Influenssaa
Nyt se sitten alkoi influenssa jyllämään meidän talossa. Toki sairastuminen on tuurista kiinni mutta onko täällä käsihygienian lisäksi hyviä vinkkejä miten voisi ehkä välttyä taudilta. Ja onko teillä influenssarokote tehonnut nyt tänä talvena. Itsellä on rokote mutta hieman epäilen sen tehoa.
Kommentit (76)
Se on selvää, että joka vuosi pieni osa ihmisistä sairastuu influenssaan rokotteesta huolimatta. Suurin osa ei sairastu.
Kyse on monien tekijöiden summasta, kuten perusterveydentilasta, yleiskunnosta jne. Ei siinä sen kummempaa syytä ole. 100% suojaa on mahdotonta kehittää niin, että toimii kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Ota huomioon että et voi diagnosoida teillä olevaa tautia influenssaksi ilman laboratoriotestiä. Pelkkien oireiden perusteella diagnoosia on mahdotonta tehdä.
influenssa:
- alkaa nopeasti
- lihas- ja pääkipua
- korkea kuume, yli 38
- kuiva köhä
- heikotus, jopa pahoinvointi
tavallinen "lunssa"
- vain kurkku kipeä
- nenä vuotaa
- lämpöilyä, alle 38
- toimistotyössä/koulussa voi käydä
Nämä kuultu about 1000 kertaa terkkarilla.
Omien kokemusteni mukaan influenssa meni näin. Ensin nousi rakettimainen kuume, ei mitään muuta oiretta. Vasta seuraavana päivänä tuli päänsärky ja kovat lihassäryt munuaisten seudulle. Kivut oli niin kovat, että oli vaikeuksia kävellä. Kuumetta kesti muutaman päivän. Sai alentavilla alas, mutta nousi rakettimaisesti uudelleen 39- 40. Valtavaa hikoilua kuumeen laskiessa. Piti vuorata sänky froteepyyhkeillä päivien ajan ja vaihtaa kuivaa joka päivä. Samoin yöpaita oli litimärkä ja piti vaihtaa 2x/ yössä.
Meillä oli influenssassa kaikilla. Mies oli viikon kipeä, lapsi päivän ja minä en oikeastaan ollenkaan.
Suomenkielessä on muitakin harhaanjohtavia lääketieteen nimityksiä. Monesti puhutaan vain tulehduksesta, vaikka mikrobiperäinen tulehdus (infektio) on ihan eri asia kuin vaikka autoimmuuniperäinen tai kudoksen vaurioon tuleva inflammatoorinen tulehdus, tai tämä nykyisin usein käytetty matala-asteinen tulehdus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko sitten liikkeellä jotain muuta tautia kun influenssaa johon liittyy päänsärky, korkea kuume ja voimakkaat lihaskivut?
Itsellä ollut nuorempana kaksi kertaa ja en halua vapaaehtoisesti sairastaa enää eläkeläisenä. Olen ottanut rokotteen vuosia ja säästynyt taudilta. Ei edes flunssaa ole ollut vuosiin.
Aiemmin sairastetut influenssat antavat immuniteettia, jopa paremmin kuin rokotteet.
Minulla ei ole ollut aikuisena yhtään influenssaa, utta lapsena sairastin 'aasialaisen' ja 'hongkongilaisen'. En ole ottanut influenssarokotteita. Ne saattavat suojata tiettyjä influenssavirustyyppejä vastaan. Flunssan kanssa niillä ei ole mitään tekemistä. Adeno- ja rino-virukset ovat yleisiä flunssan aiheuttajia, niitä ei ole käytetty influenssarokotteessa.Tässä kaikille tämän viestin alanuolta painaneeille:
"Arizonan terveystilastoista piirtyi kuvio, joka vahvisti, että lapsuuden ensimmäinen tartunta antaa koko iäksi selvää suojaa jommankumman virustyypin uusia kantoja vastaan."
Alanuoli koska ajatus siitä, että jos ei voi sairastua yhteen taudin versioon niin sitten ei kannata suojautua muilta koska se sairastettu taudin versio on aiheuttanut muka sen, ettei kys. tyypi ole sairastunut muihin taudin versioihin, on typerä.
Jospa on sairastanut jo niitä muitakin versioita ja omaa näin suojaa niitäkin vastaan.
Se virus muuttuu vuosittain ja usein alkaa joku ennen aikaisemmin tuntematon virustyyppi levitä. Muutenhan ei tarvitsisi ottaa rokotetta kuin kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On rokote ja on tehonnut. Otan sen joka syksy enkä ole ikinä sairaana. Lisäksi juon sitruunasta puristettua mehua joka päivä ja sinkki tabuja, näillä pysyy terveenä. Jos elimistö on hapan, sitruuna muuttaa sen emäksiseksi vaikka itsessään onkin hapan hedelmä. Pitää takuuvarmasti taudit loitolla !
Sinkkiä ja sitruunamehua? Just joo. Ja annan kun arvaan - uskot varmaakin myös homeopatiaan?! :)))
Esim. sinkkiasetaattisuusuihke kipuilevaan kurkkuun auttaa ihan oikeasti. (olen tieteellisesti ajatteleva ihminen, enkä usko huuhaahoitoihin, mutta tuota ole itse testannut). Ei se tietenkään flunssaa paranna, mutta voi saada nukuttua yöllä, jos ei jokainen nieleminen koske.
