En löydä mitään ostettavaa vaatekaupoista, auttakaa
Vaatekauppoja kierrellessä mikään vaate ei kolahada. Välillä kerään sylin täydeltä vaatteita sovitukseen, mutta mikään ei istu. Haluaisin uusia vaatteita ja rahaakin olisi, harmittaa. Tätä jatkunut jo pitkään. Arvostan laatua. Vartaloltani olen normaalipainoinen, hoikka, mutta maha joskus pömpöttää. Pömppömahaan kun yhdistää notkoselän niin tekee mahan vielä isomman näköiseksi selästä löysissä vaatteissa. Pituutta 162cm. Pukeutumisneuvojaa en ole hommannut avuksi kun alkaisi ahdistaa ja tuntuisi, että olisi ostopakko.
Kommentit (46)
Varaa pukeutumisneuvoja seuraavalla ulkomaanmatkalla.
Mulla oli 20 vuotta sama ongelma. Kaupoissa ei ollut mitään, mistä olisin tykännyt tosi paljon. Haluaisin, että olisi vaatteita, joita rakastaisin. Parikin sellaista riittäisi, mutta kun ei ollut yhtään.
Sitten älysin, että en kai mitään löydäkään kaupoista, koska pidän tyylillisesti 40- ja 60-luvuista. Ratkaisin ongelman ompelemalla itse puserot ja mekot. Käytän farkkujakin mutta niiden parina aina itse ommeltu tai vintage pusero.
Jos ei itse halua ommella, voi ompelijalle viedä malliksi vanhan, hyvinistuvan puseron kanssa ja teettää uuden sen mukaan. Eipä tarvitse ravata sovituksissa. Netistä katsomalla voi löytää erilaisia yksityiskohtia kauluksiin ja hihansuihin ja luoda itse haluamansa mallit alusta asti.
Pukeutumisneuvojaa kannatan siinä mielessä, että kun hän pyytää sovittamaan hyvin erilaisia tyyleja, pääset ehkä itsekin paremmin jyvälle siitä, mistä et pidä ja miksi et ja mikä taas tuntuu hyvältä. Se että on "löytänyt" oman tyylinsä, ei tarkoita sitä, etteikö sitä voisi myös halutessaan muuttaa.
Käy kokeilemassa vaatelainaamoa (jos kaupungissasi on sellainen). Siellä on yleensä hyvä valikoima, erinomainen palvelu eikä sellaista taloudellista riskiä kuin että ostaisit tavaran itsellesi.
Esprit ja Benetton tekee suht järkevän hintaisia luonnonkuituneuleita ja puseroita. Kalliimmista merkeistä esim. Repeat tekee kauniita kasmirneuleita ja silkkipuseroita.
Itse hankin vaatteet nykyään lähinnä netistä. Haen Zalandosta materiaalihaulla, skippaan kaikki jotka sisältävät akryylia tai oikeastaan mitä tahansa muutakaan tekokuitua. Onhan siinä oma hommansa ja planeetta ei kiitä pakettien lähettelystä eestaas, mutta minkäs teet kun omasta kotikaupungista ei vaan löydy kunnon vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko arvon sokoksen henkkamaukan yms parjaajat vilkaista liikkeiden tarjontaa?
100% Silkkiä, 100% luomupuuvillaa,100% villaa 100% puuvillaa 100% pellavaa jne että ei ainakaan materiaaleista kannata urputtaa.
Ostin Sokokselta kaksi 100% merinovillaista neuletta. Molemmat nyppyyntyivät käyttökelvottomiksi muutamassa käyttökerrassa. Se, että joku tuote on 100% luonnonkuitua ei tarkoita että se olisi millään mittapuulla laadukas. Luomupuuvilla valitettavasti on usein tavallista puuvillaa lyhytkuituisempaa ja huonompaa.
Tuo on ihan totta. Huonot langat ja löysät, jopa kierot neulokset ovat luonnonkuiduissa ongelmana.
Mutta sinuna kokeilisin vielä villakampaa nyppyjen poistoon, saatat saada pelastettua ne merinoneuleesi.
https://www.kankaita.com/131-611733-000_villakampa.html?gclid=Cj0KCQiAr…
Ostin Sokokselta kaksi 100% merinovillaista neuletta. Molemmat nyppyyntyivät käyttökelvottomiksi muutamassa käyttökerrassa. Se, että joku tuote on 100% luonnonkuitua ei tarkoita että se olisi millään mittapuulla laadukas. Luomupuuvilla valitettavasti on usein tavallista puuvillaa lyhytkuituisempaa ja huonompaa.