Influenssaa
Nyt se sitten alkoi influenssa jyllämään meidän talossa. Toki sairastuminen on tuurista kiinni mutta onko täällä käsihygienian lisäksi hyviä vinkkejä miten voisi ehkä välttyä taudilta. Ja onko teillä influenssarokote tehonnut nyt tänä talvena. Itsellä on rokote mutta hieman epäilen sen tehoa.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
On rokote ja on tehonnut. Otan sen joka syksy enkä ole ikinä sairaana. Lisäksi juon sitruunasta puristettua mehua joka päivä ja sinkki tabuja, näillä pysyy terveenä. Jos elimistö on hapan, sitruuna muuttaa sen emäksiseksi vaikka itsessään onkin hapan hedelmä. Pitää takuuvarmasti taudit loitolla !
Sinkkiä ja sitruunamehua? Just joo. Ja annan kun arvaan - uskot varmaakin myös homeopatiaan?! :)))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko sitten liikkeellä jotain muuta tautia kun influenssaa johon liittyy päänsärky, korkea kuume ja voimakkaat lihaskivut?
Itsellä ollut nuorempana kaksi kertaa ja en halua vapaaehtoisesti sairastaa enää eläkeläisenä. Olen ottanut rokotteen vuosia ja säästynyt taudilta. Ei edes flunssaa ole ollut vuosiin.
Aiemmin sairastetut influenssat antavat immuniteettia, jopa paremmin kuin rokotteet.
Minulla ei ole ollut aikuisena yhtään influenssaa, utta lapsena sairastin 'aasialaisen' ja 'hongkongilaisen'. En ole ottanut influenssarokotteita. Ne saattavat suojata tiettyjä influenssavirustyyppejä vastaan. Flunssan kanssa niillä ei ole mitään tekemistä. Adeno- ja rino-virukset ovat yleisiä flunssan aiheuttajia, niitä ei ole käytetty influenssarokotteessa.
Lukekaa tutkimus:
Comparative community burden and severity of seasonal and pandemic influenza: results of the Flu Watch cohort study
Siellä kerrotaan että monella influenssa on erittäin lieväoireinen, kuumeeton tai jopa oireeton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mistä AP tiedät, että 'teidän talossa jyllää' juuri influenssavirus? Jospa kyseessä onkin vaan ihan tavallinen flunssa? Siihenhän ei rokotusta ole.
Mitä tulee tämän vuoden influenssarokotuksen toimivuuteen, taitaa olla vielä liian aikaista sanoa paljoakaan, kun kausi on vasta alkanut.
Lisään vielä edelliseen, ennen kuin joku alkaa sönköttämään että 'flunssa on sama kuin influenssa', että näin ei todellakaan ole. Suomen kielessä sana 'flunssa' vain kuulostaa hieman samalta kuin influenssa, mutta kyseessä ovat siis aivan eri taudit. Flunssa on tavallista nuhakuumetta, ja on varmaankin ainakin 100 kertaa yleisempää kuin influenssa, joka on huomattavasti vakavampi tauti. Eli influenssarokotuksella pyritään estämään se melko harvinainen ja epätodennäköinen tartunta, joka kohdalle osuessaan saattaisi olla jopa vaarallinen, mutta niihin 99%:iin 'flunssista' joita yleisesti sairastetaan sillä rokotuksella ei ole mitään vaikutusta.
Sä oisit ratkiriemukasta seuraa illanistujaisissa.
Niin, tiedän kyllä, että hidasjärkisiä v|tuttaa, kun heidän väärinkäsityksiään oikoo, mutta sepä ei meikäläistä paljon pöyhi.
"Flunssa on influenssa ja päinvastoin, kun niissä molemmissa on 'flu' jota ei missään muussa sanassa ole, joten pakko olla sama tauti."
Ymmärrän, että pätemisebtaarve tyydyttyy vain pätemällä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko sitten liikkeellä jotain muuta tautia kun influenssaa johon liittyy päänsärky, korkea kuume ja voimakkaat lihaskivut?
Selvästi oireet ovat influenssaa. Influenssaan liittyy usein lisätauteja myöhemmin kuten keuhkokuume, aivokalvon tulehdus, sydäntulehdus jne joten pitää hoitaa kunnolla, levätä, ottaa kuumetta alentavaa lääkettä.
.
Aivan samat oireet ovat flunssassa ja influenssassa. Vain labratestillä voi tietää, kumpaan on sairastunut- ja kyllä influenssa tappaa ihmisiä. Suomessakin on noin 1000 ylimääräisen kuoleman piikki pahoina influenssakausina. Osa kuolemista johtuu taudin seurauksena tulevista elimistön heikkenemisestä tai sen jälkitaudeista.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa tutkimus:
Comparative community burden and severity of seasonal and pandemic influenza: results of the Flu Watch cohort study
Siellä kerrotaan että monella influenssa on erittäin lieväoireinen, kuumeeton tai jopa oireeton.
Voi kun oisin kuulunu tohon porukkaan 🙄
Vierailija kirjoitti:
Itselläni rokote tehonnut mutta olen kuullut että jotkut ovat sairastunut vaikka olisi ollut rokote
Rokote antaa noin 50 prosenttisen suojan riippuen miten hyvin liikkellä oleva virus on onnistuttu määritämään. Eli se on todella hyvä suoja, mutta ei vastaa esim, jotain tuhkarokko- tms rokotetta jossa suoja on lähes 100 prosenttia.
Jos rokotteen ottanut sairastuu, niin tauti on yleensä lievempi eikä johda niin usein jälkitauteihin ja kuolemanriskikin on pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ollut nuorempana kaksi kertaa ja en halua vapaaehtoisesti sairastaa enää eläkeläisenä. Olen ottanut rokotteen vuosia ja säästynyt taudilta. Ei edes flunssaa ole ollut vuosiin.
Aiemmin sairastetut influenssat antavat immuniteettia, jopa paremmin kuin rokotteet.
Minulla ei ole ollut aikuisena yhtään influenssaa, utta lapsena sairastin 'aasialaisen' ja 'hongkongilaisen'. En ole ottanut influenssarokotteita. Ne saattavat suojata tiettyjä influenssavirustyyppejä vastaan. Flunssan kanssa niillä ei ole mitään tekemistä. Adeno- ja rino-virukset ovat yleisiä flunssan aiheuttajia, niitä ei ole käytetty influenssarokotteessa.
Just tämähän se on se paras todistus, en ole ottanut rokotetta, enkä ole sairastunut. Oma napa on yhtä kuin miljoonista ihmisistä tehdyt tutkimukset. Munkin pappani poltti tupakkaa ja toisessa kädessä oli piippu valmiina, jos tupakka sammuu ja eli 112 -vuotiaaksi. Johtopäätös: tupakointi on terveellistä ja pidentää ikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ollut aikuisena yhtään influenssaa, utta lapsena sairastin 'aasialaisen' ja 'hongkongilaisen'. En ole ottanut influenssarokotteita. Ne saattavat suojata tiettyjä influenssavirustyyppejä vastaan. Flunssan kanssa niillä ei ole mitään tekemistä. Adeno- ja rino-virukset ovat yleisiä flunssan aiheuttajia, niitä ei ole käytetty influenssarokotteessa.Just tämähän se on se paras todistus, en ole ottanut rokotetta, enkä ole sairastunut. Oma napa on yhtä kuin miljoonista ihmisistä tehdyt tutkimukset. Munkin pappani poltti tupakkaa ja toisessa kädessä oli piippu valmiina, jos tupakka sammuu ja eli 112 -vuotiaaksi. Johtopäätös: tupakointi on terveellistä ja pidentää ikää.
Näinhän ne kaikenlaiset taikauskot ym. hölynpöly saavat alkunsa. Juon joka ilta pari lasia viskiä, eikä koskaan ole ollut umpisuolentulehdusta, eli viski ennaltaehkäisee sitä. Näin mustan kissan ylittävän tien, ja vielä samana iltana tätini oli kolarissa, eli mustat kissat tuottavat huonoa onnea. Jne. Ei siihen tarvita mitään järkevää syy-seuraussuhdetta eikä 'todisteita' tai muuta jonninjoutavaa, usko riittää.
Meillä työnantaja kieltäytyi maksamasta työntekijöille rokotetta.
Aivan helevetin tyhmää. En siis ottanut.
Olen päiväkodissa töissä ja sairastan perussairautta jonka lääkitys laskee immuunivastetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kaikille tämän viestin alanuolta painaneeille:
"Arizonan terveystilastoista piirtyi kuvio, joka vahvisti, että lapsuuden ensimmäinen tartunta antaa koko iäksi selvää suojaa jommankumman virustyypin uusia kantoja vastaan."
Tuttavaperheessä kaksi vanhempaa ihmistä sairasti influenssan. Toinen oli ottanut rokotteen ja sai taudin vähän lievempänä.
Vierailija kirjoitti:
Olen päiväkodissa töissä ja sairastan perussairautta jonka lääkitys laskee immuunivastetta.
No olisit hakenut omalla rahalla. Mikä tuossa oli ongelma?