Vierailija kirjoitti:
Meillä työnantaja kieltäytyi maksamasta työntekijöille rokotetta.
Aivan helevetin tyhmää. En siis ottanut.
Olen päiväkodissa töissä ja sairastan perussairautta jonka lääkitys laskee immuunivastetta.
Saat varmaan rokotteen ilaiseksi perussairautesi takia. Minä saan ilmaiseksi sen takia, kun käyn hoitamassa vanhusta. (vissiin siksi, että en heikompaan tartuttaisi).
Vierailija kirjoitti:
No onko sitten liikkeellä jotain muuta tautia kun influenssaa johon liittyy päänsärky, korkea kuume ja voimakkaat lihaskivut?
Täällä! Itselläni diagnosoitiin toissapäivänä laryngiitti. Täysin sama oirekuva, lisänä jäätävä kurkkukipu, ääni mennyt ja korvasärky (kipu säteilee nielusta korviin). Lihaskivut tosin ainoastaan yläselässä ja niskassa.
Viime vuonna sairastin enterorokon lopputalvesta. Se diagnosoitiin ensin influenssaksi, mutta kaksi päivää yleisoireiden jälkeen tulivat rokot, jolloin siis diagnoosi muuttui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen päiväkodissa töissä ja sairastan perussairautta jonka lääkitys laskee immuunivastetta.Saat varmaan rokotteen ilaiseksi perussairautesi takia. Minä saan ilmaiseksi sen takia, kun käyn hoitamassa vanhusta. (vissiin siksi, että en heikompaan tartuttaisi).
Kannattaa soittaa omaan terveyskeskukseen ja kysyä sieltä. Ainakin omassa kotikunnassani jäi rokotteita yli ja nyt rokotetaan myös niitä, jotka eivät muuten saisi ilmaista rokotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ollut nuorempana kaksi kertaa ja en halua vapaaehtoisesti sairastaa enää eläkeläisenä. Olen ottanut rokotteen vuosia ja säästynyt taudilta. Ei edes flunssaa ole ollut vuosiin.
Aiemmin sairastetut influenssat antavat immuniteettia, jopa paremmin kuin rokotteet.
Minulla ei ole ollut aikuisena yhtään influenssaa, utta lapsena sairastin 'aasialaisen' ja 'hongkongilaisen'. En ole ottanut influenssarokotteita. Ne saattavat suojata tiettyjä influenssavirustyyppejä vastaan. Flunssan kanssa niillä ei ole mitään tekemistä. Adeno- ja rino-virukset ovat yleisiä flunssan aiheuttajia, niitä ei ole käytetty influenssarokotteessa.Tässä kaikille tämän viestin alanuolta painaneeille:
"Arizonan terveystilastoista piirtyi kuvio, joka vahvisti, että lapsuuden ensimmäinen tartunta antaa koko iäksi selvää suojaa jommankumman virustyypin uusia kantoja vastaan."
Alanuoli koska ajatus siitä, että jos ei voi sairastua yhteen taudin versioon niin sitten ei kannata suojautua muilta koska se sairastettu taudin versio on aiheuttanut muka sen, ettei kys. tyypi ole sairastunut muihin taudin versioihin, on typerä.
Jatkoajatus tutkimuksesta. Miten käy lapsille jotka rokotetaan jo vauvasta asti influenssarokotuksilla? Tuleeko heille lainkaan elinikäistä vastustuskykyä?
Joko niin, että vastustuskyky tulee siihen versioon johon rokotus on tarkoitettu tai niin, että vastustuskyky tulee siihen versioon jonka joskus jossain vaiheessa elämäänsä sairastaa.
Jos se elinikäinen suoja kehittyy sitä ensimmäistä tartuntaversiota vastaan jonka sairastaa niin voihan sen ensimmäisensä sairastaa vaikka vasta keski-iässä.
Ja silti jää monta sellaista versiota joita saa jatkossakin sairastaa.
Mites tämä, eri tauti mutta kuitenkin:
"Because of linked-epitope suppression, all children who were primed by DTaP vaccines will be more susceptible to pertussis throughout their lifetimes, and there is no easy way to decrease this increased lifetime susceptibility."
Vierailija kirjoitti:
Olen päiväkodissa töissä ja sairastan perussairautta jonka lääkitys laskee immuunivastetta.
Perussairaat saavat rokotteen ilmaiseksi terveyskeskuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Mites tämä, eri tauti mutta kuitenkin:
"Because of linked-epitope suppression, all children who were primed by DTaP vaccines will be more susceptible to pertussis throughout their lifetimes, and there is no easy way to decrease this increased lifetime susceptibility."
Ai että ne jotka ovat saaneet tietyn rokotteen ovat alttiimpia hinkuyskälle kun ne jotka on saanut jonkun toisen rokotteen tai ei rokotetta lainkaan?
Sepä kuulostaa oikein onnistuneelta rokotteelta.
Maski, maski ja maski. Leviää ilmateitse kuin rutto!
Jatkoajatus tutkimuksesta. Miten käy lapsille jotka rokotetaan jo vauvasta asti influenssarokotuksilla? Tuleeko heille lainkaan elinikäistä vastustuskykyä?