Kaksosten äitien keskustelu
Moi!
Aika tuoreena kaksosten äitinä oisi kiva kuulla minkälaisia kokemuksia kaksosten äideiltä löytyy. Ja ensinnäkin: olette kaikki super vanhempia.♡
Muistikuvia alun kuukausista? Missä vaiheessa yöt paranivat? Helpottaako kaksosten vanhemmuus vauvavuoden jälkeen? Missä vaiheessa alkoi löytyä päivärytmi ja mitä teitte pienten kanssa?
Meillä alku on ollu tosi rankka, odottaa vaan milloin tämä väsymys helpottaisi.. Silti tosi kiitollinen olo.
Kommentit (8)
Muistikuva: vauvat nukkuivat ja söivät. Nukkuivat ja söivät. Aika pian tajusin, että kun oli yhden syöttänyt, niin kannatti herättää toinen syömään. Hän halusi joka tapauksessa ruokaa 15 minuutin sisällä eli siinä vaiheessa, kun juuri olisin saanut itseni takaisin nukkumaan.
Ehdin lukemaan, ompelemaan, juttelemaan kavereiden kanssa jne., koska lapset osoittautuivat malliyksilöiksi ainakin minun mielestäni. Pidin syöttöpäiväkirjaa, josta mies aamulla näki, koska oli ruokittu ja vaippa vaihdettu eli kun vauva heräsi ja vaati jotain, saattoi mieskin ruuat tarjota. Kyllä, korvikkeella mentiin ja rintamaito oli lisänä. Monena aamuna heräsin vasta klo 7.30, vauvat nukkui tyytyväisinä ja ruokittuina.
Päivärytmi löytyi heti eli lähtökohtana oli, että lapset tulivat valmiiseen (2 hengen) perheeseen. Aamulla kuin heille ääneen Hesaria, sitten saivat sitterissä ihmetellä pyykinripustusta tai ruuanlaittoa tai silitystä, mitä milloinkin. Ei heidän kanssaan varsinaisesti tehty mitään, he olivat mukana kaikessa.
Ne yöt rauhoittuivat 6 vko iässä, kun toinen lapsista alkoi nukkua 5 tunnin yhtäjaksoisia unia ja minä opin paremmin tulkitsemaan lapsiani eli tajusin, että nyt ei tarvitse herättää syömään.
Meillä on 16-vuotiaat tuplat ja taas valvotaan :D
En siis nykysysteemeistä vauvavuoden osalta osaa sanoa mitään, mutta kyllä helpottaa kun lapset kasvavat ja oppivat itse liikkumaan ja toimimaan.
Minusta alussa oli yllättävänkin helppoa. Toki herättiin öisin usein syömään, mutta se väsymys ei siinä vaiheessa vielä niin tuntunut. Rankinta oli varmaan sitten kun sitä oli kestänyt kuukausitolkulla.
Kannattaa katsoa kaksi äitiä&kaksoset-youtube kanavaa, siellä on paljon videoita ensimmäiseltä kaksosvuodelta, yöjärjestelyt, rytmitys ja monta kikkaa jotka ovat heillä arkea helpottaneet.
Vauvavuosi oli helppo. Seuraava vuosi oli kauhea, kun oppivat kävelemään, mutta ei yhtään järkeä päässä.
Mä sain kaksoset yksinhuoltajana ja voin kyl sanoa, että olin eka vuodet poikki. Kaikki piti tehdä yhtä aikaa että jotenkin selvittiin.
Ainii ja viel yks kysymys: hoiditteko yöt ite ku mies meni töihin? Ja kaksosten yh: arvostan niiiin paljon!!
Ap
Puhu väsymyksestä neuvolassa. Ota vastaan kuntasi tarjoama lastenhoitoapu, vaikkette vielä olisi uupumuksen partaalla.