen kautta tulee viikoksi majoitukseen. Mietin sellaisia helppoja arkiruokia. Ei voi sisältää kalaa, eikä muita mereneläviä eikä sianlihaa. Mitä kummaa keksisi, on kuitenkin monta päivää täällä. Illat siis eli yksi ruoka/päivä riittää. Päivät noilla on muuta ohjelmaa.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpiirakka, korvapuusti ja mustikkapiirakka ovat sellaisia suomalaisia ruokia, jotka kokemukseni mukaan maistuvat hyvin myös ulkomaalaisille.

Vierailija
42/49 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarjoaa suomalaistyylistä risottoa, ei kannata ainakaan nimittää sitä risotoksi. Etelä-Euroopassa risotto on hyvin erilaista (hyvin nestepitoista).

Mikä on suomalaistyylinen risotto? Itse olen tehnyt risottoja risotto-ohjeiden mukaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarjoaa suomalaistyylistä risottoa, ei kannata ainakaan nimittää sitä risotoksi. Etelä-Euroopassa risotto on hyvin erilaista (hyvin nestepitoista).

Mikä on suomalaistyylinen risotto? Itse olen tehnyt risottoja risotto-ohjeiden mukaan. 

Irtonaista riisiä, herne-maissi-paprikaa ja paistenttua jauhenlihaa keitetään sekaisin lihaliemikuutiolla höystetyssä vedessä täysin kuivaksi. Mausteeksi aromisuolaa ja rohkeimmat laittavat jopa grillimaustetta.

Vierailija
44/49 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, minkä ohjeen mukaan olet tehnyt. Mutta hyvin tyypillisesti Suomessa risotto tehdään niin, että riisi keitetään ihan samalla tavalla kuin lisäkeriisi , siis kuivaksi. Siihen sitten lisätään esim. paistettu jauheliha tai kananpalat ja jotain vihanneksia. Tällaisia risottoja tarjoillaan hyvin usein esim. suomalaisissa työpaikkaruokaloissa ja monet tekevät sellaisia myös kotonaan. Tämä ruokalaji on kuitenkin kaukana eteläeurooppalaisesta risotosta.

Vierailija
45/49 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risottokeskusteluksi vääntyi tämäkin ketju?

Risotto on risotto, kuivana tai märkänä.

Kasvikset, sienet, liha tai lihakorvike sekaan ja hups: se on risotto.

-.-

Kannattenee sitten olla mainitsematta sanaa risotto, jos joku on niin tärkeä, ettei syö tavallisesta (eli ei rosotto-)riisistä tehtyä muonaa.

Vierailija
46/49 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo mitä täällä kutsutaan suomalaiseksi risotoksi, ei silti välttämättä ole mikään kauhistus ulkomaalaiselle. Paellassakin on irtonaista riisiä, vaikka sisältääkin mereneläviä eikä jauhelihaa. 

Vierailija
47/49 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo mitä täällä kutsutaan suomalaiseksi risotoksi, ei silti välttämättä ole mikään kauhistus ulkomaalaiselle. Paellassakin on irtonaista riisiä, vaikka sisältääkin mereneläviä eikä jauhelihaa. 

Kyllä ulkomaalainen voi varmasti ihan hyvin syödä suomalaistyylistä risottoa. Teen sitä itsekin silloin tällöin, ja minusta se on ihan hyvä arkiruoka. Mutta jos eteläeurooppalaiselle kertoo ensin tekevänsä risottoa ja tarjoaa sitten tällaists kuivaa risottia, niin tyrmistys voi olla melkoinen. Ruokaa siis voi ihan hyvin tarjota, kunhan ei nimitä sitä risotoksi. Tilanne olisi suunnilleen sama kuin jos ulkomaalainen kertoisi etukäteen laittavansa karjalanpaistia ja hän sitten tarjoaisi stroganiffia.

Vierailija
48/49 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtonaista riisiä, herne-maissi-paprikaa ja paistenttua jauhenlihaa keitetään sekaisin lihaliemikuutiolla höystetyssä vedessä täysin kuivaksi. Mausteeksi aromisuolaa ja rohkeimmat laittavat jopa grillimaustetta.

Onko tuo nyt risottoa vai riisilihamössöä. 

Vierailija
49/49 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernekeitto mämmisilmällä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi