Kuinka kateelinen olet ostettiin vanha kyläkoulu
On juhlasalit ja kaikki, keitiökin on melkein vimpanpäälle.
Kommentit (120)
En yhtään, asun vanhassa hirsitalossa ja tiedän mitä sellaisen ylläpito kustantaa joko aikana tai rahana.
Tsemppiä!
En ollenkaan kateellinen. En välittäisi siitä harakoille valuvasta lämmittelystä ja kokoaikaisesta puuhastelusta ollenkaan. Minulla on liuta lapsia ja liian mielenkiintoinen työ, jotta uhraisin ajatustakaan talon hoitamiseen.
Sähkölaskusta saatan olla sikäli hieman kateellinen, että teillä täytyy olla paljon rahaa, jos sen saatte maksettua!
En. Tiedän kuinka kalliiksi tulee ostaa huonekaluja isoon taloon. Huonekalujen täytyy olla massiivisia isoon tilaan.
Täällä myytiin kaksi kyläkoulua viime vuonna. Ensimmäinen maksoi 7000 euroa ja toinen 10 000 euroa. Kyllä, siis seitsemän tonnia ja kymmenen tonnia. Voin arvata, etteivät ole kovin hyvässä kunnossa...
Vanhoja kouluja saa halvalla, koska kukaan vanhoja rakennuksia tunteva ei yleensä halua ostaa ongelmia itselleen. Ja näissä kouluissa on niin pienet tontit, että polttopuut on ostettava muualta, 50euron koivupuukuutio on vain surkea pieni keko ja jos ei halua paleltua niin päomia on löydyttävä runsaasti. Öljylämmitys varmaan kielletään jollain aikavälillä kun on tämä ilmastovouhotus. Esimerkki iltasanomista:
"Tuula, 70, on yrittänyt myydä vanhaa kyläkoulua yli neljä vuotta — tyhjä talo vie vuodessa kymppitonnin. Yhteensä Koivuniemeltä kuluu lämmitykseen nelisen tuhatta euroa vuodessa. Kun tähän lisää sähkölaskut, peruslämmön ylläpitäminen maksaa lähes 8 000 euroa vuodessa.
Lisäksi rakennuksista on maksettava vakuutusmaksuja hieman yli tuhat euroa vuodessa. Pihan hoitamiseen kuluu myös jonkin verran rahaa. Kesällä ruoho on leikattava, ja talvella traktori käy auraamassa pihan, jotta Tuula pääsee lämmittämään taloja.Yhteensä Koivuniemeltä kuluu stokerilämmitykseen nelisen tuhatta euroa vuodessa. Kun tähän lisää sähkölaskut, peruslämmön ylläpitäminen maksaa lähes 8 000 euroa vuodessa.
Lisäksi rakennuksista on maksettava vakuutusmaksuja hieman yli tuhat euroa vuodessa. Pihan hoitamiseen kuluu myös jonkin verran rahaa. Kesällä ruoho on leikattava, ja talvella traktori käy auraamassa pihan, jotta Tuula pääsee lämmittämään taloja.Yhteensä Koivuniemeltä kuluu stokerilämmitykseen nelisen tuhatta euroa vuodessa. Kun tähän lisää sähkölaskut, peruslämmön ylläpitäminen maksaa lähes 8 000 euroa vuodessa.
Lisäksi rakennuksista on maksettava vakuutusmaksuja hieman yli tuhat euroa vuodessa. Pihan hoitamiseen kuluu myös jonkin verran rahaa. Kesällä ruoho on leikattava, ja talvella traktori käy auraamassa pihan, jotta Tuula pääsee lämmittämään taloja.
Viime aikoina lämmitysurakka ja kahden asunnon loukku ovat tuntuneet Tuulasta todella raskailta. Hänellä on ollut vakavia terveysongelmia, eikä asiaa auta raha-asioista murehtiminen.
– Aivan hirvittää, kun tätä ei kukaan osta."
Joten ihan turhaa kadehtia, jos vanhaa haluaa niin pienen terveen hirsikehikon siirto ja asuttavaksi remontoiminen jollekin hyväpuustoiselle metsätilalle, jossa on lähde tai lampi varavesipisteenä on mielestäni p aljon järkevämpää, mutta kukin tyylillään.
Teininä olisin ollut kateellinen, pää oli täynnä kaikkia kuvitelmia ja idyllejä mitä tekisin missäki huoneessa ja lapset kirmaisvat kukkaseppeleet päässä. Hahahaa.
