Rintaliivien koko, mä en ymmärrä. Selittäkää mulle.
Rintojen alta mitta on 104 cm ja rintojen päältä 118 cm. Tällä mitoituksella liivien koon pitäisi olla 105B.
Mutta miksi liivit 80E ovat minulle sopivat? Jos otan 85, se on jo liian löysä. Ei ole tullut mieleenkään kokeilla 105. Vai onko tässä nyt joku taika, että 80E ja 105B ympärysmitat ovat samat?
Ja ikää mulla on jo kohta 50, ja nyt vasta jostain luin että näillä mitoilla pitäisi olla tuo 105B. Jos nyt tilaan netistä nuo "oikean kokoiset" niin meneekö suohon?
Kommentit (24)
On epävarmaa saako netistä sopivat liivit. Itse en ole saanut.
Liivit tulisi aina kokeilla, vain siten saa täysin sopivat. Minulle myyjä on etsinyt liivit, joten noista kokojutuista en uskalla olla mitään mieltä.
No näillä mitoilla 90 E/F.
On aika iso hajonta, en voi muuta sanoa. Eli mun liivikoko vaihtelee 80 E / 90 F / 105 B välillä. Eihän tämä nyt voi olla näin. Osaisiko joku oikeasti kertoa miksi näin on.
Kuppikoko riippuu myös rintojen mallista. Pelkkä ympärysmitta ei paljasta sitä.
Mene rintaliiviliikkeeseen, missä asiantuntija auttaa sinua löytämään parhaiten istuvat liivit. Sen jälkeen sinun on helpompi itse hankkia liivit esim. tavarataloista.
Rintaliivien hankinta on samanlaista kuin kenkien ostaminen: jos haluaa hyvät, on niitä sovitettava. Samankin valmistajan liiveissä on eroja.
Sama ongelma. Ympärysmitta noin125 ja joskus D-kuppi on täysin sopiva (?) ja toisinaan D-kupin saisi neuroa kaksinkerroin pienemmäksi. En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma. Ympärysmitta noin125 ja joskus D-kuppi on täysin sopiva (?) ja toisinaan D-kupin saisi neuroa kaksinkerroin pienemmäksi. En ymmärrä.
* neuloa
Vierailija kirjoitti:
No näillä mitoilla 90 E/F.
On aika iso hajonta, en voi muuta sanoa. Eli mun liivikoko vaihtelee 80 E / 90 F / 105 B välillä. Eihän tämä nyt voi olla näin. Osaisiko joku oikeasti kertoa miksi näin on.
Kupin eri muoto, eli rintaliivit ovat hieman eri malliset? Eri valmistajilla on myös koot hieman erit. Myös toppauksen määrä vaikuttaa. Itselleni sopivat joko 65C tai 65D riippuen juuri kupin muodosta ja valmistajasta. Netistä vaikea tilata, sillä ikinä ei voi tietää, minkälaiset liivit sieltä tulee ja palautuksen todennäköisyys on suuri.
Eri valmistajien koot ovat erilaisia vaikka ei kyllä 80 cm pitäisi vastata 105cm. Joissakin merkeissä on kyllä tosi löysät mitat.
Joo, ymmärrän että eri valmistajilla on eri mitoitus ja toki mallit vaihtelevat.
Nämä nyt päällä olevat on triumph, ja 80E on siis sopiva. Jotenkin tuntuu todella kummalliselta, että sopivat vaikka ympärysmitassa on eroa 25 cm! Ei mahdu mun insinöörin päähän tämä logiikka. Eihän mun päälle pitäisi mahtua 80 cm (jos tuo ympärysmitta tosiaan senttejä vastaa. Miksi siis 85 tai 90 cm on löysä jos ruhon ympärysmitta on 104? Tätä mä en ymmärrä. Onko siinä joku ihme omalaatuinen logiikka? Ei kai nuo mitat nyt ihan satunnaisgeneraatorilla mene :D
ap
Miten sä oikein mittaat ympärysmitan? Ei siinä ihan noin paljoa pitäisi olla eroa. Oma ympärys on 73-74 ja käytän 70 liiviä. Joissain harvoissa malleissa vasta 80-85 on hyvä, mutta sitten mikään kuppikoko ei istu - materiaali on näissä yleensä hyvin joustamatonta.
Sama kuin vaatteissa, riippuu mallista ja valmistajasta. Mulla on vaatteissa kokoja xs-xxl ja kaikki on käytössä. Liiveistä näkee päällepäin suunnilleen ovatko hyvät. Näille asiantuntijatyttösille haistatan pitkät. Inhoan sitö pakkosovittamista ja niiden kyyläämistä verhon takana. Olen löytänyt pari hhvää merkkiä ja voin ostaa ne sovittamatta esim tavaratalosta.
Joo, en mene liivikauppaan, jossa myyjä kyttää. En. En. En. Haluan rauhassa sovittaa vaatteeni.
On kyllä ärsyttävää kun ympärysmitat ei tunnu vastaavan sitä kokoa. Oma ympärysmitta 65cm, mutta 65cm liivit yleensä liian löysiä. Välillä löytyy 60 ympärysmittaa, mutta yleensä kuppikoko tai malli on niissä väärä, tai ympärysmitta onkin ihan liian pieni.
Mittaatko itse, vai mittaako joku muu sinua? Minä en ainakaan itse mitatessa saa mittanauhaa suoraan, vaan se jää selän puolella mutkalle, mikä tietenkin tekee mittaustuloksesta todellista pidemmän.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ymmärrän että eri valmistajilla on eri mitoitus ja toki mallit vaihtelevat.
