Luottaisitko ystävään, joka kertoo sinulle muiden asioita?
Ystävälläni on epämukava tapa kertoilla omien kavereidensa yksityisasioita eteenpäin. Hän perustelee asioiden kertomista sillä, että "ettehän te ole tekemisissä keskenänne/ette tunne toisianne" tai sanomalla, että ei siitä ole kielletty kerrottavan. Olen useamman kerran todennut, etten halua kuulla ko. asioita tai kääntänyt puheen muihin asioihin.
Nyt omassa elämässäni tapahtuu paljon asioita, joista toisaalta haluaisin ystävän kanssa jutella. Olen sanonut hänelle omista asioistani, etten halua niistä kerrottavan eteenpäin tai että puhun luottamuksella. Silti minua vaivaa, että kertooko hän asioitani samalla tavalla eteenpäin.
Uskaltaisitko sinä kertoa tuollaiselle ihmiselle omista, luottamuksellisista asioista?
Kommentit (23)
Entinen ystävä kertoi asiani siskoilleen ja miehelleen. Sitten nämä tulivat baarireissuilla utelemaan elämästäni, joiden perusteella tajusin, että ex ystäväni on ne jo kertonut. Uteliaisuuttaan halusivat siis vielä lisätietoja 😅.
Ystävä on nykyisin kaveri, jolle en kerro mitään.
En luottaisi, enkä luottanut. Minulla oli tällainen "ystävä". Hämmentävää oli myös, että kun hänelle kertoi omista asioista, tyyliin oman läheisen vakava sairastuminen, hän kertoi jonkun kaverin vastaavasta kokemuksesta, mutta ei osoittanut myötätuntoa minun kokemusta kohtaan. Välit katkaisin, kun alkoi puhua "pahaa" minusta omalle kumppanilleni.
Nämä nyt on ihan eri kategorian juttuja. Kyse lienee enemmänkin luottamuksella kerrotuista jutuista, joista on sanottu ettei saa kertoa eteenpäin. Olisiko susta ok kertoa ystävällesi, että toisen kaverin miehellä on alkoholiongelma tai että ovat lapsettomuushoidoissa, jos asiasta ei ole julkisesti ystäväpiirissä puhuttu?