Nykyään olen elämän realisti, ja tunnen rajallisuteni niin ajallisesti, jaksamisessa kuin taloudellisestikin.
Kateuslevel on siis nolla.
Itseasiassa en ottaisi edes ilmaiseksi.
Jos tekee kotona töitä ja on tilaa tarvitsevia harrastuksia niin sitten voi olla hyvä ratkaisu. Onhan ne halpoja.
Pitää varautua siihen että sisälämpötila on 17 ja jos puilla lämmittää niin on siinä aika homma.
Lisäksi se että siitä ei pääse eroon jos mieli muuttuu.
Olen kateellinen hieman jos se on se koulu mitä minä olen haaveillut itselleni.
Miksi ostaa vanhaa kyläkoulua kun voi ostaa kokonaisen kauppaoppilaitoksen!
Tosin aika kallis, hinta nyt jo 2000 €.
Jos sinne voisi perustaa m.a.a.h.a.n.m.u.u..ttt.... jonkin asumisyksikön ym. kurssi ja kerhotiloja. Silloin varmaan olisi varaa maksaa rempat ja lämmityskulut.
Elämäntilanteesta voisinkin ehkä olla kateeellinen.
Mutta sinänsä vanhasta rakennuksesta en. Saisin noita varmaan kymmenen jo pelkän Kampin kolmioni hinnalla.
Yhdessä tekeminen ja tulevaisuuden suunnitelmat ovat hienoja asioita. Olen yksinäinen.
Melkein tukehdun kateuteen. Paljon parempi asua pientalopellolla melkein kasvukeskuksen laitamilla, melkein hyvin rakennetussa melkein uudessa talopaketissa, jossa melkein viihtyy ja saa melkein olla tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Teininä olisin ollut kateellinen, pää oli täynnä kaikkia kuvitelmia ja idyllejä mitä tekisin missäki huoneessa ja lapset kirmaisvat kukkaseppeleet päässä. Hahahaa.
Nykyään olen elämän realisti, ja tunnen rajallisuteni niin ajallisesti, jaksamisessa kuin taloudellisestikin.
Kateuslevel on siis nolla.
Itseasiassa en ottaisi edes ilmaiseksi.
Haha. Asuin lapsena ja teininä vanhempien hankkimassa kyläkoulussa. Voin kertoa että olisin antanut mitä tahansa että olisin asunug normaalissa talossa, samanlaisessa kuin kaveritkin. Talvisin (ja kesälläkin) oli helvetin kylmä, puita piti hakata koko ajan lisää että saataisiin lämmintä vettä, jota ei todellakaan tullut joka päivä. Talvella jäätyivät putket. Kun oli myrsky, sähköt katkesivat päiviksi. Talo sijaitsi keskellä ei mitään, naapurit 5km päässä ja katuvalot 10km päässä. Vanhat kyläkoulut kun yleensä sijaitsevat paikassa jossa ei enää asu ketään. Siksi ne ovat VANHOJA kyläkouluja.
Vanhemmilla ei ollut rahaa taloon mutta ostivat silti. Siispä kituuteltiin köyhyysrajalla koska taloa oli rempattava ja lämmitettävä. Ei todellakaan mikään ihana unelma jossa tanssahdella. Teininä varsinkin ärsytti aivan hirveästi se ettei tukka likaisena päässyt suihkuun. Ei paljoa juhlasalien olemassa olo kiinnostanut kun pystyttiin pitämään leivinuunin avulla lämpimänä vain keittiötä ja viereistä huonetta, eli edes oma huone ei ollut lämmin.
Joten ap:lle, en ole kateellinen. Mikä ihmeen aloitus tämä edes on? "kuinka kade olet ostettiin kyläkoulu"??? Mikä saa sinut tekemään tällaisen? Miksi haluat, että sinulle ollaan kateellisia? Yritätkö todistella itsellesi, että tämä on se mitä haluat, eikä ollut vihoviimeinen virhelyöntisi?
Kyllä musta olis ihanaa, jos mulla olis olohuoneena vanhan kouluni juhlasali. Mitään muuta siitä en kaipaa. Sijainti on mulle kodissa tärkeintä.
Mutta onnea ap:lle, te ootte tehnyt ratkaisun omista lähtökohdistanne ja ratkaisu on varmasti teille hyvä!
Ehkä vähän kateellinen siitä, että olette ilmeisesti terveitä ja vahvoja ihmisiä, jotka jaksavat tehdä remppaa. Jos minäkin olisin, voisin tehdä paljonkin asioita, esim. ostaa vanhan kyläkoulun.