Nuorten naisten seksielämä yllätti tutkijat
Nuorten, parisuhteessa elävien naisten seksuaalinen haluttomuus mietityttää Väestöliiton tutkijoita. Kun Väestöliitto ja Me Naiset -lehti keräsivät suomalaisnaisten kirjoituksia haluttomuudesta, alle 30-vuotiailta naisilta tuli runsaasti kertomuksia.
– Seksuaalisen halun puute koskee laajasti myös nuoria naisia. Halun puute oli kirjoittajien keskuudessa yhtä yleistä nuorilla kuin jo vähän vanhemmillakin naisilla. Joka kolmas haluttomuudesta kirjoittanut nainen oli alle 30-vuotias, ihmettelevät tutkijat, kliininen seksologi Tarja Sandberg ja tutkimusprofessori Osmo Kontula Väestöliitosta.
Tutkimusten mukaan ainakin ajoittainen seksuaalisen halun puute koskee joka toista suomalaista parisuhdetta. Halun puute on huomattavasti yleisempää naisilla kuin miehillä – ja haluttomuus on lisääntymään päin.
Osmo Kontulan mukaan haluttomuus on todellinen ongelma. Jos seksielämää ei ole, moni parisuhde päättyy eroon.
–Haluttomuus vaikuttaa parisuhteen hyvinvointiin. Se aiheuttaa väistämättä ongelmia parin vuorovaikutuksessa ja heikentää parisuhteen seksuaalista tyytyväisyyttä ja johtaa jopa eroon, Kontula sanoo.
Naisten tarinoissa nousi esiin useita selityksiä haluttomuudelle. Kaikkein tyypillisintä haluttomuuteen liittyvissä tarinoissa oli naisen huono seksuaalinen itsetunto; nainen ei tunne itseään haluttavaksi. Toisaalta myös parisuhteen muut ongelmat, arjen kiireisyys ja väsymys olivat usein esillä.
Tutkijat antavat Väestöliiton tiedotteessa ja tuoreessa Halut jäissä -kirjassa vinkkejä seksuaalisen halun palauttamiseksi. Parisuhteen kommunikaatio on avainsana. Tarja Sandbergin mukaan halua voi lisätä muun muassa keskustelemalla kumppanin kanssa siitä, mitä haluaa ja toivoo.
–Kannattaa myös muistaa fantasiat, jotka ovat hyvä apu ja seksin pääomaa. Seksuaalisen halun syntymiseen tarvitaan hyvä kumppani, niin sanottu terve itsekkyys seksin aikana, hyvä seksuaalinen itsetunto ja hyvät seksitaidot, neuvoo Sandberg.
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan p*rnolla vaikutusta? Siis että mies katsoo sitä ja vaatii kumppaniaan olemaan samanlainen kropaltaan (laihdutathan, silarit ym) ja toimimaan sänkypuuhissa samalla tavalla kuin noissa esiintyvät naiset (omia tarpeita ei ole, miehen tyydyttäminen tärkeintä ja mies saa tehdä mitä haluaa/miten haluaa). Kyllähän siinä.kenen tahansa naisen halut katoaa ja itsetunto menee nollille.
Juuri noin. Surkea rakastaja tai siis vain omasta saamisestaan kiilnnostunut totaalisen putkiaivoinen itsekeskeinen mies on suurin syy naisten seksuaaliseen haluttomuuteen.
Nainen ei saa olla seksissä sellainen miksi luoja on hänet luonut eli halukkaaksi ihanaan seksiin rakkaansa kanssa vaan naisen pitäisi suostua ja alentua vaikka mihin sirkustemppuihin ja naisen alentamiseen, halventamiseen ja kaikenlaiseen satuttamiseen tähtäävään mikä ei edes kaukaisesti muistuta sitä mitä seksi on. Sitten vielä haukutaan estoiseksi jos ei noihin em suostu. Mitå tämä on muuta kuin tåmän ajan tapa näyttää naisille ettå nainen ei saa olla seksissä sitå mitä hän on vaan mies päättää mitä naisen seksi ja seksuaalisuus on?
Tajunnanräjäyttävään naisen ja miehen väliseen seksiin tarvitaan vain toisiinsa tunnetasolla kiintynyt pari sekä keskinäinen fyysinen vetovoima. Seksi on kehojen ja mielen rakastelua, se ei kaipaa väkivaltaa, alistamista toisen satuttamista.
Syy tähän ilmiöön on varmasti tosi monimutkainen ja ilmiö ei millään tavalla johdu nuorten naisten omista valinnoista ja toiminnasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette voi mennä pillereiden taakse, kun ne ovat mietoja verrattuna alkuperäisiin 60-luvun pillereihin verrattuna. Silloinhan ne vapauttivat villin ja vapaan hurlumhein seuraavaksi 20. vuodeksi, kunnes hiv tuli mukaan kuvioihin.
Se on ihan tutkittu ja todetaan pilleripaketissakin että halut voi vähentyä. Sitä tässä kritisoidaan miksi ei nouse tutkinuksessa mahdolliseksi syyksi.
Minä en tiedä millaista on ollut 60-luvulla, olen syntynyt 90-luvulla ja voin vain kertoa omasta kokemuksesta miksi halut on vähentynyt.
Olin juuri 6kk ilman pillereitä ja vähitellen halut alkoi tulla takaisin, nyt aloittanut taas eikä tee yhtään mieli.Lisäksi 60-luvulla miehet olivat seksuaalisesti haluttavampia.
eri
60- luvulla syntyneet miehet on haluttavia...tiedämme sen
Mies51v
Tämän ketjun aihe liittyy nuorten naisten haluihin. Isäni on nuorempi kuin sinä.
Niin ja minun isäni todennäköisesti vanhempi kuin sinä
mies51v
Miten voi viisikymppinen mies olla noin lapsellinen? Hiekkalaatikkotason juttua ketjussa kuin ketjussa. Ryhdistäydy jo.
N50Itsehän sinä tässä vaikutat kypsymättömältä ikiteiniltä. Onko sinulla noin paha olla?
-erimies
Oikein hyvä olla, kiitoksia kysymästä. En vain voi käsittää että ikäiseni miehet voivat viettää aikaansa provoilemalla lapsellisuuksia vauva-palstalla. Asiallinen keskustelu on hyvä asia, mutta mikä saa viisikymppisen miehen taantumaan 14-vuotiaan tasolle? Anonyymius? Peiliin katsomisen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisypillereistä ei sanaakaan? Kannattaisikohan tutkia.
Pillerit unohtuvat aina näistä tutkimuksista tehokkaasti! Olisihan se kamalaa, jos lääketeollisuuden yksi parhaimmista rahahanoista myönnettäisiin avoimesti huonoksi diiliksi naisille.
Kun mietitään halukkuutta ihan biologisesta ja evoluutionaalisesta lähtökohdasta, halun tarkoitus on yhdyntä, jonka biologinen tarkoitus on raskautuminen (kulttuurilliset ja emotionaaliset syyt unohdetaan nyt tällä kertaa). Pillerit saavat kehon kuvittelemaan, että se on jo raskaana, joten miksi hormonien pitäisi kehittää enää seksuaalista halua? Sehän on täyttänyt jo tehtävänsä ja nainen on "raskaana".
Naiset, jotka elävät luomuina ilman pillereitä - itse mukaan lukien - pystyvät sanomaan, milloin ovulaatio tapahtuu, koska p?nettaa niin prkleeesti! Hormonithan sieltä huutavat, että nyt olisi paras aika keholle raskautua, halut tappiin ja etsimään lisääntymiskumppania.
Jos hormonien toiminta sammutetaan keinotekoisesti, totta kai seksuaalisuus kärsii siitä, Kaikilla ei toki, mutta aivan liian monella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta suurempi ongelma on nykyään miesten haluttomuus. Tai no ainakin yhtä suuri. Mulla on ollut satoja partnereita ja ennen oli miehet hyviä, nykyään viimeiset 7 vuotta aivan surkeita. Joku muutos tässä nyt on tapahtunut. Itse olen halukas.
Ettei muutosta olisi tapahtunut myös sinussa.
Mutta totta että myös miehet ovat haluttomia enkä oikein näe arvoa tutkimuksella seksistä jos siinä tutkitaan vain yhtä sukupuolta jos ei sitten ole tarkoitus tutkia vain sen sukupuolen välistä seksiä. Tässä taisi kuitenkin olla puhe myös (hetero) parisuhteessa olevista naisista.
Minä olisin vastannut olevani haluton ja yksi syy halujen vähenemiseen on kumppanini haluttomuus.
syynä on naisten seksuaalinen ylivalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette voi mennä pillereiden taakse, kun ne ovat mietoja verrattuna alkuperäisiin 60-luvun pillereihin verrattuna. Silloinhan ne vapauttivat villin ja vapaan hurlumhein seuraavaksi 20. vuodeksi, kunnes hiv tuli mukaan kuvioihin.
Se on ihan tutkittu ja todetaan pilleripaketissakin että halut voi vähentyä. Sitä tässä kritisoidaan miksi ei nouse tutkinuksessa mahdolliseksi syyksi.
Minä en tiedä millaista on ollut 60-luvulla, olen syntynyt 90-luvulla ja voin vain kertoa omasta kokemuksesta miksi halut on vähentynyt.
Olin juuri 6kk ilman pillereitä ja vähitellen halut alkoi tulla takaisin, nyt aloittanut taas eikä tee yhtään mieli.Lisäksi 60-luvulla miehet olivat seksuaalisesti haluttavampia.
eri
60- luvulla syntyneet miehet on haluttavia...tiedämme sen
Mies51v
Tämän ketjun aihe liittyy nuorten naisten haluihin. Isäni on nuorempi kuin sinä.
Niin ja minun isäni todennäköisesti vanhempi kuin sinä
mies51v
Miten voi viisikymppinen mies olla noin lapsellinen? Hiekkalaatikkotason juttua ketjussa kuin ketjussa. Ryhdistäydy jo.
N50Itsehän sinä tässä vaikutat kypsymättömältä ikiteiniltä. Onko sinulla noin paha olla?
-erimies
Oikein hyvä olla, kiitoksia kysymästä. En vain voi käsittää että ikäiseni miehet voivat viettää aikaansa provoilemalla lapsellisuuksia vauva-palstalla. Asiallinen keskustelu on hyvä asia, mutta mikä saa viisikymppisen miehen taantumaan 14-vuotiaan tasolle? Anonyymius? Peiliin katsomisen paikka.
En oikein usko, että m51v on edes oikea m51v koska hän unohtelee niin monenlaisia vaiheita av-elämänkerrastaan. Milloin oli rakastunut ja haaveili vielä isyydestä ja sitten hups... unohtui, että oli ikinä sellaista puhunut. Saattaa olla joku trollauskarikatyyri kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä p aska maailma vie kaikki mehut kaikesta. Vois vaa kuolla pois.
T. Normaali ja kaunis parisuhteessa oleva 28v jolla on kaikki hyvin.
Voi yhyyyy. Sulla on kaikki hyvin ja kauneutta ja silti jaksat valittaa. Mites me jotka ollaan selvitty läheisten vakavista sairastumisista ja muista VAKAVISTA asioista. Me osataan nauttia pienistä asioista ja arvostaa niitä. Sulle tekis yksi trauma hyvää ja asennekin saattaisi muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisypillereistä ei sanaakaan? Kannattaisikohan tutkia.
Pillerit unohtuvat aina näistä tutkimuksista tehokkaasti! Olisihan se kamalaa, jos lääketeollisuuden yksi parhaimmista rahahanoista myönnettäisiin avoimesti huonoksi diiliksi naisille.