Nämä nyt päällä olevat on triumph, ja 80E on siis sopiva. Jotenkin tuntuu todella kummalliselta, että sopivat vaikka ympärysmitassa on eroa 25 cm! Ei mahdu mun insinöörin päähän tämä logiikka. Eihän mun päälle pitäisi mahtua 80 cm (jos tuo ympärysmitta tosiaan senttejä vastaa. Miksi siis 85 tai 90 cm on löysä jos ruhon ympärysmitta on 104? Tätä mä en ymmärrä. Onko siinä joku ihme omalaatuinen logiikka? Ei kai nuo mitat nyt ihan satunnaisgeneraatorilla mene :D
ap
Joo on tosi jännä juttu, miten nämä koot menee noin. Minulla rintojen alta on 71 cm ja käytän kokoa 80A tai 75B, riippuen mallista. 75 on joskus todella liian tiukka ja se kuppi liian kapea ja pieni, vaikka luulisi tuon olevan ympärykselle sopivampi. 80 on useimmin sopiva, mikä on kyllä erikoista, koska on melkein 10 senttiä isompi kuin ympärys.
En kyllä uskaltaisi netistä tilata, koska liivin istuvuudessa merkkaa eniten malli ja sen sopivuus omalle kropalle. Saako niitä edes palauttaa? Nämäkin harvat liivit löytyy tuskanhien takana kokeilemalla. Vihaan liiviostoksia, etsiä mieluisaa ja ahtautua kaikkien 10 eri version kanssa koppiin, riisua tamineet, pukea ja riisua ja turhautua kun puristaa ja on liian löysä, väärä malli... Yyks.
Liivikauppaan en viitsi edes mennä, kun haluan oman rauhan ajatella.
Siksipä olen ilman liivejä mahdollisimman paljon, ihan pöhlö keksintö koko liivit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Joo on tosi jännä juttu, miten nämä koot menee noin. Minulla rintojen alta on 71 cm ja käytän kokoa 80A tai 75B, riippuen mallista. 75 on joskus todella liian tiukka ja se kuppi liian kapea ja pieni, vaikka luulisi tuon olevan ympärykselle sopivampi. 80 on useimmin sopiva, mikä on kyllä erikoista, koska on melkein 10 senttiä isompi kuin ympärys.
En kyllä uskaltaisi netistä tilata, koska liivin istuvuudessa merkkaa eniten malli ja sen sopivuus omalle kropalle. Saako niitä edes palauttaa? Nämäkin harvat liivit löytyy tuskanhien takana kokeilemalla. Vihaan liiviostoksia, etsiä mieluisaa ja ahtautua kaikkien 10 eri version kanssa koppiin, riisua tamineet, pukea ja riisua ja turhautua kun puristaa ja on liian löysä, väärä malli... Yyks.
Liivikauppaan en viitsi edes mennä, kun haluan oman rauhan ajatella.
Siksipä olen ilman liivejä mahdollisimman paljon, ihan pöhlö keksintö koko liivit.
Voi tuntua kireältä myös siksi että kupit ovat liian pienet. Se selviää siten, että puet liivit päällesi näin https://imgur.com/VQrjsDA, jos ympärys tuntuu väljemmältä kuin normaalisti, kupit paikoillaan puettuna niin kireyden tunnun tekee se että rinnat eivät mahdu kuppeihinsa kaaritukien väliin kokonaan vaan ikään kuin työntävät Itselleen lisää tilaa ympärysnauhasta. Pukiessa liivejä pitäisi aina myös ottaa kunnon etunoja, ja kahmaista rinta kainalosta asti eteenpäin ja asettaa kuppiinsa. Jos tissi pursuaa tämän jälkeen yli, on kuppi liian pieni todennäköisesti useita kokoja.
Mun ympärysmitta rinnan alta on 79 cm ja käytän liiveistä ympärysmittaa 75, myös Triumphin liiveistä, ja mitta on juuri sopivan napakka. 70:kin menisi, mutta siinä tulisi ahdistava olo ja läskimakkarat tursuaisivat. En ymmärrä, miten ap:lle voi mennä edes kiinni koko 80.
Kaksi hyvää syytä, miksi mitat eivät täsmää:
- naiset ovat erimallisia. Onhan se selvää, että tytär 22 v, äiti 45 v ja isoäiti 75 v voi käyttää samoja liivejä, vaikka mitat olisivat täsmälleen samat.
- liivit ovat erimallisia. Valmistajilla on omia vähän erikoisia mitoituksia.
Omat mittani ovat sellaiset, että kupit ovat auttamatta liian pienet, jos ympärysmitta on sopiva. Siispä on ostettava isompi ympärysmitta.
Liekö löytyi vuoden typerin alotus jo ennen loppiaista?
No älä mene oikeaan liivikauppaan ammattilaisen pakeille, älä.
Ihmettele itsekses siellä Prisman sovituskopissa ihan rauhassa.
Mitä hiton väliä niillä kokonumeroilla on? Ai niin, arvon insinööriaivot...
Vierailija kirjoitti:
Kaksi hyvää syytä, miksi mitat eivät täsmää:
- naiset ovat erimallisia. Onhan se selvää, että tytär 22 v, äiti 45 v ja isoäiti 75 v voi käyttää samoja liivejä, vaikka mitat olisivat täsmälleen samat.
- liivit ovat erimallisia. Valmistajilla on omia vähän erikoisia mitoituksia.
Omat mittani ovat sellaiset, että kupit ovat auttamatta liian pienet, jos ympärysmitta on sopiva. Siispä on ostettava isompi ympärysmitta.
Miksei isompaa kuppia samalla ymp.mitalla?
Mittaa tällä, on erittäin hyvä laskuri https://www.abrathatfits.org/calculator.php