Vierailija kirjoitti:
No olisit noilla spekseillä saanut sen terveyskeskuksesta ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästi oireet ovat influenssaa. Influenssaan liittyy usein lisätauteja myöhemmin kuten keuhkokuume, aivokalvon tulehdus, sydäntulehdus jne joten pitää hoitaa kunnolla, levätä, ottaa kuumetta alentavaa lääkettä.
.Aivan samat oireet ovat flunssassa ja influenssassa. Vain labratestillä voi tietää, kumpaan on sairastunut- ja kyllä influenssa tappaa ihmisiä. Suomessakin on noin 1000 ylimääräisen kuoleman piikki pahoina influenssakausina. Osa kuolemista johtuu taudin seurauksena tulevista elimistön heikkenemisestä tai sen jälkitaudeista.
Samat oireet ehkä, mutta influenssassa kymmenen kertaa rajummat. Influenssassa ollessani olin lähes taju kankaalla kolme päivää. Lähes 40 asteen kuume, lihaskivut, päänsärky ja ripuli. Jälkitautina sain keuhkokuumeen. Tavallinen flunssa nostattaa lämpöä, mutta olen pystynyt puuhailemaan normaalisti päivän ajan, vaikka en ole töihin mennytkään. Et one selvästikään sairastanut koskaan influenssaa. Eron huomaa varmasti!
Vierailija kirjoitti:
Mikset sä hakenu sitä piikkiä ihan yleisissä rokotuksissa terveysasemalta? Varmaan vieläkin saisit sen halutessas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.Aivan samat oireet ovat flunssassa ja influenssassa. Vain labratestillä voi tietää, kumpaan on sairastunut- ja kyllä influenssa tappaa ihmisiä. Suomessakin on noin 1000 ylimääräisen kuoleman piikki pahoina influenssakausina. Osa kuolemista johtuu taudin seurauksena tulevista elimistön heikkenemisestä tai sen jälkitaudeista.
Samat oireet ehkä, mutta influenssassa kymmenen kertaa rajummat. Influenssassa ollessani olin lähes taju kankaalla kolme päivää. Lähes 40 asteen kuume, lihaskivut, päänsärky ja ripuli. Jälkitautina sain keuhkokuumeen. Tavallinen flunssa nostattaa lämpöä, mutta olen pystynyt puuhailemaan normaalisti päivän ajan, vaikka en ole töihin mennytkään. Et one selvästikään sairastanut koskaan influenssaa. Eron huomaa varmasti!
Mistä tiedät että toinen oli vain tavallinen flunssa? Influenssa voi olla myös täysin oireeton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ollut aikuisena yhtään influenssaa, utta lapsena sairastin 'aasialaisen' ja 'hongkongilaisen'. En ole ottanut influenssarokotteita. Ne saattavat suojata tiettyjä influenssavirustyyppejä vastaan. Flunssan kanssa niillä ei ole mitään tekemistä. Adeno- ja rino-virukset ovat yleisiä flunssan aiheuttajia, niitä ei ole käytetty influenssarokotteessa.Tässä kaikille tämän viestin alanuolta painaneeille:
"Arizonan terveystilastoista piirtyi kuvio, joka vahvisti, että lapsuuden ensimmäinen tartunta antaa koko iäksi selvää suojaa jommankumman virustyypin uusia kantoja vastaan."
Alanuoli koska ajatus siitä, että jos ei voi sairastua yhteen taudin versioon niin sitten ei kannata suojautua muilta koska se sairastettu taudin versio on aiheuttanut muka sen, ettei kys. tyypi ole sairastunut muihin taudin versioihin, on typerä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ollut aikuisena yhtään influenssaa, utta lapsena sairastin 'aasialaisen' ja 'hongkongilaisen'. En ole ottanut influenssarokotteita. Ne saattavat suojata tiettyjä influenssavirustyyppejä vastaan. Flunssan kanssa niillä ei ole mitään tekemistä. Adeno- ja rino-virukset ovat yleisiä flunssan aiheuttajia, niitä ei ole käytetty influenssarokotteessa.Tässä kaikille tämän viestin alanuolta painaneeille:
Alanuoli koska ajatus siitä, että jos ei voi sairastua yhteen taudin versioon niin sitten ei kannata suojautua muilta koska se sairastettu taudin versio on aiheuttanut muka sen, ettei kys. tyypi ole sairastunut muihin taudin versioihin, on typerä.
Jospa on sairastanut jo niitä muitakin versioita ja omaa näin suojaa niitäkin vastaan.
Itse asiassa flu voi tarkoittaa kumpaa vaan. Influenza tarkoittaa influenssaa.