Kun mietitään halukkuutta ihan biologisesta ja evoluutionaalisesta lähtökohdasta, halun tarkoitus on yhdyntä, jonka biologinen tarkoitus on raskautuminen (kulttuurilliset ja emotionaaliset syyt unohdetaan nyt tällä kertaa). Pillerit saavat kehon kuvittelemaan, että se on jo raskaana, joten miksi hormonien pitäisi kehittää enää seksuaalista halua? Sehän on täyttänyt jo tehtävänsä ja nainen on "raskaana".
Naiset, jotka elävät luomuina ilman pillereitä - itse mukaan lukien - pystyvät sanomaan, milloin ovulaatio tapahtuu, koska p?nettaa niin prkleeesti! Hormonithan sieltä huutavat, että nyt olisi paras aika keholle raskautua, halut tappiin ja etsimään lisääntymiskumppania.
Jos hormonien toiminta sammutetaan keinotekoisesti, totta kai seksuaalisuus kärsii siitä, Kaikilla ei toki, mutta aivan liian monella.
Komppaan vaikka sanoisin, että pillerit huijaavat kehon enemmänkin luulemaan, että nainen on steriili eikä raskaana. Raskaana panetus on monilla, ainakin itselläni, huipussaan koska oikeaa estrogeeniä omista muniksista (ei estrogeeninmatkijoita eli huijausestrogeeniä) ja naikehon testosteronia erittyy paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
some, ilmastoahdistus, muut ahdistukset, happy pills, e-pillerit + minäminäminä- kulttuuri
Siinäpä se syyt, olkaa hyvä vaan.
Unohdit listalla kurvikkaat miehet. Ihan oikeasti, miten heteronaiset voisivat haluta yhtä paljon seksiä kuin aiemmissa sukupolvissa kun miehilläkin on nykyään tissit?
Niinpå. Miehiä ei kiinnosta miehen näköiset naiset mutta naisia pitäisi kiinnostaa naisen näköiset miehet?
Siinä olisi muuten aika hyvä markkinarako jollekin vaatetusfirmalle eli miesten rintaliivit ja pallomahan vatsatuki.
Vierailija kirjoitti:
syynä on naisten seksuaalinen ylivalta.
Loistavaa logiikkaa. Naisten ei tee mieli seksiä ja silti heillä on ylivalta. Hyvähyvä, uliopiston priimus!
Olen sinkku 26 v nainen. Edellisissä suhteissa on ollut haluttomuutta juurikin huonojen seksitaitojen takia. Miehet kyllä aina halusivat mutta minä en koska orgasmia en ikinä kenenkään kanssa saanut vaikka kokeiltiin. Itse saan orgasmin itselleni. EN kokenut olevani kauhean haluttu. Nykyään olen ihan mielelläni sinkku. Sekstailua tulee harrastettua muutaman miehen kanssa internetissä mutta en tapaile miehiä enkä halua keneltäkään fyysisesti seksiä koska oletan monien miesten olevan aikamoinen pettymys itselleni. Jos löytyisi mies jonka kanssa on oikeasti sitä kemiaa, oltaisiin kummatkin yhtä villejä ja estittomia ja ihailtaisiin toisiamme niin se varmasti toisi itseni orgasmin lähelle.
Oma käsi on paras apu ja on aina ollut siksi miestä en tarvi enkä tee lapsia.
E-pillerit vei omat halut nuorena naisena vuosikymmeneksi. Vaikutti persoonaan muutenkin... aloin syömään niitä kovin nuorena, ja lopetettuani olin jonkun kuukauden kuluttua ihan kuin eri ihminen. Samalla löytyi taas halut, jotka ovat pysyneet poissa 10 vuotta. Harmittaa se melankolia jossa vietin nuoruuteni e-pillereitä syöden. Voiko ehkäisypillerit olla osittain syynä huimaan määrään mielialalääkkeitä? En ole syönyt niitä, mutta tuo oma pillerivuosikymmen oli aikaa jolloin en kokenut oikein mitään iloa mistään, vaikka sellaiseen olisi ollut aihetta ja ilmassa oli paljon synkkyyttä.
Väitän että voivat vaikuttaa nuoren identiteetin muodostumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
some, ilmastoahdistus, muut ahdistukset, happy pills, e-pillerit + minäminäminä- kulttuuri
Siinäpä se syyt, olkaa hyvä vaan.
Unohdit listalla kurvikkaat miehet. Ihan oikeasti, miten heteronaiset voisivat haluta yhtä paljon seksiä kuin aiemmissa sukupolvissa kun miehilläkin on nykyään tissit?
Niinpå. Miehiä ei kiinnosta miehen näköiset naiset mutta naisia pitäisi kiinnostaa naisen näköiset miehet?
Siinä olisi muuten aika hyvä markkinarako jollekin vaatetusfirmalle eli miesten rintaliivit ja pallomahan vatsatuki.
Taisi tuossa yks päivä osua muutaman miesasiamiehen hermoon kun paljastui ettei venakot ota oman maan miehiltä juuri mitään korvausta tai no ottaa tietenkin jotain siitä pienestä palkasta, mutta kuitenkin. Tinderin kautta pystyy nanosekunnissa näkemään mistä löytyy syy. Ihan jo Viron puolen miehissäkin :P
Joskin sielläkin näyttää hyvää vauhtia olevan tuo elopaino olevan nousemaan päin.
Vierailija kirjoitti:
Monet miehet eivät ymmärrä että naiset ovat monella tapaa kuin lapsia. Esim. pitää muistaa kehua jatkuvasti tai sitten nainen keksii ettei olekaan enää haluttava ja se sitten siitä parisuhteesta..
Ei vaan miehet eivät ymmärrä että itse ovat kuin kolmivuotiaat lapset eli eivät kykene näkemään kuin omat tarpeensa tai tulee itkupotkuraivarit mutta kun mä haluun!
Naisella ei ole mitään mahdollisuutta edes lähtöasetelmissa aikuisten tasapuoliseen molempia tyydyttävään parisuhteeseen kun miehet on mitä on.
No miehet on naisten lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Yllätti että naiset pihtaa? Eihän tuo ole tiedetty kuin jo joitain vuosituhansia :D
Kannattaa ehkä ottaa selville mitä sana jota käyttää tarkoittaa. Tai jos ymmärrät sanan "pihtaa" niin kannattaa tutustua enemmän aloituksessa olleisiin seksuaalisuuteen viittaaviin sanoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta suurempi ongelma on nykyään miesten haluttomuus. Tai no ainakin yhtä suuri. Mulla on ollut satoja partnereita ja ennen oli miehet hyviä, nykyään viimeiset 7 vuotta aivan surkeita. Joku muutos tässä nyt on tapahtunut. Itse olen halukas.
Ettei muutosta olisi tapahtunut myös sinussa.
Mutta totta että myös miehet ovat haluttomia enkä oikein näe arvoa tutkimuksella seksistä jos siinä tutkitaan vain yhtä sukupuolta jos ei sitten ole tarkoitus tutkia vain sen sukupuolen välistä seksiä. Tässä taisi kuitenkin olla puhe myös (hetero) parisuhteessa olevista naisista.
Minä olisin vastannut olevani haluton ja yksi syy halujen vähenemiseen on kumppanini haluttomuus.
Minäkin olisin tutkimuksessa ollut haluton ja riippuen kysymysten asettelusta varmaan laitettu noihin jotka tuntevat etteivät ole haluttavia.
Totta se on, en koe olevani parisuhteessa haluttava koska toinen ei halua. Olen itsekin nykyään parisuhteessa haluton koska seksi ei tähän parisuhteeseen kuulu enää.
Se on totta että se alkaa nakertaa suhdetta, en halua olla haluton ja eroamalla haluttomasta miehestä voisi tulla halut takaisin.
Kyllä itse olen onnellinen, kun elänyt ennen nettiä. Mies ei vaadi mitään oksettavaa ja sairasta. En myöskään ole p.rnopimujen vertailukohteena. Hyviä puolia siis vanhuudestakin :D
Koita ensi kerralla tutustua toiseen paremmin